Sida 1 av 3

Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 17:55
av TiborBlomhall
Amerikanerna är väldigt uppspelta inför lanseringen av Teslas pickup-truck. Den kan bli omåttligt populär i stora landet i väst.

I Europa har pick-up lastbilar dock aldrig varit lika populära som i USA. Här hyr vi en släp istället.

Så handen på hjärtat: hur mycket bryr du dig om Teslas kommande pick-up truck?

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 18:09
av PhR34k
Jag.
Jag är en pickup kille. Hade lätt köpt en.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 18:18
av tor-ake
Det finns en grej som gör att jag tror att den kan bli relevant för oss i europa, och det är att en pickup lätt kan bli en transportbil och en transportbil kan utvecklas till en husbil.

Nu är det Fiats Ducato och Mercedes Sprinter som utgör bas för husbilarna, men en pickup med lite modifierat chassi kan användas istället.

Bild

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 18:51
av Bjelke
Sjukt intressant för Tesla som företag men inte för mig för 5 öre...

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 19:00
av chpaulin
Håller helt med Bjelke, tror det är nyckeln till Amerikanernas hjärta och det är en extremt viktig marknad, speciellt för det inhemska stödet.

För oss europeer är den nog mest intressant för hantverkare som får dra hela momsen då den har flak.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 19:24
av Teslaspolen
Hm nä. Dragkroken var bra mer spännande än någon upplockare. :) Men, ska i alla fall bli kul att se vad dom hittat på. Inte för att det är användbart för oss, men för ifall de kan röra om i grytan i USA.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 20:53
av Jojo
Skulle definitivt kunna tänka mig en sådan, men en ny Tesla, oavsett vilken modell, kommer jag bara köpa om de förbättrar servicenivån några snäpp.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 21:13
av Tars
Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 21:45
av GreenMachine
tor-ake skrev:
Det finns en grej som gör att jag tror att den kan bli relevant för oss i europa, och det är att en pickup lätt kan bli en transportbil och en transportbil kan utvecklas till en husbil.

Nu är det Fiats Ducato och Mercedes Sprinter som utgör bas för husbilarna, men en pickup med lite modifierat chassi kan användas istället.

Bild
Har också tänkt att en EV-husbil måste ju vara den ultimata husbilen.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 21:49
av +46
Kul om den blir riktigt tung så att man äntligen får någon nytta av att ha ett körkort med C-behörighet ;)

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 21:54
av swegarm
Man kommer kunna dra hela momsen? :)

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 22:02
av Tars
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 22:03
av Legato
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Gäller det oavsett vad bolaget har för verksamhet?

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 22:11
av evilirish
Det finns folk som har alldeles för mycket fritid :DBild

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 22:11
av Tars
Legato skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Gäller det oavsett vad bolaget har för verksamhet?
Sålänge man kör minst 100 mil i tjänsten så ja.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 30 okt 2019 23:10
av HenrikM76
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 06:26
av Jerker
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Jo, så var det. Om de har ändrat på det vet jag inte. Men jag hade en Nissan King Cab och där var det ett litet mellanrum flak och hytt och det var det tvunget att vara för att man skulle få dra hela momsen. Tror knappast att det kommer att se ut så på Teslan, men om det fortfarande är ett kriterium för Skatteverket vet jag inte.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 06:47
av Bjelke
Jerker skrev:
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Jo, så var det. Om de har ändrat på det vet jag inte. Men jag hade en Nissan King Cab och där var det ett litet mellanrum flak och hytt och det var det tvunget att vara för att man skulle få dra hela momsen. Tror knappast att det kommer att se ut så på Teslan, men om det fortfarande är ett kriterium för Skatteverket vet jag inte.
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 06:57
av dstr
Jag håller tummarna för 6-sitsig.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 08:14
av Bjorn
Bjelke skrev:
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?
Förmånsvärde behöver du inte ta upp om du kan bevisa att du inte använder bilen privat.

Körjournal i kombination med rimlighet. (Tex du har en annan bil och detta är en transportbil duger normalt)

Det är som vanligt med skatteregler lite luddigt.
Om man bor centralt i storstad kan man troligen komma undan utan egen bil om denna bevisligen står parkerad på firma-parkering.
Om alla på firman har var sin förmånsbil och man har ytterligare en transportbil kan man nog komma undan utan körjournal.

