Sida 1 av 1

Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 13:22
av TeslaManne
Hej..

Har hittat en modell S som har en antydan av gul kant på stora skärmen på höger o vänster sida.. är detta något som man ska avfärda för köp eller går det att lösa smidigt ?! Bilen har runt 1500 mil kvar på garantin. Årsmodell 17.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 13:27
av Hedman
Jag har några mil kvar på garantin så antingen anmäler du det eller den nuvarande ägaren av bilen till tesla så det är inlagt. Då finns det i rullarna innan garantin går ut.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 16:02
av OlleBack
Finns en fix för det där dom belyser skärmen med uv. Lång kö få det fixat dock verkar det som. Finns en lång tråd om problemet. Sen får man väl hoppas att problemet inte kommer tillbaka. Förrut sa dom att dom skulle byta skärmen men det verkar som ha backat på.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 16:41
av Gustafsson
Antydan kommer att bli till en gulbrun oskön ram vartefter. Inte så fint, men påverkar inte funktionen alls. Service kan som nämnts fixa detta.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 17:14
av TeslaManne
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 22 okt 2019 17:39
av Gustafsson
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 08:47
av thnis
Gustafsson skrev:
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.
Hej,
Jag har en tydligt gul ram på skärmen sedan förra sommaren. Bokade in en tid för fix (trodde jag) i höstas men bokades av pga att de inte hade någon utrustning hemma. Bokade en ny tid för fix i januari men bokades av igen pga att deras utrustning hade gått sönder. Bokade en ny tid igen (nu i mars) men bokades av direkt samma dag med hänvisning till att deras utrustning är trasig. Kommentar: Varje gång jag har bokat så har det funnits tider först flera månader framåt i tiden och tiden bara går..

Funderar nu på om jag överhuvudtaget kommer att få det fixat. Bilen blir 3 år i juni i år o då går garantin ut.
Frågan till forumet är om det överhuvudtaget finns någon i Stockholmsområdet som har fått problemet löst sedan i höstas förra året?

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 08:49
av Remuz
Jag fick min fixad innan jul.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 10:22
av olarsson
thnis skrev:
Gustafsson skrev:
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.
Hej,
Jag har en tydligt gul ram på skärmen sedan förra sommaren. Bokade in en tid för fix (trodde jag) i höstas men bokades av pga att de inte hade någon utrustning hemma. Bokade en ny tid för fix i januari men bokades av igen pga att deras utrustning hade gått sönder. Bokade en ny tid igen (nu i mars) men bokades av direkt samma dag med hänvisning till att deras utrustning är trasig. Kommentar: Varje gång jag har bokat så har det funnits tider först flera månader framåt i tiden och tiden bara går..

Funderar nu på om jag överhuvudtaget kommer att få det fixat. Bilen blir 3 år i juni i år o då går garantin ut.
Frågan till forumet är om det överhuvudtaget finns någon i Stockholmsområdet som har fått problemet löst sedan i höstas förra året?
Så länge felet är inrapporterat innan garantitiden löper ut är det ingen fara, då kommer de att fixa det i sinom tid. Jag sitter i samma situation och ska sälja bilen inom kort, men Tesla meddelade att det inte är några problem. Nya ägaren kommer att få det fixat när de fått ett nytt verktyg levererat.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 10:23
av ellerstrom
thnis skrev:
Gustafsson skrev:
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.
Hej,
Jag har en tydligt gul ram på skärmen sedan förra sommaren. Bokade in en tid för fix (trodde jag) i höstas men bokades av pga att de inte hade någon utrustning hemma. Bokade en ny tid för fix i januari men bokades av igen pga att deras utrustning hade gått sönder. Bokade en ny tid igen (nu i mars) men bokades av direkt samma dag med hänvisning till att deras utrustning är trasig. Kommentar: Varje gång jag har bokat så har det funnits tider först flera månader framåt i tiden och tiden bara går..

Funderar nu på om jag överhuvudtaget kommer att få det fixat. Bilen blir 3 år i juni i år o då går garantin ut.
Frågan till forumet är om det överhuvudtaget finns någon i Stockholmsområdet som har fått problemet löst sedan i höstas förra året?
Bara ett FYI; Om du köpte bilen ny så är garantivillkoren 4 år eller 8.000 mil (det som inträffar först). Så du bör ha ett års garanti kvar, såvida du inte når milbegränsningen före.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 15:33
av Vandahl
Jag har tid bokad 14:e februari i Segeltorp för ccs-uppgradering, kalibrering efter vindrutebyte samt åtgärda gul rand på mittskärmen. Jag fick sms häromdagen att de inte kunde garantera att de åtgärdar gulranden då verktyget var trasigt för tillfället.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 15:49
av thnis
ellerstrom skrev:
thnis skrev:
Gustafsson skrev:
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.
Hej,
Jag har en tydligt gul ram på skärmen sedan förra sommaren. Bokade in en tid för fix (trodde jag) i höstas men bokades av pga att de inte hade någon utrustning hemma. Bokade en ny tid för fix i januari men bokades av igen pga att deras utrustning hade gått sönder. Bokade en ny tid igen (nu i mars) men bokades av direkt samma dag med hänvisning till att deras utrustning är trasig. Kommentar: Varje gång jag har bokat så har det funnits tider först flera månader framåt i tiden och tiden bara går..

