Sida 1 av 1

Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 18:30
av TeslaManne
Har tillslut fastnat o köpt en Beg Modell S.

Har ett par frågor nu såhär i efterhand.

Pin To Drive är inte aktiv i bilen , följd frågan där är , vågar jag aktivera denna knapp utan att ha en kod till detta ,om nu detta är inlagt , har absolut ingen aning ang detta , bilen är köpt av bil handlare. Vill gärna aktivera det men har inte vågat trycka på just den knappen..

Appen är hemma men inget är inskickat till tesla ännu ang ägarbyte.. ville beställa en Wall charger hos tesla men var inte berättigad till det då jag inte har en bil knuten till mitt konto.. nöd laddaren som kom med bilen känns ganska meningslös just nu med 8km/timmen på 10A en fas.

Remote access kan jag inte Avaktivera , för då måste jag logga in.. på en bil som inte är min ännu enligt tesla..

Det vi kan se från tidigare ägare eller testförare hos handlaren var att en mobil var inlagd under telefoner.. utöver det så vet vi inte direkt något..

All info o tips ang detta mottages gärna..

Med Vänlig Hälsning Magnus

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 18:48
av lator
Kul att du fastnade... ;)

Jag har inte svaren på allt men rimligen så måste man väl ange koden för att aktivera PIN...?
Att ladda 8 km per timme är inte så värdelöst som du kanske tycker... Om du är hemma 14 timmar så blir det ju över tio mil.

Lycka till med ägandet! :)

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 19:02
av LarsL
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 19:18
av TeslaManne
lator skrev:
Kul att du fastnade... ;)

Jag har inte svaren på allt men rimligen så måste man väl ange koden för att aktivera PIN...?
Att ladda 8 km per timme är inte så värdelöst som du kanske tycker... Om du är hemma 14 timmar så blir det ju över tio mil.

Lycka till med ägandet! :)
Det känns som jag går back var dag som går på batteriet.. är väl en nybörjargrej , kom hem sent o kör tidigt så laddar mindre än jag förbrukar , kom förbi ett maxi o provade deras eon drive , fick 2 mil på dom 20 mins det tog o handla.. kommer o köra förbi E4/Markaryd så den SuC kommer att användas när möjlighet finns..

Älskar bilen.. känns som man måste lära sig lite ang körstil när det gäller farthållare o NoA.. ångrar inte köpet en sekund..

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 20:00
av TeslaManne
LarsL skrev:
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Tackar Lars.. du är en klippa på detta forum.. underbart med raka besked såhär.. jag har ett köpbevis/ägarskifte från handlaren , kan det räcka med mitt körkort också ? För att få igång skiftet hos tesla.. vill ju få igång appen omgående känns det som.. borde finnas betydligt bättre o snabbare lösningar för att få till bytet hos tesla.. sen blir det en trefas lösning här hemma på sikt..

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 20:10
av Tars
TeslaManne skrev:
LarsL skrev:
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Tackar Lars.. du är en klippa på detta forum.. underbart med raka besked såhär.. jag har ett köpbevis/ägarskifte från handlaren , kan det räcka med mitt körkort också ? För att få igång skiftet hos tesla.. vill ju få igång appen omgående känns det som.. borde finnas betydligt bättre o snabbare lösningar för att få till bytet hos tesla.. sen blir det en trefas lösning här hemma på sikt..

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Tyvärr är handläggningstider långa.
Det går mycket fortare att ladda och så belastar du 3 faser istället för en stackare.
Kan bli väldigt varmt och uttaget kan ta skada/börja brinna om du har för klena kablar med kombination av slitet uttag.

Om du vill kan jag hjälpa dig att köpa ut en laddbox.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 20:14
av Bjorn
TeslaManne skrev:

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
En "gammal" UMC med den röda adaptern kan ladda upp till 3 x 16 A, nästan 5ggr mer än det du får i enfas 10A.

