Sida 1 av 1
Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd 2020
Postat: 11 dec 2019 14:03
av Zalman3
Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd 2020.
VW e-Golf
35,8kWh
231 km WLTP
289.110kr
Hyundai Ioniq
28kWh
299.800kr
VW ID3
330 km WLTP
48kWh
290.000kr
Renault Zoe ZE 50
385 km WLTP
52 kWh
270.000kr(batteriköp)
Peugeot e208
340 km WLTP
50 kWh
299.900kr
Opel e-Corsa
330 km WLTP
50 kWh
299.900kr
VW e-up
260 km WLTP
36kWh
Under 200.000kr
Skoda Citigo
260 km WLTP
36kWh
Under 200.000kr
Seat Mii
260 km WLTP
36kWh
Under 200.000kr
Honda e
Ca +20 mil
35.5kWh
299.900kr
e-go-mobile
100-145km WLTP
14,5-23,5kWh
15.900-19.900 euro
SMART EQ
Det som gäller i framtidens Smart är en elmotor på 82 hästkrafter och ett batteri på 17,6 kWh. Pris från 222 900 kronor. Den nya, förhöjda elbilsbonusen på 60 000 kronor lär öka intresset. Nettopriset 162 900 kronor efter statlig presentcheck gör Smart Fortwo EQ till landets billigaste elbil, till och med överkomlig för många. Räckvidd ca 13 mil.
MG ZS EV
263km WLTP
44.5kWh
30.985 euro(minus 60.000kr I stöd)
“If the ZS EV retains the same 483-litre boot space as its petrol-engined counterpart, it will offer more capacity than the e-Niro (452-litres) and the Kona Electric (334-litres).”
SEAT el-Born
330 km WLTP
48kWh
Billigare än VW ID3
Citroen C4 ev
350 km
50 kWh
Pris 299.900?
Mazda MX-30
35,5kWh
210km WLTP
Pris 289.900kr
Sono Sion
35kWh
250 km WLTP
25.500 euro(minus 60.000kr i stöd)
Dacia K-ZE(Renault)
26.8kWh
268km
Pris ca 10.000euro
Toyota: Nästa generation av Aygo som elbil
Pris, gissar som VW e-Up
199 elbilar finns uppräknade på:
https://evcompare.io/
84 elbilar hos
https://ev-database.org/
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 18:09
av zyax
Är inte stödet maximerat till 25%? Då får man inte 60k om bilen kostar under 240k...
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 19:18
av Verdi
Sono Sion? Really?
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 19:54
av Svenssons
Förvånad att Zalman missat denna bil:
https://fomm.co.th/en/company/
Priset är ju bara 300-400 kTHB så efter bonus på 60kSEK blir det ju typ bara 40 000 kr!
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 20:41
av nek0
Svenssons skrev:Förvånad att Zalman missat denna bil:
https://fomm.co.th/en/company/
Priset är ju bara 300-400 kTHB så efter bonus på 60kSEK blir det ju typ bara 40 000 kr!
Han sparade henne för sig själv

Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 20:59
av Zalman3
Svenssons skrev:Förvånad att Zalman missat denna bil:
https://fomm.co.th/en/company/
Priset är ju bara 300-400 kTHB så efter bonus på 60kSEK blir det ju typ bara 40 000 kr!
Pratade med en kille i Skellefteå som pendlar till jobbet året runt i en Renault Twizy.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 11 dec 2019 21:01
av Svenssons
Fomm är dock en 4-sitsig bil med rutor till skillnad mot Twizy.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 12 mar 2020 20:28
av Bjelke
Jag hittar ingen egen tråd om Smart EQ, är det någon här som äger en?
Jag är sjukt sugen på en, har alltid velat ha en men det har inte blivit av, och nu
när den finns med eldrift så...

Jag hade en roadster flera år men det är ju en ball bil fast på ett helt annat sätt liksom

Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 12 mar 2020 21:07
av mati
En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 12 mar 2020 21:14
av ChristerSjo
Svenssons skrev:Förvånad att Zalman missat denna bil:
Priset är ju bara 300-400 kTHB så efter bonus på 60kSEK blir det ju typ bara 40 000 kr!
Man får inte 60 kSEK i bonus på en bil som kostar 100 kSEK (om jag baklängesräknar). Men billig är den men fråga hur mycket "bil" det är.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 06:33
av Bjelke
mati skrev:En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Det är ju bilhistoriens gulligaste och tuffaste bil ju!
Sambon är ju bara 145cm lång också så tänk hur jäkla gullig kombo det skulle bli när hon åker runt i den
Vi var faktiskt på väg att köpa en Twizy för nåt år sedan men så var det ju det där med regn/kyla-väder-tålighet och att inte kunna
sitta bredvid varandra mm...
Dessutom stöder jag gärna den första icke-Tesla-tillverkaren som var först ut med att slopa fossil-versioner (utom i vissa länder än så länge)

(Även om det egentligen är en Merca)...
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 06:53
av Stevvee
Bjelke skrev:mati skrev:En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Det är ju bilhistoriens gulligaste och tuffaste bil ju!
Sambon är ju bara 145cm lång också så tänk hur jäkla gullig kombo det skulle bli när hon åker runt i den
Vi var faktiskt på väg att köpa en Twizy för nåt år sedan men så var det ju det där med regn/kyla-väder-tålighet och att inte kunna
sitta bredvid varandra mm...
Dessutom stöder jag gärna den första icke-Tesla-tillverkaren som var först ut med att slopa fossil-versioner (utom i vissa länder än så länge)

(Även om det egentligen är en Merca)...
Har du hög livförsäkring på henne ? Smart är ju jäkligt bra för människan får ta hela smällen istället för bilen.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 07:15
av Bjelke
Stevvee skrev:Bjelke skrev:mati skrev:En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Det är ju bilhistoriens gulligaste och tuffaste bil ju!
Sambon är ju bara 145cm lång också så tänk hur jäkla gullig kombo det skulle bli när hon åker runt i den
Vi var faktiskt på väg att köpa en Twizy för nåt år sedan men så var det ju det där med regn/kyla-väder-tålighet och att inte kunna
sitta bredvid varandra mm...
Dessutom stöder jag gärna den första icke-Tesla-tillverkaren som var först ut med att slopa fossil-versioner (utom i vissa länder än så länge)

(Även om det egentligen är en Merca)...
Har du hög livförsäkring på henne ? Smart är ju jäkligt bra för människan får ta hela smällen istället för bilen.
Inte för att en livförsäkring gör saken bättre, men visst, det är inte en bil jag skulle ge mig ut på E4:an med om man säger så...
Den här skulle bara rulla runt hemma i byn mest och ner till "stan"...
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 07:41
av Swede1
Billigaste vw id kostar 410 000 före och 350 000 kr efter stödet. För dyrt.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 07:42
av Svenssons
ChristerSjo skrev:Svenssons skrev:Förvånad att Zalman missat denna bil:
Priset är ju bara 300-400 kTHB så efter bonus på 60kSEK blir det ju typ bara 40 000 kr!
Man får inte 60 kSEK i bonus på en bil som kostar 100 kSEK (om jag baklängesräknar). Men billig är den men fråga hur mycket "bil" det är.
Det var inte med fullt allvar som jag skrev inlägget. Zalman har en hobby att skrapa ihop samtliga elbilar runt världen, ta priset på den lokala marknaden och sedan antyda att det är priset och av intresse för en svensk bilköpare. Detta oavsett skillnader i moms, försäkring, transportkostnader, utrustning mm. Därför plockade jag upp en thailändsk bil. Den lär aldrig komma hit så den är inte av intresse för en svensk bilköpare oavsett priset.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 08:44
av LasseTM
Jag körde Twizy som daily driver i 1.5år och jag har faktiskt inget ont att säga om den, sommartid är den underbar och vintertid är den faktiskt helt ok.
Jag kan tom sträcka mig till att den är jäkligt rolig vintertid om man gillar bakhjulsdrift och gocarts

Alternativet var att köra min F11 520d till jobbet 6km bort och den var minst lika kall att sitta i som min Twizy eftersom jag inte hade dieselvärmare.
Jag slapp dessutom skrapa rutan på Twizyn vilket jag inte slapp på min BMW.
Sålde den enbart för att dom byggde om vägen mellan Tumba och Tullinge i över 1 år och ibland på vintern blev man stående i 45-60min i kö, vad det då -15 grader var det inge roligt men så länge det flyer på så är de ett roligt alternativ till transport och dessutom i stort sett gratis att äga/köra.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 09:01
av jassoo
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 09:18
av Stevvee
Bjelke skrev:Stevvee skrev:Bjelke skrev:mati skrev:En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Det är ju bilhistoriens gulligaste och tuffaste bil ju!
Sambon är ju bara 145cm lång också så tänk hur jäkla gullig kombo det skulle bli när hon åker runt i den
Vi var faktiskt på väg att köpa en Twizy för nåt år sedan men så var det ju det där med regn/kyla-väder-tålighet och att inte kunna
sitta bredvid varandra mm...
Dessutom stöder jag gärna den första icke-Tesla-tillverkaren som var först ut med att slopa fossil-versioner (utom i vissa länder än så länge)

(Även om det egentligen är en Merca)...
Har du hög livförsäkring på henne ? Smart är ju jäkligt bra för människan får ta hela smällen istället för bilen.
Inte för att en livförsäkring gör saken bättre, men visst, det är inte en bil jag skulle ge mig ut på E4:an med om man säger så...
Den här skulle bara rulla runt hemma i byn mest och ner till "stan"...
Krock i 60 är inte heller så trevligt i en smart.
Förstår inte anledningen till att äventyra säkerhet. Förstår det lika lite som när familjer köper en ”gammal billig skruttbil” för enklare pendling.
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 15:10
av PapaD
Zalman tänker på den m lilla batteriet. 48kWh. Som kommer sen...
Re: Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd
Postat: 13 mar 2020 21:04
av mati
Bjelke skrev:mati skrev:En smart? Mår du bra eller måste vi vara oroliga nu?

Det är ju bilhistoriens gulligaste och tuffaste bil ju!
Sambon är ju bara 145cm lång också så tänk hur jäkla gullig kombo det skulle bli när hon åker runt i den
Vi var faktiskt på väg att köpa en Twizy för nåt år sedan men så var det ju det där med regn/kyla-väder-tålighet och att inte kunna
sitta bredvid varandra mm...
Dessutom stöder jag gärna den första icke-Tesla-tillverkaren som var först ut med att slopa fossil-versioner (utom i vissa länder än så länge)

(Även om det egentligen är en Merca)...
Jag hade en smart som lånebil en gång. Jag tog den till jobbet, 2 mil t o r från stället där jag hade hämtat den. På en 100-väg. Jag måste säga att det var en rätt så traumatisk upplevelse, jag var faktiskt rädd på riktigt. Jag kände mig som en vilsen cyklist på en tysk motorväg ungefär. I stadstrafik är det kanske en rolig bil, men i högre hastigheter känns den bara livsfarlig.
Jag har sett några smart med tyska regskyltar här i Sverige. Måste vara väldigt modiga människor som kör hit i en sådan, eller så har de dödslängtan.