I Orsa Grönklitt finns det åtta nya laddare, men bara fyra syns i appen. Dessutom syns en ensam laddare, som nu är stängd.helix skrev:Det har öppnat en del nya destinationsladdare den här säsongen i fjällen på olika orter. Det står alltså inte helt still även om det såklart måste byggas ut ännu mer.
Listar några exempel på nya laddare vi fått in på ChargeFinder senaste månaden.
Björnrike, 8 st Mer
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/qkejkr
Vemdalsskalet, 10 st Mer
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... len/yr6jx2
Funäsdalen, 16 st ChargeNode
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... len/kjwqqg
Funäsdalen, 6 + 4 eways
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rog/ee9dx5
Romme alpin, 40 st Easypark
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... lpin/pry7z
Experiumtorget Sälen, 14 st Mer
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... len/mwqx22
Kläppen Ski Resort, 18 st ChargeNode
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... sort/eqd5p
Kläppen, runt 30 st eways
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 209/qk9kdy
Tänndalen, 12 st eways
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 7-8/dne5pw
Skistar Sälen, 8 st Virta
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... len/628zqw
Waynes Tandådalen, 4 st Mer (öppnar snart)
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... len/kj9w68
Myrparkeringen Hundfjället, 10 st Mer
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... let/997emz
Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Hyr stuga i Branäs denna vecka. Finns tre Tesla destinationsladdare precis utan för vår ingång (Mattestorp longhouse). Sen finns det ett gäng typ 2 nere vid skidbyn, gissningsvis 8-10 st. Har max sett 3 st ladda samtidigt. Vet inte om det finns laddare uppe på berget. Finns också några stugor med laddbox.Homer skrev:I Branäs finns också 2 Tesla destinationsladdare 6 kW i Mattestorp.
Deras egen hemsida har också info om vilka stugor som har egen laddbox.
Till närmsta SuC i Torsby är det väl 7-8 mil, om man kommer från det hållet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?borgward skrev:Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.Hmpftfhdns skrev:Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det är nog bäst - det gjorde jag. Eventuellt vill de ha betalt också - jag fick ladda gratis med lunchbokning förra året...Lacho skrev:Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?borgward skrev:Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.Hmpftfhdns skrev:Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... odge/95qrx
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?
De har fyra Tesla WC utomhus. En dedikerad till Tesla. Först till kvarn och du "betalar" via app (tror det är Easy Park om jag kommer ihåg rätt). Jag säger "betalar" för det står ett pris på skyltarna men jag har alltid blivit debiterad exakt 0 kronor.Lacho skrev:Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?borgward skrev:Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.Hmpftfhdns skrev:Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
Dålig disciplin, flertalet hybrider har setts stå där hela nätter och dagar. Senast jag var där stod till och med Copperhill där själva med en BMW X5 hybrid, inkopplade alla 4 nätterna och dagarna vi var där.
Du behöver inte säga till i receptionen för de vet ingenting. Däremot måste du registrera ditt reg nr i en ipad för att få parkera utan risk för böter.
MX LR (Raven) 2019
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Rekommenderar Sveg med en 50kW som även var trasig över Jul och Nyår, de måste verkligen hata människor med pengar som åker till fjällen och jag förstår dom till fullo.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Gratis klarar bevisligen inte folk av, blir så trött, det var det samma i bjursås men dör var det en elbil av amerikanskt mörke som laddade mycket längre än de 2 timmar som man fick ladda, sedan ör 2h på en 11 kW löjligt kort tid.Hertsh skrev:De har fyra Tesla WC utomhus. En dedikerad till Tesla. Först till kvarn och du "betalar" via app (tror det är Easy Park om jag kommer ihåg rätt). Jag säger "betalar" för det står ett pris på skyltarna men jag har alltid blivit debiterad exakt 0 kronor.Lacho skrev:Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?borgward skrev:Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.Hmpftfhdns skrev:Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
Dålig disciplin, flertalet hybrider har setts stå där hela nätter och dagar. Senast jag var där stod till och med Copperhill där själva med en BMW X5 hybrid, inkopplade alla 4 nätterna och dagarna vi var där.
Du behöver inte säga till i receptionen för de vet ingenting. Däremot måste du registrera ditt reg nr i en ipad för att få parkera utan risk för böter.
27,8 kWp solceller
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Inte direkt imponerande, hoppas du visste om läget innan du åkte dit så du inte fick t.o.m. batteri.Henriksson skrev:Rekommenderar Sveg med en 50kW som även var trasig över Jul och Nyår, de måste verkligen hata människor med pengar som åker till fjällen och jag förstår dom till fullo.
