Sida 1 av 2

Semesterresa Norge

Postat: 13 jul 2015 20:20
av Shven
Skulle vilja ha lite goda råd inför en Norgeresa i sommar. Planerar att resa genom Drammen till Hagesund och via Kristiansand till Danmark.
Har skaffat ett autopass och fått avgiftsbefrielse för elbil.
Om man behöver ladda utöver Teslaladdare - hur går det till? Betalning och hur läser man det? Hur förbereder man det hemma?
Om man ligger på hotell - är det lätt att få laddning över natten?
Ytterligare råd?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 01:00
av bylund
För att ladda på kommunala laddare behöver man en nyckel, som inte är så lätt att få tag på på helger. Och ofta är de schuko, och då fungerar ofta inte en svensk UMC, då den inte gillar IT-systemet (tror att det är jordfel). Lösningen är att köpa en norsk UMC eller att planera så att man inte har behov av dessa laddare. Samma på hotell som erbjuder laddning, kolla vad de har för uttag (och om schuko, om det är IT de har).

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 07:31
av Shven
Hej
Glömde att säga att jag köpt en adapter norsk endas till schuko. Sedan förstår jag inte vad demar med UMC och IT. Finns det i Norge 3x16 Europauttag?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 08:40
av Delta
Shven skrev:
Hej
Glömde att säga att jag köpt en adapter norsk endas till schuko. Sedan förstår jag inte vad demar med UMC och IT. Finns det i Norge 3x16 Europauttag?
1. Ta in en bild av en Mercedesstjärna i datorn.
2. Zooma bilden så att de tre "armarna" i stjärnan blir ca. 23 mm långa(kolla med en linjal).
3. Mät i samma bild avståndet mellan spetsarna. Det ska bli ca. 40 mm.

Vi drar paralleller 3-fasväxelströmsteorin som uppfanns av Nikola Tesla: 23 mm motsvarar 230V och 40mm motsvarar 400V och mittpunkten i stjärnan motsvarar 0V eller jord.

4. Om du nu zoomar bilden så att avståndet mellan spetsarna på stjärnan blir 23 mm, då blir "armen" ca 13mm.

Vi drar åter paralleller 3-fasväxelströmsteorin: 23 mm motsvarar 230V och 13mm motsvarar 130V och mittpunkten i stjärnan motsvarar 0V eller jord.

