Sida 1 av 2
Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 19:20
av GiGurra
Hur gör ni för att få hjälp av tesla nuförtiden? Verkar som deras serviceorganisation helt har kollapsat.
Jag har försökt få ett par småsaker åtgärdade sedan i somras utan att få en verkstadstid.
Har både bokat via app och på plats (Upplands väsby) men har sedan i somras blivit spontant avbokad/felbokad.
I upplands väsby när man åker förbi så säger dom att dom inte kan boka något tidigare än februari (fast det lär väl också bli avbokat utan att man får veta varför).
Nu är det inte längre bara småsaker - det värsta just nu när det regnar är att bilen läcker in (3.5 år gammal model S 90D, som jag haft i 2.5 år), och jag misstänker att det snart kommer börja mögla, alternativt att elektronik kommer börja paja (tyget på insidan av förarsidans a-pelare dyngblöt från listen vid triangelfönster ända till högtalaren, kanske 20x20 cm stort område?)
Känner någon här till andra verkstäder som gör reparationer på model S? Jag betraktar vid det här läget Teslas s.k. "garanti" om ett skämt/lögn (har även försökt påpekar ovan skriftligt på andra vägar, men har förstås inte fått några svar :S). Såhär betedde dom sig inte för 2.5 år sedan när jag skaffade bilen..
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 19:22
av EnTraktor
Lämna in bilen på det datumet som du har bokat.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 19:27
av GiGurra
EnTraktor skrev:Lämna in bilen på det datumet som du har bokat.
Heh, ja, jag har försökt med det

.
* 1a gången jag försökte så kunde dom tänka sig att ta in den, men dom hade inte delar för att åtgärda felen (mer än något enstaka på min lista).
* 2a gången bokade dom mig på en röd dag (6e jan). Åkte tillbaka dagen efter bokningen lades och påpekade detta och undrade om det verkligen var öppet 6e jan/om dom har någon i verkstaden då. Nix, var inte öppet, och det enda dom kunde göra var att boka i februari/senare.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 19:52
av EnTraktor
Lämna in den första vardagen efter 6 Jan. Ställ lite krav på dom. Var hård mot dom hårda.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 19:59
av GiGurra
EnTraktor skrev:Lämna in den första vardagen efter 6 Jan. Ställ lite krav på dom. Var hård mot dom hårda.
Har du något förslag på hur man övertalar dem?
Har försökt förmedla att deras betéende är oacceptabelt, men senast jag var där så blev jag faktiskt mer eller mindre ignorerad av deras receptionist (vände sig bort från mig när jag började klaga). Fick fråga om han lyssnade och vad som pågick.
Vet inte riktigt vad man ska använda som argument för att övertala dem att hjälpa en. Ska man hota med rättsliga åtgärder?
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 20:07
av Patrick2020
Hej, Det låter som att dörrarna stängs iom 2 års garanti tiden passerats. Lite oroande då jag precis beställt en bil av dem

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 20:12
av Jojo
Tyvärr är det svårt att få något gjort i Din situation. Att åka förbi på måfå kanske fungerar, men det är inte säkert. Beror lite hur långt Du behöver åka till 'Service'center. Men även om Du har bokat tid och de har fått Din lista kan Du inte räkna med att de åtgärda allt som man har kommit överens om nuförtiden utan de kan hoppa över vissa saker, så då får Du antingen ordna saken själv eller boka en ny tid. Om ett par månader eller så

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 20:25
av GiGurra
Patrick2020 skrev:Hej, Det låter som att dörrarna stängs iom 2 års garanti tiden passerats. Lite oroande då jag precis beställt en bil av dem

Jag har nybilsgaranti till 2021 på pappret (CPOförsäljningsdatum+4år).
Så att jag har garanti verkar inte spela ngn roll. Har även erbjudit dem att betala för både undersökningstid och åtgärd vid tidigare garantiservicetillfälle för något år sedan (up front) - något dom inte ville acceptera heller (det tillfället gällde mindre kritiska saker som jag bestämt mig att leva med, a.k.a "kunde inte återskapa, bil åter till kund" trots att dom kunnat återskapa vid inlämningstillfälle

). Min slutsats är att deras serviceorganisation måste ha fallit samman på något sätt, att dom inte alls klarar av att hantera alla ärenden som flödar in till dem f.n.
Min plan just nu är att ringa Werksta imorgon f.m. som iaf är Tesla-auktoriserad body-shop, och höra om dom även gör mindre reparationer (garanti/kostnadsfritt kan jag nog glömma)
Som sagt, om någon här på forumet känner till vettiga verkstäder runt Stockholm/norr om Stockholm som kan Tesla/model-S väl (t.ex. som kan/har hanterat problem med vattenläckage runt a-pelare eller liknande som jag har), så hojta jättegärna till.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 21:54
av Patrick2020
Det hela låter mycket märkligt.
Konsumentköplagen är mycket tydlig när det gäller konsument vs företag. Det ingångna Avtalet är det upp till företaget att lägga fram bevis och sakframställan VARFÖR man inte följer ingåendet av parter tecknat Avtal..??
Är det 4 år Nybilsgaranti så saken enkel. Tingsrätten dömmer till privatkonsument fördel 100 gånger av 100..
Du kan enkelt lösa detta, så slipper andra hamna i detta trångmål.
Lycka till.

