Sida 1 av 1
Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:18
av fbodin
Har ni nyligen fått förslag på inlösenpris från Tesla? Fick en på en S75D, 2017, 5000 mil på 500k ink moms, har ett drygt halvår kvar på leasingavtalet. Restvärdet är på ca 700k
Känns som de räknat fel på momsen, eller är det så illa? Erfarenheter?
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:26
av OfarligTesla
Låter som du fått ett riktigt bra pris för att vara av Tesla. Kan säkert få mer på andra ställen men inte så galet mycket mer som det brukar vara med Tesla. Andrahandsmarknaden är fortfarande rätt knäpp och betalar mer än den borde. Kan ju få en ny för 780k efter premie så.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:29
av fbodin
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:35
av Mattys
Jag har en 75D som gått 4300 med leasing som går ut sista Jan. Jag fick bud under 500k har även kollat med andra firmor och de bjuder inte spec mycket mer. Så för att citera tidigare kommentar så tror jag du fått ok betalt. Fråga är hur du kan ha så mkt restvärde? Det är väl snarare det som känns off snarare än Teslas bud även om jag också hade hoppats på mer.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:44
av HelectriC
intressanta belopp!
Jag fick ett inlösenpris på 590kNOK för nån vecka sedan, men det var i Norge och bilen var ju betydligt billigare som ny kontra i Sverige. S75D, dec-17, 4000mil, all utrustning. Ny kostade den 750kNOK.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 08:56
av jos32
Det är väl inte Teslas fel att du satt ett sånt högt restvärde?
Tycker också du verkar fått bra pris..
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 09:31
av granlundii
Bra och bra, men låter i alla fall som ett normalt inbytespris från Tesla. Som någon skrev så kan man antagligen få lite mera någon annanstans. Men det är ju bara att konstatera att restvärdet är för högt satt, och att värdeminskningen är rätt grym de första 2-3 åren på dyra bilar. Sen lugnar värdeminskningen ner sig en del efter det.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 09:58
av EnTraktor
700k restvärde på en S75D låter extremt högt, 400-450k låter mycket mer rimligt.
Samtidigt är Tesla kända för att betala dåligt.
Följden blir så klart massa $$$ emellan, inget konstigt med det.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 10:22
av Verdi
För 2-3 år sen kostade en ny 75D över en miljon. Har man inte betalt en första förhöjd avgift på 20% och bilen är en sen -17 så är väl 700 tkr inte helt orimligt även om det är väldigt högt. På den tiden snackades det mycket om hur bra andrahandsvärde bilarna har och kanske valde TS därför att chansa med högt restvärde? Med facit i hand var det fel.
500' för en 75D -17 är väl inte helt fel med dagens situation. Jag skulle inte betala mer iaf med tanke på vad en helt ny kostar. Däremot finns det fortfarande en liten chans att få bättre betalt på blocket/kvd. Hör t ex med Fordonsbolaget. De försöker trots allt sälja denna för 700':
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/87442803 Tänker att de borde kunna bjuda åtminstone 600' men man ska inte hoppas för mycket. De är nog mycket medvetna om vad bilarna egentligen borde kosta.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 10:33
av Mattys
Jag kollade med Fordonsbolaget och undra om inte de var de som bjöd lägst av alla jag kollade med. De bud jag fått dock pendlar mellan 480-520k så Tesla bjuder lågt men faktiskt inte lägst av de bud jag fick. Tror såklart också man får bäst betalt om man säljer privat men det blir inga fantasisummor ändå. Sen är det väl i teori ingen större skillnad att lägga 200k i första förhöjda eller behöva betala 200k när man säljer. Visst det kanske göra några kr på räntan men det är förmodligen rätt lite i sammanhanget.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 10:58
av OfarligTesla
Ja det förstod jag men jag förstår fortfarande inte vad du tycker är konstigt. Att tesla ger dig 500k är ju inte speciellt dåligt givet marknadsvärdet, att du valt att sätta restvärdet för högt påverkar ju inte andrahandsmarknaden. Verkar som att andrahandsmarknaden börjat justera sig lite efter prissänkningen och Tesla faktiskt börjat justera upp priserna till rimligare nivåer.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 11:40
av MattiasH
Jag har liknande situation med en s75d - 17 som skall lösas nu i vår (lån med restvärde). Jag lade mer i handpenning än vad Tesla föreslagit, vilket jag är glad över nu. Vårt restvärde skulle därför "bara" bli ca 400000. Då vårt alternativ varit att antingen lösa ut bilen eller använda bilen som inbyte till en ny Tesla så har jag försökt bedöma vad bilarna ligger ute för. Har då konstaterat att jag i bästa fall kan få 600000kr för den. Då blir det i så fall privat försäljning på blocket. Dock vet jag inte vad bilarna faktiskt går för.
Har istället bestämt mig för att vara ekonomisk och behålla bilen snarare än att byta till en ny.
Att betala 200000kr och dessutom lämna tillbaka bilen hade inte känts så kul håller jag med om, bättre då att om möjligt försöka finansiera så du kan behålla bilen istället, skulle jag säga.

(men man får vara glad att man haft låg månadskostnad dessa 3år iaf)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 13:04
av fbodin
Restvärdet ska ju spegla nån typ av marknadsvärde och är oavhängigt om man har ett förhöjt första eller inte - det påverkar bara i den takt man amorterar
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 13:07
av fbodin
MattiasH skrev:Jag har liknande situation med en s75d - 17 som skall lösas nu i vår (lån med restvärde). Jag lade mer i handpenning än vad Tesla föreslagit, vilket jag är glad över nu. Vårt restvärde skulle därför "bara" bli ca 400000. Då vårt alternativ varit att antingen lösa ut bilen eller använda bilen som inbyte till en ny Tesla så har jag försökt bedöma vad bilarna ligger ute för. Har då konstaterat att jag i bästa fall kan få 600000kr för den. Då blir det i så fall privat försäljning på blocket. Dock vet jag inte vad bilarna faktiskt går för.
Har istället bestämt mig för att vara ekonomisk och behålla bilen snarare än att byta till en ny.
Att betala 200000kr och dessutom lämna tillbaka bilen hade inte känts så kul håller jag med om, bättre då att om möjligt försöka finansiera så du kan behålla bilen istället, skulle jag säga.

(men man får vara glad att man haft låg månadskostnad dessa 3år iaf)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Låter vettigt, verkar bli samma för mig. Är ju ändå sjukt nöjd med bilen!
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 13:14
av hanty
Har just avyttrat leasingbil M S85D -15, 11700 mil. Erbjöds 370 t kr av Tesla, Riddermarks sålde den för 514t kr -30t i kommission, ca 485t kr istället för 370t kr. Det var möjligt för köpare att dra momsen.
Re: Inlösen
Postat: 18 dec 2019 14:01
av wolhen
Sålde min leasade MS 75D från 2016 6500mil på KVD i oktober -19. Fick 600’ inkl moms för den. Hade 470’ i restvärde och Tesla erbjöd typ 490’ inkl moms för bilen.
Tycker också att ditt restvärde är satt för högt, men å andra sidan betyder det att du haft den lite för ”billigt” under leasingperioden, att den faktiska värdeminskningen varit större.
Mkt smidigt att sälja via KVD ist för ex blocket. Bara att lämna in och så hålls auktion inom 2 v. Typ 10’ i avgift som iaf köparen betalar en del av. Får du inte det pris du vill ha behöver du inte sälja (reservationspris), dock lär du då betala avgiften.
Skickat från min iPhone med Tapatalk