Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]
Postat: 10 jul 2015 16:49
https://teslaclubsweden.se/forum/
Nja, efter resa t/r västkusten-lofoten, har jag haft god hjälp av navigatorn. Den innehåller dock buggar som förslag om att vända tillbaka till föregående sc trots att laddningen räcker till nästa sc. Laddrekomendationen är i underkant, framförallt när man skall klättra upp för ert fjäll och nästa sc ligger i nästa dal då faktiskt laddar batteriet sista biten, hade nog inte kommit upp på krönet om jag följt laddrekommendationerna. Tar man höjd för dessa brister och har normal orienteringsförmåga har man god hjälp men mina medresenärer dömde ut navigatorn totalt.sweslac skrev:
TM borde kanske lägg in en snabbknapp i bilen som gör att man kan skicka kommentarer till dom.Martinen skrev:För det mesta tycker jag navigatorn är helt ok. Däremot får den ibland riktigt flipp och föreslår helt absurda rutter. Detta kan ju vara ganska störigt om man är på nytt ställe och inte har någon koll. Vid ett tillfälle tyckte navigeringen at jag skulle ta en rutt som var 3.5 timmar och 40 mil längre. Det vet mer än en fördubbling jämfört med optimal rutt.
Hade dom lagt in möjlighet att beräkna alternativa rutter samt egna waypoints så hade det löst de allra flesta problem.
Jag tror att vi alla måste bli duktiga på att meddela Tesla när det är nått fel. Om alla skickar in dessa problem så kommer dom nog ta tag i det snabbare.
Håller med.Pontus skrev:TM borde kanske lägg in en snabbknapp i bilen som gör att man kan skicka kommentarer till dom.Martinen skrev:För det mesta tycker jag navigatorn är helt ok. Däremot får den ibland riktigt flipp och föreslår helt absurda rutter. Detta kan ju vara ganska störigt om man är på nytt ställe och inte har någon koll. Vid ett tillfälle tyckte navigeringen at jag skulle ta en rutt som var 3.5 timmar och 40 mil längre. Det vet mer än en fördubbling jämfört med optimal rutt.
Hade dom lagt in möjlighet att beräkna alternativa rutter samt egna waypoints så hade det löst de allra flesta problem.
Jag tror att vi alla måste bli duktiga på att meddela Tesla när det är nått fel. Om alla skickar in dessa problem så kommer dom nog ta tag i det snabbare.
Har inte testat det.Fredriksv skrev:Du har röstkommandot Note
Har inte heller testat det, än. Läste i någon annan tråd att det finns ett röstkommando "Report bug" också som tar en skärmdump och skickar med. Borde ju vara användbart när det handlar om orimliga navigeringsrutter.Martinen skrev:Har inte testat det.Fredriksv skrev:Du har röstkommandot Note
Känns lite udda att sitta där och prata in meddelande.
Har nån testat detta. Funkade det bra?
Manualen skrev:Note: You can also use voice commands to provide feedback to Tesla. Say "Note", "Report", "Bug note", or "Bug report" followed by your brief comments. Model S takes a snapshot of its systems, including screen captures of the touchscreen and instrument panel. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model S.