2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

Edit: det gäller Model 3 LR AWD allstå...

Ber om ursäkt om detta avhandlats tidigare. Kommer förhoppningsvis ha 3 barn snart.

Är det någon som kör med 2 barnstolar + 1 vuxen i mitten, där bak? Funkar det?

Jag kör så på min nuvurande kombi och det går bra (behöver 1 vuxen där bak eftersom barnen har lätt för åksjuka).

Det kommer vara 2 bakåtvända stolar (en "babynest") för en 0-åring och bakåtvänd för 3-åring. 3-åringen är ganska stor så i värsta fall får jag gå över till framåtvänd stol redan nu.

Där fram kommer en 6-åring sitta med framåtvänd stol.

Vad tror ni, finns det någon som kör med den set-upen?
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av maccis »

Har en bilbarnstol bak i isofix, har provat sitta två vuxna bak samtidigt. Det går men det är inget du åker nån längre sträcka.

Med två bilstolar skulle jag säga att det är omöjligt.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av TeslaM3 »

Har två framåtvända stolar och det är i princip omöjligt att sitta en vuxen i mitten.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

Vi har två barn varav ena fortfarande sitter i en liten och nätt maxicosi cabriofix. Att sitta längre än 30-60min i mitten är inget att rekommendera för en normalstor vuxen. Tror tyvärr inte det hjälper att ha din tre-åring framåtvänd för att lösa problemet med tight baksäte, har provat det med. 3 är tyvärr inte byggd för att frakta tre passagerare bak bekvämt.

Den fungerar bra för två vuxna, två barn, ett barn en vuxen. Inget annat.
Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

Å fan, trist... Model X är tyvärr lite för högt förmånsvärde för att jag ska slå till.... får kolla upp detta, kanske låna en model 3 innan jag beställer och testa. Jag tittade på en och trodde det skulle gå (om än med lite bök...) det är inte jag som ska sitta där bak 8-) Men både jag och frugan tillhör småfolket 170-175 cm långa....
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

Fregatten skrev:
Å fan, trist... Model X är tyvärr lite för högt förmånsvärde för att jag ska slå till.... får kolla upp detta, kanske låna en model 3 innan jag beställer och testa. Jag tittade på en och trodde det skulle gå (om än med lite bök...) det är inte jag som ska sitta där bak 8-) Men både jag och frugan tillhör småfolket 170-175 cm långa....
Det trodde vi också, jag är 175 och frugan 165, fungerade inte alls.

En sak som är bra med trean när man har bakåtvända stolar är att passagerarna fram har mer benplats än i en S. Däremot är baksätet i S mycket bredare och bekvämare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av [JM] »

Vi har en X. Vi är 5 i familjen med en barnstol baksätet (mitten).
Jag tror det blir jäkligt trångt med 2 st barnstolar bak och en person i mitten.
Du kanske kan få in en bakåtvänd i mitten och en framåtvänd stol på ena sidan och sen en vuxen på andra sidan men sen tror jag det är stopp.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

[JM] skrev:
Vi har en X. Vi är 5 i familjen med en barnstol baksätet (mitten).
Jag tror det blir jäkligt trångt med 2 st barnstolar bak och en person i mitten.
Du kanske kan få in en bakåtvänd i mitten och en framåtvänd stol på ena sidan och sen en vuxen på andra sidan men sen tror jag det är stopp.
Pratar du 3 eller X?

På vår X fungerar det perfekt med två barnstolar och en vuxen i mitten. Barnen kan ju bland annat kliva rakt in själva utan att slå huvudet i karmen som på 3 och S
kontakten2

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av kontakten2 »

När du skriver X menar du S eller 3? X kan vara vadsomhelst
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av [JM] »

Med X på detta forum åsyftas normalt en Tesla Model X.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av [JM] »

MDurante skrev:
[JM] skrev:
Vi har en X. Vi är 5 i familjen med en barnstol baksätet (mitten).
Jag tror det blir jäkligt trångt med 2 st barnstolar bak och en person i mitten.
Du kanske kan få in en bakåtvänd i mitten och en framåtvänd stol på ena sidan och sen en vuxen på andra sidan men sen tror jag det är stopp.
Pratar du 3 eller X?

På vår X fungerar det perfekt med två barnstolar och en vuxen i mitten. Barnen kan ju bland annat kliva rakt in själva utan att slå huvudet i karmen som på 3 och S
Jag syftade på X. Sorry för otydligheten.
Antar jag du har två framåtriktade stolar av äldre typ som är inte är tokbreda i axelhöjd som de nya är.
Orginalfrågan gällde två bakåtriktade stolar.
Är man normalbred över höften så går det nog med två bakåtriktade isofixstolar i en X. Då får man ta bort den ena när en vuxen ska in i mitten vilket kan bli jobbigt i längden.

