Sida 1 av 1

RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 14:40
av taliz
Det är ju känt att Model 3 använder motorerna för att generera värme. Enligt videon nedan maxar de på ca 3,5kw.
Men om man bara har en motor då? Får man då bara just 3,5kw istf 7kw?


Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 17:23
av gnutten
Har jag svårt att tänka mig, totala värmeförlusten måste vara av samma storleksordning oavsett antal motorer.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 17:32
av [JM]
Tror du missförstår vad taliz syftade på.
Det bli halva effekten som du säger fth om dom inte installerat någon annan värmare istället.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 20:16
av Tellus
Halva effekten på batterivärmningen om det inte skickas mer ström till dom med singelmotor, får vänta till någon kopplar upp en RWD på ScanMyTesla.
Men kupévärmen påverkas inte av detta, kupévärmaren är på ~ 6kW

I S och X är det samma loop till batteri motorer och kupevärme, men i 3an är loopen bara till batteri och motorer?
Och kupevärmaren separat, den verkar rätt energi oeffektiv tyvärr.
Rätta mig gärna om jag har fel :)

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 23:17
av [JM]
Vad menar du med oeffektiv?
Om 100% av energin blir värme så är det ganska normalt. Du måste sätta dit en värmepump för att få bättre än 100%
Det är ju inte en förbärnningsmotor där vi nyttjar värmeöverkottet till kupévärme.
All el som går åt för att värma blir värme tillslut. Sen hur Tesla valt att generera värmen är olika på de olika modellerna.
Ingen av dom har värmepump så ingen av dom är mer effektiv än någon annan.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 31 okt 2019 23:23
av GreenMachine
Jätteintressant :D Fortsätt diskutera för snart är det ju vinter och jag har inte ens funderat på detta.å

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 01:20
av Legato
Tellus skrev:

I S och X är det samma loop till batteri motorer och kupevärme, men i 3an är loopen bara till batteri och motorer?
Och kupevärmaren separat, den verkar rätt energi oeffektiv tyvärr.
Rätta mig gärna om jag har fel :)
Jag tror du har fel ;) Som jag fattat det så värmer "superbottlen" i Model 3 alla tre delarna (batteri, motor, kupé), men dessutom finns vanligt 6kW element för kupén.

I S&X är det två separata element på (strax under) 6 kW styck. Ett för kupé, ett för batteri (och kanske motor?).

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 07:29
av Tellus
[JM] skrev:
Vad menar du med oeffektiv?
Om 100% av energin blir värme så är det ganska normalt. Du måste sätta dit en värmepump för att få bättre än 100%
Det är ju inte en förbärnningsmotor där vi nyttjar värmeöverkottet till kupévärme.
All el som går åt för att värma blir värme tillslut. Sen hur Tesla valt att generera värmen är olika på de olika modellerna.
Ingen av dom har värmepump så ingen av dom är mer effektiv än någon annan.
Jag tyckte den kändes oeffektiv då jag jämför med andra elbilar som har värmepump visserligen. Leaf har haft det sedan 2014 och i3 BEV sedan 2013. Nu är effektiviteten tillbaka på samma nivå som min Leaf 2011, känns lite B.
Men om Legato har rätt så får man lite hjälp av motorernas värme vid längre körning iallafall.
Teslas värmesystem kanske är svårt att kombinera med värmepump, men det skulle hjälpa sänka förbrukningen mycket vår och höst.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 08:33
av Remuz
Värmare drar iaf i min X bara mycket vid korta resor. Kör jag Stockholm- Göteborg så är skillnaden vinter/sommar minimal. Kör jag Enskede - Sumpan är skillnaden 2x ungefär.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 08:35
av BrooklynS
Eftersom konditionering av batteriet går före annat är det nog inte så konstigt då det är ett STORT batteri som inte skall bli för kallt eller varmt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 10:41
av [JM]
Eftersom det är elbilar vi snackar om så finns i princip bara förlusteffekt (5%) i motorerna och lite värmeutveckling i batteriet att återvända på ett smart sätt.
All annan värmning måste ske via direktverkande el eller via en värmepump.
Tesla har inga värmepumpar ännu så då återstår hur man skall designa/distribuera den direkverkande eluppvärmningen.
Model 3 skiljer sig ju mot X/S i hur kylning av batterier och motorer sker så därför behöver även uppvärmningen av de olika delarna (batteri, motor, kupé) vara olika för att få ut max av tillgängliga batterikapaciteten.
Sen tillkommer paketering och tillverkningskostnader.

I model 3 så valde Tesla att "vibrera" motorerna snabbt för att få dom att bli varma och på så sätt använda motorerna som värmeelement för att slippa installera extravärmare för att kapa kostnader.

Så med RWD så får man ett värmeelement (motor) mindre/färre att värma upp batteriet med.

Edit: sen kanske dom installerat en extra värmare för att kompensera...

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 11:52
av juristen
Apropå värmeväxlare... Visst är det rätt märkligt att Tesla, som leder utvecklingen på nästan alla sätt och främst vad gäller effektivitet, är helt ute i 1900-talet i detta avseende? De designar en ny vindrutetorkare som ska vara mer effektiv, men de implementerar inte redan befintlig teknologi som skulle ge betydligt större energibesparing.

Tesla är dessutom en riktigt premieprodukt, till skillnad från Nissan, Kia och Hyundai - vilka alla har värmeväxlare.

