Sida 1 av 1

Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:00
av Mr_Ewing
Hej forumiter.

Jag har precis lagt en order på en M3 SR+!!
Spännande värre då det är första elbilen för min del.
Eftersom jag inte kommer att kunna ladda bilen hemma varje natt så kommer jag att få ladda den på jobbet.
Där finns ett lämpligt placerat 3-fasuttag (CEE-16) som jag kan nyttja till att ladda bilen.
Dock så kommer det inte vara aktuellt att installera en laddbox då jag tror att den kommer att bli vandaliserad eller stulen, då läget är ganska utsatt.
Jag kan alltid köra på schukoladdning såklart, men jag skulle hellre använda något som har lite högre effekt då det blir en del kundbesök i veckorna.
Finns det någon annan bra portabel lösning som går att plocka med sig som laddar med 11kW?

Sen klurar jag lite på hur bilen klarar en frostnatt utan att vara inkopplad.
Drar bilen laddning ur batteriet för att hålla det varmt eller hur funkar det?
Funkar det att värma kupén från appen om den inte är inkopplad?

Många frågor som säkert kommer att bli fler.

Tacksam för svar.

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:04
av TeslaM3
Om jag behövt fas 3 laddning som är portabel hade jag nog satsat på denna.

https://www.juicebooster2.se

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:04
av zyax
Mr_Ewing skrev:
Hej forumiter.

Jag har precis lagt en order på en M3 SR+!!
Spännande värre då det är första elbilen för min del.
Eftersom jag inte kommer att kunna ladda bilen hemma varje natt så kommer jag att få ladda den på jobbet.
Där finns ett lämpligt placerat 3-fasuttag (CEE-16) som jag kan nyttja till att ladda bilen.
Dock så kommer det inte vara aktuellt att installera en laddbox då jag tror att den kommer att bli vandaliserad eller stulen, då läget är ganska utsatt.
Jag kan alltid köra på schukoladdning såklart, men jag skulle hellre använda något som har lite högre effekt då det blir en del kundbesök i veckorna.
Finns det någon annan bra portabel lösning som går att plocka med sig som laddar med 11kW?

Sen klurar jag lite på hur bilen klarar en frostnatt utan att vara inkopplad.
Drar bilen laddning ur batteriet för att hålla det varmt eller hur funkar det?
Funkar det att värma kupén från appen om den inte är inkopplad?

Många frågor som säkert kommer att bli fler.

Tacksam för svar.
Bjelke-metoden är ju beprövad:
viewtopic.php?f=45&t=4178&start=290

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:13
av TeslaM3
zyax skrev:
Mr_Ewing skrev:
Hej forumiter.

Jag har precis lagt en order på en M3 SR+!!
Spännande värre då det är första elbilen för min del.
Eftersom jag inte kommer att kunna ladda bilen hemma varje natt så kommer jag att få ladda den på jobbet.
Där finns ett lämpligt placerat 3-fasuttag (CEE-16) som jag kan nyttja till att ladda bilen.
Dock så kommer det inte vara aktuellt att installera en laddbox då jag tror att den kommer att bli vandaliserad eller stulen, då läget är ganska utsatt.
Jag kan alltid köra på schukoladdning såklart, men jag skulle hellre använda något som har lite högre effekt då det blir en del kundbesök i veckorna.
Finns det någon annan bra portabel lösning som går att plocka med sig som laddar med 11kW?

Sen klurar jag lite på hur bilen klarar en frostnatt utan att vara inkopplad.
Drar bilen laddning ur batteriet för att hålla det varmt eller hur funkar det?
Funkar det att värma kupén från appen om den inte är inkopplad?

Många frågor som säkert kommer att bli fler.

Tacksam för svar.
Bjelke-metoden är ju beprövad:
viewtopic.php?f=45&t=4178&start=290
Förvisso ett bra komplement om man vill flytta boxen ibland men knappast en bra vardaglig lösning. Skulle själv uppskatta smidigheten i t ex en juicebooster trots det högre priset.

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:22
av Mr_Ewing
TeslaM3 skrev:
Om jag behövt fas 3 laddning som är portabel hade jag nog satsat på denna.

https://www.juicebooster2.se
Det var precis nåt sånt jag tänkte mig - den var kanske i dyraste laget och klarade upp till 22kW vilket inte behövs då det är 3x16A på uttaget.
Nu vet jag dock vad jag ska leta efter tack så mycket!

Bjelkemetoden verkar minst sagt omständlig :D

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:25
av Teslaspolen
Mr_Ewing skrev:
TeslaM3 skrev:
Om jag behövt fas 3 laddning som är portabel hade jag nog satsat på denna.

https://www.juicebooster2.se
Det var precis nåt sånt jag tänkte mig - den var kanske i dyraste laget och klarade upp till 22kW vilket inte behövs då det är 3x16A på uttaget.
Nu vet jag dock vad jag ska leta efter tack så mycket!

Bjelkemetoden verkar minst sagt omständlig :D
Leta efter EVSE med trefasstöd. Oftast är det då en laddkabel med en fast röd handske i "väggändan" och Typ-2 i andra. JuiceBooster 2 ska vara rejäl kvalité, men kostar som sagt en slant mer än om du letar på billigare, enklare kablar.

Tänk docl på att JB2 fungerar på i stort sett vad som helst annars, inkluderat Typ-2 laddstationer (så den ersätter med andra ord både din Typ-2 kabel samt din EVSE/UMC).

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:26
av Walker

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:26
av taliz
Ni kan inte bygga in en WC i ett (låst) plåtskåp eller nått kanske?
Betydligt mer bekvämt att bara låsa upp ett skåp och koppla i, än behöva slita ur kablage ur bilen och koppla i båda ändar.

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:28
av Walker

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:29
av Mr_Ewing
SPOT-ON - tack!

Låsbart skåp är inte aktuellt tyvärr och dessutom har jag tillgång till ett 3-fasuttag ganska nära hemmet vilket gör den kabeln än mer intressant.

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:31
av Mr_Ewing
Walker skrev:
Ännu bättre med adaptrar med - vad skulle man göra utan ett forum fullt med bra människor? :)

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 17:41
av roder99
Varför inte denna?

viewtopic.php?f=22&t=18508

Har själv en svensk UMC och min kollega med en M3LR har en norsk så han fixar resan till Lofoten i sommar.

Vi laddar på jobbet med 3-fas hela tiden. 5 mil i timmen.

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 18:57
av LarsL

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 19:04
av Teslaspolen
Walker skrev:
Schysst kabel!

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 27 nov 2019 20:28
av Bjorn1977
Jag köpte denna för att kunna ladda vid liknande platser som du. Den fungerar utmärkt!
https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... 16-a-11-kw

Re: Laddning på jobbet med 3-fas uttag CEE-16

Postat: 28 nov 2019 00:02
av sejving
Jag använder den här:

http://eshop.inchanet.cz/spark-line-16/

Kostar runt 5500kr och de har sålt dessa på ebay ibland också för runt 4500kr

Har använt en sån här i fyra år till Renault Zoe och numera Model 3. Funkar verkligen kanon i alla väder!