Vi testade en nyare framåtriktad för en vecka sen men konstaterade att det blev för trångt i axelhöjd med två smala tonåringar på var sin sida om barnstolen.

Edit: Med för trångt i detta fall så tänker jag på att man ska kunna sitta bekvämt några dagar i rad under bilsemester.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

[JM] skrev:
MDurante skrev:
[JM] skrev:
Vi har en X. Vi är 5 i familjen med en barnstol baksätet (mitten).
Jag tror det blir jäkligt trångt med 2 st barnstolar bak och en person i mitten.
Du kanske kan få in en bakåtvänd i mitten och en framåtvänd stol på ena sidan och sen en vuxen på andra sidan men sen tror jag det är stopp.
Pratar du 3 eller X?

På vår X fungerar det perfekt med två barnstolar och en vuxen i mitten. Barnen kan ju bland annat kliva rakt in själva utan att slå huvudet i karmen som på 3 och S
Jag syftade på X. Sorry för otydligheten.
Antar jag du har två framåtriktade stolar av äldre typ som är inte är tokbreda i axelhöjd som de nya är.
Orginalfrågan gällde två bakåtriktade stolar.
Är man normalbred över höften så går det nog med två bakåtriktade isofixstolar i en X. Då får man ta bort den ena när en vuxen ska in i mitten vilket kan bli jobbigt i längden.

Vi testade en nyare framåtriktad för en vecka sen men konstaterade att det blev för trångt i axelhöjd med två smala tonåringar på var sin sida om barnstolen.
Nej bägge bakåtvända, en maxicosi cabriofix (som är relativt liten) men sedan har vi en Cybex sirona Z bakåtvänd. Vi bägge sitter fantastiskt bra i mitten. Bägge från 2016-2017. Fördelen med maxicosin är att basen är platt och inte alls tar plats, då kan den vuxna hoppa in i mitten medans den andra klickar fast sätet i isofixen. Cybexen sitter fastmonterad hela tiden.

Det här med att ta bort en stol för att en vuxen ska få plats i mitten gäller väl -alla- bilar oavsett? Fördelen med X-en är ju falconvingarna och att man kan smyga sig förbi ena stolen.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av MarkusL »

Hej, har också tre barn, dock har vi en tvååring som sitter i en Britax bakåtvänd och så har vi en 6 åring som sitter i en framåtvänd. Funkar jättebra men har också en gigantisk Maxi cosi bakåtvänd som jag inte provat med men skulle tro att det blir trångt med den. Välj rätt stolar så går det m.a.o. var bor du?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av [JM] »

MDurante skrev:
...klipp...
Nej bägge bakåtvända, en maxicosi cabriofix (som är relativt liten) men sedan har vi en Cybex sirona Z bakåtvänd. Vi bägge sitter fantastiskt bra i mitten. Bägge från 2016-2017. Fördelen med maxicosin är att basen är platt och inte alls tar plats, då kan den vuxna hoppa in i mitten medans den andra klickar fast sätet i isofixen. Cybexen sitter fastmonterad hela tiden.

Det här med att ta bort en stol för att en vuxen ska få plats i mitten gäller väl -alla- bilar oavsett? Fördelen med X-en är ju falconvingarna och att man kan smyga sig förbi ena stolen.
OP kanske ska kika på en S då. Den har väl samma baksäte som X så med dina erfarenheter borde det gå. Blir ju knepigare i en S eller 3 med montering av stolen jämfört med X dock.
Tänker att det kanske är lättare med en S map förmånsvärdet/ekonomin som nämdes tidigare.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Daniel »

En bakvänd+en framåtvända barnstol plus en vuxen bak i en S är inga som helst problem. Jag hade den bakåtvända i mitten och den framåtvända på passagerar-sidan.

Med en stol i mitten underlättar man för eventuell femte person att kliva in/ur markant.
Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

MarkusL skrev:
Hej, har också tre barn, dock har vi en tvååring som sitter i en Britax bakåtvänd och så har vi en 6 åring som sitter i en framåtvänd. Funkar jättebra men har också en gigantisk Maxi cosi bakåtvänd som jag inte provat med men skulle tro att det blir trångt med den. Välj rätt stolar så går det m.a.o. var bor du?
Så en vuxen kan sitta mellan dem? I en model 3? Låter kanon! Vår 2-åring sitter också i Britax bakåtvänd. Jag bor i närförort strax norr om Stockholm...
Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

Daniel skrev:
En bakvänd+en framåtvända barnstol plus en vuxen bak i en S är inga som helst problem. Jag hade den bakåtvända i mitten och den framåtvända på passagerar-sidan.

