Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hmpftfhdns »

Gissningsvis varken takboxen eller kupétemp som är problemet. Med tanke på att vår iX3 kan åka 30 mil med takbox i dessa förhållanden så måste ju M3 klara det också egentligen. Varit mycket prat om att prekonditionering inför supercharging dragit orimligt mycket energi på sistone — gissar att det är största anledningen.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Dodde »

Dream_car skrev:
Hej,

Jag gjorde första längre resan med Model 3. Förhållandet var följande.
Fullpackad bil, takbox, 3 personer, 15 minus. Sträckan var Stockholm till Borlänge. Enligt reseplaneraren på webben behöver jag inte ladda på vägen. Det kände jag direkt att det kommer inte flyga så när jag satte mig i bilen så föreslog reseplaneraren laddning i Enköping vilket kändes rimligt. Jag upplevde att bilen drog cirka dubbelt så mycket som den brukar göra och jag undrar vad som är mest effektivt framöver.
När vi rullade från enköping så hade jag 313 km angivet på batteriet och när vi var i borlänge (Gylle) hade jag 65 km kvar med rekommendation att ladda så fort som möjligt :P
Sträckan var 147 km.

Om jag ska åka med samma bil och förhållande till Sälen så estimerar jag att jag måste ladda enköping, Borlänge och sedan någon mer stans innan jag kan åka till Hundfjället.
Vi hade 21 grader i bilen under resan.

Vad är bäst att göra för att få ner förbrukningen?
Är det takboxen som är det största problemet eller är det värmen i bilen? Jag körde lugnt, inga galna omkörningar eller för höga hastigheter.
Takboxen alla dagar i veckan. Den lär öka förbrukningen med ca 15-30%. Inte kul att köra omkring med den på vintern. Bör bli lägre förbrukning under sommaren.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hmpftfhdns »

Dodde skrev:
Takboxen alla dagar i veckan. Den lär öka förbrukningen med ca 15-30%. Inte kul att köra omkring med den på vintern. Bör bli lägre förbrukning under sommaren.
Är det verkligen så? När Teslabjörn testade med M3 i 100km/h fick han 13% ökning. Jag gjorde ett kort experiment med vår iX3 och hamnade på 10% i 90km/h. Känner inte att jag hade velat ha skidorna i bilen för att spara det, men det kan ju vara olika förstås.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av ville9 »

Daniel skrev:
ONSatan skrev:
ville9 skrev:
Ska till Trysil om några veckor.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?

Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
Gör samma resa i mars (men bor på Radisson). Posta mer än gärna vad du lär dig!
Vi har precis kommit tillbaka efter att ha firat nyår i Trysil. Stockholm T/R. Bodde mitt i Turistsentrum.
Valde att ladda i Borlänge samt Malung på vägen upp. Snittförbrukning på ca 240wh/km till Borlänge. Stoppet i Malung var mest för att ha tillräckligt med kräm för att slippa leta laddare när vi väl var uppe.

Det finns dock många laddare mitt i Trysil, 10 stycken 22kw som gav 10-11 mil i timmen (ligger vid parkeringen utanför matbutiken/Radisson). Det var alltid ett par stycken lediga, minst.

Man får ladda hem appen ”Mer” från ”Statkraft” och lägga till sina kreditkortsuppgifter. Vanlig typ2-laddare. Appen talar om hur många lediga/upptagna platser det finns.

Fanns även ett par andra laddplatser som betalades via appen ”CloudCharge”, samt ytterligare laddare tillhörande Radisson, vilka jag inte undersökte närmare då utbudet i övrigt var så bra.

Cloudchargeladdplatserna var dock långsammare varför det inte fanns någon anledning att prova dessa då det som sagt oftast fanns möjlighet att ladda på ”Mer-platserna”. Med 10-11 mil i timmen så snurrar det på ganska bra och gör att man inte behöver speciellt lång framförhållning eller oroa sig för att få till det.
Laddningen kostade 0.2kr/min +2.9kr/kWh.

Jag laddade totalt 60.5kwh på 3h30min vilket kostade ca 220:-.

På vägen hem laddade vi bara i Borlänge. Ca 3h15min (26 mil, men satans många fartkameror och byar med 40-sträckor…) tar det från Trysil. Drar mycket mindre på väg söderut och snittade runt 205wh/km. 15 min laddning inklusive käk på Burger King och klippte sen de sista 22 milen till Stockholm på exakt 2h (210wh/km i förbrukning). 42 mil vid avfärd från Borlänge. 14 mil kvar i tanken vid ankomst till Stockholm.

Fullastad MS LR (Raven), två vuxna, två barn. Skidor, pjäxor, lakan, mat, etc i bilen. Ingen takbox. 90% laddning vid avfärd från Stockholm och hade samma utgångsläge vid hemfärd. Körstilen beskrivs kanske bäst som aktiv (tillräckligt juvenil för att i princip alltid försöka komma fram markant snabbare än Teslas, ofta usla, estimat gällandes ankomsttid.

För övrig info: matbutiken som finns har ett helt ok grundutbud, men det är ingen fördom kring de norska matpriserna. En matkasse med blandat innehåll där ”känslan” är att den borde kosta 2-300:- gick på närmare 1.000:-. Är man på semester så är man såklart, men kan kanske vara matnyttig information för vissa (no pun intended).

Det är för tillfället krav på covid-pass samt att man testar sig när man passerar gränsen, vid gränskontrollen. När vi passerade gränsen, såväl på väg dit som hem, fanns det dock ingen gränskontroll över huvud taget. Vet dock inte om det var/är en tillfällighet eller ej.

Hoppas ovanstående svammel är någon behjälplig iaf.
Bra info, tack!

Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?

