Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Måleriboxar är ju dyra, så att inte behöva måla bilen sparar ju en hel del pengar.
Men att bara ha en "färg" istället för 5, minskar ju komplexiteten vid leverans en hel del. Tesla har ju jobbat rätt hårt med att minska tiden från produktion till leverans, och ju färre varianter som finns av bilen, desto lättare/snabbare är det ju att matcha rätt bil till rätt kund, vilket ju också lär spara en del pengar.
Men att bara ha en "färg" istället för 5, minskar ju komplexiteten vid leverans en hel del. Tesla har ju jobbat rätt hårt med att minska tiden från produktion till leverans, och ju färre varianter som finns av bilen, desto lättare/snabbare är det ju att matcha rätt bil till rätt kund, vilket ju också lär spara en del pengar.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Designen är kaxig och växer på en. Föredrar detta framför de lite mesigare och runa förslagen som figurerat tidigare.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att ha en och tror att jag har bra användning för den.
För boka? Nä tror inte det kommer behövas när de börjar tillverka dem.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att ha en och tror att jag har bra användning för den.
För boka? Nä tror inte det kommer behövas när de börjar tillverka dem.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Ja visst gör den. Börjar långsamt bygga upp ett rejält ha-begär fast jag aldrig tidigare ens övervägt en pickup. Intalar mig själv att en cybertruck med skåp måste vara den ultimata familjebilenLarsL skrev:Designen är kaxig och växer på en. Föredrar detta framför de lite mesigare och runa förslagen som figurerat tidigare.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att ha en och tror att jag har bra användning för den.
För boka? Nä tror inte det kommer behövas när de börjar tillverka dem.
Den går dock definitivt inte in i garaget så om jag vill kunna hemmaladda den så får jag flytta...
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Min X får inte ens plats på garageuppfarten, står halvvägs ut i skogen. Så den spärren är passerad redan. Blir perfekt med lite bättre terrängegenskaper med andra ord!Moelito skrev:Ja visst gör den. Börjar långsamt bygga upp ett rejält ha-begär fast jag aldrig tidigare ens övervägt en pickup. Intalar mig själv att en cybertruck med skåp måste vara den ultimata familjebilenLarsL skrev:Designen är kaxig och växer på en. Föredrar detta framför de lite mesigare och runa förslagen som figurerat tidigare.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att ha en och tror att jag har bra användning för den.
För boka? Nä tror inte det kommer behövas när de börjar tillverka dem.
Den går dock definitivt inte in i garaget så om jag vill kunna hemmaladda den så får jag flytta...
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Tycker designen är grym och bra finesser med taket på flaket som går in i det stora taket, så blir som att både ha kåpa men kunna köra utan om man lastar stort, exempelvis en snöskoter. Hoppas bara mekanismen funkar en norrlandsvinter. Hade en pickup med kåpa innan min s och tycker det är väldigt användbart, underbart att dra släp med som jag gör väldigt mycket. Kommer byta ut min allroad som jag har som dragbil till cybertrucken när den kommer. På amarok tiden packade jag ibland grejer i pall och lastade bilen med traktorn, sjukt smidigt
Det som är det bästa med pickuper är ju att man kan ha dom som ren firmabil och då utan förmånsvärde. Någon som vet om denna kommer kunna gå som arbetsbil när flaket inte är separerat? Isf har man ju strykt bort det stora argumentet för att inte köpa en p. Blir lätt en tri-motor isf. Dra hela momsen direkt är ju underbart också.
Det som är det bästa med pickuper är ju att man kan ha dom som ren firmabil och då utan förmånsvärde. Någon som vet om denna kommer kunna gå som arbetsbil när flaket inte är separerat? Isf har man ju strykt bort det stora argumentet för att inte köpa en p. Blir lätt en tri-motor isf. Dra hela momsen direkt är ju underbart också.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7172
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Electrek har gjort samma iakttagelse som jag:fth skrev:Jag är rätt kluven till designen, cool men svårsåld är nog min slutsats. Det som jag blev överlägset mest förvånad över är dock priset, jag är också rätt förvånad att detta inte fått större uppmärksamhet. Lyckas Tesla leverera med angiven spec till det priset så kommer nog många lära sig gilla designen också.