Svårt att spekulera i vad en värmeväxlare skulle innebära i effektivitet, men det intressanta för oss i vinterklimat är att den största besparingen skulle ske när den bäst behövs - på vintern.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 12:31
av [JM]
Jag tror det ledande ordet är just "vinterklimat"
Det är flera småsaker med Tesla som känns lite " Vaa? Är det inte samma sak i resten av världen som i Kalifornien???" över det hela.

Generalisering följer:
Designers och ingenjörer påverkas ju av den miljön dom lever i.
Det är därför tex Volvo kombi är poppis i Sverige. Den är säker, lagom och praktisk. Designad av svenskar för svenskar.
Samma sak med trucks i USA. Stor, Vräkig och Praktisk. Passar många amerikaner. Soppan e billig = vem bryr sig om bensinpris. Stor = säker. Praktisk med flak. Många HK så den går fort vid rödlyset. Vem bryr sig om att kunna svänga ändå...

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 17:23
av Tellus
juristen skrev:
Apropå värmeväxlare... Visst är det rätt märkligt att Tesla, som leder utvecklingen på nästan alla sätt och främst vad gäller effektivitet, är helt ute i 1900-talet i detta avseende? De designar en ny vindrutetorkare som ska vara mer effektiv, men de implementerar inte redan befintlig teknologi som skulle ge betydligt större energibesparing.

Tesla är dessutom en riktigt premieprodukt, till skillnad från Nissan, Kia och Hyundai - vilka alla har värmeväxlare.

Svårt att spekulera i vad en värmeväxlare skulle innebära i effektivitet, men det intressanta för oss i vinterklimat är att den största besparingen skulle ske när den bäst behövs - på vintern.
Vid nollgradigt väder gör värmepumpen väldigt stora besparingar. Har haft några elbilar med och utan värmepump.
I riktigt kallt väder gör det inte så stor skillnad.
Här är mina ungefärliga uppmätta förbrukningsvärden med och utan värmepump.

Sommartid ingen skillnad

Höst/vår 15-0 grader ute. Utan värmepump 500-3000watt, med värmepump 200-1000watt

Vinter 0 till -20. Utan värmepump 3000-5000watt, med värmepump 1000-5000watt.

Så ungefär halva året får man ca 2000watt gratis med värmepump, vilket gör underverk vid stadskörning / låg hastighet för snittförbrukningen.

Alltså egna ungefärliga observationer.

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 19:05
av bonath
Vad är det som säger att båda motorerna används på LR.
Det kanske bara är bakmotorn som används på ALLA model 3???

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 19:21
av BrooklynS
Jag skulle tro att bägge motorerna har kylsystem...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 20:00
av taliz
bonath skrev:
Vad är det som säger att båda motorerna används på LR.
Det kanske bara är bakmotorn som används på ALLA model 3???
Du missade videon i första inlägget?

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 22:47
av Tellus
Legato skrev:
Tellus skrev:

I S och X är det samma loop till batteri motorer och kupevärme, men i 3an är loopen bara till batteri och motorer?
Och kupevärmaren separat, den verkar rätt energi oeffektiv tyvärr.
Rätta mig gärna om jag har fel :)
Jag tror du har fel ;) Som jag fattat det så värmer "superbottlen" i Model 3 alla tre delarna (batteri, motor, kupé), men dessutom finns vanligt 6kW element för kupén.

I S&X är det två separata element på (strax under) 6 kW styck. Ett för kupé, ett för batteri (och kanske motor?).
Nu har jag gjort hemläxan :-)

Model 3 har bara ett PTC element på 6kW som värmer luft helt fristående från de andra systemen utöver AC kylning. Finns ingen koppling till vätska eller på något sätt utnyttja värme som alstras i dom andra kretsarna.

Superbottlen däremot värmer/kyler batteri, motorer, inverter, dc-dc, datorer och kanske var det nått mer, men ingen koppling till kupén.

Jag älskar model 3 men detta tycker jag är bilens lilla akilleshäl för oss som bor i kallt klimat.

Har läst bland annat här

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ump.85424/





https://www.ebay.com/p/9017759401

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Postat: 01 nov 2019 23:13
av Zalman3
Det som vore intressant är att veta om S/X eller 3 är bättre på vintern.

Låt säga att båda bilarna är -25.
Sen mäter man temperaturen i bilen efter 15 minuter.
Vem värmer snabbast?

Vet att min S har en 6kW PTC värmare för kupén och en 6kW värmare för batteriet.

Ser på Tesla Björns filmer att hans Tesla 3 kan styra så att en motor kan ge ca 3,5kW värme, med 2 motorer blir det ca 7kW värme.
Men undrar vilken lösning som är mer effektiv.

Sen när man kör i 100km i timmen och bilen drar 2kWh per mil, så drar den 20kWh per timme. Låt säga att det blir 10% i förluster, då kan man värma bilen med 2kWh spillvärme per timme.

I en Tesla 3 som kanske drar 15kWh i timmen, blir det bara 1,5kWh i spillvärme.

Jag har med min S75D en räckvidd som bäst med 46 mil under gynnsamma omständigheter.
Som sämst har jag en räckvidd på 31 mil vid -24 grader.
Det är en försämring av räckvidden med ca 30% på vintern i sträng kyla.

Tappar Tesla 3 mer än 30% i räckvidd i sträng kyla?