Sida 1 av 1

Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 08:29
av Jerker
Eftersom jag har hängt här ett tag så vet jag en del om hur man bäst laddar på en SuC, något som jag tror att många nya Teslaägare inte gör. Som Tibor påpekar i sin nyhetsartikel idag så är bara 1/4 dela av alla Teslaägare medlem här. En del av de övriga är säkert medlemmar i olika FB-grupper, men långt ifrån alla. Särskilt inte nu när model 3 sälj i så stora volymer.

Jag åkte förbi SuC i Norrköping igår och kunde konstatera att det stod rätt många bilar och laddade. Dock stod fler och delade på ett laddpar än vad som var nödvändigt. En hel rad med två par var tom medan det stod 4 bilar på en annan. En halv sekund övervägde jag att svänga in och berätta för dem hur det fungerar.

Det är lite synd att Tesla inte informerar om hur man bäst optimerar sin laddning vid SuC. Kollade just i manualen med det står inget där om att stolparna hänger ihop parvis och delar på en laddare osv. När man har en så smart lösning, varför lyfter man inte fram detta och förklarar. Man får ju istället Teslaägare som blir besvikna på laddhastigheten.

(Jo, jag vet, kan ju ha varit så att när de ställde sig där så fanns inga lediga par och så lämnade de bilen och under tiden åkte de andra bilarna osv.)

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 09:39
av loftux
Inte så lätt att se vilka som är ett par, siffrorna är inte så stora.
På de SuC som jag testat (bara 3 än) så är paret i de som är "kör-in" efter varandra, inte vid varje sida, vilket var vad jag först trodde.
Men så är det inte visst alltid?

Så även om vetskapen om att det arbetar i par kommer ut, är det inte lätt att se paret alla gånger.
Kanske märka ut med tydliga siffror på marken?
Tydliga färgmarkeringar?

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 11:09
av HelectriC
Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 11:55
av Elbilisten
HelectriC skrev:
Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.
Eftersom bilarna känner av om släpfordon är påkopplat och man inte kan ladda på samtliga platser utan att koppla lös släpfordon kan man även låta systemet ta detta i beaktning.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 13:54
av default
HelectriC skrev:
Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.
Helst skulle ju dessutom själva laddaren lysa upp eller visa ditt regnummer eller liknande när man rullar in på SuC. Allt data finns ju redan som sagt var. Just det där med vem som snart har laddat klart är ju ovärderlig information om man har brådis. Förvånad att Tesla inte gjort mer redan.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 14:14
av kenny
Jerker skrev:
När man har en så smart lösning, varför lyfter man inte fram detta och förklarar.
På vilket vis är det en smart lösning? Jag tycker det är dålig lösning faktiskt, en smart lösning hade varit en som inte kräver att användaren tar speciell hänsyn till vilken plats dom ska behöva stå på när alla platser är visuellt lika (jag syftar då på samma effekt i alla stolpar). Det enda sättet den är smart på är väl att den sparar pengar vid konstruktionen av laddstationerna, jag tycker själv det är ganska värdelöst faktiskt att man ska behöva tänka på det.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 17:45
av olarsson
Eller en enkel skylt på varje laddatation som förklarar parvisa systemet, god ladetikett, idle fee etc.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 18:42
av Tellus
Om man ställer sig och delar laddpar, drabbas den som startade laddning först?
Om inte den första drabbas så kan man ställa sig där om man vill ladda saktare för att hinna äta/fika klart innan appen uppmanar att flytta bilen.
Tycker den laddar för fort ibland :)

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 18:47
av fth
Tellus skrev:
Om man ställer sig och delar laddpar, drabbas den som startade laddning först?
Om inte den första drabbas så kan man ställa sig där om man vill ladda saktare för att hinna äta/fika klart innan appen uppmanar att flytta bilen.
Tycker den laddar för fort ibland :)
Tidigare drabbades inte den som kom först, tvåan fick det som ”blev över”. Efter effekthöjningen till 140+kW bör dock även ettan drabbas eftersom det annars inte skulle finnas något alls ”över” till tvåan. Jag gissar att ettan sänks till typ 110kW och tvåan får typ 30kW, är det någon som har testat?

Kabinettet till ett par innehåller ju ett antal moduler, som i sin helhet tilldelas en av stolparna, max effekt per stolpe ändras alltså i diskreta steg, inte kontinuerligt.

/fth

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 20:26
av kontakten2
Jag parkerar och delar par när jag stannar länge för handla etc

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 20:40
av loftux
kontakten2 skrev:
Jag parkerar och delar par när jag stannar länge för handla etc
Men då sänker du ju effekten för den som kom först? Så även om det passar dig är det kanske inte optimalt för den som redan står där.

Kanske behövs stolp-par som är markerade som "dela gärna" så man hinner käka/handla.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 20:49
av kontakten2
Nej den som kom först får maximalt med effekt. Nästa bil får överskottet

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 28 okt 2019 22:04
av frippe
kontakten2 skrev:
Nej den som kom först får maximalt med effekt. Nästa bil får överskottet
Nja, tror det är något skumt med hur ccs och type2 uttagen är prioriterade. Har varit med om att vara först på ett par, där en model 3 kommer in och kopplar in sig ochnjag med type2 får direkt en lägre effekt. Sedan när model 3 kopplade ur sig steg min effekt direkt.

Men, annars har det alltid varit så som du säger.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 29 okt 2019 17:44
av Jerker
Jag kollade i Norrköping nu. Där är paren på samma sida, så om man ställer sig bakom en bil som redan står och laddar så får man den andra stolpen i samma par. Så man ska stå ensam på en sida för att få maximal effekt.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 29 okt 2019 18:11
av Gustafsson
Skulle inte Tesla uppgradera alla laddare så att alla platser kan ladda med full effekt ? Det är iaf en mycket bättre lösning.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 29 okt 2019 18:16
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Skulle inte Tesla uppgradera alla laddare så att alla platser kan ladda med full effekt ? Det är iaf en mycket bättre lösning.
Då skulle det krävas att antal skåp dubbleras. Inte den mest kostnadseffektiva lösningen.

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Postat: 29 okt 2019 18:32
av fth
Det här skrev jag tidigare i en annan tråd om laddeffekter:
Det finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.

Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.

Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.
Det finns alltså potential att öka effekten till 198kW per par, vilket om maxeffekt är begränsad till typ 140kW skulle garantera minst 58kW till den som pluggar in som tvåa.

/fth