Sida 1 av 1

Elflygplan

Postat: 26 jul 2015 23:24
av Teslalink
Mitt första inlägg handlar om ett elflygplan. Elon Musk har ju pratat om detta ett par gånger. Hoppas han kan ta sig an det också :)

https://www.youtube.com/watch?v=PJKYekL7JsY

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 09:56
av Teslaspolen
Kom hit precis nu bara för att göra ett inlägg om det, men du var före! :D Kul med sådana här saker!

Efterfrågan ger tekniska resultat på grund av det ekonomiska behovet. Vi har sett det på solkraft och kommer säkerligen att få se det (Det händer redan nu!) i batteriteknologi.

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 11:04
av Herr X
Jättebra! Good find!

I inslaget talar de om att Airbus strävar efter att producera passagerarplan som är eldrivna, men att problemet är energidensiteten hos batterier. Frågan är om inte bränsleceller skulle komma till sin rätt där? Om man lagrar energin som metanol så kan man med bränsleceller bygga helt eldrivna och klimatneutrala flygplan, som borde kunna bära tillräckligt med energi också för längre flygturer. Om jag förstått saken rätt så kan en bränslecell plocka ut lika mycket, eller mer, energi ur väte än vad en jetmotor kan hämta ur flygfotogen? Eller är jag ute och cyklar?

Metanolen kan produceras på plats på flygplatserna genom solceller och vindsnurror - att den totala verkningsgraden blir låg är ju surt, men så länge det inte är möjligt att lagra tillräckligt med energi i batterier så borde metanol och bränsleceller vara ett bra steg på vägen? Eller?

Efterlyser forumanvändaren Kalles synpunkter här - har för mig att han är flygtekniker?

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 18:37
av Martinen
Very nice.
Mycket intressanta idéer.
Hybridvarianter av passagerarplan borde inte behöva ligga jättelångt i framtiden.

När jag har råd med ett elflygplan så ska jag börja flyga igen. :D

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 22:16
av Teslaspolen
Martinen skrev:
Hybridvarianter av passagerarplan borde inte behöva ligga jättelångt i framtiden.
Det sätter tanken i mig: Om ett plan har två olika driftsmedel (Och motorer, det vill säga jetmotor plus propeller), skulle det då vara mera driftsäkert? Tänker för saker så som motorhaveri på grund av vulkanaska?

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 23:26
av LarsL
Eller tvärtom två system som kan gå sönder istället för ett. ;)

Re: Elflygplan

Postat: 27 jul 2015 23:28
av Martinen
LarsL skrev:
Eller tvärtom två system som kan gå sönder istället för ett. ;)
Spelar ju ingen roll om dom är helt oberoende av varandra och båda klarar av driva planet utan det andra systemet.

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 10:02
av AGCF
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 12:24
av Daoops
AGCF skrev:
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt. :)

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 14:09
av Teslaspolen
Daoops skrev:
AGCF skrev:
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt. :)
Fast blir det Tesla eller SpaceX som tar på sig det? I och för sig är SpaceX mål Mars medan Tesla är fossilfritt, men SpaceX lär ha mer erfarenhet av flygning.

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 15:13
av Martinen
Tror mest på Tesla om något.
Flygningen i sig är ju inget konstigt egentligen. Batteritekniken är det viktiga.

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 18:10
av Daoops
Teslaspolen skrev:
Daoops skrev:
AGCF skrev:
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt. :)
Fast blir det Tesla eller SpaceX som tar på sig det? I och för sig är SpaceX mål Mars medan Tesla är fossilfritt, men SpaceX lär ha mer erfarenhet av flygning.
Min teori är ju att Tesla energy är det stora i det här, och det är dom som kommer att leverera drivlinan till bilar, båtar, bussar och flygplan. Och rymdraketer för den delen, även om det såklart inte är drivlinan i det fallet. Så i praktiken typ dom här Pipistrel som gör planet och propellrarna men Tesla batteri och motor och tillhörande elektronik.

Så Tesla svarar jag på din fråga, med lite modifikation för att det är inte helt säkert att det är dom som utvecklar flygplanskroppen.

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 20:35
av AGCF
Efter powerwall borde tesla energys nästa produkt rent logiskt vara ett batteripack/modul till andra fordonstillverkare. Gärna en flyttbar om du frågar mig. På sommaren i båten, i flygplanet och på vintern i snöskotern :)

Re: Elflygplan

Postat: 24 aug 2015 22:27
av Daoops
Absolut en flyttbar! 5,10 och 15 kilos power-rygga för alla eventualiteter. Allt från lövblåsare till båtar och driva lite balla verktyg vid sommarstugan. Och dom där brötiga generatorerna vid glasskiosker och sånt.
Nån som har koll på Wh/kg. 85000/500kg typ? 170 Wh.. Säg 200 Wh per kg för utvecklingen går framåt och man behöver mindre kylning å sånt.

Så 5kg = 1kWh? Stämmer det? Perfekt med bärbara i 1, 2 och 3kWh utformningar då ju.
Och stackbara såklart.

Re: Elflygplan

Postat: 25 aug 2015 08:51
av JFAH
VIll minnas att tesla batteripack ligger på 0.24 kwh/kg. Och nya patteripacken ligger närmare 0.3kwh/kg.

Re: Elflygplan

Postat: 25 aug 2015 08:52
av joel80
1kWh är ungefär vad man får ur ett bilbatteri modell större 90-100ah.. Dom väger liiite mer än 5kg.. Kanske en sådär 3-4ggr mer.. Men de är skapligt billiga... Gissar att ett 1kWhs batteri på 5kg skulle kosta bra mkt mer än ett bilbatteri.

Jag skulle gärna byta ut bilbatterierna i husvagnen till en power-wall modell mindre. (15kg och 3kWh låter lockande.. :) )

Re: Elflygplan

Postat: 04 jul 2020 19:46
av nek0

Re: Elflygplan

Postat: 04 jul 2020 20:33
av nek0
Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)

Re: Elflygplan

Postat: 04 jul 2020 20:37
av FredrikR
nek0 skrev:
Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)
Under vilken tidsperiod då? Försökte hitta ett pris men fann inget. Såg i alla fall att de hade återförsäljare i Finland.

Re: Elflygplan

Postat: 04 jul 2020 21:50
av nek0
FredrikR skrev:
nek0 skrev:
Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)
Under vilken tidsperiod då? Försökte hitta ett pris men fann inget. Såg i alla fall att de hade återförsäljare i Finland.
"Pipistrel bi ove godine trebalo da isporuči 31 aviona Velis Elektro kupcima u sedam zemalja."
https://lat.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=391328
Här står det i år.