Sida 1 av 1
220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 21:50
av Captainmaui
Hej.
Är nybliven ägare till en model s 85.
Laddade den 100% full i lördags och fick endast ut 220km och 51kWh.
Bilen är en 2014 och har gått ca 5900 mil men ska verkligen batteriet blivet så dåligt på denna tid att det endast klarar av 51kWh?
Tacksam för svar.
Mvh Anders
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 21:54
av bylund
Nu är det väl ytterligare 6,5 kWh eller så ner till 0, men även 57 kWh låter väl lite från 100 %. Vad stod det för kvarvarande räckvidd vid 100 %?
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 23:05
av Captainmaui
bylund skrev:Nu är det väl ytterligare 6,5 kWh eller så ner till 0, men även 57 kWh låter väl lite från 100 %. Vad stod det för kvarvarande räckvidd vid 100 %?
Tror den stod på 34 eller 38 mil?
//A
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 23:08
av Captainmaui
point1 skrev:Captainmaui skrev:Hej.
Är nybliven ägare till en model s 85.
Laddade den 100% full i lördags och fick endast ut 220km och 51kWh.
Bilen är en 2014 och har gått ca 5900 mil men ska verkligen batteriet blivet så dåligt på denna tid att det endast klarar av 51kWh?
Tacksam för svar.
Mvh Anders
Har du kört den i ett sträck? Har du använt förvärmning? Eller har "smart" förvärmning på, isf kan den värma kupén efter när den tror du ska åka iväg.
Nej inte kört i ett sträck. Kört kortare turer allt från 2-5 mil åt gången.
Tror inte där har varit något på, jo hade Dog mode på ca 1h i söndags men det var ju inget "krävande väder direkt.
//A
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 23:10
av NEO
51kWh är rätt lågt faktiskt, om man räknar på din förbukning på 232Wh/km så borde du kunna köra 290km från 100-0% om bilen har runt 68kWh tillgängligt. Jag körde rätt ofta Oslo-Karlstad på 90% tank och den sträckan är cirka 220km, men då snittade jag runt 270Wh/km med 21".
Tror problemet här är småkörning och då sjunker räckvidden markant mot att köra från full tank närmre noll på en körning. Mycket förluster i värma batteriet om du kör utan range mode. Ett tips nu om "vintern" är att slå på range-mode om du vet att du ska köra korta sträckor och slippa värma batteriet i onödan.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 22 okt 2019 23:45
av Legato
Med kortare turer är det inga konstigheter alls.
Den förbrukning du har på displayen är vad bilen förbrukat i rörelse... Du har rimligtvis förvärmt bilen flera gånger, kanske även förvärmt batteri samt haft Vampire Drain. Allt detta har dragit el ur ditt batteri som ej räknats in i dina 51 kWh.
Ska du få en tillförlitlig siffra så måste du ladda till 100% och sedan direkt köra hela sträckan i ett svep utan stopp. Givetvis måste du också köra ner till 0 km alternativt lägga till det du har kvar i räckvidd som Bylund påpekat.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 07:12
av Captainmaui
Legato skrev:Med kortare turer är det inga konstigheter alls.
Den förbrukning du har på displayen är vad bilen förbrukat i rörelse... Du har rimligtvis förvärmt bilen flera gånger, kanske även förvärmt batteri samt haft Vampire Drain. Allt detta har dragit el ur ditt batteri som ej räknats in i dina 51 kWh.
Ska du få en tillförlitlig siffra så måste du ladda till 100% och sedan direkt köra hela sträckan i ett svep utan stopp. Givetvis måste du också köra ner till 0 km alternativt lägga till det du har kvar i räckvidd som Bylund påpekat.
Absolut det är jag med på. Så detta ser ni inte som något konstigt och det är ju skönt att höra.
Har inte medvetet förvärmt batteri eller bil någon gång. Vet inte ens hur man gör detta (förklara gärna) då Tesla är något helt nytt för mig.
Vampire drain (vad är detta)?
//A
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 07:16
av Bjelke
Captainmaui skrev:bylund skrev:Nu är det väl ytterligare 6,5 kWh eller så ner till 0, men även 57 kWh låter väl lite från 100 %. Vad stod det för kvarvarande räckvidd vid 100 %?
Tror den stod på 34 eller 38 mil?
