Sida 1 av 1

BYD vs Tesla

Postat: 19 okt 2019 22:06
av granlundii
Tyckte denna artikel var rätt intressant:
https://seekingalpha.com/article/429730 ... -valuation

Fråga: är det något som BYD gör rätt som Tesla gör fel, då man lyckas leverera stabila (om än måttliga) vinster kvartal efter kvartal, trots att man säljer elbilar som är väldigt mycket billigare än Teslas? Känns som att BYD fått till affärsmodellen bättre. Expansion i all ära, men jag bedömer att företaget Tesla inte har helt kontroll på sin...

Re: BYD vs Tesla

Postat: 19 okt 2019 22:47
av Zalman3
granlundii skrev:
Tyckte denna artikel var rätt intressant:
https://seekingalpha.com/article/429730 ... -valuation

Fråga: är det något som BYD gör rätt som Tesla gör fel, då man lyckas leverera stabila (om än måttliga) vinster kvartal efter kvartal, trots att man säljer elbilar som är väldigt mycket billigare än Teslas? Känns som att BYD fått till affärsmodellen bättre. Expansion i all ära, men jag bedömer att företaget Tesla inte har helt kontroll på sin...
Kinesika företag kan ju kanske få stöd av staten.
Huawei har ju blivit anklagade för att få stora stöd av staten.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 00:08
av [JM]
Zalman3 skrev:
granlundii skrev:
Tyckte denna artikel var rätt intressant:
https://seekingalpha.com/article/429730 ... -valuation

Fråga: är det något som BYD gör rätt som Tesla gör fel, då man lyckas leverera stabila (om än måttliga) vinster kvartal efter kvartal, trots att man säljer elbilar som är väldigt mycket billigare än Teslas? Känns som att BYD fått till affärsmodellen bättre. Expansion i all ära, men jag bedömer att företaget Tesla inte har helt kontroll på sin...
Kinesika företag kan ju kanske få stöd av staten.
Huawei har ju blivit anklagade för att få stora stöd av staten.
Kanske stöd? Du menar garanterat.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 09:43
av LarsL
Alla större företag är ju stöttade av den lokala regeringen.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 09:53
av heldiggrisen
LarsL skrev:
Alla större företag är ju stöttade av den lokala regeringen.
I EU är det förbjudet enligt lag, men några hål finns det man kan utnyttja.
I Sverige kan vi unyttja nyanlända med slavlöner tex.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 12:44
av Jerker
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Alla större företag är ju stöttade av den lokala regeringen.
I EU är det förbjudet enligt lag, men några hål finns det man kan utnyttja.
I Sverige kan vi unyttja nyanlända med slavlöner tex.
Den dagen nån tyskt biltillverkare skulle få problem så kan vi kallt räkna med att det upptäcks nåt kryphål som den tyska regeringen kan utnyttja för att rädda det företaget. Tyskland skulle aldrig tillåta en konkurs av en tysk biltillverkare.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 12:46
av LarsL
Hybrider får miljöbonus i Sverige för att hjälpa Volvo.
Tyska bonusar är begränsade för att missgynna Tesla.
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Tesla får skattelättnader i Nevada.
Osv

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 12:56
av HenrikC
BYD startade redan 1995 med batteritillverkning. Filosofin var precis motsatsen till Tesla: Att ersätta moment som gjordes med automation i Japan med manuellt arbete i Kina. Varje steg enkelt så att man inte kan göra fel. Redan 2003 köpte man en bilfabrik och då trodde jag att man gjorde det för att börja göra elbilar snart. Så skulle det dock inte bli. Det tog flera år innan man visade upp BYD E6. Under tiden släppte man ett flertal nya bensindrivna modeller, så i grunden förblev man en vanlig biltillverkare.