Godkända undantag är att man får ta bilen hem i direkt samband med tjänsteresa, vid beredskap eller jour samt för privat bruk i max 100 mil vid max 10 tillfällen. Om man maxar allt detta utan att ha privat- eller förmånsbil så kan man nog få ett litet bevisproblem.

För skatteverket är du skyldig tills du bevisat motsatsen.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 09:33
av HelectriC
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Norge har den roliga regeln att det inte får finnas baksäte i det som kallas "varebil" (pickup, skåpbil etc). Folk köper alltså doublecab pickup och demonterar baksätet och bältena. Då behöver man inte betala den höga engångsavgiften. Märkligt måste jag säga! Det går även att göra med vanliga personbilar om de har tillräckligt stort bagage (man ska kunna få in en tänkt kub av en viss storlek för att bilen ska klassas som "varebil". Tex Land Rovers olika modeller är populära att göra så med för att få ned priset. Folk använder dom privat och som vanliga bilar (de behöver inte registreras på firma), men enbart med framsäte. Så ska man tex dra en tung husvagn, så är det en lösning för tex det ensamma paret utan barn eller pensionärer, men om man har barn, så måste man betala för hela kalaset (om barnen ska kunna åka med vill säga). Förstå det, den som kan :?

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 09:43
av StefL
HelectriC skrev:
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Norge har den roliga regeln att det inte får finnas baksäte i det som kallas "varebil" (pickup, skåpbil etc). Folk köper alltså doublecab pickup och demonterar baksätet och bältena. Då behöver man inte betala den höga engångsavgiften. Märkligt måste jag säga! Det går även att göra med vanliga personbilar om de har tillräckligt stort bagage (man ska kunna få in en tänkt kub av en viss storlek för att bilen ska klassas som "varebil". Tex Land Rovers olika modeller är populära att göra så med för att få ned priset. Folk använder dom privat och som vanliga bilar (de behöver inte registreras på firma), men enbart med framsäte. Så ska man tex dra en tung husvagn, så är det en lösning för tex det ensamma paret utan barn eller pensionärer, men om man har barn, så måste man betala för hela kalaset (om barnen ska kunna åka med vill säga). Förstå det, den som kan :?
Intressant kompletterande information till detta kan vara att man känner igen dylika norska fordon på att de har grön registreringsskylt.
Som kuriosa minns jag även att det någon gång för ett bra tag sen (80/90-tal) var en kreativ individ som importerade ett gäng Porsche 924 till Norge och genom att plocka bort den stora glasbakluckan och bygga om dem lite lyckades få dem klassade som varebil ;)

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 10:20
av jassoo
Tars skrev:
Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 10:45
av Tars
jassoo skrev:
Tars skrev:
Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.
BildBild

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Postat: 31 okt 2019 11:24
av Bjelke
Bjorn skrev:
Bjelke skrev:
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?
Förmånsvärde behöver du inte ta upp om du kan bevisa att du inte använder bilen privat.

Körjournal i kombination med rimlighet. (Tex du har en annan bil och detta är en transportbil duger normalt)

Det är som vanligt med skatteregler lite luddigt.
Om man bor centralt i storstad kan man troligen komma undan utan egen bil om denna bevisligen står parkerad på firma-parkering.
Om alla på firman har var sin förmånsbil och man har ytterligare en transportbil kan man nog komma undan utan körjournal.

Godkända undantag är att man får ta bilen hem i direkt samband med tjänsteresa, vid beredskap eller jour samt för privat bruk i max 100 mil vid max 10 tillfällen. Om man maxar allt detta utan att ha privat- eller förmånsbil så kan man nog få ett litet bevisproblem.

För skatteverket är du skyldig tills du bevisat motsatsen.
Jo allt det där tror jag att jag har koll på men jag tänker på fordon som helt enkelt är förmånsskattebefriade i sig, tex rejält ombyggda (hantverkarbilar fyllda med skåp och annat eller Taxin osv), lastbilar och
specialfordon, och där vill jag minnas att typ pickups hamnade där.
Så enbart två säten + flak = förmånsfri? typ...