Med en stol i mitten underlättar man för eventuell femte person att kliva in/ur markant.
Vi måste ha en vuxen i mitten som lätt kommer åt bägge barnen... men jag håller med om att det är bökigt att komma in men som sagt det drabbar inte mig personligen. 8-)

Såg att förmånsvärdet för Model S var hyfsat ändå, nästan hälften mot Model X. Trodde de låg på samma nivå som X:en. En ny Model S ligger något högt mot min smärtgräns. Och nästa en miljon för en bil är lite mycket ändå, jag vill ha en bil jag inte behöver oroa mig för mycket om och även om Model 3 LR kostar hyfsat mycket pengar känns det överkomlig. Och när jag kollade på Model S verkade de inte vara så himla mycket rymligare i bagageluckan jämfört med en Model 3.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Matte »

Vi har och det fungerar om man har två isofix som är höga, typ denna: https://www.jollyroom.se/bilstolar/bilb ... X2EALw_wcB

De är väldigt smala nertill eftersom de endast har bredd av isofixfästet. Dock är det ju som sagt bökigt att få sig ner. Inget man reser med i timmar. Byter du ut en av dem mot ett babyskydd tror jag inte det påverkar då de också är väldigt smala. Men du bör nog testa innan du köper..
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av [JM] »

Fregatten skrev:
MarkusL skrev:
Hej, har också tre barn, dock har vi en tvååring som sitter i en Britax bakåtvänd och så har vi en 6 åring som sitter i en framåtvänd. Funkar jättebra men har också en gigantisk Maxi cosi bakåtvänd som jag inte provat med men skulle tro att det blir trångt med den. Välj rätt stolar så går det m.a.o. var bor du?
Så en vuxen kan sitta mellan dem? I en model 3? Låter kanon! Vår 2-åring sitter också i Britax bakåtvänd. Jag bor i närförort strax norr om Stockholm...
Om du vill klämma på en X och få beslutsångest :lol: så bor jag nordvästra förort. Bara skicka PM isf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av LarsL »

Jag har 3 barn också. Men de är rätt stora nu och sitter utan bälteskudde och då går det utmärkt med en Model 3.
När jag hade dem i varsin bakåtvänd stol och en bälteskudde köpte jag en Santa Fe. Jag hade också en C-klass men den var väldigt trång att sitta i. Hade jag varit där nu så hade jag köpt en Model X. Bara det att kunna stå under dörrarna och knäppa fast ungarna hade varit värt de extra pengarna. Att trä in ett barn genom en liten dörr är något man snabbt tröttnar på.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

Fregatten skrev:
Daniel skrev:
En bakvänd+en framåtvända barnstol plus en vuxen bak i en S är inga som helst problem. Jag hade den bakåtvända i mitten och den framåtvända på passagerar-sidan.

Med en stol i mitten underlättar man för eventuell femte person att kliva in/ur markant.
Vi måste ha en vuxen i mitten som lätt kommer åt bägge barnen... men jag håller med om att det är bökigt att komma in men som sagt det drabbar inte mig personligen. 8-)

Såg att förmånsvärdet för Model S var hyfsat ändå, nästan hälften mot Model X. Trodde de låg på samma nivå som X:en. En ny Model S ligger något högt mot min smärtgräns. Och nästa en miljon för en bil är lite mycket ändå, jag vill ha en bil jag inte behöver oroa mig för mycket om och även om Model 3 LR kostar hyfsat mycket pengar känns det överkomlig. Och när jag kollade på Model S verkade de inte vara så himla mycket rymligare i bagageluckan jämfört med en Model 3.
Då kollade du inte noga, Sen sväljer mycket mycket mer än 3, dels för att den har större öppning och har en baklucka som en halvkombi. Vi har typ den barnvagnen som är minst av alla idag ihopfälld och demonterad (Emmaljunga NXT90) och den gick -inte- in i 3an utan att plocka bort allt. I vår S gick den i utan att plocka bort någonting. Får även plats med fyra lösa 19" däck i en S, tvek om du ens får i två i 3an.

En annan aspekt ur "föräldrasynpunkt" är att om det spöregnar ute och du öppnar bagageluckan på 3an så rinner det in vatten i bagaget. Har du bagageluckan full med barnvagn, sittdel, osv osv så blir allt blött på grund av att vatten rinner över listen, en ganska stor konstruktionsmiss.

Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av MarkusL »

Fregatten skrev:
MarkusL skrev:
Hej, har också tre barn, dock har vi en tvååring som sitter i en Britax bakåtvänd och så har vi en 6 åring som sitter i en framåtvänd. Funkar jättebra men har också en gigantisk Maxi cosi bakåtvänd som jag inte provat med men skulle tro att det blir trångt med den. Välj rätt stolar så går det m.a.o. var bor du?
Så en vuxen kan sitta mellan dem? I en model 3? Låter kanon! Vår 2-åring sitter också i Britax bakåtvänd. Jag bor i närförort strax norr om Stockholm...
Ja, en vuxen sitter bättre här jämfört med en Passat som vi körde med innan tac vare avsaknaden av kardantunnel. Tyvärr bor jag inte nära dig, annars hade jag kunnat visa.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av MarkusL »

MDurante skrev:
Fregatten skrev:
Daniel skrev:
En bakvänd+en framåtvända barnstol plus en vuxen bak i en S är inga som helst problem. Jag hade den bakåtvända i mitten och den framåtvända på passagerar-sidan.

Med en stol i mitten underlättar man för eventuell femte person att kliva in/ur markant.
Vi måste ha en vuxen i mitten som lätt kommer åt bägge barnen... men jag håller med om att det är bökigt att komma in men som sagt det drabbar inte mig personligen. 8-)

Såg att förmånsvärdet för Model S var hyfsat ändå, nästan hälften mot Model X. Trodde de låg på samma nivå som X:en. En ny Model S ligger något högt mot min smärtgräns. Och nästa en miljon för en bil är lite mycket ändå, jag vill ha en bil jag inte behöver oroa mig för mycket om och även om Model 3 LR kostar hyfsat mycket pengar känns det överkomlig. Och när jag kollade på Model S verkade de inte vara så himla mycket rymligare i bagageluckan jämfört med en Model 3.
Då kollade du inte noga, Sen sväljer mycket mycket mer än 3, dels för att den har större öppning och har en baklucka som en halvkombi. Vi har typ den barnvagnen som är minst av alla idag ihopfälld och demonterad (Emmaljunga NXT90) och den gick -inte- in i 3an utan att plocka bort allt. I vår S gick den i utan att plocka bort någonting. Får även plats med fyra lösa 19" däck i en S, tvek om du ens får i två i 3an.

En annan aspekt ur "föräldrasynpunkt" är att om det spöregnar ute och du öppnar bagageluckan på 3an så rinner det in vatten i bagaget. Har du bagageluckan full med barnvagn, sittdel, osv osv så blir allt blött på grund av att vatten rinner över listen, en ganska stor konstruktionsmiss.

Vår halvstora Emmaljunga går in utan att montera av delar, om än med visst bök. Har aldrig drabbats av vatten som rinner in, tror det är samma fenomen som vid tester av model 3 sitter en korkad journalist och dunkar igen luckan i mittkonsolen och klagar över att man inte kan stänga den. Stänger man luckan med normal kraft åker den aldrig upp igen. Samma sak med bakluckan, om man inte kastar upp luckan efter att bilen stått still i ösregn så är det inte ett problem.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av TeslaM3 »

Vad gäller baklucka och regn har jag aldrig fått in vatten i bagaget vid öppning.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Daniel »

MDurante skrev:
Fregatten skrev:
Daniel skrev:
En bakvänd+en framåtvända barnstol plus en vuxen bak i en S är inga som helst problem. Jag hade den bakåtvända i mitten och den framåtvända på passagerar-sidan.

Med en stol i mitten underlättar man för eventuell femte person att kliva in/ur markant.
Vi måste ha en vuxen i mitten som lätt kommer åt bägge barnen... men jag håller med om att det är bökigt att komma in men som sagt det drabbar inte mig personligen. 8-)

Såg att förmånsvärdet för Model S var hyfsat ändå, nästan hälften mot Model X. Trodde de låg på samma nivå som X:en. En ny Model S ligger något högt mot min smärtgräns. Och nästa en miljon för en bil är lite mycket ändå, jag vill ha en bil jag inte behöver oroa mig för mycket om och även om Model 3 LR kostar hyfsat mycket pengar känns det överkomlig. Och när jag kollade på Model S verkade de inte vara så himla mycket rymligare i bagageluckan jämfört med en Model 3.
Då kollade du inte noga, Sen sväljer mycket mycket mer än 3, dels för att den har större öppning och har en baklucka som en halvkombi. Vi har typ den barnvagnen som är minst av alla idag ihopfälld och demonterad (Emmaljunga NXT90) och den gick -inte- in i 3an utan att plocka bort allt. I vår S gick den i utan att plocka bort någonting. Får även plats med fyra lösa 19" däck i en S, tvek om du ens får i två i 3an.

En annan aspekt ur "föräldrasynpunkt" är att om det spöregnar ute och du öppnar bagageluckan på 3an så rinner det in vatten i bagaget. Har du bagageluckan full med barnvagn, sittdel, osv osv så blir allt blött på grund av att vatten rinner över listen, en ganska stor konstruktionsmiss.

Som MDurante skriver. Model S sväljer nästan dubbelt så mycket som Model 3. Det var en av huvudanledningarna till att jag valde Model S igen istället för M3. Enorm skillnad.
Skriv svar