Sida 1 av 1

Slutdatum för bensinförsäljning tas fram

Postat: 19 dec 2019 12:12
av Zalman3
Slutdatum för bensinförsäljning tas fram.

Nu ska ett slutdatum föreslås för när det inte längre ska finnas några fossila bränslen att tanka.
Sedan tidigare är regeringen, C och L överens om att inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas från 2030.
https://www.nyteknik.se/fordon/slutdatu ... am-6982356

Re: Slutdatum för bensinförsäljning tas fram

Postat: 19 dec 2019 15:11
av Fredrik j
Tror andelen fossilt innehåll i framförallt diesel kan försvinna ganska snabbt. Knäckfrågan är att det måste fungera i befintlig bilpark. Sen har vi frågan om äldre fordon av entusiastkaraktär. Miljöpartiet ser bilen=transport.

Re: Slutdatum för bensinförsäljning tas fram

Postat: 19 dec 2019 15:20
av frippe
Fredrik j skrev:
Tror andelen fossilt innehåll i framförallt diesel kan försvinna ganska snabbt. Knäckfrågan är att det måste fungera i befintlig bilpark. Sen har vi frågan om äldre fordon av entusiastkaraktär. Miljöpartiet ser bilen=transport.
Problemet med att minska andelen dieselolja i dieselbränslet är väl att än så länge finns inget substitut som kan produceras i tillräcklig mängd och till en mindre påverkan på klimat och människans överlevnadsmöjlighet.

Re: Slutdatum för bensinförsäljning tas fram

Postat: 19 dec 2019 16:58
av Filipleven
Det fina med biodiesel (och även flygbränsle) är att det går att göra av många olika råvaror. Så jag tror att vi kan ersätta fossildieseln, men det kräver många olika produktionsmetoder. Några exempel på råvara är:
Grot/sågrester
Svartlut
Vätgas+koldioxid
Överproduktionen från jordbruket
Rester från mat/resturangindustri
Bioavfall
Reningsverkslam
Mfl..

Jag är övertygad om att vi kan förse tung transport och flyg med biobränsle så länge man är öppen för många olika lösningar. Lättare fordon (& små flygplan) blir så klart elektriska!

/Yrkespilot & flygingenjör

Re: Slutdatum för bensinförsäljning tas fram

Postat: 19 dec 2019 17:01
av Fredrik j
frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Tror andelen fossilt innehåll i framförallt diesel kan försvinna ganska snabbt. Knäckfrågan är att det måste fungera i befintlig bilpark. Sen har vi frågan om äldre fordon av entusiastkaraktär. Miljöpartiet ser bilen=transport.
Problemet med att minska andelen dieselolja i dieselbränslet är väl att än så länge finns inget substitut som kan produceras i tillräcklig mängd och till en mindre påverkan på klimat och människans överlevnadsmöjlighet.
Man pratar bara om ett slutdatum för sverige. Redan idag är upp till 40% av dieseln som säljs fossilfri. Vi kan gå till 100% på all diesel som säljs i sverige. Eller varför skulle inte det gå menar du?
Argumentet du har gäller om hela världen ska byta till fossilfritt fordonsbränsle.
Sverige springer ju före lite i panik här. Vi behöver ju inte försöka lösa hela världens transportproblem.