Sida 1 av 1

60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 11:34
av Zalman3
Sveriges näst mest sålda bil, var i november VW Passat.
Tydligen har VW fått igång sin försäljning av GTE plugin modellerna.
Och då krossar den bensin och dieselförsäljningen.

Är klart förvånad att det såldes så få diesel och bensinbilar i november med tanke på att bilförsäljarna verkligen försöker sälja dessa bilar innan årsskiftet.
Kommer +80% av VW Passatförsäljningen i januari vara GTE pluginbilar?

Försäljning i November:
VW Passat diesel, 545, 37%
VW Passat bensin, 40, 3%
VW Passat GTE plugin, 861, 60%
Totalt 1446
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 13:02
av taliz
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 13:23
av Zalman3
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 13:26
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Så länge de inte exporteras ut ur landet dvs.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 13:53
av Zalman3
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Så länge de inte exporteras ut ur landet dvs.
Politikerna säger att exporten av elbilar ska stoppas. Men när, och hur?

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 16:24
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 16:36
av taliz
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.
Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 16:41
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.
Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.
Så är det. Med 2017 som ett undantag då den mest sålda bilen till privatpersoner i sverige var Volvo XC60.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 21:12
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.
Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.
Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.
Så är det. Med 2017 som ett undantag då den mest sålda bilen till privatpersoner i sverige var Volvo XC60.
Dom sålde väl ut den gamla modellen då har jag för mig.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 22:32
av Fredrik j
Ja det var väl classic-modellen. Fortfarande ingen billig bil.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 02 dec 2019 23:10
av Swede1
Zalman3 skrev:
Sveriges näst mest sålda bil, var i november VW Passat.
Tydligen har VW fått igång sin försäljning av GTE plugin modellerna.
Och då krossar den bensin och dieselförsäljningen.

Är klart förvånad att det såldes så få diesel och bensinbilar i november med tanke på att bilförsäljarna verkligen försöker sälja dessa bilar innan årsskiftet.
Kommer +80% av VW Passatförsäljningen i januari vara GTE pluginbilar?

Försäljning i November:
VW Passat diesel, 545, 37%
VW Passat bensin, 40, 3%
VW Passat GTE plugin, 861, 60%
Totalt 1446
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Ja, märkligt, Audi klämmer ut Q5 snik diesel för 390 k nu innan årsskiftet. Medan Q5 laddhybrid kostar 600 k, förmånsvärde något oklart. Svårt för tjänstebils köparna välja rätt, laddhybriden är för dyr. Tydligen lättare med VW Passsat.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 04 dec 2019 09:16
av Leo
Zalman3: Försäljningssiffror och registreringssiffror är två helt olika saker. Framför allt tidsmässigt.

De GTE som registreras nu är från den ”uppdämda orderstock” som funnits sen förra sommaren.

Dvs försäljningen av GTE skulle likväl kunnat vara NOLL senaste tiden och registreringssiffrorna fortfarande se ut som de gör.

Så dina slutsatser och och skrivningar känns tyvärr många gånger som ett upprepande ”Vargen kommer”.

Så helt klart trevligt att du är optimist om förändringen och priser mm. Men du får gärna sänka nivån på ”förväntningarna” en aning så skulle det ge en mer trovärdig och genomtänkt bild av det du vill beskriva.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 03 jan 2020 09:59
av dd88
1645 sålda i December, fördelning mellan drivmedel oklar då statistiken inte är uppe än.

Edit:

Laddhybrid: 702

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 03 jan 2020 10:24
av Elix747
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 03 jan 2020 10:55
av Zalman3
Elix747 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.

Kommer ju massor av pluginbilar i prisklassen 250 till 300.000kr.

Exempel:
Stora kombin Kia Ceed Sportswagon kostar netto från
256.419kr.

Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.

Postat: 03 jan 2020 11:16
av Fredrik j
Elix747 skrev:
taliz skrev:
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.
Om man går tillbaka till 2017 (innan bonus-malus) så sticker faktiskt Passat-försäljningen ut lite med endast 10% fysiska personer som registrerad ägare. Motsvarande siffra för t.ex. Volvo V60 var 30%.
För XC60 låg det under 2017 på drygt 60% på fysiska personer. XC60 var med marginal den mest köpta bilen av fysiska personer under 2017.