Har du trefas 16A uttag så är det absolut värt det. Om du har det som jag att du inte kan dra alla 16A samtidigt som det tvättas mm. så ställ bilen på 10A eller 8A eller nåt sånt. Det är i alla fall bättre än 1x10A. Bilen kommer ihåg inställningen på GPS-koordinat.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 21:05
av TeslaManne
Tars skrev:
TeslaManne skrev:
LarsL skrev:
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Tackar Lars.. du är en klippa på detta forum.. underbart med raka besked såhär.. jag har ett köpbevis/ägarskifte från handlaren , kan det räcka med mitt körkort också ? För att få igång skiftet hos tesla.. vill ju få igång appen omgående känns det som.. borde finnas betydligt bättre o snabbare lösningar för att få till bytet hos tesla.. sen blir det en trefas lösning här hemma på sikt..

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Tyvärr är handläggningstider långa.
Det går mycket fortare att ladda och så belastar du 3 faser istället för en stackare.
Kan bli väldigt varmt och uttaget kan ta skada/börja brinna om du har för klena kablar med kombination av slitet uttag.

Om du vill kan jag hjälpa dig att köpa ut en laddbox.

Kommer o kännas drygt om det tar närmare 2 månader.. man man får härda på.. ang laddboxen så har jag en el gubbe som ska kolla förhoppningsvis redan nästa vecka så jag återkommer gärna om det går lite längre fram i tiden.. bilen är helt fantastisk men har lite nybörjarnoja över räckvidden... jag tackar dig för erbjudandet.. fantastiskt forum o ett antal eldsjälar som hjälper oss nya i tesla världen..

Med Vänlig Hälsning Magnus

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 21:06
av Tars
TeslaManne skrev:
Tars skrev:
TeslaManne skrev:
LarsL skrev:
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Tackar Lars.. du är en klippa på detta forum.. underbart med raka besked såhär.. jag har ett köpbevis/ägarskifte från handlaren , kan det räcka med mitt körkort också ? För att få igång skiftet hos tesla.. vill ju få igång appen omgående känns det som.. borde finnas betydligt bättre o snabbare lösningar för att få till bytet hos tesla.. sen blir det en trefas lösning här hemma på sikt..

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Tyvärr är handläggningstider långa.
Det går mycket fortare att ladda och så belastar du 3 faser istället för en stackare.
Kan bli väldigt varmt och uttaget kan ta skada/börja brinna om du har för klena kablar med kombination av slitet uttag.

Om du vill kan jag hjälpa dig att köpa ut en laddbox.

Kommer o kännas drygt om det tar närmare 2 månader.. man man får härda på.. ang laddboxen så har jag en el gubbe som ska kolla förhoppningsvis redan nästa vecka så jag återkommer gärna om det går lite längre fram i tiden.. bilen är helt fantastisk men har lite nybörjarnoja över räckvidden... jag tackar dig för erbjudandet.. fantastiskt forum o ett antal eldsjälar som hjälper oss nya i tesla världen..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Jorå. Rätt har du kommit. Bild

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 21:17
av TeslaManne
Bjorn skrev:
TeslaManne skrev:

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
En "gammal" UMC med den röda adaptern kan ladda upp till 3 x 16 A, nästan 5ggr mer än det du får i enfas 10A.

Har du trefas 16A uttag så är det absolut värt det. Om du har det som jag att du inte kan dra alla 16A samtidigt som det tvättas mm. så ställ bilen på 10A eller 8A eller nåt sånt. Det är i alla fall bättre än 1x10A. Bilen kommer ihåg inställningen på GPS-koordinat.

Har inget trefas uttag idag.. men räknar med att fixa ett inom närmsta veckorna.. en tanke som faller på mig är hur pass lämpligt är det att enbart lita på denna mobila variant av laddare.. ingen risk att man förbrukar den i förtid eller något sådant ?.. tack för informationen, bra o veta.. ett par mil var timme vore trevligt att kunna fylla hemmavid iaf..

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 21:27
av Bjorn
Jag köpte bilen långt före wallcharger fanns. Jag köpte istället en extra UMC och den har hängt inkopplad i i garaget i drygt 4 år och laddar ett otal gånger.

Den andra har jag alltid haft med mig och laddat på diverse ställen. Då har den legat i regn under laddning men alltid packats in i bilen när jag laddat klart.

Mina har inte gått sönder, men det finns andra som har. Att ha den ute i regn hela tiden är nog inte att rekommendera.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 31 okt 2019 21:59
av GreenMachine
TeslaManne skrev:
lator skrev:
Kul att du fastnade... ;)

Jag har inte svaren på allt men rimligen så måste man väl ange koden för att aktivera PIN...?
Att ladda 8 km per timme är inte så värdelöst som du kanske tycker... Om du är hemma 14 timmar så blir det ju över tio mil.

Lycka till med ägandet! :)
Det känns som jag går back var dag som går på batteriet.. är väl en nybörjargrej , kom hem sent o kör tidigt så laddar mindre än jag förbrukar , kom förbi ett maxi o provade deras eon drive , fick 2 mil på dom 20 mins det tog o handla.. kommer o köra förbi E4/Markaryd så den SuC kommer att användas när möjlighet finns..

Älskar bilen.. känns som man måste lära sig lite ang körstil när det gäller farthållare o NoA.. ångrar inte köpet en sekund..

Med Vänlig Hälsning Manne
Kul och grattis :D Om man nu inte haft en ren EV innan så behöver ställa om lite när det gäller det där med att ”tanka”. I synnerhet då kanske om man nu inte har riktigt bra hemmaladding som också hänger med hur man kör på dagarna.

Enfas 10A är såklart bättre än ingen laddning alls och även om du inte kan ladda fullt över natten för att täcka ditt behov på dagen så innebär det ändå att du inte har lika stort behov av att ladda på dagen och då kanske kan klara dig på de minde 4 eller 11 kw laddare som det finns rätt gott om för resten av behovet eller då inte behöver e30 minuter på en snabbladdare utan kanske bara bara 10 min tex. Som sagt, man får tänka lite nytt men ett tips är att kolla på ex. uppladdning.nu, incharge och abetterrouteplanner.com. Man kan ofta hitta en hel del laddare som man (innan man hade Tesla) inte hade en aning om att de fanns. Förra helgen så hittade jag laddare utanför ett badhus som jag ibland åker till med barnen. Badat och klar var lika med laddat och klart. Lycka till :D

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 07:26
av Henkens
@TeslaManne, Du har PM

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 08:44
av Bo G
Den första frågan om att våga använda pin to drive. Är det möjligt att göra en fabriksåterställning och sedan pin to drive? Någon som vet?

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 08:57
av LarsL
Om du inte har 3-fas utdraget utan ska beställa det så är det bättre att ta en laddbox. Då får du 50% i bidrag på installationen och boxen.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 09:00
av LarsL
Bo G skrev:
Den första frågan om att våga använda pin to drive. Är det möjligt att göra en fabriksåterställning och sedan pin to drive? Någon som vet?
Du menar att det skulle gå att komma runt pin2drive med en reset? Jag skulle inte tro det, inte utan Teslakonto kopplat till bilen. Hade ju varit ganska meningslöst om tjuven bara kan reseta bilen och sedan köra iväg.

Aktiveringen kräver däremot inget konto.

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 09:27
av lawgiver
Välkommen i gänget Manne! :)

Kolla denna tråd vad gäller det som skall skickas in och tid det tar:

viewtopic.php?f=10&t=10677

...verkar som om handläggningstiden gått ner på sistone så förhoppningsvis blir din väntan kort.

Så här går det till:

För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:

- Färgkopia eller foto av ditt körkort eller nationella ID-kort
- Kopia eller foto av ditt registreringsbevis.
- Om bilen registreras till ett företag ska du inkludera ett visitkort med ditt namn och företagets namn
- E-postadressen som användes för att skapa ditt Tesla-konto, vilken kommer att länkas till din bil
- Postadress
- Telefonnummer
- Typ av köp (från en privat ägare eller en tredje part)

När du slutfört överföringen, registreras ditt ägande hos Tesla-teamet. Du kan använda ditt Tesla-konto med Tesla-appen för att fjärrstyra din bil och boka servicetillfällen.

Med vänliga hälsningar
Tesla Account Support Team EMEA

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 12:13
av TeslaManne
Tars skrev:
TeslaManne skrev:
LarsL skrev:
Du väljer kod varje gång du aktiverar pin2drive. Största risken med att aktivera pin2drive utan konto är om du glömmer eller slår fel kod när du aktiverar, då har du inget sätt att nollställa koden på.

Skicka in en anmälan om ägarbyte till Tesla via deras hemsida. Det brukar ta mellan 6-7 veckor att få över bilen till sig.

10A 1-fas räcker bra om du kan ha det inkopplat länge och varje dag. Se bara till att uttaget du laddar ifrån är fräscht.

Tackar Lars.. du är en klippa på detta forum.. underbart med raka besked såhär.. jag har ett köpbevis/ägarskifte från handlaren , kan det räcka med mitt körkort också ? För att få igång skiftet hos tesla.. vill ju få igång appen omgående känns det som.. borde finnas betydligt bättre o snabbare lösningar för att få till bytet hos tesla.. sen blir det en trefas lösning här hemma på sikt..

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Tyvärr är handläggningstider långa.
Det går mycket fortare att ladda och så belastar du 3 faser istället för en stackare.
Kan bli väldigt varmt och uttaget kan ta skada/börja brinna om du har för klena kablar med kombination av slitet uttag.

Om du vill kan jag hjälpa dig att köpa ut en laddbox.
Du skriver laddbox Tars, antar att det inte är en WC då längre.. kan man få en länk till exakt den pryl som är bättre ?!.. verkar som man får WC på halva priset med ladda hemma bidraget nu. Eller det har inte med det att göra alls ?

Med Vänlig Hälsning Magnus

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 12:22
av TeslaManne
GreenMachine skrev:
TeslaManne skrev:
lator skrev:
Kul att du fastnade... ;)

Jag har inte svaren på allt men rimligen så måste man väl ange koden för att aktivera PIN...?
Att ladda 8 km per timme är inte så värdelöst som du kanske tycker... Om du är hemma 14 timmar så blir det ju över tio mil.

Lycka till med ägandet! :)
Det känns som jag går back var dag som går på batteriet.. är väl en nybörjargrej , kom hem sent o kör tidigt så laddar mindre än jag förbrukar , kom förbi ett maxi o provade deras eon drive , fick 2 mil på dom 20 mins det tog o handla.. kommer o köra förbi E4/Markaryd så den SuC kommer att användas när möjlighet finns..

Älskar bilen.. känns som man måste lära sig lite ang körstil när det gäller farthållare o NoA.. ångrar inte köpet en sekund..

Med Vänlig Hälsning Manne
Kul och grattis :D Om man nu inte haft en ren EV innan så behöver ställa om lite när det gäller det där med att ”tanka”. I synnerhet då kanske om man nu inte har riktigt bra hemmaladding som också hänger med hur man kör på dagarna.

Enfas 10A är såklart bättre än ingen laddning alls och även om du inte kan ladda fullt över natten för att täcka ditt behov på dagen så innebär det ändå att du inte har lika stort behov av att ladda på dagen och då kanske kan klara dig på de minde 4 eller 11 kw laddare som det finns rätt gott om för resten av behovet eller då inte behöver e30 minuter på en snabbladdare utan kanske bara bara 10 min tex. Som sagt, man får tänka lite nytt men ett tips är att kolla på ex. uppladdning.nu, incharge och abetterrouteplanner.com. Man kan ofta hitta en hel del laddare som man (innan man hade Tesla) inte hade en aning om att de fanns. Förra helgen så hittade jag laddare utanför ett badhus som jag ibland åker till med barnen. Badat och klar var lika med laddat och klart. Lycka till :D
Tackar.. jag känner att jag gjorde rätt val o tog en ren elbil.. hybrid blev inget för mig då logiken inte riktigt går ihop för min del där.. att man nu i början är lite stressad över batteri procenten är väl något man lär sig leva med.. ska kolla upp o se vad man kan hitta för laddare lite lokalt.. har runt 25mins till närmsta SuC..