”Mer-laddarna” utanför Radisson låter bra.
Siktar på dessa!

Var det mkt folk i backarna?
Det verkar ju knökfullt i Sälen…

Matpriser, förstår att det är svindyrt i butiken där.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Dream_car
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jan 2022 10:20

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Dream_car »

Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Hoppas att buggen fixas gällande förvärmningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av mikebike »

Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Hoppas att buggen fixas gällande förvärmningen.
Model 3 facelift och alla Model Y har värmepump, alla andra har elektrisk uppvärmning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av martinot »

Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Är botten på frunken slät så är det PTC. Är botten på frunken randig så är det VP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Är botten på frunken slät så är det PTC. Är botten på frunken randig så är det VP.
Det finns gamla bilar med ny frunk, tydligen tog de gamla slut innan de började montera värmepumpar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Är botten på frunken slät så är det PTC. Är botten på frunken randig så är det VP.
Det finns gamla bilar med ny frunk, tydligen tog de gamla slut innan de började montera värmepumpar.
Sicken luring! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av dfa »

ville9 skrev:
Bra info, tack!

Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Körde samma vända, dvs Norge/Trysil för en vecka sedan.
Vid gränskontrollen i Svinesund testades *alla* passagerade i samtliga bilar. Det tog oss lite drygt 1 timma och en kvart totalt att komma igenom.

Eventuellt så kan det gå fortare om man har med sig egna snabbtester (oanvända) antingen så att man slipper testa på plats eller har en speciell kö med färre bilar. Vet inte eftersom vi inte hade egna tester med oss men vi fick frågan om vi hade det. Kan vara värt att ta med eller undersöka lite närmare om man vill minimera eventuell kötid.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Är botten på frunken slät så är det PTC. Är botten på frunken randig så är det VP.
Det finns gamla bilar med ny frunk, tydligen tog de gamla slut innan de började montera värmepumpar.
Aj då. Då var det inte fullt så enkelt som jag antog, men det kanske är lite av en klassisk Tesla! :D

Men då vet vi ändå att har man slät trunk så är det garanterat PTC iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Fredrik j »

ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av dfa »

Fredrik j skrev:

Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge.
Nej det stämmer inte, inreseanmälan kan göras (som reglerna är per idag) tidigast 3 dagar innan inresa. Jag gjorde min/våran anmälan 3 timmar före gränspassagen dvs på förmiddagen samma dag.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av ville9 »

Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av tor-ake »

De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Daniel »

ville9 skrev:
Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Vi passerade gränsen vid "Gränsbo" runt 16-tiden. Det var knappt några bilar på vägarna därifrån till Trysil och det var ingen gränskontroll så långt ögat nådde varken på vägen dit, eller hem, som sagt. Ett par skyltar som signalerade att vi nu var i Norge var det enda som visade att vi passerat en gräns.

Angående åkning/folk - det var väldigt mycket folk, och tydligen så var snömängden bara hälften gentemot ett "vanligt" år enligt barnens skidskollärare som varit där i fem-sex säsonger. Det var dock gott om snö överallt, men alla backar var tyvärr inte öppna och det blåste mycket på toppen de flesta dagarna, vilket gjorde sikten högst upp lite halvdan första delarna av de längsta backarna. Blåsten gjorde också att det delvis var lite isigt på sina håll, blandat med drivor av snö på andra ställen - så just de backarna kräver lite nivå på åkningen iaf. Det snöade mycket under tiden vi var där så många förmiddagar kändes det nästan som att åka off-pist i backen. Väldigt kul!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Hertsh skrev:
Lacho skrev:
borgward skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.

Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge :roll:
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?
De har fyra Tesla WC utomhus. En dedikerad till Tesla. Först till kvarn och du "betalar" via app (tror det är Easy Park om jag kommer ihåg rätt). Jag säger "betalar" för det står ett pris på skyltarna men jag har alltid blivit debiterad exakt 0 kronor.

Dålig disciplin, flertalet hybrider har setts stå där hela nätter och dagar. Senast jag var där stod till och med Copperhill där själva med en BMW X5 hybrid, inkopplade alla 4 nätterna och dagarna vi var där.

Du behöver inte säga till i receptionen för de vet ingenting. Däremot måste du registrera ditt reg nr i en ipad för att få parkera utan risk för böter.
Var i Åre (Björnen/Sadeln) v1 nu i år och även förra året.
Man anväder MobilPark appen för alla parkeringar. Även Copperhill. Så inget dribbel i Receptionen behövs. Det finns skyltat utanför vad som gäller.
Det finns 2st teslaladdare samt 2st för "andra" bilar. Bara att plugga in så börjar laddningen.
Gällande parkeringen så väljer man i appen vart man står samt om man står på en laddplats eller inte.
Timpriset är 30kr/h för laddplaterna och 20kr/h för övriga.
Det står att teslaladdarna ska ge 14kW men det stämmer inte. Har laddat där två år i rad och bara fått 11kW alla ggr.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Fredrik j »

ville9 skrev:
Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Precis som det står i länken jag postade:

"Om det inte är möjligt att testa sig vid gränsen vid inresa, måste du som gäst själv testa dig innan 24 timmar efter ankomst. Snabbtester kan användas och gäster uppmanas att ta med sig egna snabbtester från hemlandet, men ska tas först efter ankomst till destinationen. Vid positivt testsvar, ska en PCR-test tas snarast möjligt och senast inom 1 dygn på kommunens teststation"

Det är alltså inte obligatorisk testning och kontroll vid gränsen som gäller.
Lite beroende på hur man vill ha det kan man ju välja gränsövergång...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av widell »

tor-ake skrev:
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hmpftfhdns »

widell skrev:
tor-ake skrev:
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Ett exempel.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%

Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?

På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?

Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?



I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Skriv svar