Sida 1 av 1
Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 12:32
av Ekokobonden
Lämnade in bilen på foliering och lackförsegling igår morse. De fick med ett av nyckelkorten. De låste upp och flyttade in bilen i verkstaden igår, och den låste sig när de la in nyckelkortet på kontoret igår kväll. Imorse ringde de mig och sa att de inte lyckades låsa upp bilen. Jag kollar på appen - men får ingen kontakt med bilen. Inte heller hustruns app får kontakt. Letar upp supporttelefonnummer till Tesla Göteborg, där vi hämtade ut bilen ny för en vecka sedan. Tre olika nummer, ett 031-, ett 020- och ett 0775-nummer. Alla nummer leder till samma telefonsvarare... Väljer först support för blåtand mm, får efter 5 min märklig musik prata med en norrman, som ber om regnr men inte lyckas få nån kontakt med bilen. Väljer nästa samtal akuthjälp vid utelåsning istället, får efter 15 min märklig musik prata engelska, han tror bestämt att verkstaden kopplat bort 12-V batteriet, för det är enda möjliga anledningen till att det kan bli såhär... Ringer verkstaden - men de har inte kopplat bort nånting. Tredje Teslasamtalet väljer jag verkstad, får efter en timme irriterande musik prata med en svensk (!) kille. Han felsöker dock på samma sätt som norrmannen och lyckas inte fixa felet. Får besked att enda sättet att (förhoppningsvis) låsa upp bilen är med det andra nyckelkortet, eller att jag kommer inom blåtandsavstånd till bilen med min telefon. Så det blir till att ta bussen 3 mil och promenera 1,5 km genom stan ut till verkstaden, hustrun är på jobbet med Leafen och kommer inte hem förrän sent efter årets julbord med kollegorna. Och vi behöver ha bilen till svärmor 40 mil resa på torsdag...

Re: Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 12:36
av TeslaM3
Ekokobonden skrev:Lämnade in bilen på foliering och lackförsegling igår morse. De fick med ett av nyckelkorten. De låste upp och flyttade in bilen i verkstaden igår, och den låste sig när de la in nyckelkortet på kontoret igår kväll. Imorse ringde de mig och sa att de inte lyckades låsa upp bilen. Jag kollar på appen - men får ingen kontakt med bilen. Inte heller hustruns app får kontakt. Letar upp supporttelefonnummer till Tesla Göteborg, där vi hämtade ut bilen ny för en vecka sedan. Tre olika nummer, ett 031-, ett 020- och ett 0775-nummer. Alla nummer leder till samma telefonsvarare... Väljer först support för blåtand mm, får efter 5 min märklig musik prata med en norrman, som ber om regnr men inte lyckas få nån kontakt med bilen. Väljer nästa samtal akuthjälp vid utelåsning istället, får efter 15 min märklig musik prata engelska, han tror bestämt att verkstaden kopplat bort 12-V batteriet, för det är enda möjliga anledningen till att det kan bli såhär... Ringer verkstaden - men de har inte kopplat bort nånting. Tredje Teslasamtalet väljer jag verkstad, får efter en timme irriterande musik prata med en svensk (!) kille. Han felsöker dock på samma sätt som norrmannen och lyckas inte fixa felet. Får besked att enda sättet att (förhoppningsvis) låsa upp bilen är med det andra nyckelkortet, eller att jag kommer inom blåtandsavstånd till bilen med min telefon. Så det blir till att ta bussen 3 mil och promenera 1,5 km genom stan ut till verkstaden, hustrun är på jobbet med Leafen och kommer inte hem förrän sent efter årets julbord med kollegorna. Och vi behöver ha bilen till svärmor 40 mil resa på torsdag...

Kan man inte be dem ladda ned Tesla appen och tillfälligt ge dom inloggningsdetaljer för att se om de kan låsa upp bilen med deras telefon? Byt sedan lösenord till kontot. Eller måste man på något sätt ha kortet för att para ihop en ny telefon?
Re: Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 12:41
av tor-ake
Kanske de lyckats dra ur batteriet? Tänds skärmen när de drar i handtaget?
De får I så fall nödöppna frunken och koppla på en batteriladdare.
Re: Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 15:24
av Ekokobonden
Efter att chefen på folieringsverkstaden nu pratat direkt med Tesla-supporten är beskedet att bilen hamnat i nån sorts service-mode, nåt som bara ska kunna hända när bilen är ansluten till det interna nätverket inuti en auktoriserad Teslaverkstad. Så för att kunna låsa upp bilen måste den förmodligen bärgas till Tesla i Göteborg.

Re: Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 20:17
av Bejje
Ekokobonden skrev:Efter att chefen på folieringsverkstaden nu pratat direkt med Tesla-supporten är beskedet att bilen hamnat i nån sorts service-mode, nåt som bara ska kunna hända när bilen är ansluten till det interna nätverket inuti en auktoriserad Teslaverkstad. Så för att kunna låsa upp bilen måste den förmodligen bärgas till Tesla i Göteborg.

Jag skulle ha gissat på att den hamnat i radioskugga utanför mobil/nätverkstäckning innan du skrev det där. Ställer jag min bil i vissa garage får jag inte kontakt med den heller via app:en, det i kombination med att verkstaden inte kan använda nyckelkortet var min gissning.
Låter märkligt om den inte är ansluten till ett internt Tesla nät att den går i serviceläge och spontanlåser dörrarna, speciellt om inte Tesla själva kan få kontakt med den.
Re: Bilen i baklås på verkstaden
Postat: 17 dec 2019 20:26
av Bjelke
Bejje skrev:Ekokobonden skrev:Efter att chefen på folieringsverkstaden nu pratat direkt med Tesla-supporten är beskedet att bilen hamnat i nån sorts service-mode, nåt som bara ska kunna hända när bilen är ansluten till det interna nätverket inuti en auktoriserad Teslaverkstad. Så för att kunna låsa upp bilen måste den förmodligen bärgas till Tesla i Göteborg.

Jag skulle ha gissat på att den hamnat i radioskugga utanför mobil/nätverkstäckning innan du skrev det där. Ställer jag min bil i vissa garage får jag inte kontakt med den heller via app:en, det i kombination med att verkstaden inte kan använda nyckelkortet var min gissning.
Låter märkligt om den inte är ansluten till ett internt Tesla nät att den går i serviceläge och spontanlåser dörrarna, speciellt om inte Tesla själva kan få kontakt med den.
Bra hypotes, borde testas före bärgning
