Intressant ämne, men jag tror att vi är väldigt långt ifrån den dagen då föraren kan ta en tupplur eller svara på mail medan bilen kör.
En bil som ska vara självkörande kommer att konfronteras med situationer som :
- Halka på vintern och tidiga mornar på hösten.
- Identifiera krossat glas på vägbanan. Lätt för en människa att se, men inte helt enkelt för ett system med aldrig så avancerade sensorer att identifiera.
- Någon har spillt ut olja på vägbanan.
- Timmerbilen framför håller på att tappa delar av sin last ut på körbanan. Läge att hålla j-vligt bra avstånd.
- Ett barn cyklar på trottoaren intill vägbanan och vinglar betänkligt.
- En älg på väg upp på vägbanan.
Ser fram emot autopilot, det är riktigt coolt. Kan tänka mig att det kan stötta under specifika situationer vid långkörning.
Dock, Tesla får gärna fixa navigatorn innan jag låter samma programvara "hålla i ratten" åt mig..
För att inte gå helt OT. Finns nog ingen som är i närheten av Google när det gäller autonoma bilar.
Dom har ju jobbat med det i 5-10 år.
Dessutom har dom mycket trafikinformation via Waze och Google Maps.