Re: Solna kommun hatar elbilar
Postat: 16 okt 2019 19:15
Behöver de byta säkring? Det borde väl gå bra att ladda med den hastighet som motorvärmaruttaget erbjuder nu?
jonas skrev:Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Hårtorkar drar en bra bit över 1000 W så det går inte.GreenMachine skrev:jonas skrev:Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalkhårtork, julbelysning eller kanske att mixa smoothies
![]()
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.LarsL skrev:1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Mitt inlägg gällde inte den specifika laddsituationen i Solna, utan jämförelsen med hårtork, som ofta drar 10 A.point1 skrev:Mm men nu står det uttryckligen att det är förbjudet, och att det dessutom är en timer på 1,5-2 timmar. Lägger man ihop det är det inte tillräckligt för mer än 1 mil per dag. Sedan kan man ju säga såhär, jag har laddat från uttag där jag max kunnat dra 7A och när man kommer med till sådana låga effekter så räcker effekten knappt för att värma batteriet, så då får du ytterligare längre laddtid när det är kallt ute. Maxgränsen är som sagt också 600W.Niklas Z skrev:Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.LarsL skrev:1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cykelkläder för 3 minuters cykeltur? Jag förstår att du är irriterad men det var två förslag i all välmening som jag uppfattade det. Några minuters promenad är det många som har. Du måste inte heller kasta din elskoter på trottoaren som vissa andra gör.point1 skrev:Sarkasm. Men för att förtydliga, om man inte möjliggör laddning så kan ju inte ens intresse för att ställa om fordonsflottan vara så stor.kontakten2 skrev:På vilket sätt hatar dom?
Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång?
Ganska meckigt att cykla så korta sträckor, på med cykelkläder, låsa upp cykeln, låsa cykeln (utomhus) byta om till jobbkläder tar lite för lång tid för den korta sträckan.taliz skrev:Cykla eller ta elskoter till bilen?
Elskoter vägrar jag, då kör jag hellre dieselbil. Fått nog av elskotrar av de som är slängda över allt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tyvärr så har vi inte tid att vänta. Både klimatet och folks intresse vill ställa om nu. Då får man upphandla betydligt snävare villkor.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Det är ju såklart jättebra. Problemet är väl kanske bara att 80 platser inte är så mycket till att börja med om man ser till Solna och det andra är väl kanske att det ju tar rätt många timmar att ladda i ett 11kw uttag (som man kanske då måste dela med någon annan) och då brukar det ju tyvärr vara så att man 1. Inte får ha bilen stående där över natten (typ 3 timmar p-skiva) eller 2. stolpen ligger på en plats som ingen vettig person skulle parkera en bil över natten.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.point1 skrev:Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Men då finns det ju en uppenbar möjlighet att "vända blad" och profilera sig med mål som elbilsvänligaste svenska kommunen i världen 2020! Vad sägs om en laddpunkt per 20 invånare? Till en början för alla kommunkontrollerade parkeringar? Laddstolpar på idrottsplatser och infartsparkeringar kan väl vara en början (se Danderyds kommun).point1 skrev:Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.RagWal skrev:Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk