Sida 1 av 2

Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 19:54
av Zalman3
Nu verkar det bli nya miljöbilskrav från 1 mars 2020 för statliga upphandlingar, men som kommuner och företag brukar följa efter.
Gränsen sätts vid 70g CO2 per km. Det innebär i praktiken att nollutsläppsfordon, gasbilar och pluginhybrider som går minst 5 mil på el klarar kraven.
Min fråga är då, var kan man ladda alla dessa elbilar?


"Regeringen vill skärpa kraven för vad som ska klassas som en miljöbil.
Reglerna ska gälla statliga myndigheter, men miljöminister Isabella Lövin (MP) hoppas att fler följer efter.
”Det är viktigt att vi sätter en måttstock”, säger hon till TT."

”Det håller inte att vi har ett klimatmål och samtidigt använder det allmännas pengar för att köpa in fordon som inte är spjutspetsar i klimatomställningen”, säger Isabella Lövin.
”Så nu blir det skärpta regler som gör att man i princip kan utesluta bilar som inte är hybridbilar, rena elbilar eller gasbilar”.
Förslaget som regeringen nu skickar på remiss innebär en skärpt miljöbilsdefinition. En miljöbil ska framöver som högst få släppa ut 70 gram koldioxid per kilometer, alternativt drivas på gas. Därmed hamnar kraven på samma nivå som för de så kallade klimatbonusbilarna."

”Den gamla miljöbilsdefinitionen var betydligt slappare, det var 95 gram koldioxid, dessutom kunde tyngre bilar få släppa ut ännu mer”, säger Lövin.
”Nu tar vi bort det viktbaserade och inkluderar även lätta lastbilar, som inte var med tidigare”.
Reglerna kommer enligt Transportstyrelsens beräkningar att gälla cirka 700 bilar om året som köps in till eller leasas av olika myndigheter. Förhoppningen är dock att även kommuner och företag ska anpassa sig till den skärpta miljöbilsdefinitionen.
”Vi kan se hur kommuner och företag brukar följa med i definitionen av miljöbil”, säger Lövin."

”Det rör sig om cirka 700 bilar, men det är en mycket, mycket större sektor i samhället när det gäller tjänstebilar på kommunernas och företagens sida”.
Utöver miljökraven ingår även att fordonen som myndigheterna köper in ska vara utrustade med alkolås. Vissa fordon, som utryckningsfordon, undantas från de skärpta miljöreglerna.
Planen är att de nya kraven ska börja gälla från den 1 mars nästa år."
https://www.di.se/nyheter/regeringen-vi ... mattstock/

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:02
av ChristerSjo
Zalman3 skrev:
.... utrustade med alkolås..... /
Det märks att det är politiker som leker med andras (våra) pengar. Är mycket tveksam om de ens utvärdrar sina beslut utifrån ett ekonomisk perspektiv.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:04
av LarsL
Zalman3 skrev:
Min fråga är då, var kan man ladda alla dessa elbilar?
Det behövs ju bara några glorifierade vägguttag, kallat Laddbox, på parkeringarna för bilarna.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:17
av Zalman3
ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
.... utrustade med alkolås..... /
Det märks att det är politiker som leker med andras (våra) pengar. Är mycket tveksam om de ens utvärdrar sina beslut utifrån ett ekonomisk perspektiv.
2020 kommer det finnas många elbilar som är nära eller som är lika billiga som en fossilbil i inköp.
Dessutom är en elbil ca 80% billigare att köra per mil, och ca 50% billigare att serva.

Att stat och kommun skulle 2020, köpa en fossilbil är oansvarigt, dels ur miljösynpunkt, dels ur en rent ekonomisk synpunkt.
Bilexperter varnar ju för att fossilbilar kommer sjunka dramatiskt i pris.

Medans elbilar har visat sig ha ett bra andrahandsvärde.

