Sida 2 av 2

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 07 dec 2019 13:27
av SimonB
Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 07 dec 2019 15:46
av Jerker
SimonB skrev:
Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!
Fast du är ju inte den ende. Det är många före dig som gett dem både en och två chanser att bättra sig. Vi som hänger på sådana här fora ser ju ett mönster. Det är det som man ska ta fram. Många enskilda exempel på hur de missköter serviceorganisationen.

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 09:42
av SimonB
Hur gick det då efter det riktigt illa besöket i Trondheim i höstas?

Efter 1-2 månader fick jag information att Tesla tar 4-hjulsinställningen som en garantiåtgärd. Då de såg i telefonhistorik att jag ringt in redan i augusti.

Den riktigt trevliga personen som jobbade på SC Mölndal sa även att jag skulle boka in service för blinkersen hos dem, så skulle de åtgärda mitt problem, för det var enligt honom ett känt fel. (Bor dock 80mil enkel väg, så jag hoppas det även gäller i sommar :)).

Det börjar nu bli dags för att byta till sommardäck. Då jag inte hört något om ersättning för det snedslitna däcket så ringde jag upp. De skulle återkomma eftersom en tekniker var tvungen att ta beslut om garantiersättning. (Inget återkoppling på över en vecka, så jag ringer upp igen).

Efter ett par timmar fick jag information att de beställt och skickar däck hem till mig. (Kostnaden för skifte tar jag med glädje själv jämfört att åka 160mil ToR Göteborg. För Trondheims SC kommer jag att undvika att besöka i framtiden).

Så nu känner jag även hopp att Teslas tidigare urusla service är på väg att bli bättre!

Med bra servicehantering på banan, då blir Tesla ostoppbara. Men det visste Du ju redan ;).

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 09:49
av mati
Toppenbra. Tummen upp. :)

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 10:19
av Bjorn
Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 13:29
av mati
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 16:40
av mans71
Bjorn skrev:
Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)
+1
Fungerat klockrent i Mölndal varje gång.
Kanske SC Sthlm & Malmö skulle gå på kurs där? :)

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 16:48
av taliz
Fungerat klockrent i Malmö med.

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 17:31
av Fusag
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 17:32
av Richardk
Instämmer, Malmö är bra!

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 17:35
av bonath
Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D

Ja, hmmmm.... Du kanske skulle läsa mati´s historia... :(

Re: Uppriktigt ledsen...

Postat: 03 apr 2020 18:24
av mati
Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D
För mig är det ungefär 17 mil till Mölndal. Jätteroligt att behöva åka dit en gång i månaden, ordna så någon kan ta hand om hundarna under tiden, vilket är ytterligare en omväg på 2 mil, ta ledigt från jobbet, åka hemifrån kl 4:30 på morgonen eftersom de vill ha bilen kl 7:00, osv osv. Oj så skojigt. NOT.
Att åka bil är inget nöje för mig oavsett vad det är för bil. Det är en oundviklig nödvändighet att ha bil. Men jag vill inte köra mer än nödvändigt. Den tiden är förbi sedan länge.