Det norska systemet hämtar alltså 230V mellan 2 faser i systemet och där båda skiljer sig med ca. 130V till jord. I övriga Europa hämtas 230V från mittpunkten i stjärnan och en fas. Därmed blir ena ledaren 0V vilket kontrolleras med den svenska UMC-kabeln som ibland måste vändas 180 grader för att funka. Denna kontrollen görs inte med den norska UMC. Därför kan det norska IT-nätet aldrig ge 3x400V.
Hajar du nu?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 10:02
av bylund
Den mindre tekniska förklaringen är att största delen av Norges elnät skiljer sig från det svenska, och Teslas svensksålda UMC:er (adaptern för att koppla in schuko, trefas m fl) vägrar att ladda i det norska nätet. Norsksålda UMC:er går däremot att använda både i Norge (som har jordningssystemet IT) och Sverige (jordningssystemet TN).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 11:28
av Herr X
Du behöver en norsk UMC (alltså hela sladden med klumpen och kontakten). Som någon skrev behöver du också en nyckel för att komma åt laddarna.
Hur länge ska du vara ute och resa? Du kanske kan få låna både nyckel och UMC av mig om du bara ska vara borta en vecka eller två..?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 12:36
av Shven
Tack för era pedagogiska upplägg. Jag inser nu helt och fullt problemet. Sedan undrar jag varför inte Tesla har satsat en gemensam laddkabel för hela Europa? Eller att Tesla i Sverige utrustar sina vilar med en labbsladd som funkar även i Norge?
Är övertygad om att många svenska Teslaägare har kontakter med Norge. Finns det nackdelar med norsk laddkabel i Sverige?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 13:55
av Delta
Shven skrev:
Tack för era pedagogiska upplägg. Jag inser nu helt och fullt problemet. Sedan undrar jag varför inte Tesla har satsat en gemensam laddkabel för hela Europa? Eller att Tesla i Sverige utrustar sina vilar med en labbsladd som funkar även i Norge?
Är övertygad om att många svenska Teslaägare har kontakter med Norge. Finns det nackdelar med norsk laddkabel i Sverige?
Antagligen finns det en poäng i att spänningen till jord är 230V i Sverige och övriga europa. Teslas ingenjörer vill antagligen kontrollera vilken av ledarna som har denna relativt höga och potentiellt farliga spänning och vilken ledare som har OV potential innan den leds in i bilen. I norska IT-elanläggningar är denna spänning endast 130V på båda ledarna och har därmed inte samma risker. Jag tror mot den bakgrunden att det är bäst att använda den svenska kabeln i Sverige och den norska i Norge. Möjligen kan även elsäkerhetsverket ha synpunkter.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 14 jul 2015 19:44
av Herr X
Shven skrev:
Sedan undrar jag varför inte Tesla har satsat en gemensam laddkabel för hela Europa?
De hade det först, men den fungerade inte så bra i Norge - laddningarna avbröts ideligen och folk här var enormt frustrerade. Eftersom Norge är, och hela tiden har varit Teslas näst viktigaste marknad efter USA, lovade Elon att flyga över sina bästa ingenjörer till Norge för att hitta en lösning på problemen. De fann att problemet var jordkontrollen som beskrevs i tråden tidigare, och löste detta genom att ta bort den i de norska UMC:erna. De norska UMC:erna funkar därför alltid i alla länder, medan de svenska inte funkar här i Norge eftersom de kontrollerar att jordningen fungerar innan laddningen startar.
Men om du vill låna min under din Norgesemester så går det bra (om jag får låna din under tiden). Jag laddar i stort sett ändå bara i Sverige och klarar mig fint utan den någon vecka. Jag bor i Ski som du i stort sett kör över om du kör in i Norge via E6 eller E18. Kör du in norr om Oslo (via Kongsberg) är det en omväg på ca. 3 mil att köra förbi mig. Du skrev att du skulle åka via Drammen, som du bara når om du åker båt med bilen in i Oslofjorden, och om du kommer denna (underliga) väg in i landet så är det ändå bara någon mils omväg til mig (genom Oslofjordtunnelen).

Re: Semesterresa Norge

Postat: 15 jul 2015 11:35
av Jorma
Är det till Teslas superchargers i Norge som man behöver en nyckel eller är det till Chademoladdare?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 15 jul 2015 14:37
av Herr X
Jorma skrev:
Är det till Teslas superchargers i Norge som man behöver en nyckel eller är det till Chademoladdare?
Nej, det är de publika laddstolparna som du finner överallt. Norge har, till skillnad från Sverige, en eminent infrastruktur för elbilsladdning och du hittar någon/några normalladdare på i stort sett samtliga parkeringsplatser i landet. Det är till dessa laddstolpar man behöver en nyckel.
Du frågade i föregående inlägg om laddning på hotell - eftersom dryga 20% av alla bilar som säljs i Norge är elbilar så är hotellen extremt vana vid att ha elbilister på besök. Därför kan du nog utgå ifrån att det finns laddmöjligheter på samtliga hotell, men det är bäst att kolla i förväg så att du inte behöver boka plats eller något sådant. Men för att kunna ladda på hotell eller andra laddplatser (laddstolpar) utan fast kabel behöver du alltså en norsk UMC (laddsladden som du fick med när du köpte bilen). Du kan som sagt få låna min, men du kan också ringa/maila Tesla i Norge och fråga om de har några till utlån - detta är ju ett problem för samtliga Teslaägare som besöker Norge.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 15 jul 2015 17:04
av Daoops
ett bra tips är att undvika tunnlarna om du åker på västlandet..
http://www.di.se/artiklar/2015/7/15/tan ... -bergvagg/

