Sida 1 av 1
Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 21:44
av Pontus
Jag kan inte ladda min bil hos mina föräldrar. Har provat blå enfas och 230V i olika uttag. Den visar att den laddar med 8A 240V men 0 km/h och mer än 24 h kvar till full laddning. UMC lyser och blinkar grönt och även laddporten.
Min förra Tesla model S gick bra att ladda men den hade en Norsk UMC så jag lutar åt att felet är det samma som när man försöker ladda i Norge.
Går detta att lösa innan vi går och lägger oss?
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 21:49
av Xeik
Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 21:52
av Pontus
Xeik skrev:Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Japp ingen laddning på 1,5 timme.
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 21:53
av Pontus
Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 22:08
av 12man
har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 22:14
av Pontus
12man skrev:har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 22:24
av Teslaspolen
Pontus skrev:Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Om du har enkel tillgång till proppskåp så brukar det stå där. I Norge jordar man ibland fortfarande på nya hus med "IT", då fungerar inte din UMC, men eftersom den lyser grönt och den ser ut att ladda så torde det vara normalt, europeiskt TN nät.
Re: Laddproblem
Postat: 15 nov 2019 22:37
av 12man
Pontus skrev:12man skrev:har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.
är det så nytt skulle jag testa att dra upp strömmen till 12A
Re: Laddproblem
Postat: 16 nov 2019 00:43
av Elix747
Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
Re: Laddproblem
Postat: 16 nov 2019 13:30
av Leo
Laddade vår X100D vid -39gr en natt via Schucko 10A en gång...(kom fram sent och skulle komma åt röd CEE först dagen efteråt.) Tänkte mest för att batteriet ändå varmt och som experiment se hur laddhastigheten med schucko blev då.
Blev inte mycket fyllt på i batteriet då

resultatet blev typ +0,5kW till laddning och 1,8kW för batterivärmning.
Dagen efter kunde vi ansluta till 400V CEE kontakt. Så då var den snabbt uppladdad igen.
Re: Laddproblem
Postat: 16 nov 2019 16:02
av Pontus
Elix747 skrev:Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
Borde inte vara det då det var 5 till 7 grader varmt och inget hände på 1,5 timme.
Nu kör vi till Tindered och stannar där innan vi fortsätter hem. Hade dock varit trevligare att kunna starta med fullt batteri.
Plus att jag blir nyfiken på vad som är galet

Re: Laddproblem
Postat: 27 jun 2020 11:34
av Guldis
Kapar denna tråd lite.
Jag har för ett par veckor sedan flyttat fr villan till brf där jag haft lägenhet länge. Efter en del tjat på föreningen, dock inte mycket, så sattes det upp 8 laddboxar av fabrikat DEFA via ett företag Opigo, som föreningen kontaktat.
Det blev bara 4kw laddare men okej det finns möjlighet att få lite ström i bilen. Detta har jag tagit upp med föreningen och de verkar förstå problemet.
Till saken hör att när jag kopplar in bilen Tesla S90D, så slår laddaren ifrån oftast, dock inte alltid. Efter ett antal försök med rfid så funkar det. Väldigt irriterande och Opigo tittar på detta men jag undrar om någon varit med om liknande händelser.
Laddning har alltid fungerat när jag bodde villan och laddade fr Tesla wc.
Har ingen schemalagd laddningsaktivitet inkopplad.
Re: Laddproblem
Postat: 27 jun 2020 12:18
av NiklasTesla
Prova att sänka laddhastigheten till minimum (om du inte redan provat) 5amp. Då fungerade motorvärmaruttaget där vi bor och kunde sedan prova mig fram och höja till 9amp vilket tillslut gjorde att laddning gick lite fortare utan att säkring löste ut (10amp var gränsen).
Re: Laddproblem
Postat: 27 jun 2020 14:17
av Guldis
Det ska provas!
Men man kan ju tycka att Opigo i detta fall skulle ha en sådan lösning i sin problem låda.
Den står på 16amp så ska bli intressant att se om sänkningen gör nytta.
Re: Laddproblem
Postat: 27 jun 2020 17:14
av e5m1r
Probelemet kan vara att optigo tycker att allt är i sin ordning medan teslas ombordladdare registrerar spänningsfall och avbryter