27,8 kWp solceller
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Ska till Trysil om några veckor.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?
Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?
Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Gör samma resa i mars (men bor på Radisson). Posta mer än gärna vad du lär dig!ville9 skrev:Ska till Trysil om några veckor.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?
Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Voilà! 10 nya.ONSatan skrev:Gör samma resa i mars (men bor på Radisson). Posta mer än gärna vad du lär dig!ville9 skrev:Ska till Trysil om några veckor.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?
Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 7e30e85974
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Ska till säfsen om några veckor, finns det verkligen inte några laddare på anläggningen? Ska bo i "vargspåret" vet att det finns en laddare borta i Fredriksberg vid pizzerian. Men det kan väl inte vara så dåligt att det inte ens finns motorvärmaruttag åtminstone?
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Säfsen har några stugor där man får ladda och några motorvärmaruttag för laddning vid restaurang Hyttan och längst in på parkeringen vid backen. Inget vid Vargspåret tyvärr.Elbaz skrev:Ska till säfsen om några veckor, finns det verkligen inte några laddare på anläggningen? Ska bo i "vargspåret" vet att det finns en laddare borta i Fredriksberg vid pizzerian. Men det kan väl inte vara så dåligt att det inte ens finns motorvärmaruttag åtminstone?
Elbilist sedan 2014
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Tror att de flesta stugor har / hade motorvärmare där (var det senast för 5 år sedan) men om man får använda de till laddning?Elbaz skrev:Ska till säfsen om några veckor, finns det verkligen inte några laddare på anläggningen? Ska bo i "vargspåret" vet att det finns en laddare borta i Fredriksberg vid pizzerian. Men det kan väl inte vara så dåligt att det inte ens finns motorvärmaruttag åtminstone?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det får man generellt inte, bara en grupp av stugor där de modifierat motorvärmaruttagen till laddning. Tyvärr inga laddboxar eller ens eluttag vid de nya boendena vid backen, tycker jag borde vara en självklarhet idag.Tessi19 skrev:Tror att de flesta stugor har / hade motorvärmare där (var det senast för 5 år sedan) men om man får använda de till laddning?Elbaz skrev:Ska till säfsen om några veckor, finns det verkligen inte några laddare på anläggningen? Ska bo i "vargspåret" vet att det finns en laddare borta i Fredriksberg vid pizzerian. Men det kan väl inte vara så dåligt att det inte ens finns motorvärmaruttag åtminstone?
Tror någon av de större aktörerna fick bidrag för att bygga en snabbladdare i Fredriksberg, men det verkar inte ha hänt något där än.
Elbilist sedan 2014
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det kommer snart finnas ca 4-8 laddare vid receptionen, gissar 11-50 kW laddare. Finns ett gäng uttag vid receptionen som är gratis och så finns det 2 Wallbox laddare vid fotbollsplanen(oklart pris). Gissar att 50% av stugorna har laddare nu och inom 6 mån så kommer många fler få laddare till stugorna.Klintan skrev:Det får man generellt inte, bara en grupp av stugor där de modifierat motorvärmaruttagen till laddning. Tyvärr inga laddboxar eller ens eluttag vid de nya boendena vid backen, tycker jag borde vara en självklarhet idag.Tessi19 skrev:Tror att de flesta stugor har / hade motorvärmare där (var det senast för 5 år sedan) men om man får använda de till laddning?Elbaz skrev:Ska till säfsen om några veckor, finns det verkligen inte några laddare på anläggningen? Ska bo i "vargspåret" vet att det finns en laddare borta i Fredriksberg vid pizzerian. Men det kan väl inte vara så dåligt att det inte ens finns motorvärmaruttag åtminstone?
Tror någon av de större aktörerna fick bidrag för att bygga en snabbladdare i Fredriksberg, men det verkar inte ha hänt något där än.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Kul att det händer något. 50 kW?Dodde skrev:
Det kommer snart finnas ca 4-8 laddare vid receptionen, gissar 11-50 kW laddare. Finns ett gäng uttag vid receptionen som är gratis och så finns det 2 Wallbox laddare vid fotbollsplanen(oklart pris). Gissar att 50% av stugorna har laddare nu och inom 6 mån så kommer många fler få laddare till stugorna.
Någon mer utveckling vid backen? Sist vi var där parkerade jag vid receptionen, sprang tillbaka i mörkret till Vargspåret (4 km?) och tillbaka när bilen var laddad. Inte så praktiskt.