Har provat SuC en gång så jag vet att det funkade som tänkt.. man blev nästan lite lyrisk när man såg hastigheten den laddade med men antar att det går över..

Med Vänlig Hälsning Magnus

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 12:28
av TeslaManne
lawgiver skrev:
Välkommen i gänget Manne! :)

Kolla denna tråd vad gäller det som skall skickas in och tid det tar:

viewtopic.php?f=10&t=10677

...verkar som om handläggningstiden gått ner på sistone så förhoppningsvis blir din väntan kort.

Så här går det till:

För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:

- Färgkopia eller foto av ditt körkort eller nationella ID-kort
- Kopia eller foto av ditt registreringsbevis.
- Om bilen registreras till ett företag ska du inkludera ett visitkort med ditt namn och företagets namn
- E-postadressen som användes för att skapa ditt Tesla-konto, vilken kommer att länkas till din bil
- Postadress
- Telefonnummer
- Typ av köp (från en privat ägare eller en tredje part)

När du slutfört överföringen, registreras ditt ägande hos Tesla-teamet. Du kan använda ditt Tesla-konto med Tesla-appen för att fjärrstyra din bil och boka servicetillfällen.

Med vänliga hälsningar
Tesla Account Support Team EMEA
Tackar för välkomnandet.. mycket trevligt forum.

Jag väntar på registreringsbeviset ännu.. så pass nytt är köpet av bil.. man är ju lite tech nörd så man vill ju bara ha igång appen o vad man nu kan hitta på med den..

Med Vänlig Hälsning Magnus

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 13:36
av Teslaspolen
TeslaManne skrev:
Bjorn skrev:
TeslaManne skrev:

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
En "gammal" UMC med den röda adaptern kan ladda upp till 3 x 16 A, nästan 5ggr mer än det du får i enfas 10A.

Har du trefas 16A uttag så är det absolut värt det. Om du har det som jag att du inte kan dra alla 16A samtidigt som det tvättas mm. så ställ bilen på 10A eller 8A eller nåt sånt. Det är i alla fall bättre än 1x10A. Bilen kommer ihåg inställningen på GPS-koordinat.

Har inget trefas uttag idag.. men räknar med att fixa ett inom närmsta veckorna.. en tanke som faller på mig är hur pass lämpligt är det att enbart lita på denna mobila variant av laddare.. ingen risk att man förbrukar den i förtid eller något sådant ?.. tack för informationen, bra o veta.. ett par mil var timme vore trevligt att kunna fylla hemmavid iaf..

Med Vänlig Hälsning Manne

Det ska vara helt lugnt om den sitter skyddat. Den gillar dock kanske inte att vara ute i ur och skur. Vi har ett kallgarage där jag har just en sådan "mobil laddare", också kallat UMC på Teslaspråk, eller EVSE på elbilska, och den sitter kopplad i trefasuttag konstant. Fungerar super, och i en sådan situation finns det ingen anledning att skaffa laddbox.

Laddbox kommer till pass om läget är utsatt för väder, eller om du ofta behöver ta med dig din laddkabel så kan det vara lite drygt att koppla i och ur den hela tiden hemma. I annat fall tillför den inget alls över din EVSE som stödjer laddning med trefas (rött uttag).

Kul att du hittat hit, vi finns för att hjälpa till!

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 01 nov 2019 13:55
av Lessmog
Teslaspolen skrev:
TeslaManne skrev:
Bjorn skrev:
TeslaManne skrev:

Jag fick med en röd trefasadapter till den lilla laddaren .. ger den markant mer eller man ska inte lägga energi på det ?

Med Vänlig Hälsning Manne
En "gammal" UMC med den röda adaptern kan ladda upp till 3 x 16 A, nästan 5ggr mer än det du får i enfas 10A.

