I helgen åkte vi i ösregn men höll farten uppe till 120 km/h ca 8-9 grader ute och 20-21 inne. Bilen visade 219 Wh/km men om man räknar med att batteriet har 72 kWh så minskade det med drygt 25 kWh på de första 10milen. Det är ju +20% på angiven förbrukning. Är van vid att det är lite mer men inte så mycket speciellt inte eftersom det inte var direkt kallt. Ska säga att detta var efter ca 30 min SuC också så bilen borde varit varm i batteriet.
Min förra 3a som kördes i lite varmare klimat var nästan spot on hela tiden på långresor.
Någon annan som har siffror att jämföra med?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 10:21
av NiklasTesla
Pontus skrev:
I helgen åkte vi i ösregn men höll farten uppe till 120 km/h ca 8-9 grader ute och 20-21 inne. Bilen visade 219 Wh/km men om man räknar med att batteriet har 72 kWh så minskade det med drygt 25 kWh på de första 10milen. Det är ju +20% på angiven förbrukning. Är van vid att det är lite mer men inte så mycket speciellt inte eftersom det inte var direkt kallt. Ska säga att detta var efter ca 30 min SuC också så bilen borde varit varm i batteriet.
Min förra 3a som kördes i lite varmare klimat var nästan spot on hela tiden på långresor.
Någon annan som har siffror att jämföra med?
Gjorde ungefär samma resa igår med liknade förbrukning (låter rimligt då det går åt en del energi att pressa bort vattnet).
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 10:22
av NiklasTesla
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
I helgen åkte vi i ösregn men höll farten uppe till 120 km/h ca 8-9 grader ute och 20-21 inne. Bilen visade 219 Wh/km men om man räknar med att batteriet har 72 kWh så minskade det med drygt 25 kWh på de första 10milen. Det är ju +20% på angiven förbrukning. Är van vid att det är lite mer men inte så mycket speciellt inte eftersom det inte var direkt kallt. Ska säga att detta var efter ca 30 min SuC också så bilen borde varit varm i batteriet.
Min förra 3a som kördes i lite varmare klimat var nästan spot on hela tiden på långresor.
Någon annan som har siffror att jämföra med?
Gjorde ungefär samma resa igår med liknade förbrukning (låter rimligt då det går åt en del energi att pressa bort vattnet samt värma upp kupé).
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 10:40
av kikat
Ja, den drar en hel del ström nu när det är kallare väder. Ligger också uppe över 200 numera när jag kör motorväg med blöt vägbana och värme på. Tur man har LR.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 10:59
av Pontus
Jag är också helt med på att den drar mer och 219 Wh/km är rimligt MEN är det rimligt att den visar 219 och sedan den verkliga total förbrukningen är 20% mer?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:15
av taliz
Pontus skrev:
Jag är också helt med på att den drar mer och 219 Wh/km är rimligt MEN är det rimligt att den visar 219 och sedan den verkliga total förbrukningen är 20% mer?
Hur vet du att den verkliga är mer?
Du antar 72kwh? Har för mig Teslabjörn mätte 67kwh.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:25
av Pontus
taliz skrev:
Pontus skrev:
Jag är också helt med på att den drar mer och 219 Wh/km är rimligt MEN är det rimligt att den visar 219 och sedan den verkliga total förbrukningen är 20% mer?
Hur vet du att den verkliga är mer?
Du antar 72kwh? Har för mig Teslabjörn mätte 67kwh.
Du har rätt att desa beräkning bygger på att 72 kWh är tillgängliga. Om säger 67 kWh så hamnar vi på nästan 12% i stället vilket kanske är rimligt? Det är dock ändå drygt 2,5 kW som då skulle gå till annan el, typ höja temperaturen 10 grader jämfört med utanför och sedan skärm och dator.
Men värmen borde ju inte dra mer än 400 W eller?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:32
av taliz
Jag körde också mestadels motorväg i ösregn härom dagen.
Höll också ca 120. På 24 mil drog den från 90% till 15%.
Så det kostar på.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:40
av Pontus
taliz skrev:
Jag körde också mestadels motorväg i ösregn härom dagen.
Höll också ca 120. På 24 mil drog den från 90% till 15%.
Så det kostar på.
Men det ger ju 0.75 x 67 => 50,25 kWh på 24 mil eller 209 Wh/km.
Jag fick över 250 Wh/km i den hastigheten
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:44
av taliz
Pontus skrev:
taliz skrev:
Jag körde också mestadels motorväg i ösregn härom dagen.
Höll också ca 120. På 24 mil drog den från 90% till 15%.
Så det kostar på.
Men det ger ju 0.75 x 67 => 50,25 kWh på 24 mil eller 209 Wh/km.
Jag fick över 250 Wh/km i den hastigheten
Var nog en 7-8 mil 50-70 väg också.
Men har för mig den sa runt 240 i förbrukning faktiskt.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 11:57
av pejvic
Jag kör mkt korta sträckor i stan. Inte mätte exakt men jag tror min drar totalt ca 30% mer än det som visas (ca 200). Saknar en funktion som delar återstående och förbrukad el med antal kilometer. Det kanske kommer?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 12:23
av taliz
pejvic skrev:
Jag kör mkt korta sträckor i stan. Inte mätte exakt men jag tror min drar totalt ca 30% mer än det som visas (ca 200). Saknar en funktion som delar återstående och förbrukad el med antal kilometer. Det kanske kommer?
Går nog, relativt, väldigt mkt till värme då.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 13:23
av Snap02
Pontus skrev:
I helgen åkte vi i ösregn men höll farten uppe till 120 km/h ca 8-9 grader ute och 20-21 inne. Bilen visade 219 Wh/km men om man räknar med att batteriet har 72 kWh så minskade det med drygt 25 kWh på de första 10milen. Det är ju +20% på angiven förbrukning. Är van vid att det är lite mer men inte så mycket speciellt inte eftersom det inte var direkt kallt. Ska säga att detta var efter ca 30 min SuC också så bilen borde varit varm i batteriet.
Min förra 3a som kördes i lite varmare klimat var nästan spot on hela tiden på långresor.
Någon annan som har siffror att jämföra med?
Vilken 3 har du? Min LR drar på
Sommaren ca 165. Idag när det är +8 grader ligger jag på 175. När temperaturen var runt nollan o motorväg låg jag på 200-210.
Om du vill ha låg förbrukning gäller det att köra lugnt speciellt om det är kallt. Annars får du ladda oftare o mer.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 19:13
av Pontus
Ursäkta jag vill bara klargöra att vad bilen förbrukar är ok, jag är inte ute efter att få ner förbrukningen. Inte just nu i varje fall.
Jag vill veta vad bilen borde förbruka utöver förbrukningen för drivlinan eller vad den brukar vara för er?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 21:01
av themax
Pontus skrev:
Ursäkta jag vill bara klargöra att vad bilen förbrukar är ok, jag är inte ute efter att få ner förbrukningen. Inte just nu i varje fall.
Jag vill veta vad bilen borde förbruka utöver förbrukningen för drivlinan eller vad den brukar vara för er?
Ligger på ett genomsnitt på 170 wH/km sedan mars. Det kommer stiga en del i vinter...
Förra helgen körde jag från Hudiksvall till Stockholm och då drog den 240. Samma hastighet som jag brukar, bilen lika lastad, men kallt och blött. Vägen upp höll vi i genomsnitt 77 km/h i tungt snöoväder efter motorvägen på E4; 230 wH/km (normalt drygt 100 km/h och 170 wH/km)...
Re: Övrig förbrukning
Postat: 18 nov 2019 22:22
av taliz
Jag ligger på snitt 223 sen juni, 20" och skojfaktorn med en P drar en del... Sjunkit lite nu med 18" vinterhjul dock.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 09:13
av Tellus
173Wh/km sedan Mars, 20" Performance, mest landsväg.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 09:24
av Remuz
Känns som alla missar poängen. Förbrukning utöver körning är ju det som Pontus frågar efter.
På min X upplever jag det vara runt 10-20% snett vid kort körning.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 10:50
av juristen
På andra elbilar, iaf Hyundai och Kia, kan man i skärmen få en snygg detaljerad tabell där strömförbrukningen är uppdelad på klimatanläggning, drivlina, batterivärme och övrigt. Det skulle vara nice om det fanns liknande i Tesla.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 11:23
av MarkusL
Förbrukning utöver körning såsom värme räknas med i den siffran som visas i bilen. D.v.s. utan värmen på får man en lägre siffra.
Det ni glömmer är luftmotståndet som kan påverka mycket mer än temperatur, våt vägbana etc. kör du i 120km/tim med motvind på 15m/s så får du luftmotstånd som om du körde i 150km/tim. Kör du åt andra hållet får du luftmotstånd motsvarande 90km/tim.
Ska du åka långt, använd windyappen och knappa in förväntad vind i abetterrouteplanner under ytterligare inställningar.
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 11:24
av Pontus
juristen skrev:
På andra elbilar, iaf Hyundai och Kia, kan man i skärmen få en snygg detaljerad tabell där strömförbrukningen är uppdelad på klimatanläggning, drivlina, batterivärme och övrigt. Det skulle vara nice om det fanns liknande i Tesla.
Hur brukar fördelningen se ut där?
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 12:10
av Remuz
Menar du alltså att luftmotståndet inte räknas med? Återigen övrig förbrukning. Det som inte mäts i tripmätarens energiåtgång
Re: Övrig förbrukning
Postat: 19 nov 2019 14:16
av juristen
Pontus skrev:
juristen skrev:
På andra elbilar, iaf Hyundai och Kia, kan man i skärmen få en snygg detaljerad tabell där strömförbrukningen är uppdelad på klimatanläggning, drivlina, batterivärme och övrigt. Det skulle vara nice om det fanns liknande i Tesla.