Accelerations-boost
Moderator: Redaktion
Re: Accelerations-boost
Glad för din skull, jag funderar fortfarandeJanE skrev:Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Accelerations-boost
Tycker standard LR AWD börjar kännas normal nu så jag kikade efter denna men alternativet har försvunnit i min app och på mitt konto på webben.
Bra, för jag tjänar ju 20 laxar nu....
Bra, för jag tjänar ju 20 laxar nu....
Tesla Model Y
Re: Accelerations-boost
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Accelerations-boost
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Accelerations-boost
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.fth skrev:Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Accelerations-boost
Kul du svarar dig självfth skrev:Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.fth skrev:Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
/fth
/fth
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Accelerations-boost
Jag tycker det är enklare att citera än att redigera inlägg när jag kommer på ett tillägg, man är väl lite latkontakten2 skrev:Kul du svarar dig själv
Ja, på det sättet är det förstås rätt unikt, sätt ett par flaggor i mjukvara och casha in, det har iofs funnits liknande lösningar för fossilbilar med "trim kits" etc, men OTA tror jag inte så många kan leverera.kontakten2 skrev:Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Accelerations-boost
Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).
Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Accelerations-boost
Det kan ju bero på vad det står på din baklucka.............dbj skrev:Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).
Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Accelerations-boost
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.Re: Accelerations-boost
Jag har blåst dörrarna av den Alpina D5 (trimmad BMW 535d) på autobahn med min LR AWD. Typ 100 - 200-ish. Det var innan jag hade acceration boost. Låter konstigt att någon Tesla (även SR+) skulle vara lika slö som en 320d GT.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Accelerations-boost
Svaren på detta är enkelt.dbj skrev:
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Nej, Alla Tesla 3 är ovanligt snabba 80-160 jämfört med alla ICE-bilar. Tex LR skulle spöa en 911 här.
En 320d är inte i samma liga. Kanske hade du kallt batteri och låg SOC och inte plattan i mattan?
Om BMWn kom ikapp dig med fart så blir det så klart svårare att köra ifrån.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Accelerations-boost
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.[JM] skrev:Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Accelerations-boost
Vet inte om det har betydelse (har aldrig provat) men du hade inte chill-läget igång?
Re: Accelerations-boost
Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.
Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.
Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.
Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan
Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.
Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.
Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan
Re: Accelerations-boost
Ta bilen till banan istället så behöver du inte riskera andra trafikanters hälsa, där finns det gott om bilar att mäta sig med (sannolikt även en och annan 320d)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Accelerations-boost
Du eller din bil fick inte regnumret på Bmw:n?dbj skrev:Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.
Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.
Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.
Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan
Klart den inte ska ha ngn chans, jag och frugan brukar racea, Tesla LR3 AWD (no boost) mot Bmw Z4 35iS drive, tror du att Bmw:n har ngn chans? Hade det inte varit för att det är en cab så hade jag sålt den eftersom min dotter älskar nedcabbat...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Accelerations-boost
Hade det varit från 180+ kanske BMWn, pga växellåda, haft en chans att haka på.
Min lilla 650 streetfighter-hoj har jag dragit Ferraris med i vanliga "gaturejs".
Men i 220+ har jag blivit avhängd av en Honda Accord.
Luftmotstånd och utväxling gör en hel del....
Min lilla 650 streetfighter-hoj har jag dragit Ferraris med i vanliga "gaturejs".
Men i 220+ har jag blivit avhängd av en Honda Accord.
Luftmotstånd och utväxling gör en hel del....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Accelerations-boost
Du har helt rätt. Ville bara visa för trådskaparen att vridmomentet inte är konstant över hela hastighetsintervallet (bara för att det är en elmotor).Niklas Z skrev:Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.[JM] skrev:Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Det är, som andra redan påpekat, något annat i detta fall som är orsaken till bristande acceleration.
Hittade f.ö. den här artikeln som visar det du syftar på.
https://cleantechnica.com/2019/08/22/dy ... 5-mph/amp/
Re: Accelerations-boost
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Re: Accelerations-boost
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Accelerations-boost
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?frippan skrev:Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Re: Accelerations-boost
Det som du har läst om är när folk säljer tillbaka sin bil till Tesla så plockar de bort all mjukvara från den, så att de kan sälja den en gång till för att tjäna en extra hacka. Men säljer du den privat eller bilfirma så behåller bilen alla sina uppgraderingar.SALVETA skrev:Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?frippan skrev:Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver