BMW iX3
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX3
Tesla modell X, 2.250kg
Tesla modell 3, 1000kg
Audi e-tron 55 Quattro, 1.800kg
Mercedes EQC, 1.800kg
Polestar 2, 1.500kg
Volvo XC40 P8 Recharge, 1.500kg
Skoda Enyaq 4wd ,1.200kg
Intressant är att alla ovanstående elbilar har en dragvikt på mellan 1000 och 2250kg och 4wd.
Medans BMW iX3 är endast bakhjulsdriven och har en dragvikt på 750kg.
Tror inte på någon större succé.
https://ev-database.de/pkw/1136/BMW-iX3
Tesla modell 3, 1000kg
Audi e-tron 55 Quattro, 1.800kg
Mercedes EQC, 1.800kg
Polestar 2, 1.500kg
Volvo XC40 P8 Recharge, 1.500kg
Skoda Enyaq 4wd ,1.200kg
Intressant är att alla ovanstående elbilar har en dragvikt på mellan 1000 och 2250kg och 4wd.
Medans BMW iX3 är endast bakhjulsdriven och har en dragvikt på 750kg.
Tror inte på någon större succé.
https://ev-database.de/pkw/1136/BMW-iX3
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX3
Jag har en teori. Jag tror att de inte vill sälja elbilar. Jag har inga bevis, bara en gnagande känsla. Men det kan ju inte stämma, för alla vill väl sälja elbilar. Eller....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BMW iX3
Jag tror man är lite ängsliga över vad deras nuvarande kunder vill ha för att byta till elbil.
Re: BMW iX3
BMW iX3 erbjuds bara med Bakhjulsdrift?
Är inte grejen med X att det ska vara fyrhjulsdrift?
Är inte grejen med X att det ska vara fyrhjulsdrift?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW iX3
I BMWs fall kan det mycket väl bli så iaf...Front242 skrev:Trots allt är ju elbilar bara en parantes i bilhistorien
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW iX3
Jag tycker det är lite sorgligt att de har gått vilse så ordentligt. Jag hade sex stycken BMW på raken och gillade verkligen märket, men nu liksom. Bara det här med de horribla grillarna och hanteringen av elbilar.Bjelke skrev:I BMWs fall kan det mycket väl bli så iaf...Front242 skrev:Trots allt är ju elbilar bara en parantes i bilhistorien
Re: BMW iX3
Det är i grunden positivt att det blir större urval av elbilar. Men detta känns som en kopia på Mercedes EQC fast 1,5 senare. Jag har själv aldrig kört en EQC men förstått att det är bekväm osv. Men det här känns som en dålig kompromiss mot fossilen. 510l bagage i en ganska stor SUV??? Borgar för små innermått och dragvikt på 750kg.
Jag bryr mig inte särskilt mycket om 0-100 tider men 6,8 sek... känns verkligen konstruerat för att inte vara snabbare än fossilen.
Är detta en attraktiv bil Q1 2021? Eller har man bara riktat in sig på målgruppen: vill ha en elbil och det MÅSTE vara en BMW?
Jag bryr mig inte särskilt mycket om 0-100 tider men 6,8 sek... känns verkligen konstruerat för att inte vara snabbare än fossilen.
Är detta en attraktiv bil Q1 2021? Eller har man bara riktat in sig på målgruppen: vill ha en elbil och det MÅSTE vara en BMW?
Re: BMW iX3
Jag är verkligen ingen fan av SUV:ar och jag bryr mig inte om en massa motoreffekt, accelerationsiffror eller fyrhjulsdrift. Men detta ska väl vara en SUV eller? Och uppenbarligen är det ju så att de flesta som köper en sådan bil faktiskt vill ha AWD och mycket prestanda. Och om inget annat så brukar en SUV kunna användas för att dra ett vettigt släp, även el-SUVarna har ju fått den egenskapen. Vad fan håller BMW på med? Det känns som ett dåligt skämt och man liksom väntar på att de säger april-april för att sedan rulla fram den riktiga bilen.
Vem vill de konkurrera med? i3:an kanske?
Vem vill de konkurrera med? i3:an kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BMW iX3
Nä, förstår inte.
