Sida 1 av 1
Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 10:53
av Zalman3
Watch Tesla's New Visualization Software Technology in Action.
Tesla’s Autopilot software received an upgrade this week, making it possible for its electric vehicles to maneuver around construction cones.
Videos showing the new tech in action have been featured on Twitter and other social media channels.
https://interestingengineering.com/watc ... -in-action
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 10:57
av Gustafsson
Så bra att Tesla nu kan göra det som bildbehandlare kunnat göra sedan 80-talet. Det bådar gott...
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 11:37
av loftux
Gustafsson skrev:Så bra att Tesla nu kan göra det som bildbehandlare kunnat göra sedan 80-talet. Det bådar gott...
Fanns säkert de som klarade av det redan då för ett fordon som färdas i höga hastigheter. Om du körde runt med ett stor lastbil för att få plats med datorerna, kylning och generator för el. Och nöjde dig med lågupplöst kamera. Hm digitalkamera som skulle klarat detta fanns inte.
Förstår att du kanske avsåg ironisera, men med tycker ändå att det är intressant att den nu visualiserar mer. Är ju inte bara frågan om att rita upp det snabbt, det sker ju mycket mer med de data bilen bearbetar. Och det skall ritas upp på ett sätt som inte stör.
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 11:45
av dhogborg
Gustafsson skrev:Så bra att Tesla nu kan göra det som bildbehandlare kunnat göra sedan 80-talet. Det bådar gott...
Hur menar du?
Neurala nätverk för bildanalys uppfanns i mitten av 90-talet, och då var de inte mycket att hänga i julgranen. Kunde tolka bokstäver för textanalys, men knappast tolka avstängd vägyta med hjälp av koner.
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 14:01
av BjornS
Jag tycker både ni och artikeln helt missar vad GreenTheOnly visar. Han visar inte kon-igenkänningen, den är trivial. Han visar något helt annat:
"A small quiz - when did you see him first?"
Titta på den här bilden:
Ser du cyklisten som kommer åkande, i motsatt riktning, på dem vänstra gula linjen, till vänster om den vita bilen framför?
Titta noga.
Ser du inte?
Tss. Autopiloten ser:
Den blå rutan långt där framme är en cyklist.
Inte ens om man trixar med ljus och kontrast går cyklisten att uppfatta med blotta ögat på detta avstånd:
Detta är vad twitter-inlägget visade och detta tycker jag är grymt imponerande!
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 14:39
av MangeT
Nu är ju inte kvaliteten på filmen eller bilderna så hög så kanske inte är så konstigt att det är svårt att se cyklisten.
Eller finns det någon länk till högre upplösning på videon?
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 15:27
av BjornS
MangeT skrev:Nu är ju inte kvaliteten på filmen eller bilderna så hög så kanske inte är så konstigt att det är svårt att se cyklisten.
Eller finns det någon länk till högre upplösning på videon?
Såvitt jag förstår är detta den videoupplösning vision-systemet använder: 720p. Videokomprimeringen suddar förstås till lite, men jag tror inte råvideon är särskilt mycket bättre i så här svagt ljus. Det är svaga nyansskillnader av grått mot grått.
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 15:39
av Mickep
Ser jättebra ut men det fanns också tillfällen där kameran helt ballade ur (samma twittrar). Det kan vara att den blev bländad av ljuset. Det finns dock andra typer av infraröda kameror som inte har den begränsning. (jag tror att sådana kommer införas i kommande system, om de inte redan gjort det)
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 17:16
av BjornS
Mickep skrev:Ser jättebra ut men det fanns också tillfällen där kameran helt ballade ur (samma twittrar). Det kan vara att den blev bländad av ljuset. Det finns dock andra typer av infraröda kameror som inte har den begränsning. (jag tror att sådana kommer införas i kommande system, om de inte redan gjort det)
Nja, det var test av förtejpade kameror. I motljus blir det ett lager lysande semitransparent materia framför linsen. Det finns inga kameror (eller ögon) som klarar det.
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 18:02
av Gustafsson
dhogborg skrev:Gustafsson skrev:Så bra att Tesla nu kan göra det som bildbehandlare kunnat göra sedan 80-talet. Det bådar gott...
Hur menar du?
Neurala nätverk för bildanalys uppfanns i mitten av 90-talet, och då var de inte mycket att hänga i julgranen. Kunde tolka bokstäver för textanalys, men knappast tolka avstängd vägyta med hjälp av koner.
Att räkna objekt med en specificerad form i en bild eller i en film är en baggis. Det svåra är att skapa en helhetsbild av en rörlig och rörig trafiksituation och avgöra hur olika objekt bör påverka min egen bils vägval är väsentligt mycket svårare. Ska man dessutom försöka att lägga in någon form av erfarenhetsbaserad misstänksamhet och tolkning av vad som skulle kunna hända om en liten stund ska det mer till än att identifiera några koner eller linjer på vägen och rita upp dem på en skärm.
Det är den intelligenta tolkningen av trafiken som är det viktiga och här har det varit mycket prat å lite verkstad.
Re: Tesla's New Visualization Software Technology in Action
Postat: 08 nov 2019 18:58
av Daniel
Satt själv och funderade på självkörning i bilen idag. Regnigt och kallt Stockholmsväder. I söderledstunneln, mitt under rusningstrafik och oerhört många tråkiga start/stopp/krypkörningar som autopiloten får brottas med så att jag slipper, meddelar bilen att systemen, dvs autostyrning och adaptiv farthållning, lägger ned pga begränsningar i radarn fram.
Då visuella hjälpmedel är nyckeln till att tesla ska kunna ha autonom körning i dagsläget, så kommer bilarna med nuvarande systemstöd aldrig kunna bli fullt autonoma i svensk miljö, pga just väderförhållandena framförallt på höst/vinterhalvåret (vilket ju tyvärr är majoriteten av månaderna i detta land).
Nu är detta kanske föga förvånande för någon, men Elons bild av en självkörande bilflotta där få personer har behov av att äga en egen bil pga autonom körning via neurala nätverk känns vääääääldigt långt bort i dagsläget. Tyvärr.