Elbilist sedan 2014
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Vi har precis kommit tillbaka efter att ha firat nyår i Trysil. Stockholm T/R. Bodde mitt i Turistsentrum.ONSatan skrev:Gör samma resa i mars (men bor på Radisson). Posta mer än gärna vad du lär dig!ville9 skrev:Ska till Trysil om några veckor.
Någon som varit där nyligen?
Finns lättåtkomliga laddare runt området där man kan ladda lite utan att behöva fixa med brickor och grejer?
Kommer förmodligen dit med hyfsat batteri, står parkerad 3 nätter och vill sen ladda fullt på avresedagen (som är en söndag) inför hemfärd.
Bor på ”the Lodge” som ligger typ jämte sas Radisson vid turistsentret.
Valde att ladda i Borlänge samt Malung på vägen upp. Snittförbrukning på ca 240wh/km till Borlänge. Stoppet i Malung var mest för att ha tillräckligt med kräm för att slippa leta laddare när vi väl var uppe.
Det finns dock många laddare mitt i Trysil, 10 stycken 22kw som gav 10-11 mil i timmen (ligger vid parkeringen utanför matbutiken/Radisson). Det var alltid ett par stycken lediga, minst.
Man får ladda hem appen ”Mer” från ”Statkraft” och lägga till sina kreditkortsuppgifter. Vanlig typ2-laddare. Appen talar om hur många lediga/upptagna platser det finns.
Fanns även ett par andra laddplatser som betalades via appen ”CloudCharge”, samt ytterligare laddare tillhörande Radisson, vilka jag inte undersökte närmare då utbudet i övrigt var så bra.
Cloudchargeladdplatserna var dock långsammare varför det inte fanns någon anledning att prova dessa då det som sagt oftast fanns möjlighet att ladda på ”Mer-platserna”. Med 10-11 mil i timmen så snurrar det på ganska bra och gör att man inte behöver speciellt lång framförhållning eller oroa sig för att få till det.
Laddningen kostade 0.2kr/min +2.9kr/kWh.
Jag laddade totalt 60.5kwh på 3h30min vilket kostade ca 220:-.
På vägen hem laddade vi bara i Borlänge. Ca 3h15min (26 mil, men satans många fartkameror och byar med 40-sträckor…) tar det från Trysil. Drar mycket mindre på väg söderut och snittade runt 205wh/km. 15 min laddning inklusive käk på Burger King och klippte sen de sista 22 milen till Stockholm på exakt 2h (210wh/km i förbrukning). 42 mil vid avfärd från Borlänge. 14 mil kvar i tanken vid ankomst till Stockholm.
Fullastad MS LR (Raven), två vuxna, två barn. Skidor, pjäxor, lakan, mat, etc i bilen. Ingen takbox. 90% laddning vid avfärd från Stockholm och hade samma utgångsläge vid hemfärd. Körstilen beskrivs kanske bäst som aktiv (tillräckligt juvenil för att i princip alltid försöka komma fram markant snabbare än Teslas, ofta usla, estimat gällandes ankomsttid.
För övrig info: matbutiken som finns har ett helt ok grundutbud, men det är ingen fördom kring de norska matpriserna. En matkasse med blandat innehåll där ”känslan” är att den borde kosta 2-300:- gick på närmare 1.000:-. Är man på semester så är man såklart, men kan kanske vara matnyttig information för vissa (no pun intended).
Det är för tillfället krav på covid-pass samt att man testar sig när man passerar gränsen, vid gränskontrollen. När vi passerade gränsen, såväl på väg dit som hem, fanns det dock ingen gränskontroll över huvud taget. Vet dock inte om det var/är en tillfällighet eller ej.
Hoppas ovanstående svammel är någon behjälplig iaf.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Trysil erbjuder laddning via Mer eller cloud. Pris drygt 3kr kwh. God tillgång nedanför turistsentret Finns billiga Tesla superchargers för 2,7krkwh längs vägen
Ska till Hemsedal senare i vinter. Hur är tillgången och priser där? Verkar som de Tesla superchargers som ligger åt det hållet är dyra ca 4 kr kwh. Om bra priser och i Hemsedal kan man ladda där istället
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Ska till Hemsedal senare i vinter. Hur är tillgången och priser där? Verkar som de Tesla superchargers som ligger åt det hållet är dyra ca 4 kr kwh. Om bra priser och i Hemsedal kan man ladda där istället
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Överlag väldigt dyr laddning på superchargers i Sverige, 4,65kr kwh på de flesta ställen ( Varberg undantaget). Blir ju 9kr mil. Dieslbil som drar 0,5l milen får samma milkostnad. Kan löna sig med andra laddlösningar om man inte har bråttom. T.ex erbjuder Göteborg stad laddning för 2,5 kr kwh
Hur ser det ut i Hemsedal?
