Sida 1 av 1
Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 13:15
av Flotten
Skulle vilja vet lite mer kring förvärmningen av batteriet till min TM3. Vad jag förstår går det inte att separatvärma batteriet utan att det värms i samband med att kupén förvärras. Vid kallare väderlek kan jag tänka mig att batteriet behöver längre tid för att bli varmt än vad kupén behöver. Känner ngn till lite mer om detta ämne eller finns det ngn tidigare tråd eller länk till info?
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 13:17
av taliz
Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 14:11
av juristen
taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 14:42
av Tellus
Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 14:43
av taliz
juristen skrev:taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.
Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.
Enda anledningen vore väl om man är gassugen, men har man en P kan man väl slå på trackmode(värmer väl också?) antar jag.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 15:14
av Wahll
taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Man vill inte slösa bort sina dyrabara referral kilometrar på dyra snabbladdningar om man kan ladda billigt hemma, samt få jämn o fin regen från start.
För mig är det precis på håret att jag klarar mig fram och tillbaka till Göteborg och detta skulle kunna göra att det fungerade även i sämre väder.
Inga Kioskvältare, men det kan man ju säga om alla finesser.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 15:28
av Matte
Jag är i samma sits! På en specifik sträcka kommer jag ofta lite väl nära noll (startar med 100). Läst att energin "kommer tillbaka" etc etc. Men inte set något test på detta. Har någon testat starta med en bil som är varm (tex från garage) o en med kallt batteri och sett om det blivit någon skillnad när man kör till 0?
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 15:43
av juristen
taliz skrev:juristen skrev:taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.
Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.
Funkar det helt annorlunda på en model 3? Min Model S drar totalt sett betydligt mer energi med kallt batteri än om man förvärmt innan avfärd.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 16:06
av Legato
juristen skrev:taliz skrev:juristen skrev:taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.
Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.
Funkar det helt annorlunda på en model 3? Min Model S drar totalt sett betydligt mer energi med kallt batteri än om man förvärmt innan avfärd.
Nej det är samma, båda får sämre regenerering och därmed högre förbrukning. Dessutom givetvis mer energi att värma en kall kupé vs att behålla värmen i en varm.
Totalt sett drar det dock givetvis mer energi om man förvärmer. Det blir en prioriteringsfråga med total förbrukning vs förbrukning vid körning.
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 19:58
av Snubblaren
Tellus skrev:Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
Vilka kablar krävs för att få den appen att funka?

Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 22:04
av Tellus
Snubblaren skrev:Tellus skrev:Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
Vilka kablar krävs för att få den appen att funka?

Till model 3
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 19 nov 2019 23:48
av owallstr
OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats
Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.
Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...
/Model S, 100D, -19
Re: Förvärmning av batteriet
Postat: 20 nov 2019 00:10
av Zalman3
owallstr skrev:OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats
Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.
Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...
/Model S, 100D, -19
10A/230V ger ca 2,3kW, det är väldigt lite när batterivärmaren är på 6kW och kupevärmaren är på 6kW, totalt 12kW.
Så skaffa en Tesla wallbox ska du se att det blir bättre.