Varför Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kirre »

Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av SALVETA »

Kirre skrev:
Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Det är ofta, och inte sällan börjar bilen då också ladda en stund innan Tibber märker det och stänger av laddningen från bilen. Det var flera gånger det blev flera kWh under peak. Alltså är inte laddmöjligheten avstängd i Easee.
Så var så sist jag använde det för några månader åtminstone och när bilen drar 3-5% om dagen för att den blir pollad av Tibber förtar det ju poängen med att smartladda. När jag tog bort bilen från Tibber sover den som en sten igen och drar i princip 0 om inte Sentry är igång. (Så har man på Sentry hemma spelar det kanske mindre roll)
Tur det finns motsvarande webbaserade Smartcharge som fungerar betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Billigaste elbolag

Inlägg av Ludwig »

Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så kwh priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ? Om ni är sugna på att testa får ni en länk för en bonus på 500kr. Dom har integration med Tesla m.m så den autoladdar för bäst pris.
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Screenshot_20200402-170827.png
Senast redigerad av Ludwig, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ludwig skrev:
Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så tim priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ?
Som elbilsägare låter det som en sjukt bra deal att betala per timme istället för per kWh. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Raymond »

Priset är fortfarande per kwh men varierar från timme till timme. Per timme hade suttit fint som sagt för elbilen

/R


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Klintan »

Alla vettiga elbolag har timmätning, många betalar man inte någon månadsavgift på.
Bara Tibber som kör med värvningslänkar så att alla forum fylls med tipslänkar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

ChristerSjo skrev:
Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
Du säljer till spotpris och köper till spotpris. Inget påslag på varken sålda eller köpta kWh.

Därmed finns det bättre deals för just försäljningen. Men jag har ändå valt att köra tibber. Säljer mitt solövrskott på dagen när elen är som dyrast. Och köper eö när den är som billigast.
Tyvärr har tibber inte ännu utvecklat möjligheten att låta teslan ladda när solcellerna genererar med än x kW överskott. Håller på att programmera detta själv. Tibber har lovat att släpp sådan funktionalitet i framtiden dock.

Sen ett förtydligande om alla antaganden om easee laddarens funktion med tibber.

Tibber slår av eller på laddningen via teslas API (samma som du gör när du gör det via appen på din mobil) när tibber anser att priset är fördelaktigt.
Tibber slår INTE av strömmen till Easeeladdboxen. Teslan kan med andra ord fritt dra ström från laddboxen om den önskar göra detta för tillexempel konditionering av batteriet.
Du kan t ex starta ledningen från skärmen i bilen mitt på dagen, eller från mobilen, eller från tibberappen.

När jag förvärmer min kupé på morgonen så dras detta inte (på gott och ont) från batteriet. Utan från laddaren. Förutsatt att bilen är inkopplad såklart
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.

Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren

Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3

Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Twiggy »

dbar skrev:
Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.

Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren

Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3

Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.

Men visst gäller denna funktion enbart om man köper till Watty?(Som ej går att beställa?!?)
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Varför Tibber?

Inlägg av sved73 »

Skaffade också Tibber och Easee laddare hemma i samband med min nya M3 då jag gillade deras upplägg och integration med Tesla. Kan dock också bekräfta tyvärr att den håller bilen igång vilket innebär att den drar ur batteriet i onödan så poängen lite försvinner med ladda när billigast.
Har mailat Tibber om det och att dom bör se över det men dom har inte ens bemödat sig att svara.

Slutade med att jag stängt av funktionen och drar igång laddningen automatiskt via Teslafi på natten då elen alltid är som billigast.

Gillar Tibbers upplägg med appen och att man kan följa pris och förbrukning vilket gjort mig mer medveten om elförbrukning rent allmänt men dom får skärpa sig i hur dom implementerat lösningen mot Tesla.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Johnalm »

Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter :roll:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

Johnalm skrev:
Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter :roll:
Mina kWh-Priser för laddning senaste 6 månaderna med tibber har varit
Okt: 24,56 öre
Nov: 24,09 öre
Dec: 21,00 öre
Jan: 15,21 öre
Feb: 10,46 öre
Mar: 9,28 öre

Vilket är halva priset mot vad jag betalat för min övriga förbrukning.
Under vintertid står min billaddning för ca 25% av min totala förbrukning, så blir en hel del skillnad.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Varför Tibber?

Inlägg av R1883RM4n »

Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.

Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.

Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?

Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

R1883RM4n skrev:
Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.

Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.

Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?

Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Har inte upplevt det problemet. I Stockholm har det i princip alltid varit billigast under natten. Sent på kvällen är billigare än "runt middag", men natten är ännu lite billigare. De gånger jag har kollat så har den faktiskt laddat då det är som billigast.

Enda lilla förenklingen jag känner till är att den alltid börjar på "jämn timme". Dvs man kan få effekten att den laddar "hela" "första" timmen, trots att den är dyrare än den sista timmen laddning pågår.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
Ja, knappt 80 öre inkl moms har jag i överföring och elcertifikat. Dessa kommer jag aldrig ifrån.

EDIT: Inte elcertifikat utan energisskatt skall det vara .
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
LarsL skrev:
Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
Ja, knappt 80 öre inkl moms har jag i överföring och elcertifikat. Dessa kommer jag aldrig ifrån.

EDIT: Inte elcertifikat utan energisskatt skall det vara .
Samma här. 78 öre för att vara exakt.

Dock har jag precis ändrat till tidstariff även för överföringen.

Då får man istället:
Låg: 63 öre
Hög: 132 öre

Högpristid: Måndag–fredag kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december.

Blir något billigare för mig när jag styr laddning och värmepump mot att vara klart till 06:00.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ElTorsk »

Jag kör med Teslans schemalagda laddning med start kl 01.00 på natten istället då jag inte är så förtjust i att lämna över inlog till tredjepart. Det är billigast då och med 7-11kw så hinner laddningen upp till 80-90% före priset går upp nämnvärt.

Vet dock inte om 50% prisgaranti kommer gälla i framtiden då man troligen måste ha smartladdningen aktiverad.

Laddade 355kW/h under mars med ett snittpris på 8,56 öre exkl moms och avdragen rabatt. Med moms, energiskatt och elöverföring blev slutsumman strax under 250 kr.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tibber?

Inlägg av 12man »

R1883RM4n skrev:
Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.

Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.

Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?

Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
ingen vet ju förrän 14 tiden dagen innan vad timpriset är nästa dag, de allra flesta dagar är priset 18-24 högre än midnatt ->06 nästa dag
eftermiddagspuckel har uteblivit flera ggr senaste 14 dagarna men se3 se4 elområdena har kunnat njuta av den lite oftare
ms 76132 "Eleamore"
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Varför Tibber?

Inlägg av R1883RM4n »

Aha, är det så Nordpol fungerar? Man bestämmer dagen innan priset som ska gälla dagen efter per timme?!

När man i Tibber väljer ”imorgon” under elpris så är det verkligen det som är spikat? Det är inte en prognos?

Då borde ju Tibber kunna släppa bilen tills lägstaprisperioden inträffar på natten men det känns som de ligger och kopplar upp sig oftare än så? Är det isåfall för att motverka deep sleep?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Varför Tibber?

Inlägg av tor »

R1883RM4n skrev:
Aha, är det så Nordpol fungerar? Man bestämmer dagen innan priset som ska gälla dagen efter per timme?!

När man i Tibber väljer ”imorgon” under elpris så är det verkligen det som är spikat? Det är inte en prognos?

Då borde ju Tibber kunna släppa bilen tills lägstaprisperioden inträffar på natten men det känns som de ligger och kopplar upp sig oftare än så? Är det isåfall för att motverka deep sleep?
Att Tibber kopplar upp sig ofta görs för att kunna stoppa laddningen misstänker jag. Bilen börjar ju ladda direkt när kontakten kopplas in. Men det borde gå att göra smartare.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Varför Tibber?

Inlägg av default »

ElTorsk skrev:
Jag kör med Teslans schemalagda laddning med start kl 01.00 på natten istället då jag inte är så förtjust i att lämna över inlog till tredjepart. Det är billigast då och med 7-11kw så hinner laddningen upp till 80-90% före priset går upp nämnvärt.

Vet dock inte om 50% prisgaranti kommer gälla i framtiden då man troligen måste ha smartladdningen aktiverad.

Laddade 355kW/h under mars med ett snittpris på 8,56 öre exkl moms och avdragen rabatt. Med moms, energiskatt och elöverföring blev slutsumman strax under 250 kr.
Kör du detta med timdebitering på "vanligt" abonnemang? Ej Tibber alltså
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ElTorsk »

default skrev:
Kör du detta med timdebitering på "vanligt" abonnemang? Ej Tibber alltså
Har abonnemang hos Tibber.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Tellus »

Ja elen är tokbillig nu
311EFF3F-ABF6-494A-8B41-2D54E7AE9575.png
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar