Provkört Hyundai Ioniq Electric 2020
Postat: 28 nov 2019 11:41
Har i dagarna varit och provkört nya Ioniq 38 kWh (kikar på alternativ nu när min Leaf-leasing snart går ut..) och här kommer lite intryck.
Jämfört med Leaf så tycker jag att den känns "mera bil", t.ex. bättre stolar, trevligare paneler, bättre ljudisolering etc.
Sedan är väghållningen betydligt bättre än i Leaf, nästan en "sportig" känsla och det är lätt att placera bilen på vägen och den går spårsäkert (med dubbfria vinterdäck).
Den nya motoreffekten på 100 kW tycker jag räcker gott för vanlig körning (dock ingen Tesla/ Audi-raket såklart) och trevligt med de olika körlägena där "sport-läget" gör bilen märkbart alertare än det vanliga comfortläget.
Den uppdaterade mediaskärmen tycker jag var tydlig och bra (osäker dock hur smart det är att ha de flesta funktioner via skärm dock...), och även instrumentklustret hade fått en ny layout.
Det jag kan sakna från "Leffe" och som det var väldigt lätt att vänja sig vid, är 360 kamera, här fanns bara back-kamera, och sedan upplever jag Ioniqen som "ett halvt nummer" mindre invändigt och i bagaget än Leaf.
Numera så finns här "blue-link" som kan jämföras med Volvo-On-Call med vilken man kan kolla/ styra en del funktioner i bilen bl.a. starta parkeringsvärmarfunktionen (numera även när bilen inte står på laddpost vilket jag tycker är ett stort +).
Drag kommer inte bli möjligt på den nya Electric heller, (bara på plug-in och hybriden som kommer senare) och det är ju lite synd. Ett 750-drag till kärran hade gjort att bilen skulle funkat som "enda-bil" i hushållet.
Värmepump finns fortsatt och det är ju bra för räckvidden/ komforten. Ioniqen verkar ju gå väldigt snålt (jmf med Leaf). Under min ca: 25 min provrunda övervägande i "sport-läget" och en del "inspirerad" körning så visade bilen 1,39 kWh/ mil i snitt vid 4 plusgrader och vinterdäck. En siffra som kan vara svår att nå med Leaf ens på sommaren och försiktig körning.
De deklarerade 311 km (WLTP) verkar mao inte vara helt ouppnåeligt åtminstone sommartid. Ljudnivån vid landsvägskörning upplever jag som angenämt låg (nu hade jag svårt att jmf rakt av då jag har dubbdäck på "Leffe").
Laddning via CCS är nog ett + också jmf med Chademo som verkar vara mer ovanligt åtm här hemmavid.
Priset 430 tkr, kan jag dock tycka är i högsta laget då man nog måste upp i högsta utr.nivån för att få t.ex. mer inställningsmöjligheter på framstolen (då följer skinn/ elmanövrering med).
Försäljaren sa att flera batcher med bilar är på gång och leverans kunde t.o.m. ordnas före årsskiftet som det nu ser ut vilket ju är ytterligare ett +!
Tomas som funderar vidare på nästa bilbyte....
Jämfört med Leaf så tycker jag att den känns "mera bil", t.ex. bättre stolar, trevligare paneler, bättre ljudisolering etc.
Sedan är väghållningen betydligt bättre än i Leaf, nästan en "sportig" känsla och det är lätt att placera bilen på vägen och den går spårsäkert (med dubbfria vinterdäck).
Den nya motoreffekten på 100 kW tycker jag räcker gott för vanlig körning (dock ingen Tesla/ Audi-raket såklart) och trevligt med de olika körlägena där "sport-läget" gör bilen märkbart alertare än det vanliga comfortläget.
Den uppdaterade mediaskärmen tycker jag var tydlig och bra (osäker dock hur smart det är att ha de flesta funktioner via skärm dock...), och även instrumentklustret hade fått en ny layout.
Det jag kan sakna från "Leffe" och som det var väldigt lätt att vänja sig vid, är 360 kamera, här fanns bara back-kamera, och sedan upplever jag Ioniqen som "ett halvt nummer" mindre invändigt och i bagaget än Leaf.
Numera så finns här "blue-link" som kan jämföras med Volvo-On-Call med vilken man kan kolla/ styra en del funktioner i bilen bl.a. starta parkeringsvärmarfunktionen (numera även när bilen inte står på laddpost vilket jag tycker är ett stort +).
Drag kommer inte bli möjligt på den nya Electric heller, (bara på plug-in och hybriden som kommer senare) och det är ju lite synd. Ett 750-drag till kärran hade gjort att bilen skulle funkat som "enda-bil" i hushållet.
Värmepump finns fortsatt och det är ju bra för räckvidden/ komforten. Ioniqen verkar ju gå väldigt snålt (jmf med Leaf). Under min ca: 25 min provrunda övervägande i "sport-läget" och en del "inspirerad" körning så visade bilen 1,39 kWh/ mil i snitt vid 4 plusgrader och vinterdäck. En siffra som kan vara svår att nå med Leaf ens på sommaren och försiktig körning.
De deklarerade 311 km (WLTP) verkar mao inte vara helt ouppnåeligt åtminstone sommartid. Ljudnivån vid landsvägskörning upplever jag som angenämt låg (nu hade jag svårt att jmf rakt av då jag har dubbdäck på "Leffe").
Laddning via CCS är nog ett + också jmf med Chademo som verkar vara mer ovanligt åtm här hemmavid.
Priset 430 tkr, kan jag dock tycka är i högsta laget då man nog måste upp i högsta utr.nivån för att få t.ex. mer inställningsmöjligheter på framstolen (då följer skinn/ elmanövrering med).
Försäljaren sa att flera batcher med bilar är på gång och leverans kunde t.o.m. ordnas före årsskiftet som det nu ser ut vilket ju är ytterligare ett +!
Tomas som funderar vidare på nästa bilbyte....