Sida 1 av 2
Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 17:08
av hybris
Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...
Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 17:41
av +46
hybris skrev:Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...
Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Så tung? Det måste väl vara de med panoramatak?

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 17:42
av hybris
Jag tror de flesta ligger runt samma vikt. Batteripacken som väger...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 17:58
av +46
Hittade den här listan:
http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php
Jag tror att den senaste Koenigseggen (hybriden) är den första serietillverkade bilen som har mer än en hp per kg...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 17:59
av Machris
Varje ägare måste ange sin vikt.
Och innan var det åldern som registrerades, TCS blir mer o mer som Google

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 18:50
av hybris
Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 19:10
av Pontus
hybris skrev:Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Sexuell läggning lutar nog åt att min Tesla bara gillar EV bilar. Har bara en ingift bror men ingen med blodsband (el). Kulor finns det ett antal men inget hår.
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 19:50
av Lessmog
Lite ont om kulor efter att ha pröjsat bilen ...

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 19:59
av hybris
Yepp har också dåligt med kulor men skuldfri på kärran.
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 20:07
av Martinen
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 20:40
av hybris
Semester och vi tråkar omkring... Tur att man kunde betala med kulor och synd att man inte har så många...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 20:58
av Niclas
Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Inte ens ditt...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 21:02
av 12man
delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 21:11
av Tessling
12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Audi RS6?
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 21:14
av +46
Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 22:32
av 12man
Tessling skrev:12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Audi RS6?
testa mittplatsen (bak) i vilken audi som helst, inkl a8 lång, en pina, riktigt riktigt kass, med 3 barn gick inte öht, finns inte nog lågt betyg för den platsen
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 22:59
av Martinen
Niclas skrev:Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Inte ens ditt...
Nej jag följer strömmen och skriver om nått helt annat.
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 20 jul 2015 23:02
av Martinen
+46 skrev:Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill

, men jag har i och för sig luftfjädring redan
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 07:08
av dstr
12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Mercedes E63 AMG S
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 08:00
av thebishop
Martinen skrev:+46 skrev:Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill

, men jag har i och för sig luftfjädring redan
Varför kompromissa?
1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 09:21
av bladh
thebishop skrev:Martinen skrev:+46 skrev:Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill

, men jag har i och för sig luftfjädring redan
Varför kompromissa?
1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....

+1
Jagar ni prestanda på riktigt så är detta modellen. Skulle det inte gå att sätta in en 10" skärm också istället för den stora tunga 17"?

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 09:25
av hybris
Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad...

Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 10:07
av pegs
Batteriet väger 540kg (85kWh) enligt Wikipedia.
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 10:13
av thebishop
hybris skrev:Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad...

Så du tror en 10-15% (vilket borde vara nåbart med lite hårda nypor) viktminskning inte märkbart kommer förbättra prestanda?
Tror du blir förvånad när full plaid-roadstern kommer isf...
Re: Prestanda vs vikt
Postat: 21 jul 2015 12:46
av TiborBlomhall
12man skrev:vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Vaddå 5-sitsig? P90D är ju 5+2 sitsig!
Och de 5 sitsen är dessutom RIKTIGA. Alldeles för många sportbilar låtsas ha plats för 5 - men ska du få plats i baksätet måste du först såga av dig benen...