BYD sägs ha stått för Brings You Dollars och man lever tydligen upp till sitt namn.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:08
av heldiggrisen
LarsL skrev:
Hybrider får miljöbonus i Sverige för att hjälpa Volvo.
Tyska bonusar är begränsade för att missgynna Tesla.
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Tesla får skattelättnader i Nevada.
Osv
Miljöbonusen i Sverige gäller alla miljöbilar, inte bara Volvo
Tyska bonuser känner jag inte till, gäller den alla andra bilar än Tesla?
Företagsskatten och satt på kapital är mindre än inkomstskatt, och den är lik om företaget heter Ikea eller IBM
Nevada är inte med i EU
I EU får du inte gynna lokala producenter, en incatement ska gälla alla

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:11
av bylund
heldiggrisen skrev:
I EU får du inte gynna lokala producenter, en incatement ska gälla alla
Visst gäller de alla, men de kan ju råkas utformas så att det av en händelse passar etablerade lokala producenter på ett bra sätt.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:16
av LarsL
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Hybrider får miljöbonus i Sverige för att hjälpa Volvo.
Tyska bonusar är begränsade för att missgynna Tesla.
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Tesla får skattelättnader i Nevada.
Osv
Miljöbonusen i Sverige gäller alla miljöbilar, inte bara Volvo
Tyska bonuser känner jag inte till, gäller den alla andra bilar än Tesla?
Företagsskatten och satt på kapital är mindre än inkomstskatt, och den är lik om företaget heter Ikea eller IBM
Nevada är inte med i EU
I EU får du inte gynna lokala producenter, en incatement ska gälla alla
Kina är inte heller med i EU.
Dessa stora aktörer betalar mindre än mig i kapitalskatt.
Ja, det är lika bonus för alla i både Sverige och Tyskland. Men dessa bonusar är skräddarsydda för den inhemska industrin.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:38
av ochso
LarsL skrev:
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Vän av ordning vill bara påtala att investmentbolag (i detta fallet Investor) inte är tänkta att betala någon företagsskatt, det ligger liksom i sakens natur. Bolaget är därmed också begränsat i hur de får äga bolag etc. De utgör bara en mellanhand i slussning av vinst, innehavsbolagen betalar skatt och Investors utdelningar beskattas.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:41
av LarsL
ochso skrev:
LarsL skrev:
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Vän av ordning vill bara påtala att investmentbolag (i detta fallet Investor) inte är tänkta att betala någon företagsskatt, det ligger liksom i sakens natur. Bolaget är därmed också begränsat i hur de får äga bolag etc. De utgör bara en mellanhand i slussning av vinst, innehavsbolagen betalar skatt och Investors utdelningar beskattas.
Men du vet också att dessa stora bolag är undantagna ur kapitalbeskattningen? Alltså ägarna.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:50
av ochso
LarsL skrev:
Men du vet också att dessa stora bolag är undantagna ur kapitalbeskattningen? Alltså ägarna.
Jag känner till att detta förekommer, särskilt för H&M, hur det ser ut för Investor som ägs av stiftelser istället för "familjen" vet jag ej. Dock en helt annan fråga.

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 13:51
av Jordad
Det artikeln inte nämner är på vilka bilar BYD tjänar pengar. De har antagligen sina marginaler på bilar med förbränningsmotor som alla andra stora biltillverkare för tillfället. De elbilar med vettig räckvidd från BYD som går att jämföra med Teslas modeller tillverkas i små serier. Kinesiska subventioner som har gjort det lönsamt för BYD att sälja en massa små fruktansvärt dåliga elbilar med nästan obefintlig räckvidd är dessutom på väg att försvinna.

Näst efter Tesla är det väl ändå BYD som gjort största satsningen på elbilar vilket syns i mängden batterier de tillverkar. Men de är ändå rejält efter Tesla.
elon-musk-tesla-battery-power-deployed-mining-dot-com.jpg

Re: BYD vs Tesla

Postat: 20 okt 2019 14:03
av ochso
Jordad skrev:
Det artikeln inte nämner är på vilka bilar BYD tjänar pengar. De har antagligen sina marginaler på bilar med förbränningsmotor som alla andra stora biltillverkare för tillfället. De elbilar med vettig räckvidd från BYD som går att jämföra med Teslas modeller tillverkas i små serier. Kinesiska subventioner som har gjort det lönsamt för BYD att sälja en massa små fruktansvärt dåliga elbilar med nästan obefintlig räckvidd är dessutom på väg att försvinna.

Näst efter Tesla är det väl ändå BYD som gjort största satsningen på elbilar vilket syns i mängden batterier de tillverkar. Men de är ändå rejält efter Tesla.
elon-musk-tesla-battery-power-deployed-mining-dot-com.jpg
Tillverkar inte BYD ganska mycket bussar osv också? Dessa lär väl generera en del intäkter? Där är nog kunderna mindre priskänsliga än för bilar, dessutom saknas väl konkurrens i mångt och mycket för bussarna?