Sida 1 av 1
Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 14 nov 2019 22:59
av Saab99turbo
Har inställt på 8A och laddar i vanliga eluttaget. Den har stått i sen i eftermiddags och har sjunkit till nästan ingen laddning alls. Kanske ökar den igen, men är det som det ska vara? Det är ca 6 minusgrader kallt.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 14 nov 2019 23:41
av taliz
Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 06:29
av Saab99turbo
taliz skrev:Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.
Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 07:19
av bjelkeman
Vad jag kommer ihåg att jag sett så när den värmer så går laddhastigheten ner och det man ser är bara konsumtionen för laddning. Värmen kan ta upp till 6-7 kW på en S.
Fel: Värmen kan ta upp till 11 kW enligt denna post.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/
Så att den visar 1 A till laddning när den värmer är nog normalt.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 08:29
av Leo
Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 08:52
av Saab99turbo
Leo skrev:Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 09:01
av frippe
Saab99turbo skrev:Leo skrev:Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.
Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 10:24
av lawgiver
frippe skrev:
Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.
Titta under "Klimat" i appen, lyser det ett rött batteri med en snöflinga i uppe i högra hörnet så är batterivärmen igång.
När bilen har obegränsat med ström så brukar batterivärmen sno åt sig 5 kw dvs den äter med lätthet upp alla Ampere som finns i din kabel. (5kw= ca21A vid 220v enfas)
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 10:32
av juristen
Jag gick emot den vanliga metoden på det här forumet och faktiskt testade på min istället för att skriva spekulationer och gissningar.
Utetemperaturen är -13, temperaturen i bilen enligt appen är -8, bilen var laddad till 83%. Bilen laddades senast igår kväll och var färdigladdad vid midnatt. Satte igång laddningen nu och den var uppe på 7A (där jag har ställt den) efter en minut. Snöflingan som indikerar batterivärmen var tänd.
Sedan slog jag på klimatanläggningen. Laddeffekten låg kvar på 2kW och laddströmmen låg kvar på 7A. Som jag minns det går antalet km/h som man tillför batteriet ner när man kör klimatanläggningen, om man visar räckvidd istället för procent, men laddströmmen ändras inte.
Jag tycker det verkar som att nåt är knas med din laddning eller laddströmmen.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 10:37
av juristen
Saab99turbo skrev:taliz skrev:Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.
Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Korrekt, se mitt inlägg ovan.
Jag delar din uppfattning.
Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 10:53
av taliz
Juristen, kör inte du trefas UMC?
OP har väl den nya enfas?
Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?
Känner du nån med en annan UMC du kan testa med i samma uttag?
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 11:26
av juristen
taliz skrev:Juristen, kör inte du trefas UMC?
OP har väl den nya enfas?
Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?
Känner du nån med en annan UMC du kan testa med i samma uttag?
Jag har gamla UMC som fixar både enfas och trefas. Nu laddade jag på enfas, det är det jag har för det mesta nuförtiden. Men snart byter jag gatan och enfas mot garage och trefas.
Spänning är just volten, som du säger. Ström är ampere.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Postat: 15 nov 2019 11:38
av tor
Som jag fattat det och sett på min bil så visar laddningen km/hr hur mycket som tillförs batteriet och ampere till höger vad som tas från elnätet. Dvs. Körs värmning eller liknande så går antalet km/hr ner och kan ofta vara 0 innan batteriet är varmt.
Jag tycker också det ser ut att vara fel på din bil/umc.
Tillägg: kan ju faktiskt vara så att Tesla ändrat ovanstående i en update. Var ett tag sedan jag kollade detta.