Sida 1 av 1
50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 12 nov 2019 23:57
av Legato
Gissar att fler än jag missat denna förändring så jag skriver trots att det kanske redan nämnts här förut...
Tidigare var det ju så att bil nummer två på ett laddarpar fick "det som blir över" men minimum 30 kW. Nu har det tydligen ändrats så ankomstordning inte spelar någon roll. Effekten delas 50/50 (förutsatt att båda bilar kan ta emot det).
Lite osäker på vad jag föredrar faktiskt. Skönt att slippa oroa sig för att någon skulle koppla in på "sitt" par förut, men skönt samtidigt att slippa de allra lägsta laddhastigheterna när en SUC har hög beläggning.
Vad tycker ni?
50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 00:16
av taliz
Antagligen har Tesla räknat ut att nu med 150kw får man högre genomflöde med den modellen.
Ganska låg sannolikhet att två kopplar in sig på samma par ungefär samtidigt.
Med tanke på att laddkurvorna ändrats nyligen så är det ganska troligt att åtminstone den ena hunnit maxa ett tag innan nästa kommer.
Då är det också mer troligt att den kör vidare om effekten går ner snabbt och de inte måste ha högre SOC för att ta sig vidare.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 08:23
av Richardk
I och med Model 3 och S med 100Kwh batterierna som laddar med hög hastighet och ganska länge, så tog det förut ganska lång tid att få bra hastighet om man kom som andra bil. Ganska skönt att dom ändrat.
Förut kolla jag alltid om det var en gammal Tesla som laddade och då tog man den andra laddaren. Var det en ny S eller Model 3 så kunde det länge ligga på låg laddhastighet.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 09:10
av frippe
För oss med lite äldre bilar där laddkurvan är ganska brant sluttande så är det en klar försämring med det nya systemet. Varje minut på högre effekt innebär en besparing i laddtider.
För bilar som kan ladda med hög effekt länge spelar det kanske inte så stor roll då de har en flackar laddkurva som först en bra bit över 50-60% börjar dala.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 09:37
av Svenssons
Kan ju leda till större risk för konflikter vid SuperCharger stationer. Tänk dig att du står och laddar för fullt på en annars tom Supercharger och så kommer det en som ställer sig på samma par. Du får då sänkt effekt och den som ställde sig "fel" tänker inte på det. Tidigare fick den som kom först behålla sin laddeffekt och den som precis kopplat in märkte kanske den mycket låga effekten och flyttade på sig.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 09:40
av NEO
Svenssons skrev:Kan ju leda till större risk för konflikter vid SuperCharger stationer. Tänk dig att du står och laddar för fullt på en annars tom Supercharger och så kommer det en som ställer sig på samma par. Du får då sänkt effekt och den som ställde sig "fel" tänker inte på det. Tidigare fick den som kom först behålla sin laddeffekt och den som precis kopplat in märkte kanske den mycket låga effekten och flyttade på sig.
Fast samtidigt skönt att slippa jaga ensam stolpe på riktigt stora SuC (rygge) nu är det ändå fair för alla än att "jag kom först jag ska ha mest" charter principen. Slipper man oroa sig för att komma till SuC och hitta en ledig plats, där andra stolpen står och mosar 130kW till en Model 3 samtidigt som man själv bara får 15-20kW, nu får man iaf 70-75kW.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 09:53
av loftux
En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 09:59
av frippe
Svenssons skrev:Kan ju leda till större risk för konflikter vid SuperCharger stationer. Tänk dig att du står och laddar för fullt på en annars tom Supercharger och så kommer det en som ställer sig på samma par. Du får då sänkt effekt och den som ställde sig "fel" tänker inte på det. Tidigare fick den som kom först behålla sin laddeffekt och den som precis kopplat in märkte kanske den mycket låga effekten och flyttade på sig.
Hände mig för ett tag sedan. Trots lediga stolpar/par ville den andra bilen inte ta någon annan, för då skulle han behövt backa in. Och han skulle ändå äta så hade tid att vänta. Lite surt när en annan hade bråttom, så det slutade med att jag bytte stolp par.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 11:08
av Verdi
I somras var jag först på ett stolppar i Frankrike någonstans. Men min laddning dök ändå ner mot 30 kW när den andra kopplade in sig. Så den där prioriteten verkade inte alltid fungera ändå.
Det här känns mycket bättre. I praktiken kommer det inte bli så att man delar 50/50 särskilt länge ändå, om man inte kommer in med tomma batterier ganska exakt samtidigt förstås. Antagligen kommer den förste vara begränsad av batteriets förmåga att ta emot rätt snart ändå när den andre pluggar in.
50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 11:13
av taliz
frippe skrev:För oss med lite äldre bilar där laddkurvan är ganska brant sluttande så är det en klar försämring med det nya systemet. Varje minut på högre effekt innebär en besparing i laddtider.
För bilar som kan ladda med hög effekt länge spelar det kanske inte så stor roll då de har en flackar laddkurva som först en bra bit över 50-60% börjar dala.
Har du kopplat in först så får du ju just den där högre effekten, pga ändrad laddkurva, innan någon annan kommer. Har du kopplat in som tvåa så får du nu 75kw istf 20-30kw.
Enda nackdelen(för dig) är om du kopplat in först och det kommer någon på andra laddaren strax efter. Men det är ju inte jättevanligt.
Som sagt, Tesla har nog räknat ut att detta ger högre throughput.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 11:42
av Zalman3
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 11:44
av Bjelke
loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 12:16
av taliz
Bjelke skrev:loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 13 nov 2019 12:20
av heldiggrisen
taliz skrev:Bjelke skrev:loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 17 nov 2019 20:36
av NEO
Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 01:34
av Legato
NEO skrev:Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:14
av NEO
Legato skrev:NEO skrev:Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
Bilagan 485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png finns inte längre
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
TOCN hade nyligen en träff vid SuC för att testa olika bilar mtp strypning av 85 batterier. Sigurd därifrån har bekrätat att de testat om 50/50 gäller samt bekräftat att det testats på nya 150kW laddare.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:23
av Zalman3
Legato skrev:NEO skrev:Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Tyvärr kan jag inte ladda mer än 82kW oavsett vilken laddare jag använder.
När bilen var ny så kom jag upp i ca 92kW.
Men efter ca 9300 mil och har till ca 95% laddat på SuC så har laddhastigheten minskat till ca 82kW som bäst.
Kan inte ladda hemma, så att med iskallt batteri åka och ladda nu på vintern tar lång tid.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:25
av NEO
Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:32
av chaffis75
heldiggrisen skrev:taliz skrev:Bjelke skrev:loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.
Ja de borde helt klart göra något så att man kan få en rekommendation var man ska ställa sig så blir genomflödet bättre och mindre risk för konflikt.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:38
av Remuz
Om Tesla bara släpper APIt till laddarna kommer ju någon ha integrerat det i någon söt app imorgon
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 08:54
av Zalman3
NEO skrev:Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Har en S75D från mars 2017.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Postat: 18 nov 2019 11:35
av NEO
Zalman3 skrev:NEO skrev:Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Har en S75D från mars 2017.
Kollat på batteriet att det är ett 350V 75kWh batteri? Låter som du har ett 85kWh.