Jag har tidigare tyckt att vissa på detta forum har varit lite väl konspiratoriska när de hävdat att traditionella biltillverkare inte vill sälja elbilar men här känns det ganska uppenbart att denna produkt är framtaget med kriteriet att inte vara bättre än fossilsyskonen.
Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
Jag har tidigare tyckt att vissa på detta forum har varit lite väl konspiratoriska när de hävdat att traditionella biltillverkare inte vill sälja elbilar men här känns det ganska uppenbart att denna produkt är framtaget med kriteriet att inte vara bättre än fossilsyskonen.
Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
Re: BMW iX3
Med förakt, skulle jag gissa. Åtminstone bland BMWs kunder.Nilp skrev:Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BMW iX3
Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.
Är lite besviken att Skoda Enyaq bara får dra 1000/1200kg.
Trodde faktiskt att den skulle komma upp i 1.500kg som Volvon i alla fall.
Man kan ju hoppas på Audi Q4 får dra 1.500kg.
Och Mercedes EQA.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.
Är lite besviken att Skoda Enyaq bara får dra 1000/1200kg.
Trodde faktiskt att den skulle komma upp i 1.500kg som Volvon i alla fall.
Man kan ju hoppas på Audi Q4 får dra 1.500kg.
Och Mercedes EQA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX3
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: BMW iX3
Tror också den kommer sälja. Väldigt många gillar BMWs SUVar.Albin skrev:E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Re: BMW iX3
Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...Albin skrev:E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.
Re: BMW iX3
När(om?) det sker så kommer det finnas flera andra som levererar det.Zalman3 skrev:Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.
Men det lär dröja flera år. Den dagen de lanseras är avgasbilarna verkligen döda, och det har dom inte råd med närmaste åren.
Jag gissar 2024-2025, om dom har överlevt tills dess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Det var värst vad negativa många verkar vara. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över pris och specifikationer. Mycket lägre pris än e-Tron, EQC och iPace, men samtidigt snålare och med längre räckvidd. För de som aldrig skulle kunna tänka sig en e-Niro men inte vill sträcka sig till att betala så mycket som man får ge för en e-Tron, givet dess trots allt begränsade räckvidd, så känns det som ett klockrent val. 6,8 sekunder till hundra är ju inte direkt långsamt, och de flesta som köper SUV:ar har ändå ingen som helst användning av fyrhjulsdrift. Dessutom verkar laddkurvan vara riktigt trevlig. 34 minuter från 0-80% och ett batteri på 74 kWh netto ger ett snitt på över 100 kW upp till 80%, om jag inte räknar fel. Inte illa! Synd att den är så gräsligt ful bara.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW iX3
BMWs strategi med att ha fossilmodeller som man kan få i eldriven utförande tror jag inte på.Albin skrev:E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Bilar som är byggda som elbilar från grunden är så mycket bättre.
Om man jämför:
BMW iX3
2wd
Drag 750kg
Räckvidd 459 WLTP
Bagage 510 liter
Acceleration 0 - 100 km/h6.8 sec
286 hk
Pris 68.040 euro
AUDI Q4
4wd
Drag minst 1.200kg gissar jag på eftersom tvillingen Skoda Enyaq har det
Räckvidd 450 WLTP
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Bagage, gissar på större än för BMW iX3, men mindre än Skoda Enyaq 585 liter
306 hk
Pris 55.000 euro
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Jag skulle alla dagar i veckan välja Audi Q4 framför BMW iX3.
Tesla modell Y vinner alla ronder också mot BMWn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX3
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Re: BMW iX3
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.
Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.
Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX3
Jag är en privatperson...Verdi skrev:X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: BMW iX3
Håller med. Sen tror jag att man kan sälja mellantingsmodeller, Polestar 2 kan väl sägas vara det men jag tror den kommer sälja bra. På samma sätt som Model 3 gör det trots att den inte direkt är en bilmodell som är hetast på marknaden på fossilbilssidan. Det mesta går att sälja om bara priset är rätt. IX3 har helt enkelt inte rätt pris.Nilp skrev:Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...Albin skrev:E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: BMW iX3
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...Bruno skrev:Jag är en privatperson...Verdi skrev:X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW iX3
Zalman3 skrev:Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.
Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.
Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X
Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.
Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.