Varför Tibber?
Moderator: Redaktion
Re: Varför Tibber?
Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
MY LR, Pearl White
Re: Varför Tibber?
Det är ofta, och inte sällan börjar bilen då också ladda en stund innan Tibber märker det och stänger av laddningen från bilen. Det var flera gånger det blev flera kWh under peak. Alltså är inte laddmöjligheten avstängd i Easee.Kirre skrev:Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Så var så sist jag använde det för några månader åtminstone och när bilen drar 3-5% om dagen för att den blir pollad av Tibber förtar det ju poängen med att smartladda. När jag tog bort bilen från Tibber sover den som en sten igen och drar i princip 0 om inte Sentry är igång. (Så har man på Sentry hemma spelar det kanske mindre roll)
Tur det finns motsvarande webbaserade Smartcharge som fungerar betydligt bättre.
Billigaste elbolag
Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så kwh priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ? Om ni är sugna på att testa får ni en länk för en bonus på 500kr. Dom har integration med Tesla m.m så den autoladdar för bäst pris.
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Senast redigerad av Ludwig, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Billigaste elbolag
Som elbilsägare låter det som en sjukt bra deal att betala per timme istället för per kWh.Ludwig skrev:Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så tim priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Billigaste elbolag
Priset är fortfarande per kwh men varierar från timme till timme. Per timme hade suttit fint som sagt för elbilen
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Billigaste elbolag
Alla vettiga elbolag har timmätning, många betalar man inte någon månadsavgift på.
Bara Tibber som kör med värvningslänkar så att alla forum fylls med tipslänkar.
Bara Tibber som kör med värvningslänkar så att alla forum fylls med tipslänkar.
Elbilist sedan 2014
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Tibber?
Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför Tibber?
Du säljer till spotpris och köper till spotpris. Inget påslag på varken sålda eller köpta kWh.ChristerSjo skrev:Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
Därmed finns det bättre deals för just försäljningen. Men jag har ändå valt att köra tibber. Säljer mitt solövrskott på dagen när elen är som dyrast. Och köper eö när den är som billigast.
Tyvärr har tibber inte ännu utvecklat möjligheten att låta teslan ladda när solcellerna genererar med än x kW överskott. Håller på att programmera detta själv. Tibber har lovat att släpp sådan funktionalitet i framtiden dock.
Sen ett förtydligande om alla antaganden om easee laddarens funktion med tibber.
Tibber slår av eller på laddningen via teslas API (samma som du gör när du gör det via appen på din mobil) när tibber anser att priset är fördelaktigt.
Tibber slår INTE av strömmen till Easeeladdboxen. Teslan kan med andra ord fritt dra ström från laddboxen om den önskar göra detta för tillexempel konditionering av batteriet.
Du kan t ex starta ledningen från skärmen i bilen mitt på dagen, eller från mobilen, eller från tibberappen.
När jag förvärmer min kupé på morgonen så dras detta inte (på gott och ont) från batteriet. Utan från laddaren. Förutsatt att bilen är inkopplad såklart
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Varför Tibber?
Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.
Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren
Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3
Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.
Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren
Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3
Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Varför Tibber?
dbar skrev:Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.
Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren
Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3
Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.
Men visst gäller denna funktion enbart om man köper till Watty?(Som ej går att beställa?!?)
Re: Varför Tibber?
Skaffade också Tibber och Easee laddare hemma i samband med min nya M3 då jag gillade deras upplägg och integration med Tesla. Kan dock också bekräfta tyvärr att den håller bilen igång vilket innebär att den drar ur batteriet i onödan så poängen lite försvinner med ladda när billigast.
Har mailat Tibber om det och att dom bör se över det men dom har inte ens bemödat sig att svara.
Slutade med att jag stängt av funktionen och drar igång laddningen automatiskt via Teslafi på natten då elen alltid är som billigast.
Gillar Tibbers upplägg med appen och att man kan följa pris och förbrukning vilket gjort mig mer medveten om elförbrukning rent allmänt men dom får skärpa sig i hur dom implementerat lösningen mot Tesla.
Har mailat Tibber om det och att dom bör se över det men dom har inte ens bemödat sig att svara.
Slutade med att jag stängt av funktionen och drar igång laddningen automatiskt via Teslafi på natten då elen alltid är som billigast.
Gillar Tibbers upplägg med appen och att man kan följa pris och förbrukning vilket gjort mig mer medveten om elförbrukning rent allmänt men dom får skärpa sig i hur dom implementerat lösningen mot Tesla.
Re: Varför Tibber?
Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Varför Tibber?
Mina kWh-Priser för laddning senaste 6 månaderna med tibber har varitJohnalm skrev:Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter
Okt: 24,56 öre
Nov: 24,09 öre
Dec: 21,00 öre
Jan: 15,21 öre
Feb: 10,46 öre
Mar: 9,28 öre
Vilket är halva priset mot vad jag betalat för min övriga förbrukning.
Under vintertid står min billaddning för ca 25% av min totala förbrukning, så blir en hel del skillnad.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Varför Tibber?
Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.
Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.
Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?
Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.
Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?
Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Re: Varför Tibber?
Har inte upplevt det problemet. I Stockholm har det i princip alltid varit billigast under natten. Sent på kvällen är billigare än "runt middag", men natten är ännu lite billigare. De gånger jag har kollat så har den faktiskt laddat då det är som billigast.R1883RM4n skrev:Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.
Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.
Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?
Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Enda lilla förenklingen jag känner till är att den alltid börjar på "jämn timme". Dvs man kan få effekten att den laddar "hela" "första" timmen, trots att den är dyrare än den sista timmen laddning pågår.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Tibber?
Ja, knappt 80 öre inkl moms har jag i överföring och elcertifikat. Dessa kommer jag aldrig ifrån.LarsL skrev:Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
EDIT: Inte elcertifikat utan energisskatt skall det vara .
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför Tibber?
Samma här. 78 öre för att vara exakt.ChristerSjo skrev:Ja, knappt 80 öre inkl moms har jag i överföring och elcertifikat. Dessa kommer jag aldrig ifrån.LarsL skrev:Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
EDIT: Inte elcertifikat utan energisskatt skall det vara .
Dock har jag precis ändrat till tidstariff även för överföringen.
Då får man istället:
Låg: 63 öre
Hög: 132 öre
Högpristid: Måndag–fredag kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december.
Blir något billigare för mig när jag styr laddning och värmepump mot att vara klart till 06:00.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Jag kör med Teslans schemalagda laddning med start kl 01.00 på natten istället då jag inte är så förtjust i att lämna över inlog till tredjepart. Det är billigast då och med 7-11kw så hinner laddningen upp till 80-90% före priset går upp nämnvärt.
Vet dock inte om 50% prisgaranti kommer gälla i framtiden då man troligen måste ha smartladdningen aktiverad.
Laddade 355kW/h under mars med ett snittpris på 8,56 öre exkl moms och avdragen rabatt. Med moms, energiskatt och elöverföring blev slutsumman strax under 250 kr.
Vet dock inte om 50% prisgaranti kommer gälla i framtiden då man troligen måste ha smartladdningen aktiverad.
Laddade 355kW/h under mars med ett snittpris på 8,56 öre exkl moms och avdragen rabatt. Med moms, energiskatt och elöverföring blev slutsumman strax under 250 kr.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Re: Varför Tibber?
ingen vet ju förrän 14 tiden dagen innan vad timpriset är nästa dag, de allra flesta dagar är priset 18-24 högre än midnatt ->06 nästa dagR1883RM4n skrev:Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.
Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.
Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?
Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
eftermiddagspuckel har uteblivit flera ggr senaste 14 dagarna men se3 se4 elområdena har kunnat njuta av den lite oftare
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför Tibber?
Aha, är det så Nordpol fungerar? Man bestämmer dagen innan priset som ska gälla dagen efter per timme?!
När man i Tibber väljer ”imorgon” under elpris så är det verkligen det som är spikat? Det är inte en prognos?
Då borde ju Tibber kunna släppa bilen tills lägstaprisperioden inträffar på natten men det känns som de ligger och kopplar upp sig oftare än så? Är det isåfall för att motverka deep sleep?
När man i Tibber väljer ”imorgon” under elpris så är det verkligen det som är spikat? Det är inte en prognos?
Då borde ju Tibber kunna släppa bilen tills lägstaprisperioden inträffar på natten men det känns som de ligger och kopplar upp sig oftare än så? Är det isåfall för att motverka deep sleep?
Re: Varför Tibber?
Att Tibber kopplar upp sig ofta görs för att kunna stoppa laddningen misstänker jag. Bilen börjar ju ladda direkt när kontakten kopplas in. Men det borde gå att göra smartare.R1883RM4n skrev:Aha, är det så Nordpol fungerar? Man bestämmer dagen innan priset som ska gälla dagen efter per timme?!
När man i Tibber väljer ”imorgon” under elpris så är det verkligen det som är spikat? Det är inte en prognos?
Då borde ju Tibber kunna släppa bilen tills lägstaprisperioden inträffar på natten men det känns som de ligger och kopplar upp sig oftare än så? Är det isåfall för att motverka deep sleep?
Re: Varför Tibber?
Kör du detta med timdebitering på "vanligt" abonnemang? Ej Tibber alltsåElTorsk skrev:Jag kör med Teslans schemalagda laddning med start kl 01.00 på natten istället då jag inte är så förtjust i att lämna över inlog till tredjepart. Det är billigast då och med 7-11kw så hinner laddningen upp till 80-90% före priset går upp nämnvärt.
Vet dock inte om 50% prisgaranti kommer gälla i framtiden då man troligen måste ha smartladdningen aktiverad.
Laddade 355kW/h under mars med ett snittpris på 8,56 öre exkl moms och avdragen rabatt. Med moms, energiskatt och elöverföring blev slutsumman strax under 250 kr.
Re: Varför Tibber?
Har abonnemang hos Tibber.default skrev:Kör du detta med timdebitering på "vanligt" abonnemang? Ej Tibber alltså
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Varför Tibber?
Ja elen är tokbillig nu
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler