Varför Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jan 2018 09:51
Ort: Brokind, Linköping

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ulfhe »

Har ni räknat med att när man laddar bilen via easee-laddboxen så får man elen för halva spot-priset hos Tibber?
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dhogborg »

Tipsar om mitt lilla projekt https://offpeak.se för enkel och direkt analys av hur mycket skillnad timdebitering gjort för ens hushåll.

Det är svårt att jämföra två år med varandra eftersom elpriser ändras hela tiden med utomliggande faktorer såsom nederbörd, vind och hur driftsäker kärnkraften varit under gångna året.

Det enda säkra är att jämföra samma period men med olika debiteringsmodeller.

Senaste månaden för mig: https://offpeak.se/snaps/JZKrHcANz6T27vhjnOzR/graphs
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Varför Tibber?

Inlägg av danielalmestal »

Vinsten med timdebitering blir ju om man ser till att ser till att styra sin förbrukning till när elen är billig som sagt.
Har just nu prova på avtal via vattenfall. Inget påslag per kWh och ingen månadsavgift. spotpriset är ju samma på tibber och vattenfall så om jag skulle byta till tibber så skulle det bli 39 kr dyrare per månad. När mitt prova på avtal via vattenfall är slut så får man ju väga prispåslag /kwh samt månadsavgift och se om det är dyrare än tibbers 39 kr. I nuläget går ca 1/3 av min el till elbilsladdning, nästa år blir det nog närmare 1/2 när vi skaffar en elbil till. fördelen med tibber är väl integrationen att jag själv inte behöver ställa in när bilen skall ladda. Nu står den som standard på kl 02 då elen brukar vara billigast då men risken finns ju att man missar några ören om man inte ändrar varje dag. Men det är inte ören som blir 39 kr per månad i mitt fall då det bara gäller ca 400 kwh per månad. Har själv ingen easee box....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Installerade inomhustermostaten som kan styra värmen inomhus via Tibber appen. Den funkar så att den drar ner den ”utomhustemperatur” som bergvärmen ser och sparar därmed pengar när det är tillräckligt varmt inne. Dessutom kan man dra ner värmen om man åker bort, vilket ger en ordentlig besparing. Allt går att övervaka och styra i appen.

Nice! :D

Jag gick från att vara en överkonsument till att ligga en bra bit under genomsnittet. Får se om det håller i sig.
54E42FD4-3F48-4DA4-AB37-CA462D855F8C.jpeg
83F22F97-6F9D-4AF3-B481-33C752B849D3.jpeg
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Bejje »

danielalmestal skrev:
Vinsten med timdebitering blir ju om man ser till att ser till att styra sin förbrukning till när elen är billig som sagt.
Har just nu prova på avtal via vattenfall. Inget påslag per kWh och ingen månadsavgift. spotpriset är ju samma på tibber och vattenfall så om jag skulle byta till tibber så skulle det bli 39 kr dyrare per månad. När mitt prova på avtal via vattenfall är slut så får man ju väga prispåslag /kwh samt månadsavgift och se om det är dyrare än tibbers 39 kr. I nuläget går ca 1/3 av min el till elbilsladdning, nästa år blir det nog närmare 1/2 när vi skaffar en elbil till. fördelen med tibber är väl integrationen att jag själv inte behöver ställa in när bilen skall ladda. Nu står den som standard på kl 02 då elen brukar vara billigast då men risken finns ju att man missar några ören om man inte ändrar varje dag. Men det är inte ören som blir 39 kr per månad i mitt fall då det bara gäller ca 400 kwh per månad. Har själv ingen easee box....
Det är precis som min kalkyl då, var just denna som var bakgrunden till min undran från början.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Bejje »

LarsL skrev:
Installerade inomhustermostaten som kan styra värmen inomhus via Tibber appen. Den funkar så att den drar ner den ”utomhustemperatur” som bergvärmen ser och sparar därmed pengar när det är tillräckligt varmt inne. Dessutom kan man dra ner värmen om man åker bort, vilket ger en ordentlig besparing. Allt går att övervaka och styra i appen.

Nice! :D

Jag gick från att vara en överkonsument till att ligga en bra bit under genomsnittet. Får se om det håller i sig.
Jag har kollat lite på jämförelsen medans vi var bortresta och slagits av att man har egentligen väldigt liten aning om vad man jämförs mot.

Visst, det är folk med "motsvarande" inställningar men hur stort är urvalet (är det en handfull andra hushåll inom kommunen som har samma inställningar man jämförs mot) och vilka andra premisser är det som spelar in?
Det kan vara så att över hälften av hushållen är bortresta,
att ett hushåll har en elbil betyder väldigt lite (är den en andra bil eller den enda bilen? Hur mycket körs?)

Jämförelsen är en kul grej men sett till det stora hela är jag lite tveksam till dess tillförlitlighet. Bättre om man kan lägga till några grannar eller folk man känner och jämföra gentemot dem så man vet mer vad man jämför mot med större säkerhet.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Installerade inomhustermostaten som kan styra värmen inomhus via Tibber appen. Den funkar så att den drar ner den ”utomhustemperatur” som bergvärmen ser och sparar därmed pengar när det är tillräckligt varmt inne. Dessutom kan man dra ner värmen om man åker bort, vilket ger en ordentlig besparing. Allt går att övervaka och styra i appen.

Nice! :D

Jag gick från att vara en överkonsument till att ligga en bra bit under genomsnittet. Får se om det håller i sig.
Gissar att du har en ganska gammal anläggning med dålig egen reglering då?

Jag har också köpt Ngenic (som jag antar att du syftar på), men för mig verkar den fungera sämre än min frånluftvärmepumps egna reglering. Sedan jag fixade extern inomhussensor så reglerade pumpen ganska bra själv, men så körde de halva priset på Ngenic och då var jag tvungen att slå till ;)

Hittills funkar det dock inte särskilt bra. Den överkompenserar konstant, så exempelvis står pumpen i princip stilla på natten för att sedan på morgonen (trots högt elpris) dra igång max, både pump och elpatron :( Hoppas den kommer "lära sig", men det ser inte lovande ut hittills.

Trevligt att kunna justera temp via appen, men semestersänkning hade jag redan tidigare som funktion i frånluftsvärme-pumpen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Bejje skrev:
Jag har kollat lite på jämförelsen medans vi var bortresta och slagits av att man har egentligen väldigt liten aning om vad man jämförs mot.
Jag jämför ju med mig själv egentligen, genomsnittet är ju bara en referenspunkt. Ska bli spännande att se om jag fortsätter så här eller om det var en slump. Det skulle kunna bero på ovanligt varmt väder och att genomsnittet täcker in flera år då det varit kallare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Gissar att du har en ganska gammal anläggning med dålig egen reglering då?

Jag har också köpt Ngenic (som jag antar att du syftar på), men för mig verkar den fungera sämre än min frånluftvärmepumps egna reglering. Sedan jag fixade extern inomhussensor så reglerade pumpen ganska bra själv, men så körde de halva priset på Ngenic och då var jag tvungen att slå till ;)

Hittills funkar det dock inte särskilt bra. Den överkompenserar konstant, så exempelvis står pumpen i princip stilla på natten för att sedan på morgonen (trots högt elpris) dra igång max, både pump och elpatron :( Hoppas den kommer "lära sig", men det ser inte lovande ut hittills.

Trevligt att kunna justera temp via appen, men semestersänkning hade jag redan tidigare som funktion i frånluftsvärme-pumpen.
Jag har en ny bergvärme pump. Men den är bara utrustad med utegivare, säljare tyckte att det räckte. Men det är uppenbarligen inte tillräckligt för att ge rätt inomhustemperatur.

Jag hade lite svårt med temperatur inställningen först. Men jag flyttade sensor och höjde temperaturen lite så att det blev behagligt. Efter några dagar verkar den också ha lugnat ner sig, kanske har den lärt sig huset.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Varför Tibber?

Inlägg av yps »

Kan det fungera med Tibber elavtal för en samfällighet där mesta av elen ska konsumeras av elbilar? Kommer ha svårt att styra förbrukningen per timme då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

yps skrev:
Kan det fungera med Tibber elavtal för en samfällighet där mesta av elen ska konsumeras av elbilar? Kommer ha svårt att styra förbrukningen per timme då.
Teoretiskt, ja, eftersom Tibber kan styra varje bil för sig genom genom dess app. Men det kräver ju i så fall att alla knyter sig till samma konto. Fast Tibber styr ju över sin egen app så de5går ju att fråga om de kan göra en lösningdär varje användare har en egen inloggning. Då skulleman också kunna se vad varje medlem förbrukade var för sig.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av SALVETA »

TS har eventuellt en årskostnad på nuvarande abonnemang också, det missade åtminstone jag när jag började jämföra.
Men med det inräknat så sparade jag t.ex. drygt 100kr på drygt 1000kWh i november jämfört med mitt gamla rörliga abonnemang.
Men då har jag bilen och värmepump kopplad mot elpriset.
Men timpris är roligt, speciellt som häromnatten när priset var 0,1 öre/kWh som lägst och jag kunde ladda 50% av batteriet i bilen för 3 kr
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Frodo »

Jag är ny med Tibber. När jag kopplar upp min MS med Teslas WC startar laddningen. "Ladda minimum" är avstängd. Avslutas laddningen efter en liten stund och startar igen när elpriset är som lägst?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Varför Tibber?

Inlägg av peza »

Ja, precis så blir det med min elbil, Jag kopplar in sladden, den startar, kollar elpriset, och stänger av om det är för högt, och startar sen då priser är lägre enligt Tibbers uträkning.

Funkat helt 100 i snart ett år nu, helnöjd.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Varför Tibber?