Hur ser det ut i Hemsedal?
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?Arn skrev:PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Intressant.Daniel skrev:
Det är för tillfället krav på covid-pass samt att man testar sig när man passerar gränsen, vid gränskontrollen. När vi passerade gränsen, såväl på väg dit som hem, fanns det dock ingen gränskontroll över huvud taget. Vet dock inte om det var/är en tillfällighet eller ej.
Ska till Hundfjället i helgen och funderade på att ta vägen via Sysslebäck och snutten in i Norge och komma ut vid Rörbäcksnäs och nya flygplatsen.
Har dock aldrig kört där innan så funderar dels på hur bred den är (ser ok ut i Google maps) och dels på detta med covid vid gränsen. Men kanske dumt att chansa för 3 mil kortare väg.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Den är framkomlig, har tagit husbilen den vägen ett par gånger. Är ett par små broar som är smala, men kommer jag fram med husbilen 2,30 bred och 3,20 hög så kommer du fram med personbil utan problem.
Dock gränsövergång så är gränsen övervakad så blir det problem.
Dock gränsövergång så är gränsen övervakad så blir det problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Hej,
Jag gjorde första längre resan med Model 3. Förhållandet var följande.
Fullpackad bil, takbox, 3 personer, 15 minus. Sträckan var Stockholm till Borlänge. Enligt reseplaneraren på webben behöver jag inte ladda på vägen. Det kände jag direkt att det kommer inte flyga så när jag satte mig i bilen så föreslog reseplaneraren laddning i Enköping vilket kändes rimligt. Jag upplevde att bilen drog cirka dubbelt så mycket som den brukar göra och jag undrar vad som är mest effektivt framöver.
När vi rullade från enköping så hade jag 313 km angivet på batteriet och när vi var i borlänge (Gylle) hade jag 65 km kvar med rekommendation att ladda så fort som möjligt
Sträckan var 147 km.
Om jag ska åka med samma bil och förhållande till Sälen så estimerar jag att jag måste ladda enköping, Borlänge och sedan någon mer stans innan jag kan åka till Hundfjället.
Vi hade 21 grader i bilen under resan.
Vad är bäst att göra för att få ner förbrukningen?
Är det takboxen som är det största problemet eller är det värmen i bilen? Jag körde lugnt, inga galna omkörningar eller för höga hastigheter.
Jag gjorde första längre resan med Model 3. Förhållandet var följande.
Fullpackad bil, takbox, 3 personer, 15 minus. Sträckan var Stockholm till Borlänge. Enligt reseplaneraren på webben behöver jag inte ladda på vägen. Det kände jag direkt att det kommer inte flyga så när jag satte mig i bilen så föreslog reseplaneraren laddning i Enköping vilket kändes rimligt. Jag upplevde att bilen drog cirka dubbelt så mycket som den brukar göra och jag undrar vad som är mest effektivt framöver.
När vi rullade från enköping så hade jag 313 km angivet på batteriet och när vi var i borlänge (Gylle) hade jag 65 km kvar med rekommendation att ladda så fort som möjligt
Sträckan var 147 km.
Om jag ska åka med samma bil och förhållande till Sälen så estimerar jag att jag måste ladda enköping, Borlänge och sedan någon mer stans innan jag kan åka till Hundfjället.
Vi hade 21 grader i bilen under resan.
Vad är bäst att göra för att få ner förbrukningen?
Är det takboxen som är det största problemet eller är det värmen i bilen? Jag körde lugnt, inga galna omkörningar eller för höga hastigheter.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Se till att bilen är förvärmd, både kupé och batteri. Ladda till 100% under natten och förvärm från appen minst en timma innan avfärd. Fimpa takboxen och lasta skidorna inne i bilen.
Så brukar vi göra när vi åker till vemdalen med SR+ (utan värmepump och octovalve), och förbrukningen brukar hålla sig under eller runt 200Wh/km.
Just nu verkar det florera en bugg i programvaran så att bilar med värmepump och octovalve drar sjukt mycket energi för att förkonditionera batteriet, så man kanske får ta bort laddstopp i navigatorn.
Så brukar vi göra när vi åker till vemdalen med SR+ (utan värmepump och octovalve), och förbrukningen brukar hålla sig under eller runt 200Wh/km.
Just nu verkar det florera en bugg i programvaran så att bilar med värmepump och octovalve drar sjukt mycket energi för att förkonditionera batteriet, så man kanske får ta bort laddstopp i navigatorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -