Sida 1 av 1

Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 10 jul 2015 16:49
av sweslac
Wow, att läsa detta var smärtsamt.

http://blog.caranddriver.com/alexander- ... road-trip/

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 10 jul 2015 17:59
av thebishop
Den är väl fortfarande bara "beta" vad gäller automatiska rutter med supercharger. Det funkar sisådär med en hel del konstiga förslag - jag bytte snabbt till att göra som artikelförfattaren - kolla rimlig rutt, sätt rätt (närmaste) supercharger som destination - då funkar det rätt ok praktiskt.

Hoppas det blir bättre med 7.0...

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 10 jul 2015 18:22
av Martinen
För det mesta tycker jag navigatorn är helt ok. Däremot får den ibland riktigt flipp och föreslår helt absurda rutter. Detta kan ju vara ganska störigt om man är på nytt ställe och inte har någon koll. Vid ett tillfälle tyckte navigeringen at jag skulle ta en rutt som var 3.5 timmar och 40 mil längre. Det vet mer än en fördubbling jämfört med optimal rutt.
Hade dom lagt in möjlighet att beräkna alternativa rutter samt egna waypoints så hade det löst de allra flesta problem.
Jag tror att vi alla måste bli duktiga på att meddela Tesla när det är nått fel. Om alla skickar in dessa problem så kommer dom nog ta tag i det snabbare.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 10 jul 2015 19:58
av hanty
sweslac skrev:
Wow, att läsa detta var smärtsamt.

http://blog.caranddriver.com/alexander- ... road-trip/
Nja, efter resa t/r västkusten-lofoten, har jag haft god hjälp av navigatorn. Den innehåller dock buggar som förslag om att vända tillbaka till föregående sc trots att laddningen räcker till nästa sc. Laddrekomendationen är i underkant, framförallt när man skall klättra upp för ert fjäll och nästa sc ligger i nästa dal då faktiskt laddar batteriet sista biten, hade nog inte kommit upp på krönet om jag följt laddrekommendationerna. Tar man höjd för dessa brister och har normal orienteringsförmåga har man god hjälp men mina medresenärer dömde ut navigatorn totalt.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 11 jul 2015 15:14
av Pontus
Martinen skrev:
För det mesta tycker jag navigatorn är helt ok. Däremot får den ibland riktigt flipp och föreslår helt absurda rutter. Detta kan ju vara ganska störigt om man är på nytt ställe och inte har någon koll. Vid ett tillfälle tyckte navigeringen at jag skulle ta en rutt som var 3.5 timmar och 40 mil längre. Det vet mer än en fördubbling jämfört med optimal rutt.
Hade dom lagt in möjlighet att beräkna alternativa rutter samt egna waypoints så hade det löst de allra flesta problem.
Jag tror att vi alla måste bli duktiga på att meddela Tesla när det är nått fel. Om alla skickar in dessa problem så kommer dom nog ta tag i det snabbare.
TM borde kanske lägg in en snabbknapp i bilen som gör att man kan skicka kommentarer till dom.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 11 jul 2015 16:37
av Martinen
Pontus skrev:
Martinen skrev:
För det mesta tycker jag navigatorn är helt ok. Däremot får den ibland riktigt flipp och föreslår helt absurda rutter. Detta kan ju vara ganska störigt om man är på nytt ställe och inte har någon koll. Vid ett tillfälle tyckte navigeringen at jag skulle ta en rutt som var 3.5 timmar och 40 mil längre. Det vet mer än en fördubbling jämfört med optimal rutt.
Hade dom lagt in möjlighet att beräkna alternativa rutter samt egna waypoints så hade det löst de allra flesta problem.
Jag tror att vi alla måste bli duktiga på att meddela Tesla när det är nått fel. Om alla skickar in dessa problem så kommer dom nog ta tag i det snabbare.
TM borde kanske lägg in en snabbknapp i bilen som gör att man kan skicka kommentarer till dom.
Håller med.

Jag har börjat kommentera via hemsidan i alla fall.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 11 jul 2015 20:27
av Fredriksv
Du har röstkommandot Note

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 11 jul 2015 20:31
av Martinen
Fredriksv skrev:
Du har röstkommandot Note
Har inte testat det.
Känns lite udda att sitta där och prata in meddelande.
Har nån testat detta. Funkade det bra?

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 12 jul 2015 09:00
av bladh
Martinen skrev:
Fredriksv skrev:
Du har röstkommandot Note
Har inte testat det.
Känns lite udda att sitta där och prata in meddelande.
Har nån testat detta. Funkade det bra?
Har inte heller testat det, än. Läste i någon annan tråd att det finns ett röstkommando "Report bug" också som tar en skärmdump och skickar med. Borde ju vara användbart när det handlar om orimliga navigeringsrutter.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 12 jul 2015 11:37
av bylund
De är olika kommandon för samma sak:
Manualen skrev:
Note: You can also use voice commands to provide feedback to Tesla. Say "Note", "Report", "Bug note", or "Bug report" followed by your brief comments. Model S takes a snapshot of its systems, including screen captures of the touchscreen and instrument panel. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model S.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 12 jul 2015 11:44
av Martinen
Känns lite som att lämna ett meddelande på en telefonsvarare som någon kanske lyssnar av.
Dom kunde ju haft möjlighet att få kontakt med supporten direkt via bilen. Liknande Volvo on call och andra liknande varianter.

Re: Är navigatorn så uruselt? [car and driver artikeln]

Postat: 12 jul 2015 11:50
av LarsL
Eftersom ingen här verkar ha använt det så borde ett meddelande där få ganska bra uppmärksamhet. Om många rapporterar in samma fel så är det ju ännu större chans att det åtgärdas. Är nog effektivare än att skriva om problemen på ett forum ;)