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 21:55
av bylund
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 22:02
av EnTraktor
Jag har varit stenhård med Tesla och lämnat eller vägrat hämta ut bilen när dom missat eller ej åtgärdat fel. Sista felen fick jag gå till ARN för att få ätgärdade.
Både konsumentköplagen och Teslas egna garantivillkor säger tydligt att fel ska åtgärdas skyndsamt, så det är bara att börja ställa krav istället för att acceptera deras usla ursäkter.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 22:04
av Patrick2020

Ok, då blir det lite mer komplicerat. Då måste sakframställan o bevis förningen komma från drabbad part. Tillsammans med ett skadeståndskrav. Många gånger så sker det dock en sk.förlikning och det blir inte två vinnare utan två förlorare. Men oftast med fördel till den käranden sakframställan OM det i enlighet med Svensk lagstiftning Avtalsrätt går att klargöra Avtalets innebörd för båda parter.
Patrick
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 22:06
av Tars
Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader.

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 16 dec 2019 23:43
av GiGurra
EnTraktor skrev:Jag har varit stenhård med Tesla och lämnat eller vägrat hämta ut bilen när dom missat eller ej åtgärdat fel. Sista felen fick jag gå till ARN för att få ätgärdade.
Både konsumentköplagen och Teslas egna garantivillkor säger tydligt att fel ska åtgärdas skyndsamt, så det är bara att börja ställa krav istället för att acceptera deras usla ursäkter.
Önskar att jag hade din förmåga

. Mig har dom mestadels bara viftat bort när jag försökt sätta hårt emot. Jag är sjukt dålig på att få igenom liknande mot säljande part rent generellt. Jag kan väl inte stå inne i deras lokal och skrika åt dem direkt? Då lär jag väl bli portad for life och aldrig får ngt åtgärdat
Som tidigare personer också sagt så vore det förmodligen enklare om jag varit privatkonsument. Iom att det är företagsleasing så har man inte mkt att falla tillbaka på än möjligtvis köplagen (obs EJ konsumentköplagen), förutsatt att Tesla inte redan avtalat bort en hel del (vilket dom förmodligen har).
Tars skrev:Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader.

Well, om du är i närheten av Stockholm så säg till

. Hyr gärna in dig som rådgivare och första Tesla-wizard. Om du mot förmodan inte lyckas lösa problemen så kanske du iaf kan ge mig någon förklaring att lämna över till Tesla-folket

.
Fasen @Tars: Har du 2 st kia e-niro? Hade det inte varit uppemot 1 års väntetid hade jag gärna växlat model S:n mot en sådan bara för att veta att det fanns ett vettigt företag med service-möjligheter bakom..
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 08:22
av Jojo
Tars skrev:Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader.

Inte det dummaste Du kan göra. Just nu är en sådan verksamhet helt utan konkurrens. Kanske även jag ska sadla om???

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 08:27
av Jojo
GiGurra skrev:Önskar att jag hade din förmåga

. Mig har dom mestadels bara viftat bort när jag försökt sätta hårt emot. Jag är sjukt dålig på att få igenom liknande mot säljande part rent generellt. Jag kan väl inte stå inne i deras lokal och skrika åt dem direkt? Då lär jag väl bli portad for life och aldrig får ngt åtgärdat
Som tidigare personer också sagt så vore det förmodligen enklare om jag varit privatkonsument. Iom att det är företagsleasing så har man inte mkt att falla tillbaka på än möjligtvis köplagen (obs EJ konsumentköplagen), förutsatt att Tesla inte redan avtalat bort en hel del (vilket dom förmodligen har).
Sedan ska det ju inte vara så att man skulle behöva strida för sina rättigheter, speciellt om man har betalt ca SEK1M för en produkt med brister

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 08:47
av TeslaM3
bylund skrev:Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 09:17
av HX100
Är det lika illa i exempelvis Norge?
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 09:19
av Bjelke
TeslaM3 skrev:bylund skrev:Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 09:49
av TeslaM3
Bjelke skrev:TeslaM3 skrev:bylund skrev:Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Kan jag tänka mig men har inte ARN ett par månaders handläggningstid också?
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 13:57
av GiGurra
Körde till Werksta och dom tittade på det direkt. Monterat om lister (som inte satt helt rätt och samlat på sig en del vatten) och blåst rent dräneringskanaler. Hjälper inte det så tar dom in bilen på nytt. Lite skillnad i Service-nivå

. Tid mellan felrapport och bil tillbaka: 2h..
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 17 dec 2019 14:30
av Bjelke
Det var som fan!

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 18 dec 2019 13:57
av GiGurra
Bjelke skrev:Det var som fan!

Ropade hej för tidigt. Samma issue fortfarande. Åkte till Tesla igen direkt efter och fick till slut dem att hjälpa mig. Gäller visst att hamna hos rätt handläggare - nu tog dom in bilen direkt och ställde diagnos på en gång :S. Har fått en lånebil att köra över jul.
Hål i taket typ (glaslisten framför takluckan som inte sitter tätt)
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 18 dec 2019 14:05
av La Liberte
Service nivå hos Tesla Malmö är fantastisk!! Tack.
Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?
Postat: 18 dec 2019 15:58
av EnTraktor
TeslaM3 skrev:Bjelke skrev:TeslaM3 skrev:bylund skrev:Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Kan jag tänka mig men har inte ARN ett par månaders handläggningstid också?
Vet inte riktigt hur länge man väntar på ett beslut, men ARN begärde in svar från Tesla redan efter en vecka i mitt fall. Tesla's svar var att ringa och ge mig tid samma dag och svara ARN att vi har nått förlikning.