Exempel för en bil som staten köper in och kör 6000mil i 3 år:
1. Fossilbil
Inköpspris, 300.000kr
Värdeminskning efter 3 år, 225.000kr
drift, 60.000kr
service, 16.000kr
bilskatt 3 år, 36.000kr
däck, 6000kr
försäkring, 12.000kr
Summa kostnader, 355.000kr

2. Elbil
Inköpspris, 300.000kr
Värdeminskning efter 3 år, 150.000kr
drift, 12.000kr
service, 8.000kr
bilskatt 3 år, 1.000kr
däck, 6000kr
försäkring, 12.000kr
Summa kostnader, 189.000kr

En fossilbil kostar nästan dubbelt så mycket som en elbil på 3 år.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:24
av Surfaren
Jag förstår inte varför en miljöbil ska få släppa ut något alls.

Vill de ha spjutspets så borde de väl kräva nollutsläpp rakt av.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:35
av LarsL
Surfaren skrev:
Jag förstår inte varför en miljöbil ska få släppa ut något alls.

Vill de ha spjutspets så borde de väl kräva nollutsläpp rakt av.
Det är för att det finns ett företag som säljer bilar som heter Volvo.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:36
av taliz
Med tanke på hur många och hur mkt de rullar kan man tycka det borde vara dags för polismyndigheten att gå ifrån diesel...
Men nä, de ska undantas...

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:37
av Zalman3
Nu när stat, kommun, företag och privatpersoner köper elbilar.
Och byter in fossilbilar i floder som ingen vill ha?
Kan tänka mig att hyfsat nya fossilbilar måste skrotas, eftersom de helt enkelt inte går att sälja.

Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:39
av Zalman3
taliz skrev:
Med tanke på hur många och hur mkt de rullar kan man tycka det borde vara dags för polismyndigheten att gå ifrån diesel...
Men nä, de ska undantas...
Har inte polisen sett Cybertrucken??? :lol:

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:46
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.
Malusskatten gäller ju i 3år. Sen sjunker ju skatten till mer normala nivåer.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:49
av taliz
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.
Malusskatten gäller ju i 3år. Sen sjunker ju skatten till mer normala nivåer.
Frågan är vad som är "normalt" då..
Såg att en 20 år gammal V70 bensin ligger på närmare 3000/år i skatt. Nästan vad bilen är värd..

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:51
av Fredrik j
LarsL skrev:
Surfaren skrev:
Jag förstår inte varför en miljöbil ska få släppa ut något alls.

Vill de ha spjutspets så borde de väl kräva nollutsläpp rakt av.
Det är för att det finns ett företag som säljer bilar som heter Volvo.
Man kan ju undra hur många bilar Volvo egentligen säljer i offentlig upphandling. Hemtjänsten kör mest lågprisbilar och polisen går mer och mer över till VW.
Bor nära ett företag som utrustar polisbilar och det verkar vara Passat och Tiguan som gäller nu.
Läste någonstans att V90 underkänts som polisbil för hundförare p.g.a. för litet bagageutrymme.
Men visst, några bilar säljer man säkert och där vill man väl erbjuda sin laddhybrid. Säkert därför gränsen godkänner laddhybrider. Kanske är det för att få tillgång till ett större utbud.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:54
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.
Malusskatten gäller ju i 3år. Sen sjunker ju skatten till mer normala nivåer.
Frågan är vad som är "normalt" då..
Såg att en 20 år gammal V70 bensin ligger på närmare 3000/år i skatt. Nästan vad bilen är värd..
3000kr/år för en V70 från 1999 får väl anses som normalt. Skatten har ju legat ungefär där i många år och förvånar ingen.
Jag köpte ny dieselbil 2009 och fick då betala över 4000kr/år i skatt. Idag kostar den lite drygt 3000.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 20:55
av taliz
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Surfaren skrev:
Jag förstår inte varför en miljöbil ska få släppa ut något alls.

Vill de ha spjutspets så borde de väl kräva nollutsläpp rakt av.
Det är för att det finns ett företag som säljer bilar som heter Volvo.
Man kan ju undra hur många bilar Volvo egentligen säljer i offentlig upphandling. Hemtjänsten kör mest lågprisbilar och polisen går mer och mer över till VW.
Bor nära ett företag som utrustar polisbilar och det verkar vara Passat och Tiguan som gäller nu.
Läste någonstans att V90 underkänts som polisbil för hundförare p.g.a. för litet bagageutrymme.
Men visst, några bilar säljer man säkert och där vill man väl erbjuda sin laddhybrid. Säkert därför gränsen godkänner laddhybrider. Kanske är det för att få tillgång till ett större utbud.
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
För hundförare har dom faktiskt börjat med VW Amarok, nya krav på burstorlek kräver nämligen pickup.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:04
av Fredrik j
taliz skrev:
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:05
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.
Malusskatten gäller ju i 3år. Sen sjunker ju skatten till mer normala nivåer.
Bilindustrin lobbar hårt för att få bort denna tröskeleffekt.
Varför ska man efter att ha kört en ny bil i 3 år, köpa en ny igen, om bilskatten sänks år 4?

Min gissning är att man inte kommer höja bilskatten för +3år gamla bilar.
Men sänkningen från år 3 till 4 kommer att försvinna.

Grejen är ju också att för varje år som går får ju bilskatten en allt större del av bilkostnaden.
Och får därmed ett mycket lågt pris för att kompensera den höga skatten.

En som jag känner köpte förra veckan en Audi 2,6 Quattro Avant för 1500kr.
För att den 17 åriga sonen skulle få leka med den på en frusen sjö.

Och ovan nämnda krav kan ju kompletteras med Centerns 50.000kr malus för nya smutsiga fossilbilar, och ge 100.000kr i elbilsstöd.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:07
av vigge50
Zalman3 skrev:
ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
.... utrustade med alkolås..... /
Det märks att det är politiker som leker med andras (våra) pengar. Är mycket tveksam om de ens utvärdrar sina beslut utifrån ett ekonomisk perspektiv.
2020 kommer det finnas många elbilar som är nära eller som är lika billiga som en fossilbil i inköp.
Dessutom är en elbil ca 80% billigare att köra per mil, och ca 50% billigare att serva.

Att stat och kommun skulle 2020, köpa en fossilbil är oansvarigt, dels ur miljösynpunkt, dels ur en rent ekonomisk synpunkt.
Bilexperter varnar ju för att fossilbilar kommer sjunka dramatiskt i pris.

Medans elbilar har visat sig ha ett bra andrahandsvärde.

Exempel för en bil som staten köper in och kör 6000mil i 3 år:
1. Fossilbil
Inköpspris, 300.000kr
Värdeminskning efter 3 år, 225.000kr
drift, 60.000kr
service, 16.000kr
bilskatt 3 år, 36.000kr
däck, 6000kr
försäkring, 12.000kr
Summa kostnader, 355.000kr

2. Elbil
Inköpspris, 300.000kr
Värdeminskning efter 3 år, 150.000kr
drift, 12.000kr
service, 8.000kr
bilskatt 3 år, 1.000kr
däck, 6000kr
försäkring, 12.000kr
Summa kostnader, 189.000kr

En fossilbil kostar nästan dubbelt så mycket som en elbil på 3 år.
Om och om igen har jag sätt de som påstår här på forumet att nästa år kommer en elbil kosta detsamma som fossilbilen men de skjuts hela tiden fram i tiden. Var är ID 3 som kostar detsamma som en Golf?
Här utgår du från att du får samma typ av bil för 300 000 kr oavsett om det är elbil eller fossilbil, kan du ge något exempel där detta är ens i närheten idag?

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:13
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.
Antagligen är de väl specialiserade på VW då?
Polisbilarna byggs främst direkt hos Volvo numera:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... il-543083/

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:18
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.
Antagligen är de väl specialiserade på VW då?
Polisbilarna byggs främst direkt hos Volvo numera:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... il-543083/
Jag sa inte att polisen slutat köpa Volvo. Bara att andelen VW inte rimligtvis är "försvinnande få".
Dessutom var ju utryckningsfordon undantagna från kraven så det är ju inte polisbilar man primärt pratar om.

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:27
av Credde
Miljöbilskraven är för statliga upphandlingar och inte för alla... kanske dags att ändra ämnet på tråden så det kommer med, annat är ju lite vilseledande. ;)

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:34
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.
Antagligen är de väl specialiserade på VW då?
Polisbilarna byggs främst direkt hos Volvo numera:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... il-543083/
Jag sa inte att polisen slutat köpa Volvo. Bara att andelen VW inte rimligtvis är "försvinnande få".
Dessutom var ju utryckningsfordon undantagna från kraven så det är ju inte polisbilar man primärt pratar om.
Som sagt, dom byggs numera direkt hos Volvo av en anledning...

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:43
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Polisen köper nästan uteslutande V90 XC. Tidigare V70 XC.
Antalet VW är försvinnande få i jämförelse.
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.
Antagligen är de väl specialiserade på VW då?
Polisbilarna byggs främst direkt hos Volvo numera:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... il-543083/
Jag sa inte att polisen slutat köpa Volvo. Bara att andelen VW inte rimligtvis är "försvinnande få".
Dessutom var ju utryckningsfordon undantagna från kraven så det är ju inte polisbilar man primärt pratar om.
Som sagt, dom byggs numera direkt hos Volvo av en anledning...
Har dom inte alltid gjort det? Företaget jag menar er en spinn-off från återförsäljaren Ana utrustade tidigare Saab för polisbruk. Saab Ana var från början ägt av Saab så man kan säga att även Saab gjorde det själva förr. Men det var ju länge sedan.

Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:47
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Som jag skrev så bor jag nära ett företag som utrustar bilar åt svenska polisen/tullen. Det en strid ström av Passat och Tiguan och har varit så under flera år. Jag har givetvis inga siffror att presentera men antalet är långt ifrån försvinnande litet.
VW ersatte troligtvis Saabs plats kan man säga.
Antagligen är de väl specialiserade på VW då?
Polisbilarna byggs främst direkt hos Volvo numera:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... il-543083/
Jag sa inte att polisen slutat köpa Volvo. Bara att andelen VW inte rimligtvis är "försvinnande få".
Dessutom var ju utryckningsfordon undantagna från kraven så det är ju inte polisbilar man primärt pratar om.
Som sagt, dom byggs numera direkt hos Volvo av en anledning...
Har dom inte alltid gjort det? Företaget jag menar er en spinn-off från återförsäljaren Ana utrustade tidigare Saab för polisbruk. Saab Ana var från början ägt av Saab så man kan säga att även Saab gjorde det själva förr. Men det var ju länge sedan.
Nej, innan var det Nilsson Special Vehicles.
Nånting hände iom XC70. Plötsligt fick Volvo extremt mycket bättre betyg än alla andra i polisens egna tester, och Volvo började då bygga dem själva. Lustigt sammanträffande.....

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:49
av nek0
Zalman3 skrev:
Nu när stat, kommun, företag och privatpersoner köper elbilar.
Och byter in fossilbilar i floder som ingen vill ha?
Kan tänka mig att hyfsat nya fossilbilar måste skrotas, eftersom de helt enkelt inte går att sälja.

Vem vill köpa en begagnad fossilbil för 36.000kr, när man vet att bara bilskatten är på 36.000kr för en 3 årsperiod.
Vad är en hyfsat ny bil? 15år gammal bil eller vad? Du slänger ur dig massa sk.. utan att ha någon grund i det du påstår.
Så länge jag följt detta forum har man hela tiden hotat med "nästa år" . Jag vill ha en vettig elbil men "nästa år" kommer aldrig :(

Re: Nya miljöbilskrav från 1 mars 2020

Postat: 03 dec 2019 21:54
av Fredrik j
taliz skrev:
Nej, innan var det Nilsson Special Vehicles.
Nånting hände iom XC70. Plötsligt fick Volvo extremt mycket bättre betyg än alla andra i polisens egna tester, och Volvo började då bygga dem själva. Lustigt sammanträffande.....
Kanske fick polisen större möjligheter att påverka konstruktionen av bilen från början om man samarbetar direkt med Volvo istället för en firma som bygger om?
Vad jag förstår är in/ursteg samt utrymme i framsätet (främst i höftområdet) helt avgörande.