Inlägg av zed »

Frodo skrev:
Jag är ny med Tibber. När jag kopplar upp min MS med Teslas WC startar laddningen. "Ladda minimum" är avstängd. Avslutas laddningen efter en liten stund och startar igen när elpriset är som lägst?
Ja så har det varit på mina bilar. Tibber kollar status då och då och stänger av när den har märkt att laddningen är igång. Kolla appen en kvart efter du stoppat i sladden.
Däremot så har jag ivägkörningstid inställt på min MS och den börjar inte ladda innan.
Ska stå i appen under bilsidan när laddning återupptas sedan :)
Kimmini
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2019 00:46

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kimmini »

Ganska lätt att räkna tibbers pris, själv hamnar jag under rörligt utan större insats.
Men en grej som skiljer är deras elcertifikat som alltid verkar skitlågt, hittils alltid under 3 öre, just nu 2,40.
Tibber har timpris+elcert+39kr månaden
Många andra har rörligt pris+elcert 9öre+volympåslag nått öre+påslag 10 öre+månadskostnad, kolla elskling.
Sedan en fet prova på rabatt för att lura in kunder
Kimmini
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2019 00:46

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kimmini »

Har på 1 år lyckas sänka min elförbrukning från 18000kWh till 11500kWh per år! (över 35%)

Hur? När jag flyttade till mitt hus visade sig det att min sjövärmepump gick riktigt dåligt, dels var den inte injusterad, hade köldmediebrist, körde ut för hög temp och man styrde på rumsgivare vilket är helt fel för en värmepump som vill ha konstant flöde och delta t.

Nu är systemet injusterat hyfsat, har lite kvar för att hamna på delta t ca 7 grader som min 407C pump går bäst på, styr även vp via hemmabyggd rumsgivare och elpris, pumpen har dock prognosstyrning kvar att fixa.

Kör även timpris via Tibber som verkar billigast, man betalar elpris per timme+ elcertifikat+ månadsavgift på 39kr man får bra historik vad huset drar per timme och kan hitta div energitjyvar, har faktisk hittat en del :-) och har lägre elpris än rörligt trots att jag inte styr allt som jag ska ännu, billigast på natten å då går ju min värme mest.

Om du vill byta till Tibber får du 500kr att handla för i shoppen via min länk, i shoppen finns en hel del kul som väderstationer,z-wave prylar, google home, laddboxar, elmätare mm mm och ingen bindningstid.
https://invite.tibber.com/8da0ebd
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Varför Tibber?

Inlägg av macksie »

Eftersom vi inte tillåter eller iallafall rekommenderar mot referal-koder för Tesla i inlägg anser jag att detta även bör gälla andra produkter.
Möjligen kan det passa under erbjudanden
MYP
X90d
Kimmini
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2019 00:46

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kimmini »

Aha ska jag ta bort inbjudan i inlägget?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Varför Tibber?

Inlägg av bat »

Kimmini skrev:
Aha ska jag ta bort inbjudan i inlägget?
Många här använder Tibber så rimligt att ta bort länken.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Varför Tibber?

Inlägg av TiborBlomhall »

I och med att vi inte har särskild fält för det i profilen får man ange sin Tibber kod i Tibber-diskussioner. (Och liknande andra koder i andra.)

Dock inte i andra trådar eller i sin signatur.

/Moderatorn
Kimmini
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2019 00:46

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kimmini »

Ok :D

Tycker det är åtminstone bra att informera att men får 500kr bonus via kod, man kan även använda koden efter man blivit kund bara den man får koden av blev kund innan dig :D

Dock bör man undvika å lägga in en massa koder när redan någon lagt in en så inte trådarna blir sönderbombade med koder,räcker ju med 1st.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Varför Tibber?

Inlägg av macksie »

TiborBlomhall skrev:
I och med att vi inte har särskild fält för det i profilen får man ange sin Tibber kod i Tibber-diskussioner. (Och liknande andra koder i andra.)

Dock inte i andra trådar eller i sin signatur.

/Moderatorn
OK, tack för förklaring
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Frodo »

Om man har 2 olika bostäder med Tibber, klarar man sig då med 1 fast avgift på 39 kr/ mån?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Kimmini skrev:
Ok :D

Tycker det är åtminstone bra att informera att men får 500kr bonus via kod, man kan även använda koden efter man blivit kund bara den man får koden av blev kund innan dig :D

Dock bör man undvika å lägga in en massa koder när redan någon lagt in en så inte trådarna blir sönderbombade med koder,räcker ju med 1st.
Såå bara din kod ska få finnas på forumet?
I så fall tycker jag att man ska välja en kod från någon som har skrivit om något annat än Tibber.

Tex https://invite.tibber.com/fdb820d9

Jag gillar attraktiva referalskoder från olika medlemmar tillgängliga på forumet. Då kan man gynna den man tycker bidragit mest till forumet och produkten i fråga. Det var så jag hittade min referal länk till Tesla och det var så jag hittade länken till Tibber. Skulle vi kunna lägga upp en referalsida för varje användare? Då skulle man kunna klicka på användaren och se vilka referals den har att dela med sig av?
Skriv svar