BMW iX3
Postat: 18 dec 2019 11:49
Nu börjar det komma mera information om BMW iX3.
https://www.electrive.net/2019/12/18/bm ... ersoehnen/Under det kommande året kommer iX3, den första BMW med "femte generationen" av elektriska enheter från den bayerska biltillverkaren, att gå i produktion. BMW har nu gett ytterligare detaljer om eDrive-enheten, som också kommer att användas i i4 och iNext från 2021.
Drive är en egen utveckling, där BMW Groups mer än tio års erfarenhet inom elektromobilitet har flödat, vilket tillverkaren betonar i ett meddelande som finns tillgängligt på electrive.net. Eftersom den nya drivenheten kombinerar elmotor, kraftelektronik och växellåda i ett centralt hölje, har installationsutrymmet och vikten på den starkt integrerade drivenheten "avsevärt" minskat i förhållande till den medföljande kraften.
I iX3 kommer den elektriska drivenheten som används som den bakre motorn att producera 200 kW, effekttätheten i 200 kW-versionen borde vara 30 procent högre än den för de tidigare använda enheterna. Eftersom drivenheten bör vara flexibel skalbar kan den enligt BMW användas i "olika fordonskoncept och segment". BMW indikerar i en grafik att 90 kW är möjliga för en "Entry Level BEV" och mer än 300 kW för en "Performance BEV" i den andra änden av spektrumet. Intressant detalj för iX3: s körbarhet: Vridmomentet på 400 Nm ska "även med höga hastigheter" på grund av speciella designfunktioner.
BMW nämner också provisoriska räckvidd och konsumtionsvärden: i WLTP, iX3 bör ha en räckvidd på mer än 440 kilometer, bayern indikerar den provisoriska förbrukningen som "mindre än 20 kWh / 100 km". Batteriet har ett nettoenergiinnehåll på 74 kWh. Som jämförelse: En Tesla Model 3 med långdistansbatteri och fyrhjulsdrift har ett WLTP-intervall på 560 kilometer - med en systemeffekt på 317 kW och ett energienivå på 75 kWh. Ändå skriver BMW: "Tack vare den låga effektiviteten för dess drivkomponenter och den höga energitätheten hos högspänningsbatteriet uppnår BMW iX3 ett räckvidd som konventionella elfordon bara kan uppnå med ett betydligt större och motsvarande tyngre batteri." Kommunikation inte.
Det finns ytterligare detaljer för de celler som används. Dessa levereras förmodligen av CATL, iX3 är känd för att byggas av BMW Brilliance joint venture i Shenyang, Kina. De fortfarande prismatiska cellerna förlitar sig på NMC-811-tekniken, enligt BMW kan koboltinnehållet minskas "med ytterligare två tredjedelar". Jämfört med de battericeller som tidigare använts i företaget sägs den gravimetriska energitätheten på cellnivå ha förbättrats med cirka 20 procent.
BMW ger för närvarande inga ytterligare siffror på cellerna eller de färdiga högspänningsbatterierna. Precis som på enheten bör batteriet vara flexibelt skalbart - enligt tidigare rapporter bör BMW planera med batteristorlekar på 60, 90 och 120 kWh. Intressant här: I det aktuella tillkännagivandet nämner BMW bara nettouxinnehållet i iX3-batteriet på 74 kWh, men inget bruttovärde. Om detta är 90 kWh brutto, skulle den oanvända bufferten vara relativt stor - men detta har inte bekräftats av tillverkaren.
Oavsett detta är biltillverkaren mycket övertygad om sitt högspänningsbatteri: "I summan av alla relevanta aspekter, särskilt när det gäller livslängd och säkerhet, visar BMW högspänningsbatterier det bästa av det som kan visas idag," skrev det Münchenbaserade företaget med tillförsikt. IX3s battericeller är också de första som tillverkas med BMW: s nya inköpsprincip: Som välkänt köper biltillverkaren kobolt och litium själv och skickar sedan råvarorna till celltillverkarna - det är så bilproducenten vill uppnå högsta möjliga spårbarhet i sin leveranskedja.
Kobolt kommer från gruvor i Marocko och Australien , och BMW har också nyligen tecknat leveransavtal för en australisk gruva för litium . Gruvdrift där bör ha en betydligt lägre vattenförbrukning än de kända litiumgruvorna i Sydamerika. Cellerna själva är byggda för den femte generationen eDrive från CATL och Samsung SDI. BMW beställde miljarder värden i november för att säkra sina batterikrav fram till 2031.
De inhandlade cellerna (men tillverkade enligt BMW specifikationer) grupperas sedan i moduler av biltillverkaren och dessa monteras på ett modellspecifikt sätt för att bilda de färdiga batteripaketen. Som vanligt i SUV: er sitter högspänningsbatteriet i iX3 i fordonsgolvet mellan axlarna. Enligt BMW borde det inte förlora plats för passagerare och bagageutrymme jämfört med en konventionellt driven X3.