Sida 1 av 2
Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 11:34
av TiborBlomhall
E.ON ändrar från kWh till minutpris:
Från och med den 1 november ändras prissättningen för snabbladdning, från pris per kWh till pris per minut:
* 2,50 kronor per minut för CHAdeMO- eller CCS-laddning (DC eller likström)
* 1,50 kronor per minut för typ 2 snabbladdning (AC eller växelström)
* 95 kronor per session vid engångsbetalning via kreditkortsläsare
Vi ändrar prismodellen för att färdigladdade bilar inte ska stå kvar vid snabbladdarna. På så sätt ökar vi tillgängligheten – fler kan ladda och du som kör på el slipper stå i kö när du kommer till en laddstation.
Nej, E.ON det är helt fel väg att gå. Inför gärna straffavgift på dem som står kvar efter avslutad laddning men nu kommer laddning kosta olika för olika bilar som klarar ladda olika snabbt (och blir dyrare på vintern också).
E.ON som var de enda hittills som tog betalt per kWh och accepterade kreditkort i sina snabbladdare, så som det ska vara. Och nu detta
Besviken

Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 11:47
av fth
Nu var du för en gångs skulle tvåa på bollen Tibor, jag har redan en tråd om detta
/fth
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 11:52
av mati
Jag håller med. Gillar inte minutdebitering. Om de vill att folk inte ska stå kvar efter avslutad laddning så får de väl ta betalt per minut då. Men inte så länge man laddar. Priset måste vara kopplat det det man får, och det är en viss mängd energi. Då är enheten kWh, inte tid. När jag går till affären och handlar så betalar jag inte heller för tiden jag tillbringer i affären utan för varorna jag köper.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 14:10
av Wahll
minutpriser drabbar den som behöver det som mest vilket är en moraliskt tveksam modell. Tror det brukar kallas ocker

Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 14:38
av Delta
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 15:18
av Verdi
Hur pass vanligt är det att ni använder andra snabbladdare än SuC? Jag har ännu inte provat. Inte ens Ionity.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 15:23
av Delta
Har använt ChaDeMo 3 ggr på 24000 mil. SuC fanns inte i Sverige när jag fick ut min första MS P85 2014
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 15:31
av josve
Tycker nog att det finns viss relevans i att ta betalt per minut. Så länge det är brist på laddplatser måste tillgänglighet prioriteras kan jag tycka...
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 16:17
av Mickep
Vilken Effekt ger laddaren? Då kan man räkna på det.
Om man räknar att man betalar mindre i genomsnittsladdning (totalpriset) så har jag större förståelse för dem.
Men om det blir så att priset blir högre gör de det för att få in mer pengar.
Jag tycker tidsdebitering är helt fel, men ser ändå poäng med det (folk kommer rusa tillbaka till laddaren). KWh är mer bekväm man betalar vad man får och på slutet är det ändå segt att det inte är någon brådska att slänga i sig lunchen. tidsdebitering orsaker mer stress. (folk som är lite sadistisk tyska gillar denna effektivitetsreform)
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 17:25
av Nilp
Det är bara jättekonstigt, det är som att gå på restaurang och betala per minut du sitter vid bordet eller som om jag skulle betala vattenräkningen på hur många minuter jag står i duschen...
Vill man komma bort ifrån att man vill ha bort bilar som står kvar efter laddningen är klar inför man väl en minutavgift för bilar som står kvar men där laddningen är klar. Hur svårt kan det va?
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 17:30
av mati
josve skrev:Tycker nog att det finns viss relevans i att ta betalt per minut. Så länge det är brist på laddplatser måste tillgänglighet prioriteras kan jag tycka...
På vilket sätt hjälper det då att ta betalt per minut? Laddningstiderna påverkas inte av mig och min insinuerade önskan att stanna så länge som möjligt vid en snabbladdare. Det är bilens konstruktion, batteriets storlek, temperatur och inte minst laddaren själv som bestämmer hur länge jag måste stå och ladda. Jag har svårt att tro att det finns många elbilister som frivilligt stannar längre än nödvändigt vid en 50kW-laddare. Möjligen för att de har somnat.
Enda sättet att öka tillgängligheten är att bygga fler och snabbare laddare.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 18:13
av LarsL
Skandal att de går åt fel håll! Känner för att göra en ordentlig markering och skicka tillbaka mitt kort till dem. El ska säljas per kWh!
Vi behöver få igång Konsumentverket på detta. Kan TeslaClubSweden göra en insats här?
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 18:15
av BrooklynS
Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 18:39
av Verdi
BrooklynS skrev:Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 18:53
av mati
LarsL skrev:Skandal att de går åt fel håll! Känner för att göra en ordentlig markering och skicka tillbaka mitt kort till dem. El ska säljas per kWh!
Jag har aldrig laddat hos eon, beställde kortet ganska nyligen, och jag funderar nu faktiskt på att skicka tillbaka mitt kort för att markera mitt missnöje.
Jag fick häromdagen ett mejl med en enkät från Fortum. De ville veta vad jag tyckte om deras snabbladdarnätverk. Jag skrev i kommentarsfältet att minutdebiteringen är det som stör mig och att energi mäts i kWh och inte i minuter. Jag hoppas att fler har skrivit samma sak och att Fortum tar till sig detta.
Och nu kommer eon och gör precis likadant.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 19:21
av Lophornis
Grönkontakt har både tid plus kWh debitering. Det blir dyrt.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 19:30
av Teslalink
Verdi skrev:BrooklynS skrev:Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 19:39
av Verdi
Teslalink skrev:Verdi skrev:BrooklynS skrev:Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.
Är EON = Ionity eller vadå?
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 19:54
av Edis
Jag har hela tiden kämpat för kWh-pris, men faktum är att det enda som fungerar på folk är när saker och ting börjar kosta... Tyvärr är det så illa... Folk står och "mjölkladdar" onödigt länge och vi vet ju vad som händer med laddhastigheten mot slutet...
Gjorde en roadtrip i Leafen i början på året och då gjorde faktiskt minutpriset att det blev bra pris per kWh. Men då laddade jag ju rätt optimalt:
http://snabbladdad.se/2019/01/08/en-liten-roadtrip/
Rätt använt blir det här billigare. Dessvärre kan det ju bli skitdyrt om bilen inte är på humör och laddar sakta...
Så jag tror dessvärre att E.On gör rätt

Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 20:08
av BrooklynS
Teslalink skrev:Verdi skrev:BrooklynS skrev:Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.
Varför det? Brukar aldrig ladda för så mycket när jag laddar...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 20:19
av Svenssons
E.On har väl främst 50 kW-laddare. Från dessa kan man ladda upp till 48 kW men mer realistiskt upp till 45 kW. Snittet ligger väl lite under detta, säg 40 kW.
Detta ger att man i snitt laddar 40/60=0,67 kWh per minut vilket ger en kostnad på 2,5/0,67=3,75 kr per kWh. Så farligt är väl inte detta men det kan ju hända att det är något strul med laddaren så att man endast får ca 20 kW (hänt mig en gång). Resultatet av detta är att man får betala 7,50 per kWh samtidigt som man får vänta dubbla tiden. Desto sämre laddaren funkar, desto mer blir man tvungen att betala.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 21:38
av mati
Edis skrev:Jag har hela tiden kämpat för kWh-pris, men faktum är att det enda som fungerar på folk är när saker och ting börjar kosta... Tyvärr är det så illa... Folk står och "mjölkladdar" onödigt länge och vi vet ju vad som händer med laddhastigheten mot slutet...
Kan det inte vara så att man faktiskt måste ladda "onödigt länge" för att ta sig till nästa laddare? Med en lite äldre elbil som kanske bara kommer 10-15 mil på en laddning har man inte riktigt lyxen att kunna sluta ladda vid 80%. När vi tar e-Golfen på en längre tur norrut laddar vi alltid över 90%. Det tar sin lilla tid mot slutet, men det finns inte så många alternativ när det är glest mellan laddarna.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 22:12
av Edis
Självklart finns det sådana tillfällen, men de tillfällen jag har träffat på detta så har det inte varit en fråga om det. Då har det bland annat varit långa luncher utan att tänka på att fler vill ladda. Vid gratis-snabbladdare så har folk stått och laddat fullt utan att vara där och dessutom passerat maxtiden för platsen, men det är ett annat bekymmer.
Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 23:08
av Willerud
Räknade lite snabbt på mitt eget case.
Kör ca 130km/dag med en Leaf (40kWh), laddar då ca 30kWh på jobbet på en e.on 16A laddstolpe vilket tar 9h om den hinner bli klar till 100%
1,5 * 60 * 9 = 810kr
Tur att e.on hade god framförhållning och gick ut med infon om ändrade priser i god tid
Men jag ska inte klaga då min laddstolpe står i Danmark och där har e.on ”all-inclusive” för 379DKK/månad (något dyrare för bilar med större batterier)
Glad över att jag inte åkte på 810kr överraskningen idag.

Re: Et tu E.ON? Et tu?
Postat: 01 nov 2019 23:14
av Edis
Du får läsa här:
https://www.eon.se/nyheter/nu-gar-vi-oe ... bbladdning
Ändringen berör endast våra snabbladdare med effekter upp till 43kW–50kW. Priset är oförändrat på våra övriga så kallade destinationsladdare ≤ 22kW.