Har du trefas 16A uttag så är det absolut värt det. Om du har det som jag att du inte kan dra alla 16A samtidigt som det tvättas mm. så ställ bilen på 10A eller 8A eller nåt sånt. Det är i alla fall bättre än 1x10A. Bilen kommer ihåg inställningen på GPS-koordinat.

Har inget trefas uttag idag.. men räknar med att fixa ett inom närmsta veckorna.. en tanke som faller på mig är hur pass lämpligt är det att enbart lita på denna mobila variant av laddare.. ingen risk att man förbrukar den i förtid eller något sådant ?.. tack för informationen, bra o veta.. ett par mil var timme vore trevligt att kunna fylla hemmavid iaf..

Med Vänlig Hälsning Manne

Det ska vara helt lugnt om den sitter skyddat. Den gillar dock kanske inte att vara ute i ur och skur. Vi har ett kallgarage där jag har just en sådan "mobil laddare", också kallat UMC på Teslaspråk, eller EVSE på elbilska, och den sitter kopplad i trefasuttag konstant. Fungerar super, och i en sådan situation finns det ingen anledning att skaffa laddbox.

Laddbox kommer till pass om läget är utsatt för väder, eller om du ofta behöver ta med dig din laddkabel så kan det vara lite drygt att koppla i och ur den hela tiden hemma. I annat fall tillför den inget alls över din EVSE som stödjer laddning med trefas (rött uttag).

Kul att du hittat hit, vi finns för att hjälpa till!
Jo, det finns faktiskt en fördel med att ha en annan, fast laddare: UMC går illa ihop med (en del) andra elbilar. Även om kontakten ser likadan ut!

En släkting på besök frågade om han kunde använda min UMC-sladd till sin VW laddhybrid. Visst, sa jag. Men det enda som hände var att hans bil dog :oops: Turligt nog hade han varit med om samma på en Tesla destinationsladdare och plockade vant fram sin vanliga Typ2-kabel (hade glömt ta med nätdelen) så när han direkt tog loss den igen fattade bilen att kontakten var ur, att bilen inte laddade, och startade så snällt. :)

Jag tror att Teslas WC går att ställa in för att tolerera andra märken. Det är i så fall en stor fördel i vissa lägen. Och subventionen.

Destinationsladdarna (11 kW) brukar visst komma i två färger: rött för enbart Tesla, vitt för alla. Har sett sådana på Tanum. Sin egen får man kanske färgkoda själv :lol:

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 08 dec 2019 21:16
av TeslaManne
En bit över 5 veckor tog det att få bilen reggad på mitt konto..

Så nu har jag tillgång till appen iaf..

Fler nya frågor dyker dock upp..

Klarar man sig på bara mobilen eller keyfoben måste alltid vara med ?.. tänker om det finns någon inställning ang detta.. mitt försök att låsa upp bilen gick felfritt, bilen ville dock inte köra iväg utan keyfoben..

O en till fråga.. ska man våga köra på en Wall Charger från Tesla eller man ska verkligen avböja den o välja något annat ?, Har en elektriker som kommer att utföra jobbet men tanken är en jordfelsbrytare typ b och tre nya säkringar direkt i elskåpet ute på huset o sen kabel därifrån till laddaren direkt.. huvudräkning är 20A.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Lite frågor efter köp..

Postat: 09 dec 2019 07:32
av LarsL
TeslaManne skrev:
Klarar man sig på bara mobilen eller keyfoben måste alltid vara med ?.. tänker om det finns någon inställning ang detta.. mitt försök att låsa upp bilen gick felfritt, bilen ville dock inte köra iväg utan keyfoben..
Teoretiskt klarar du dig med telefonen och då först låsa upp bilen och sedan starta den från appen. Men om du av någon anledning inte har internet kontakt med bilen eller telefonen så är det kört (eller inte kanske mer rätt). Telefonlåset för Model 3 funkar lite annorlunda då det bara behöver Bluetooth för att låsa upp.