Och i andra nyheter, en elbil tog eld för fyra år sedan under en översvämning. Stoppa pressarna.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 15 jul 2015 19:07
av Jorma
Herr X skrev:
Jorma skrev:
Är det till Teslas superchargers i Norge som man behöver en nyckel eller är det till Chademoladdare?
Nej, det är de publika laddstolparna som du finner överallt. Norge har, till skillnad från Sverige, en eminent infrastruktur för elbilsladdning och du hittar någon/några normalladdare på i stort sett samtliga parkeringsplatser i landet. Det är till dessa laddstolpar man behöver en nyckel.
Du frågade i föregående inlägg om laddning på hotell - eftersom dryga 20% av alla bilar som säljs i Norge är elbilar så är hotellen extremt vana vid att ha elbilister på besök. Därför kan du nog utgå ifrån att det finns laddmöjligheter på samtliga hotell, men det är bäst att kolla i förväg så att du inte behöver boka plats eller något sådant. Men för att kunna ladda på hotell eller andra laddplatser (laddstolpar) utan fast kabel behöver du alltså en norsk UMC (laddsladden som du fick med när du köpte bilen). Du kan som sagt få låna min, men du kan också ringa/maila Tesla i Norge och fråga om de har några till utlån - detta är ju ett problem för samtliga Teslaägare som besöker Norge.

Tackar för svaret, men du har nog svarat till 2 medlemmar, jag har ingen Tesla ännu, och det blir inte aktuellt förrän kanske till vintern med en tur till Norge.
Adaptern är inget problem, bara jag kan träffa på en Norsk Tesla och få mäta på hans adaptrar så kan jag nog tillverka en egen för Norge.
Norska Teslor verkar det finnas i mängd så det är väl bara att vänta en stund på en Tesla laddstation.

Men nyckeln? Kan man få tag på en sådan utan att vara bosatt i Norge eller äga en norskregistrerad elbil?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 20 jul 2015 11:45
av Jorma
Enligt en norsk mekaniker som jobbar på teslacentret i Mölndal måsten man ha en komplett norsk kabel och den går bara att köpa i Norge för ett pris på 5000 kr.
Alltså för att ladda på dom publika laddställena.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 20 jul 2015 13:11
av bylund
Lider den blå 32A-adaptern av samma problem? Jag antar att den gör det då det torde vara samma koppling, bara annan kontakt, och anledningen att den är så vanlig i Norge är väl just avsaknanden av trefas?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 01:20
av Herr X
bylund skrev:
Lider den blå 32A-adaptern av samma problem? Jag antar att den gör det då det torde vara samma koppling, bara annan kontakt, och anledningen att den är så vanlig i Norge är väl just avsaknanden av trefas?
Det finns trefas i Norge - jag har själv ett blått trefasuttag i mitt garage - det ser nästan exakt ut som ett rött svenskt trefasuttag, men det är blått och har bara fyra pinnar (L1, L2, L3 + jord).

Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Vilket problem lider den blå adaptern av? Alla industrikontakter (som inte är vanliga hushållskontakter) i 230V-anläggningar är blå, medan de i 400V-anläggningar (liksom i Sverige) är röda. I andra länder med andra elsystem kan man ibland stöta på gula, gröna och på fartyg kan man ibland hitta svarta kontakter som ger upp till 680V. Den blå färgen indikerar alltså bara att kontakten är avsedd för ett system som opererar med upp till 250V.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 07:04
av Martinen
Jorma skrev:

Tackar för svaret, men du har nog svarat till 2 medlemmar, jag har ingen Tesla ännu, och det blir inte aktuellt förrän kanske till vintern med en tur till Norge.
Hur kan du då vara registrerad som teslaägare?

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 07:32
av bylund
Herr X skrev:
bylund skrev:
Lider den blå 32A-adaptern av samma problem? Jag antar att den gör det då det torde vara samma koppling, bara annan kontakt, och anledningen att den är så vanlig i Norge är väl just avsaknanden av trefas?
Det finns trefas i Norge - jag har själv ett blått trefasuttag i mitt garage - det ser nästan exakt ut som ett rött svenskt trefasuttag, men det är blått och har bara fyra pinnar (L1, L2, L3 + jord).

Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Vilket problem lider den blå adaptern av? Alla industrikontakter (som inte är vanliga hushållskontakter) i 230V-anläggningar är blå, medan de i 400V-anläggningar (liksom i Sverige) är röda. I andra länder med andra elsystem kan man ibland stöta på gula, gröna och på fartyg kan man ibland hitta svarta kontakter som ger upp till 680V. Den blå färgen indikerar alltså bara att kontakten är avsedd för ett system som opererar med upp till 250V.
Det pratas mycket om problem med schukon, men jag antar att man på de flesta ställen i Norge får samma problem med den blå 32 A enfasadaptern då jag gissar att den oftast är inkopplad till IT-jordning.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 12:01
av Jorma
Martinen skrev:
Jorma skrev:

Tackar för svaret, men du har nog svarat till 2 medlemmar, jag har ingen Tesla ännu, och det blir inte aktuellt förrän kanske till vintern med en tur till Norge.
Hur kan du då vara registrerad som teslaägare?
vet inte, men jag har en beställd och på väg med beräknad leverans om drygt en månad??

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 12:31
av Herr X
bylund skrev:
Det pratas mycket om problem med schukon, men jag antar att man på de flesta ställen i Norge får samma problem med den blå 32 A enfasadaptern då jag gissar att den oftast är inkopplad till IT-jordning.
Aha, den blå adaptern som Tesla erbjuder är en vanlig tvåfas 230V-adapter, precis som schukon. Enda skillnaden på den och schuko är att den är gjord för att klara 16A, medan schukon bara klarar 13A. Den blå kontakten är vanlig i Norge eftersom det är mycket elbilar i Norge - man vill inte att den tunga laddsladden ska hängas i schukokontakter eftersom de lätt går sönder - därför sätter man upp de blå istället (och som en bonus laddar man då ofta med 16A istf 13A).

Men för att svara på din fråga så blir det exakt samma problem med den blå kontakten som med Schukon - jordkontrollen görs inne i ladd-dosan, så du behöver en norsk komplett sladd för att kunna ladda i Norge.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 12:45
av bylund
Det var precis det jag misstänkte.
Den är 32 A snarare än 16 A (som är mindre, jag hade hoppats på att få tag på en övergång av andra anledningar så för att kunna ladda med 16 A där 16 A finns, typ campingar och marinor. 32 A verkar vara rätt ovanlig utanför Norge, så tämligen bortkastat att köpa en 32 A adapter när UMC inte fungerar där de är vanliga).

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 12:54
av TiborBlomhall
Jorma skrev:
Martinen skrev:
Jorma skrev:

Tackar för svaret, men du har nog svarat till 2 medlemmar, jag har ingen Tesla ännu, och det blir inte aktuellt förrän kanske till vintern med en tur till Norge.
Hur kan du då vara registrerad som teslaägare?
vet inte, men jag har en beställd och på väg med beräknad leverans om drygt en månad??
Hmm... vet inte hur det där gick till... :oops: men tills du har fått bilen har jag tagit bort dig från Teslaägar-gruppen. Mejla mig när du har fått din Tesla så lägger jag tillbaka dig igen!

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 13:03
av Herr X
bylund skrev:
Det var precis det jag misstänkte.
Den är 32 A snarare än 16 A (som är mindre, jag hade hoppats på att få tag på en övergång av andra anledningar så för att kunna ladda med 16 A där 16 A finns, typ campingar och marinor. 32 A verkar vara rätt ovanlig utanför Norge, så tämligen bortkastat att köpa en 32 A adapter när UMC inte fungerar där de är vanliga).
Du har helt rätt - den är 32A. Jag har aldrig använt den eftersom de är så infernaliskt ovanliga också i Norge. När det är spänningar upp emot 32A så brukar det alltid sitta en blå trefas-kontakt.
Däremot är den mindre likadana 16A-kontakten ganska vanlig för elbilsladdning. Om du är ute efter en adapter för den mindre 16A-kontakten så finns sådana på Claes Ohlsson. Jag köpte också precis en på Gekås i Ullared (men har inte provat den ännu). Den adaptern konverterar den lilla blå 16A-kontakten till Schuko.

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 15:05
av HelectriC
Daoops skrev:
ett bra tips är att undvika tunnlarna om du åker på västlandet..
http://www.di.se/artiklar/2015/7/15/tan ... -bergvagg/

Och i andra nyheter, en elbil tog eld för fyra år sedan under en översvämning. Stoppa pressarna.

Ska du undvika tunnlar, så får du nog undvika vestlandet totalt sett, det är tunnlar ÖVERALLT och man kommer i stort sett ingenstans utan att köra i mängder med tunnlar;-)

Re: Semesterresa Norge

Postat: 21 jul 2015 18:29
av Martinen
Det pratas mycket om vanliga uttag av diverse varianter, men hut e det med typ 2 uttag i Norge. E det vanligt eller är det mest vanliga uttag?