Accelerations-boost

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ska du köpa Accelerations-boost till din Tesla?

Javisst!
69
25%
Nej, för dyrt
71
26%
Nej, nöjd med accelerationen som den är
132
49%
 
Antal röster: 272

JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Accelerations-boost

Inlägg av JanE »

Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bruno »

JanE skrev:
Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Glad för din skull, jag funderar fortfarande :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Accelerations-boost

Inlägg av gellerstam »

Tycker standard LR AWD börjar kännas normal nu så jag kikade efter denna men alternativet har försvunnit i min app och på mitt konto på webben. :-(

Bra, för jag tjänar ju 20 laxar nu.... 8-)
Tesla Model Y
kontakten2

Re: Accelerations-boost

Inlägg av kontakten2 »

Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Accelerations-boost

Inlägg av kontakten2 »

fth skrev:
fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth
Kul du svarar dig själv :D
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Kul du svarar dig själv :D
Jag tycker det är enklare att citera än att redigera inlägg när jag kommer på ett tillägg, man är väl lite lat :D
kontakten2 skrev:
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Ja, på det sättet är det förstås rätt unikt, sätt ett par flaggor i mjukvara och casha in, det har iofs funnits liknande lösningar för fossilbilar med "trim kits" etc, men OTA tror jag inte så många kan leverera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dbj »

Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Accelerations-boost

Inlägg av FlyingBlue »

dbj skrev:
Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Det kan ju bero på vad det står på din baklucka.............
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Accelerations-boost

Inlägg av [JM] »

Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Accelerations-boost

Inlägg av ippii »

Jag har blåst dörrarna av den Alpina D5 (trimmad BMW 535d) på autobahn med min LR AWD. Typ 100 - 200-ish. Det var innan jag hade acceration boost. Låter konstigt att någon Tesla (även SR+) skulle vara lika slö som en 320d GT.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Magnus71 »

dbj skrev:

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Svaren på detta är enkelt.
Nej, Alla Tesla 3 är ovanligt snabba 80-160 jämfört med alla ICE-bilar. Tex LR skulle spöa en 911 här.
En 320d är inte i samma liga. Kanske hade du kallt batteri och låg SOC och inte plattan i mattan?
Om BMWn kom ikapp dig med fart så blir det så klart svårare att köra ifrån.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Niklas Z »

[JM] skrev:
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Xeik »

Vet inte om det har betydelse (har aldrig provat) men du hade inte chill-läget igång?
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dbj »

Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.

Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.

Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.

Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dd88 »

Ta bilen till banan istället så behöver du inte riskera andra trafikanters hälsa, där finns det gott om bilar att mäta sig med (sannolikt även en och annan 320d)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bruno »

dbj skrev:
Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.

Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.

Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.

Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan :)
Du eller din bil fick inte regnumret på Bmw:n?

Klart den inte ska ha ngn chans, jag och frugan brukar racea, Tesla LR3 AWD (no boost) mot Bmw Z4 35iS drive, tror du att Bmw:n har ngn chans? :lol: Hade det inte varit för att det är en cab så hade jag sålt den eftersom min dotter älskar nedcabbat...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Accelerations-boost

Inlägg av taliz »

Hade det varit från 180+ kanske BMWn, pga växellåda, haft en chans att haka på.

Min lilla 650 streetfighter-hoj har jag dragit Ferraris med i vanliga "gaturejs".
Men i 220+ har jag blivit avhängd av en Honda Accord.
Luftmotstånd och utväxling gör en hel del....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Accelerations-boost

Inlägg av [JM] »

Niklas Z skrev:
[JM] skrev:
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Du har helt rätt. Ville bara visa för trådskaparen att vridmomentet inte är konstant över hela hastighetsintervallet (bara för att det är en elmotor).

Det är, som andra redan påpekat, något annat i detta fall som är orsaken till bristande acceleration.

Hittade f.ö. den här artikeln som visar det du syftar på.

https://cleantechnica.com/2019/08/22/dy ... 5-mph/amp/
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Accelerations-boost

Inlägg av SALVETA »

Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Accelerations-boost

Inlägg av frippan »

SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Accelerations-boost

Inlägg av SALVETA »

frippan skrev:
SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Accelerations-boost

Inlägg av frippan »

SALVETA skrev:
frippan skrev:
SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?
Det som du har läst om är när folk säljer tillbaka sin bil till Tesla så plockar de bort all mjukvara från den, så att de kan sälja den en gång till för att tjäna en extra hacka. Men säljer du den privat eller bilfirma så behåller bilen alla sina uppgraderingar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Accelerations-boost

Inlägg av SALVETA »

Ja det låter ju mer rimligt, tack för upplysningen
Skriv svar