Detta visar igen hur långt före Tesla faktiskt är. Som jag skrev i en annan tråd, topp-versionen av Cybertruck får alltså samma pris som basversionen av Rivian, med signifikant bättre specifikationer och från en tillverkare med bevisad kapacitet. Dessa bilar hamnar alltså i helt olika segment prismässigt, då tror jag många kan lära sig att leva med rymd-temat.
/fth
/fthBased on my estimation, the base version of the Cybertruck has a battery pack with roughly 100 kWh of energy capacity.
Right now, the cheapest vehicle that Tesla is selling with a 100 kWh battery pack is the Model S Long Range, which costs $80,000.
The Cybertruck starts at half that price.
To me, it indicates some massive cost improvements both on the battery front and manufacturing front.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7390
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Inte minsta lilla chans tyvärr. Jalusiet rullas in genom en smal springa och snurras upp under baksätet. Geggar garanterat igen om det ligger snö ovanpå.Johan84 skrev:Tycker designen är grym och bra finesser med taket på flaket som går in i det stora taket, så blir som att både ha kåpa men kunna köra utan om man lastar stort, exempelvis en snöskoter. Hoppas bara mekanismen funkar en norrlandsvinter.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7390
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Vart du på plats?TiborBlomhall skrev:Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Jag tror också att den kommer att se bättre ut live, speciellt med den nakna metallen.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Ungefär som att Volvo 240 inte är godkänd i Sverige?Beigler skrev:Hörde dock en skeptiker som sa att den kanske inte blir godkänd i Sverige när den är så kantig. Kan det verkligen stämma?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Har du flyttat tibor? Var det inte du som inte fick plats med en MS på garageuppfarten och därför framhärdade många år i en Leaf? Gissar att du inte kan klämma in cybertrucken därTiborBlomhall skrev:Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Men... den är ju ap-cool! Väl värt att flytta för...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Cybertruck verkar få samma reaktioner och kommer säkert fungera på samma sätt som falkvingedörrarna på Model X.
Innan bilen kom fanns ett massivt motstånd till dem och det skrevs saker som att de inte skulle bli tillåtna, att cyklister skulle få huvuden avhuggna mm. En bil med falkvingedörrar skulle inte säljas i några större kvantiteter. Det fanns också de som såg potentialen med dem.
När väl bilen kom så såldes den mycket bra och varje gång någon ägare öppnade falkvingedörrarna på bilen så blev den en väldigt tydlig reklampelare för Tesla. Den drog till sig blickar och frågor. Folk var nyfikna hur det fungerade. Fortfarande idag händer det men inte alls som det var för tre år sedan.
Jag är rätt övertygad att Cybertruck kommer fungera på samma sätt. Den kommer att fungera som en reklampelare för Tesla och att de gör pickups. Den kommer inte köpas av alla men troligen av fler än vad Tesla kan leverera till en början. Sedan efter 3-4 år kommer en lite mer mjukare mindre pickup som kommer kunna säljas till ännu fler efter att Tesla kunnat expandera produktionsmöjligheterna ännu mer.
Jag har lagt en beställning på dualmotor. Kommer köra den till vardags och i skogen. Älskar att den är stryktålig, att jag inte behöver oroa mig för stenskott och dörruppslag.
Innan bilen kom fanns ett massivt motstånd till dem och det skrevs saker som att de inte skulle bli tillåtna, att cyklister skulle få huvuden avhuggna mm. En bil med falkvingedörrar skulle inte säljas i några större kvantiteter. Det fanns också de som såg potentialen med dem.
När väl bilen kom så såldes den mycket bra och varje gång någon ägare öppnade falkvingedörrarna på bilen så blev den en väldigt tydlig reklampelare för Tesla. Den drog till sig blickar och frågor. Folk var nyfikna hur det fungerade. Fortfarande idag händer det men inte alls som det var för tre år sedan.