//A
Förutom kommentarerna ovan angående förbrukning som inte räknas in i dina 51kWh så vill jag kommentera räckvidden som bilen anger vid 100% laddat:
34 mil vid 100% låter lågt med tanke på bilens låga miltal (jag hade 343km och den hade då rullat ca 22 tusen mil och det är skapligt normalt i det fallet även om det finns andra som har mycket bättre
vid lika många mil) och det skulle kunna bero på att batteriet behöver balanseras/kalibreras vilket kan göras på lite olika sätt om man lägger ihop allt som skrivits här på forumet men
den vanligaste och enklaste förklaringen brukar vara att köra ner till så nära 0% man kan/vågar (iaf under 10% kvar) och låta bilen stå så nån timme iaf och sedan direkt ladda upp bilen till 100% och verkligen låta
bilen ladda ända tills den stänger av laddningen själv (somliga hävdar att den behöver stå kvar med kabeln ansluten även efter att bilen stängt av laddningen och låta den stå så även här en timme).
Då ska du ha gjort vad du kan för att låta bilen balansera och mäta cellernas kapacitet.
Om du efter det inte får mer räckvidd vid 100% laddat så skulle jag säga att batteriet är lite klent vilket skulle kunna bero på "misshandel", dvs att bilen fått stå med 100% laddning ofta och länge, laddat mycket på Supercharger
eller fått stå med mycket låg laddning ofta/länge. Alla tre orsaker kan tyvärr ha skett och inte helt ovanligt, dessutom omöjligt att kolla själv som ägare även om Tesla kanske kan ta fram statistik på det (vilket
jag aldrig hört att någon fått ut).
Om du däremot hade 380km vid 100% laddat så mår batteriet jäkligt bra för sin ålder och då är allt frid och fröjd!

Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 07:20
av Bjelke
Captainmaui skrev:Legato skrev:Med kortare turer är det inga konstigheter alls.
Den förbrukning du har på displayen är vad bilen förbrukat i rörelse... Du har rimligtvis förvärmt bilen flera gånger, kanske även förvärmt batteri samt haft Vampire Drain. Allt detta har dragit el ur ditt batteri som ej räknats in i dina 51 kWh.
Ska du få en tillförlitlig siffra så måste du ladda till 100% och sedan direkt köra hela sträckan i ett svep utan stopp. Givetvis måste du också köra ner till 0 km alternativt lägga till det du har kvar i räckvidd som Bylund påpekat.
Absolut det är jag med på. Så detta ser ni inte som något konstigt och det är ju skönt att höra.
Har inte medvetet förvärmt batteri eller bil någon gång. Vet inte ens hur man gör detta (förklara gärna) då Tesla är något helt nytt för mig.
Vampire drain (vad är detta)?
//A
Batteriet förvärms tex när man slår på värmen i bilen via appen (om det är kallt ute) men inget man kan slå på separat...
Vampire är när bilen drar ström fast den är avstängd (vilket även inkluderar det faktum att batteriets kapacitet sjunker lite när det blir kallare helt naturligt, tex på natten när man lämnat
bilen efter en körning och batteriet alltså är varmt pgav körningen i sig)
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 08:29
av Gustafsson
Du bör ju kunna ladda i en bra bit över 70 kWh, kanske närmare 75 kWh och räckvidden bör hamna över 35 riktiga (men försiktiga) landsvägsmil när bilen är "nyladdad". Sätt på värmen medan bilen är inkopplad på elnätet så drar inte förvärmningen ström från batteriet.
Min gamla 70 D kom jag i princip alltid runt 30-35 mil med. Så kan du bara ladda i typ 50 kWh är något väldigt fel. Dock gäller ju garantin i så fall.
220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 08:36
av taliz
Som andra sagt beror det troligen på småkörning. Särskilt nu när det är lite kyligare så spenderar bilen en hel del energi på att värma upp sig. Datorn i bilen är också igång oavsett om bilen används eller ej, och den drar en hel del ström.
Det är förövrigt väldigt dåligt för batteriet att ”ladda fullt och köra tomt”.
Kan du ladda hemma och klara de vanliga körningarna på säg 70% så bör du sätta landsgränsen där och koppla in bilen varje gång du använt den.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 08:48
av GreenMachine
Bästa sättet är väl kanske att vid tillfälle ladda helt fullt och se till att bilen är värmd innan man åker och sedan ge sig ut på en långkörning tills att man kommer så nära 0 som man vågar. Att lägga ihop och utgå ifrån småkörningar säger inte så mycket.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 08:49
av Gustafsson
Säkert kan det vara småkörning + vampire drain mm. Men trådskaparen bör prova att kolla det genom att försöka "göra allt rätt" någon gång också. Det ska gå att få 35 mil med en 85:a utan större problem.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 08:55
av frippe
Legato skrev:Med kortare turer är det inga konstigheter alls.
Den förbrukning du har på displayen är vad bilen förbrukat i rörelse... Du har rimligtvis förvärmt bilen flera gånger, kanske även förvärmt batteri samt haft Vampire Drain. Allt detta har dragit el ur ditt batteri som ej räknats in i dina 51 kWh.
Ska du få en tillförlitlig siffra så måste du ladda till 100% och sedan direkt köra hela sträckan i ett svep utan stopp. Givetvis måste du också köra ner till 0 km alternativt lägga till det du har kvar i räckvidd som Bylund påpekat.
Jag har inte riktigt kommit underfund med förbrukningssiffrorna i bilen. Är det all förbrukning vid körning som räknas in i siffran, dvs. även värmning av batteri, kupé m.m. Eller enbart den energin som går åt till att framföra bilen?
Eller beräknar den olika mängd energi som ett kallt batteri innehåller gentemot ett lagom varmt batteri på något sätt?
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 10:00
av Legato
frippe skrev:Legato skrev:Med kortare turer är det inga konstigheter alls.
Den förbrukning du har på displayen är vad bilen förbrukat i rörelse... Du har rimligtvis förvärmt bilen flera gånger, kanske även förvärmt batteri samt haft Vampire Drain. Allt detta har dragit el ur ditt batteri som ej räknats in i dina 51 kWh.
Ska du få en tillförlitlig siffra så måste du ladda till 100% och sedan direkt köra hela sträckan i ett svep utan stopp. Givetvis måste du också köra ner till 0 km alternativt lägga till det du har kvar i räckvidd som Bylund påpekat.
Jag har inte riktigt kommit underfund med förbrukningssiffrorna i bilen. Är det all förbrukning vid körning som räknas in i siffran, dvs. även värmning av batteri, kupé m.m. Eller enbart den energin som går åt till att framföra bilen?
Eller beräknar den olika mängd energi som ett kallt batteri innehåller gentemot ett lagom varmt batteri på något sätt?
Vid körning är precis allt inkluderat. Vid stillastående (eller rättare sagt med växel i P tror jag...) så räknas ingen förbrukning.
Så laddar man till 100% och sedan kör till 0 i ett svep så får man en siffra som är väldigt nära den korrekta. Dock kan ju batteriet fortfarande vara felkalibrerat, dvs vid 0 kanske man har "för mycket" kvar, alternativt så dör bilen redan innan 0-an...
Så har man inte kalibrerat sitt batteri så är mitt råd att ta det säkra före det osäkra och köra så man når laddare med 5-10% kvar och sedan förbruka det sista med full värme eller kyla på acn...
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 12:39
av np519
Hej,
Man ska inte behöva balansera batterierna i Tesla....den gör det själv.
Jag tycker att det är konstigt att den ligger på 220 endast.
Mvh
NP
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 14:50
av Lessmog
np519 skrev:Hej,
Man ska inte behöva balansera batterierna i Tesla....den gör det själv.
Jag tycker att det är konstigt att den ligger på 220 endast.
Mvh
NP
Men det har försports, bl a här på TCS, att bilen (gäller S & X *) bara startar balanseringen vid laddstatus över ca 95% medelst rätt svaga "läckströmmar" från över- till underladdade celler/moduler. Det lär ta en stund. (Hur långt är ett snöre?

)
Mycket är väl höljt i dunkel, dock. Och det är nog inget man ska göra rutinmässigt eller ofta, men om man av något skäl tror att batteriet behöver balanseras så kan man i så fall ganska lätt provocera fram det.
Om inte annat kan det nog vara bra att bilen "vet" gränserna, som det har sagts i denna tråd, så att man får rimliga gissningar på räckvidd.
Inte alls konstigt att summan av många korta körningar blir mindre än av få långa, som redan har sagts här i tråden.
Tesla-Bjørn har månadsvis med snack i ämnet batterier på sina videor. Ifall man har riktigt långtråkigt ...
* Model 3 har en helt annan typ av batteri och BMS, så där gäller säkert något annat.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 15:22
av Legato
np519 skrev:Hej,
Man ska inte behöva balansera batterierna i Tesla....den gör det själv.
Jag tycker att det är konstigt att den ligger på 220 endast.
Mvh
NP
Balanserar celler gör bilen själv.
Kalibrerar BMSen gör den inte (förrän man låter den "känna av" max SOC och min SOC).
Det är bara att testa att ladda till 100% så kommer du märka

Ofta får man stå ganska länge "tuggandes" på 100% innan den faktiskt nått 100% pga felkalibrering. Konsekvensen av att BMSen "tror" att batteriet är fullt när det kanske bara är 95% laddat blir följdaktligen att den också "tror" du har (runt) 5% kvar när du egentligen har 0% kvar...
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 18:09
av Captainmaui
Legato skrev:np519 skrev:Hej,
Man ska inte behöva balansera batterierna i Tesla....den gör det själv.
Jag tycker att det är konstigt att den ligger på 220 endast.