Funderar nu på om jag överhuvudtaget kommer att få det fixat. Bilen blir 3 år i juni i år o då går garantin ut.
Frågan till forumet är om det överhuvudtaget finns någon i Stockholmsområdet som har fått problemet löst sedan i höstas förra året?
Bara ett FYI; Om du köpte bilen ny så är garantivillkoren 4 år eller 8.000 mil (det som inträffar först). Så du bör ha ett års garanti kvar, såvida du inte når milbegränsningen före.
Ja jag plockade ut den ny juni 2017 och har inte kört 8000 mil än. Hoppas då att de tar den som garantiärende :) Men känns ibland oklart i alla fall för mig, om vad som ingår i Teslas garanti när vagnsskadegarantin går ut efter 3 år. Verkar vara lite godtyckligt när man läser vissa trådar är på fortumet.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 15:51
av thnis
Vandahl skrev:
Jag har tid bokad 14:e februari i Segeltorp för ccs-uppgradering, kalibrering efter vindrutebyte samt åtgärda gul rand på mittskärmen. Jag fick sms häromdagen att de inte kunde garantera att de åtgärdar gulranden då verktyget var trasigt för tillfället.
Håll inte andan ;) att de kommer kunna fixa gula randen. Min tid i mars blev avbokad av de i alla fall.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 23 jan 2020 16:02
av ellerstrom
thnis skrev:
ellerstrom skrev:
thnis skrev:
Gustafsson skrev:
TeslaManne skrev:
Bör man som köpare , avstå bilen eller se det som att tesla fixar problemet kostnadsfritt om man påtalar inom garantin har gått ut.. i detta fall , är det Tesla Malmö som får lösa dilemmat om köpet går igenom..

Med Vänlig Hälsning Manne
Felet verkar vara relaterat till vissa versioner av skärmen, ses även på den lilla skärmen om man tittar noga. Tror att de flesta bilar byggda under en period har eller kommer att få ”problemet”.
Enligt tidigare tråd beror det på dåligt härdat sammanfogningsmaterial, vilket gulnar med ålder. UV ljus kan tydligen härda materialet och samtidigt avfärga det.
Själv skulle jag inte undvika en bil med felet, då flera på forumet fått detta fixat och det inte påverkar funktionen.
Hej,
Jag har en tydligt gul ram på skärmen sedan förra sommaren. Bokade in en tid för fix (trodde jag) i höstas men bokades av pga att de inte hade någon utrustning hemma. Bokade en ny tid för fix i januari men bokades av igen pga att deras utrustning hade gått sönder. Bokade en ny tid igen (nu i mars) men bokades av direkt samma dag med hänvisning till att deras utrustning är trasig. Kommentar: Varje gång jag har bokat så har det funnits tider först flera månader framåt i tiden och tiden bara går..

Funderar nu på om jag överhuvudtaget kommer att få det fixat. Bilen blir 3 år i juni i år o då går garantin ut.
Frågan till forumet är om det överhuvudtaget finns någon i Stockholmsområdet som har fått problemet löst sedan i höstas förra året?
Bara ett FYI; Om du köpte bilen ny så är garantivillkoren 4 år eller 8.000 mil (det som inträffar först). Så du bör ha ett års garanti kvar, såvida du inte når milbegränsningen före.
Ja jag plockade ut den ny juni 2017 och har inte kört 8000 mil än. Hoppas då att de tar den som garantiärende :) Men känns ibland oklart i alla fall för mig, om vad som ingår i Teslas garanti när vagnsskadegarantin går ut efter 3 år. Verkar vara lite godtyckligt när man läser vissa trådar är på fortumet.
Vagnskadegaranti är något helt annat (egentligen en försäkring) vilken används för att täcka kostnaden på din bil vid en olycka då du är vållande till skadan. Därav att den är förknippad med en självrisk. Under dessa tre år behöver din bil därför bara vara halvförsäkrad (egentligen enbart trafikförsäkrad, men många väljer halvförsäkring för att försäkra sig mot stöld, brand, maskinskada mm som ingår i denna), men efter dessa tre år måste försäkringen uppgraderas till helförsäkring om du vill att försäkringen ska täcka skador på din bil då du är vållande.

Garantin om 4 år eller 8k mil gäller för fabrikationsfel, dvs fel som uppstår på bilen som inte har med handhavandefel eller förslitning (typ att bromsskivor behöver bytas för att man använder dem) att göra. Sedan har du även 8 års garanti (obegränsat med mil) på batteri och drivlina.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 05 maj 2020 21:12
av Front242
Min MS är tillverkad i Jan 2019 och har en tydligt gul rand runt stora skärmen och även runt instrumenten. Finns det någon som har fått detta fixat med Teslas magiska lampa där skiten inte har kommit tillbaka igen?
Funderar på om jag ens orkar dra i detta

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 07 maj 2020 14:00
av jenz
Hämtade upp min bil i segeltorp idag efter att de fixat gula randen. Än så länge ser det bra ut. Är en 2018 MX.

Re: Antydan av gul kant på skärmen.

Postat: 07 maj 2020 21:15
av Front242
jenz skrev:
Hämtade upp min bil i segeltorp idag efter att de fixat gula randen. Än så länge ser det bra ut. Är en 2018 MX.
Ok, man undrar hur det blir efter ett tag. Jag har läst lite trådar som ifrågasätter att denna fix är permanent. Skönt att det tycks hjälpa initialt ändå