Sida 1 av 2

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 19:15
av LarsL
Behöver de byta säkring? Det borde väl gå bra att ladda med den hastighet som motorvärmaruttaget erbjuder nu?

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 20:19
av Swede1
Haha, 600 watt, när det är minus 20? I Solna får de frysa. Hade kupévärmare 2000 W och motorvärmare 500 W, då blev det varmt efter en timme. Är det Ygeman som dragit för snåla ledningar till Solna?

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 20:52
av jonas
Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 21:12
av GreenMachine
jonas skrev:
Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
:lol: hårtork, julbelysning eller kanske att mixa smoothies :lol: :lol:

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 22:03
av Niklas Z
GreenMachine skrev:
jonas skrev:
Vad hade de tänk att uttaget skulle användas till?

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
:lol: hårtork, julbelysning eller kanske att mixa smoothies :lol: :lol:
Hårtorkar drar en bra bit över 1000 W så det går inte.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 16 okt 2019 22:21
av LarsL
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 00:01
av jeppe_sthlm
Svårt att säga något positiv Solna kommun generellt, men det verkar faktiskt som att de håller på att bygga ut med nya laddstolpar.

De är fortfarande övertäckta så jag kan inte garantera det, men jag klämde på en och det kändes typiskt som en laddstolpe med 2st Typ2-uttag.

Har identifierat två stycken i Bergshamra och en i slutet på Råsundavägen (mot Solna Station till).

Mailade kommunen för att se om/när och hur dessa kommer att vara i gång. De visste inget utan hänvisade till de befintliga 6 Schuko-stolparna. Vidare frågor hänvisades till Signalisten. Mailade dem, men inget svar.

Orkade inte ringa

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 00:05
av jeppe_sthlm
De här måste det vara!


https://mitti.se/nyheter/staden-lovar-l ... rade=solna

Solna C har förresten ett antal fina laddare på nedre parkeringsplats sedan i somras om du inte sett dem än (Kanske inte hjälper så mycket beroende på vart du bor..)

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 03:36
av taliz
Cykla eller ta elskoter till bilen?

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 04:27
av kontakten2
På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 07:21
av Niklas Z
LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 07:24
av OfarligTesla
8 minuter gångväg låter ju dock inte så farligt. Ha kvar den parkeringen? Tog mig 3,5 års kö att få parkering närmare än 6 minuters gångväg.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 07:42
av Niklas Z
point1 skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
1000 W skulle jag klara mig på för min dagliga pendling.
Absolut räcker 1000 W laddeffekt för många. Bilar körs i genomsnitt 3-4 mil per dygn, vilket lätt täcks av laddning med 1000 W under en natt. De flesta blir förvånade att höra att en hårtork eller en dammsugare kräver högre effekt än elbilsladdning, men det verkar vara svårt för folk i allmänhet att förstå hur tid, energi och effekt hänger ihop.
Mm men nu står det uttryckligen att det är förbjudet, och att det dessutom är en timer på 1,5-2 timmar. Lägger man ihop det är det inte tillräckligt för mer än 1 mil per dag. Sedan kan man ju säga såhär, jag har laddat från uttag där jag max kunnat dra 7A och när man kommer med till sådana låga effekter så räcker effekten knappt för att värma batteriet, så då får du ytterligare längre laddtid när det är kallt ute. Maxgränsen är som sagt också 600W.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mitt inlägg gällde inte den specifika laddsituationen i Solna, utan jämförelsen med hårtork, som ofta drar 10 A.
Självklart funkar det inte att ladda på låg effekt om man t ex har en timer som begränsar tiden.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 08:02
av RagWal
point1 skrev:
kontakten2 skrev:
På vilket sätt hatar dom?

Kunde du inte lagt in lite rasism och Trump i överskriften när du ändå var igång? :roll:
Sarkasm. Men för att förtydliga, om man inte möjliggör laddning så kan ju inte ens intresse för att ställa om fordonsflottan vara så stor.

taliz skrev:
Cykla eller ta elskoter till bilen?
Ganska meckigt att cykla så korta sträckor, på med cykelkläder, låsa upp cykeln, låsa cykeln (utomhus) byta om till jobbkläder tar lite för lång tid för den korta sträckan.