Mvh
NP
Balanserar celler gör bilen själv.
Kalibrerar BMSen gör den inte (förrän man låter den "känna av" max SOC och min SOC).
Det är bara att testa att ladda till 100% så kommer du märka

Ofta får man stå ganska länge "tuggandes" på 100% innan den faktiskt nått 100% pga felkalibrering. Konsekvensen av att BMSen "tror" att batteriet är fullt när det kanske bara är 95% laddat blir följdaktligen att den också "tror" du har (runt) 5% kvar när du egentligen har 0% kvar...
Dum fråga kanske men hur märker man att bilen fortsätter att ladda när man redan nått 100%?
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 18:14
av LarsL
Fast det sliter på batteriet att ladda till 100% och ladda ur till ”0” så det ska man inte göra bara för att testa.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 18:32
av Bjelke
Captainmaui skrev:Legato skrev:np519 skrev:Hej,
Man ska inte behöva balansera batterierna i Tesla....den gör det själv.
Jag tycker att det är konstigt att den ligger på 220 endast.
Mvh
NP
Balanserar celler gör bilen själv.
Kalibrerar BMSen gör den inte (förrän man låter den "känna av" max SOC och min SOC).
Det är bara att testa att ladda till 100% så kommer du märka

Ofta får man stå ganska länge "tuggandes" på 100% innan den faktiskt nått 100% pga felkalibrering. Konsekvensen av att BMSen "tror" att batteriet är fullt när det kanske bara är 95% laddat blir följdaktligen att den också "tror" du har (runt) 5% kvar när du egentligen har 0% kvar...
Dum fråga kanske men hur märker man att bilen fortsätter att ladda när man redan nått 100%?
Den slutar inte att ladda helt enkelt, men det är på väldigt låg effekt och det pendlar lite i effekt hela tiden... det brukar stå "calkulating " typ hela tiden på slutet och det kan hålla på upp till en halvtimme typ...
Snygg stavning ser jag nu
Om den verkligen fortsätter att balansera efter att den säger att laddningen är klar så är det mest finlir och jag är inte helt övertygad att det isf gör varken från eller till för jag har inte sett räckvidden öka något mer i det läget (I princip så skulle några celler med lite högre spänning i det läget alltså föra över ström till andra celler med lägre spänning tills alla har lika spänning och då skulle bilen kunna starta laddningen igen för att toppa upp till absolut max men inget jag sett iaf).
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 18:38
av Legato
LarsL skrev:Fast det sliter på batteriet att ladda till 100% och ladda ur till ”0” så det ska man inte göra bara för att testa.
Inga som helst problem att göra detta någon gång i månaden. På botten finns en rejäl buffert så det är inget problem. Gällande 100% så är det ju daglig laddning man ska undvika, då står ju bilen inpluggad och "fyller på" till 100% flera ggr per natt. Att göra det enstaka ggr och köra direkt efter lär ha extremt liten påverkan.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 18:44
av LarsL
Legato skrev:LarsL skrev:Fast det sliter på batteriet att ladda till 100% och ladda ur till ”0” så det ska man inte göra bara för att testa.
Inga som helst problem att göra detta någon gång i månaden. På botten finns en rejäl buffert så det är inget problem. Gällande 100% så är det ju daglig laddning man ska undvika, då står ju bilen inpluggad och "fyller på" till 100% flera ggr per natt. Att göra det enstaka ggr och köra direkt efter lär ha extremt liten påverkan.
Jag viste att den kommentaren skulle komma... Men det är ändå så att det inte är bra och är man rädd om batteriet så ska man undvika det om det inte behövs. Bilen kommer balansera batteriet ändå.
Re: 220 km på full laddning.
Postat: 23 okt 2019 20:06
av Legato
LarsL skrev:Legato skrev:LarsL skrev:Fast det sliter på batteriet att ladda till 100% och ladda ur till ”0” så det ska man inte göra bara för att testa.
Inga som helst problem att göra detta någon gång i månaden. På botten finns en rejäl buffert så det är inget problem. Gällande 100% så är det ju daglig laddning man ska undvika, då står ju bilen inpluggad och "fyller på" till 100% flera ggr per natt. Att göra det enstaka ggr och köra direkt efter lär ha extremt liten påverkan.
Jag viste att den kommentaren skulle komma... Men det är ändå så att det inte är bra och är man rädd om batteriet så ska man undvika det om det inte behövs. Bilen kommer balansera batteriet ändå.
Återigen, den kommer balansera men inte kalibrera... Laddar du aldrig till 100% så kommer du inte kunna lita på BMSen och riskerar att bli stående trots att bilen rapporterar att du har gott om räckvidd kvar.