Jag är rätt övertygad att Cybertruck kommer fungera på samma sätt. Den kommer att fungera som en reklampelare för Tesla och att de gör pickups. Den kommer inte köpas av alla men troligen av fler än vad Tesla kan leverera till en början. Sedan efter 3-4 år kommer en lite mer mjukare mindre pickup som kommer kunna säljas till ännu fler efter att Tesla kunnat expandera produktionsmöjligheterna ännu mer.
Jag har lagt en beställning på dualmotor. Kommer köra den till vardags och i skogen. Älskar att den är stryktålig, att jag inte behöver oroa mig för stenskott och dörruppslag.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Frunken?Matte skrev:Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Vänta bara, snart hittar du någon artikel om att kineserna bygger den för halva priset. 19.900€, typ.Zalman3 skrev:För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
(Blev en nolla för mycket först)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Zalman3 skrev:För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
XC60? En Ford F150 börjar på $28,000. Så den är klart dyrare än den. Och i USA är bensinen billigare och elen dyrare jämfört med här hos oss. De har dessutom sämre elnät så det är ju inte givet att den blir en succé hemma i USA. Här i Sverige är den ju dock extremt prisvärd.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Knappast en produkt som kommer att göra att fler folk köper el-bilar - ingenting för Svensson.
Börsen visade detta ganska tydligt.
Jag skulle inte vilja åka omkring i en sådan manick, men då är jag ju också en "fattig" pensionär.
Börsen visade detta ganska tydligt.
Jag skulle inte vilja åka omkring i en sådan manick, men då är jag ju också en "fattig" pensionär.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Jag klurar lite på hjulen. Känns som att produktionsvarianten antagligen har något mindre energieffektivare hjul, vad tror ni?
Vore också intressant med ett cw-värde.
Vore också intressant med ett cw-värde.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
$28k versionen har ingen dubbelhytt (3 passagerare), bladfjädring bak osv. Går man ex upp på Lariat varianten (mer lull-lull) med dubbelhytt så kostar den från $42000. Så kostnadsmässigt tror jag Cybertruck kommer stå sig extremt väl jämfört med fossila varianter.Verdi skrev:XC60? En Ford F150 börjar på $28,000. Så den är klart dyrare än den. Och i USA är bensinen billigare och elen dyrare jämfört med här hos oss. De har dessutom sämre elnät så det är ju inte givet att den blir en succé hemma i USA. Här i Sverige är den ju dock extremt prisvärd.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Stämmer inte! Här har du Svenssons Tesla-sida...:Hebbe skrev:Knappast en produkt som kommer att göra att fler folk köper el-bilar - ingenting för Svensson.
Börsen visade detta ganska tydligt.
Jag skulle inte vilja åka omkring i en sådan manick, men då är jag ju också en "fattig" pensionär.
Att det blev två var mer att jag inte fick bekräftelse först så jag lade en reservation till för säkerhetskull...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7172
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Det ska tydligen finnas lastutrymme under bakre stolsraden också.Matte skrev:Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
En sak som man definitivt inte får glömma bort är det rostfria. Min bror kör pickuper/vans dagligen i sitt företag och de ser alla ut som rostholkar efter bara några år. De har blivit skadade av olika anledningar, bucklor mm och rost som påföljd. Körs extremt många mil och behandlas inte så milt, de används helt enkelt. Vilket innebär en relativt kort livslängd. Skulle gissa på att Cybertruck håller minst 2-3x så länge, drivlina som chassi mm. Och det är nog i underkant.
Vilket i sin tur betyder låg totalkostnad. Håller den dubbelt så länge = halva priset.
Vilket i sin tur betyder låg totalkostnad. Håller den dubbelt så länge = halva priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Verkar som det även finns skyddad förvaring i "sail pillars". Gissar att det är i sidorna där bak.fth skrev:Det ska tydligen finnas lastutrymme under bakre stolsraden också.Matte skrev:Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
/fth
VAULT-LIKE STORAGE
Space for your toolbox, tire and Cyberquad, with room to spare. Utilize 100 cubic feet of exterior, lockable storage — including the under-bed, frunk and sail pillars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.