Elskoter vägrar jag, då kör jag hellre dieselbil. Fått nog av elskotrar av de som är slängda över allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cykelkläder för 3 minuters cykeltur? Jag förstår att du är irriterad men det var två förslag i all välmening som jag uppfattade det. Några minuters promenad är det många som har. Du måste inte heller kasta din elskoter på trottoaren som vissa andra gör.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 08:16
av RagWal
Det går inte att få till något med värden/föreningen/samfälligheten där du bor? Kommunen är nog trögare. Sen tror jag kreativa förslag kan vara bättre än gnäll. Eller en kombination kanske.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 14:24
av loftux
Kollade upp laddning i Skövde eftersom jag skall resa dit i helgen. Hittade då denna Plan för laddinfrastruktur.
En sådan borde Solna ha (om de ni inte har det), samt alla andra övriga kommuner.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 17:02
av tuppel
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.

Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.

Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 17:44
av Beigler
tuppel skrev:
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.

Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.

Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Tyvärr så har vi inte tid att vänta. Både klimatet och folks intresse vill ställa om nu. Då får man upphandla betydligt snävare villkor.

Jag anser att det behövs kraftig lagstiftning. Exempelvis skulle man kunna säga att man inte får avgiftsbelägga parkeringsplatser som inte har laddstolpar from 2021. Då skulle det bli fart på lösningar. möjligtvis undantag på tillfälliga parkeringar som badplatser etc. Men som generell regel tror jag det skulle funka. Alternativt kan man lägga in någon relation till antal hushåll i området då det viktiga är att fixa stolpar där folk bor, inte där de handlar.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 18:53
av GreenMachine
tuppel skrev:
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.

Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.

Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Det är ju såklart jättebra. Problemet är väl kanske bara att 80 platser inte är så mycket till att börja med om man ser till Solna och det andra är väl kanske att det ju tar rätt många timmar att ladda i ett 11kw uttag (som man kanske då måste dela med någon annan) och då brukar det ju tyvärr vara så att man 1. Inte får ha bilen stående där över natten (typ 3 timmar p-skiva) eller 2. stolpen ligger på en plats som ingen vettig person skulle parkera en bil över natten.

Har ju såklart inte vare sig sett eller läst Solnas plan och skulle såklart gärna vilja bli förvånad åt det positiva hållet.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 22:25
av JonasH
Solna gör som nästan alla andra totalt fel om man frågar mig.

Det är totalt fel att satsa på 11kW (3-fas 16A). Det vore mycket bättre om de istället satte upp 3 gånger så många 1-fas 16A laddare eller helst ännu fler. Borde vara betydligt enklare att få till 1-fas 16A utan att behöva vänta på nätägaren om man dessutom sprider ut dem där folk vill nattparkera.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 22:34
av Melkin
point1 skrev:
men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 17 okt 2019 22:48
av Melkin
point1 skrev:
Melkin skrev:
point1 skrev:
men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.
Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 18 okt 2019 12:55
av RagWal
tuppel skrev:
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.

Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.

Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 18 okt 2019 14:32
av RagWal
point1 skrev:
RagWal skrev:
tuppel skrev:
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.

Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.

Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men då finns det ju en uppenbar möjlighet att "vända blad" och profilera sig med mål som elbilsvänligaste svenska kommunen i världen 2020! Vad sägs om en laddpunkt per 20 invånare? Till en början för alla kommunkontrollerade parkeringar? Laddstolpar på idrottsplatser och infartsparkeringar kan väl vara en början (se Danderyds kommun).

Bjud in till kamp mellan kommunerna. Let the best laddKommun 2020 win!

Kanske Tibor ska dela ut vandringspriset "TCS Laddkommunen of the year"?

TCS kan uppenbarligen tipsa och coacha (se OKQ8-tråden).

Re: Solna kommun hatar elbilar

Postat: 18 okt 2019 17:22
av jeppe_sthlm
I Solna kommun är det helt ok att lägga ner ett kommunalt högstadium utan att ta det via kommunfullmäktige, så några laddstolpar borde man nog kunna fixa vid sidan om. Men det är klart - att bygga laddstolpar kostar ju pengar. Lägga ner skolor ”sparar” man ju pengar på. Tänkte inte på det


Skickat från min iPhone med Tapatalk