Sida 1 av 1
Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 17:14
av Saab99turbo
Jag tycker alltid att den faktiska räckvidden minskar oroväckande fort jämfört med den estimerade räckvidden i appen eller i instrumentpanelen. Idag körde jag landsväg, genomsnitt 90 kmh. På 5 faktiska mil utan uppehåll har bilens uppskattade räckvidden minskat ca 9 mil. Det är - 7 grader ute.
När jag tankat fullt har jag ca 580 km uppgiven räckvidd (den ska ha 610 enligt teslas wltp-norm, dvs en ny long range).
Så jag undrar, det är ju varesig wltp-räckvidd den anger, eller den realistiska. Så jag har faktiskt haft räckviddsångest ett par gånger när man är på långresa och man åker på "ångorna" trots att man trott att man ska ha 10-15 mil tillgodo vid destination.
Normalt?
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 17:17
av Verdi
Den beräknar inte. Den utgår från hur mycket den har i batteriet och delar det med typisk förbrukning (~190 Wh/km).
Har du då 40 kWh kvar i batteriet så säger bilen 211 km. Sen att du i själva verket ligger på en förbrukning på 220 Wh/km struntar den i.
Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen. Där kan du se beräknad räckvidd baserad på förbrukningen under de senaste 10/25/50 km. (och även baserat på momentan förbrukning)
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 17:44
av Saab99turbo
Aha, ja det låter ju ändå betryggande. Men å andra sidan, då bör jag väl ha 61 mil i räckvidd enligt mätaren om bilen bara gått några hundra mil? Vad har ni på en long range med fulladdat batteri?
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 17:48
av fth
Verdi skrev:Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen.
What he said!
När man är ute och kör "på marginalen" så är Consumption-grafen ovärderlig, där ser man både aktuell förbrukning och "Projected range", så länge prognostiserad räckvidd är större än avstånd till målet så är det lugnt, börjar dom två siffrorna närma sig varandra så släpper man bara lite på gasen.
/fth
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 17:59
av LarsL
Navigerar du till målet så kan du ju öppna en graf som visar vilken laddning du kommer ha när du kommer fram. Det gör det enkelt att veta att man kommer fram till målet. Räcker inte räckvidden till lättar man bara lite på farten.
Jag har bytt till procent i displayen för att slippa bry mig om de påhittade siffrorna.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 18:11
av Henrik Torphammar
Saab99turbo skrev:Aha, ja det låter ju ändå betryggande. Men å andra sidan, då bör jag väl ha 61 mil i räckvidd enligt mätaren om bilen bara gått några hundra mil? Vad har ni på en long range med fulladdat batteri?
Du kan säkert komma 100mil som du kör sakta, kanske 15mil som du kör fort. 61mil enligt WLTP vill jag säga motsvarar typ 80km/h en sommarkväll utan värme eller AC. Så fort det blir kallare ute så kommer bilen dra mera.
En ganska normal vinterdag så kan jag tänka mig att du ledigt når 3kWh per mil om du inte håller igen lite och då är det ju närmare 30mil räckvidd. Fortfarande helt normalt.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 19:36
av Pontus
Dvs det finns ingen mätmetod i bilen som anger räckvidden med WLTP som förbrukningsreferens.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 20:08
av Remuz
Jag vill inte vara dryg, men har du kollat räckvidd i en modern diesel? Min Toyota -14 sa 700km räckvidd, men det gick åt 40km på de 16km jag hade till jobbet, om jag inte förbrände. Värmde jag försvann 1-2mil innan jag började plus typ 3-4mil på resan.
Körde jag Stockholm Göteborg gick det precis på en tank, 48mil räckvidd alltså, trots 70mil på mätaren.
Ungefär som med min X. Långresa stämmer det hyfsat sommar som vinter, men korta resor käkar räckvidd på vintern.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 20:15
av HX100
Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 20:19
av Svenssons
Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 20:55
av Saab99turbo
Ja men bra, då känns det normalt. Ska jag ta bort milangivelsen vid batterisymbolen så det inte blir så missvisande.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 21:09
av GreenMachine
Svenssons skrev:Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 05 nov 2019 22:22
av LarsL
Ja, kompritionen blir högre på vinter då motorn kan suga i sig mer kall luft som expanderar i den varma cylindern. Naturligtvis får avgasgeneratorn svårt att start när det är kallt men när den väl är uppe i temperatur funkar den bra.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 06:57
av frippe
GreenMachine skrev:Svenssons skrev:Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Jo, men så länge motorn och tillhörande system inte nått rätt arbetstemperatur har du större friktioner och mindre smörjning, vilket ger en högre förbrukning. Samt att bilen behöver mer el för att driva ac, stolvärme m.m. vilket påverkar också.
Men förbränningen blir bättre vid kallare luft.
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 07:33
av MarkusL
Verdi skrev:Den beräknar inte. Den utgår från hur mycket den har i batteriet och delar det med typisk förbrukning (~190 Wh/km).
Har du då 40 kWh kvar i batteriet så säger bilen 211 km. Sen att du i själva verket ligger på en förbrukning på 220 Wh/km struntar den i.
Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen. Där kan du se beräknad räckvidd baserad på förbrukningen under de senaste 10/25/50 km. (och även baserat på momentan förbrukning)
Kanske off topic men jag har länge funderat på varför momentan förbrukning skiljer stort mellan 10/25/50. Är momentan inte just momentan? Någon som vet?
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 12:27
av tor-ake
frippe skrev:GreenMachine skrev:
Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Jo, men så länge motorn och tillhörande system inte nått rätt arbetstemperatur har du större friktioner och mindre smörjning, vilket ger en högre förbrukning. Samt att bilen behöver mer el för att driva ac, stolvärme m.m. vilket påverkar också.
Men förbränningen blir bättre vid kallare luft.
Förbränningen blir varken (väsentligt) bättre eller sämre, luftens densitet ökar, men sammansättningen är ungefär densamma. Lite mindre vattenånga. Hursomhelst, gasspjället släpper in precis så många gram luft som behövs vid en given belastning, om luften är varm sugs en större volym in än om luften är kall, men därefter är skillnaderna mycket små.
I övrigt gäller samma fysik som för elbilar, dvs att luftmotståndet ökar när luften blir kallare, och förbrukningen går upp lite, av den anledningen.
I bruksanvisningen för salig SAAB 9000 fanns det till och med ett diagram över förväntad bränsleförbrukning vid olika vintertemperaturer. Ingenjörsmässigt så det förslår!

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 13:13
av Pontus
HX100 skrev:Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh?

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 14:42
av KnightRider
Pontus skrev:HX100 skrev:Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh?

310 Wh/km är väl underförstått?
Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 15:52
av Pontus
KnightRider skrev:Pontus skrev:HX100 skrev:Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh?

310 kWh/km är väl underförstått?
Det skulle innebära att med model S Long Range kan du köra 322 meter, snacka om räckviddsångest

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...
Postat: 06 nov 2019 17:03
av KnightRider
Pontus skrev:KnightRider skrev:Pontus skrev:HX100 skrev:Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh?

310 kWh/km är väl underförstått?
Det skulle innebära att med model S Long Range kan du köra 322 meter, snacka om räckviddsångest

Ja det är ju fel enhet från början. 310 Wh/km är det väl menat att vara. Men jag tror många förstår vad han egentligen menade.