Sida 1 av 2

Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 11:24
av Machris
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 11:27
av dstr
Machris skrev:
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.
Någon på forumet hade liknande problem. (enbart sökning på vinterdäck gick inte)

Första svaret från SC var nej, men när det "eskalerades" (om det räckte med tråden här på forumet?) så skulle man självklart hjälpa till ändå.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 12:01
av danni
Hämtar du i Göteborg eller Stockholm? Här i Göteborg har jag ett tips på en bra däckfirma som ligger väldigt nära servicecentret. De brukar ge bra service, det går säkert lösa att de kan dumpa av en uppsättning hjul hos Tesla åt dig. Eller i värsta fall att du får köra lugnt och försiktigt den korta sträckan till dem.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 12:07
av HelectriC
Om du säger till Tesla att alternativet är att dom får hålla på bilen nån månad eller två, så ska du se att dom hjälper till ;)
På min ville dom först inte röra tredjepartsfälgarna men efter lite "sur" kommunikation så gick det!

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 12:18
av Machris
danni skrev:
Hämtar du i Göteborg eller Stockholm? Här i Göteborg har jag ett tips på en bra däckfirma som ligger väldigt nära servicecentret. De brukar ge bra service, det går säkert lösa att de kan dumpa av en uppsättning hjul hos Tesla åt dig. Eller i värsta fall att du får köra lugnt och försiktigt den korta sträckan till dem.
Göteborg! Tar tacksamt emot tips :)

HelectriC skrev:
Om du säger till Tesla att alternativet är att dom får hålla på bilen nån månad eller två, så ska du se att dom hjälper till ;)
På min ville dom först inte röra tredjepartsfälgarna men efter lite "sur" kommunikation så gick det!
Trist att man ska behöva komma med hot för att få bra service. Inte så kul om de synar o säger "Ok, den kan stå här i 2 mån", vill man det? ;)

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 12:24
av bylund
Fast då hittar man någon (sig själv?) som kan byta med domkraft utanför porten hos Tesla... Det är ju ett problem som går att lösa om det nu uppstår, fast det ska det ju inte behöva göra.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 12:27
av danni
Machris skrev:
Göteborg! Tar tacksamt emot tips :)
Jag har bra erfarenheter av Autopoolen. Ger bra service och är flexibla. Snacka med Emanuel, det är han som driver stället. Här ligger det, som synes väldigt nära Tesla: https://www.google.se/maps/place/Auto+P ... 78aa9b64b7

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 14:00
av Leo
Många Tesla levereras med "året runt däck" som standard. Inte lagliga vinterdäck i Sverige men inte heller lika dåliga på vinterföre som rena sommardäck.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 14:11
av Machris
Leo skrev:
Många Tesla levereras med "året runt däck" som standard. Inte lagliga vinterdäck i Sverige men inte heller lika dåliga på vinterföre som rena sommardäck.
Fortfarande. Trodde de hade slutat med detta?

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 18:01
av Machris
danni skrev:
Jag har bra erfarenheter av Autopoolen. Ger bra service och är flexibla. Snacka med Emanuel, det är han som driver stället. Här ligger det, som synes väldigt nära Tesla: https://www.google.se/maps/place/Auto+P ... 78aa9b64b7
Tack!

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 19:14
av matbl
Machris skrev:
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.
Vatför skulle det vara bättre förmånsvärdesmässigt?

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 19:28
av danni
matbl skrev:
Machris skrev:
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.
Vatför skulle det vara bättre förmånsvärdesmässigt?
Det är det bara om man fuskar. Vilket ALLA gör.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 19:43
av bylund
Är det verkligen så? Kan man inte komma undan med att ha förmånen av en av uppsättningarna åt gången? Den andra uppsättningen återgår till företaget medans den inte används?

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 19:56
av matbl
danni skrev:
matbl skrev:
Machris skrev:
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.
Vatför skulle det vara bättre förmånsvärdesmässigt?
Det är det bara om man fuskar. Vilket ALLA gör.
Seriösa företag skattefuskar inte. Mina vinterdäck är med i mitt förmånsvärde. Men nu är det ju inte jag som sköter hur det ska räknas heller...

Men vill man fuska och ändå ha däck från Tesla så är det ju bara att beställa dem separat och be att få dem på en egen faktura.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 19:58
av matbl
bylund skrev:
Är det verkligen så? Kan man inte komma undan med att ha förmånen av en av uppsättningarna åt gången? Den andra uppsättningen återgår till företaget medans den inte används?
Nej. Jag har frågat skatteverket. Vad de jämför med är vad som hade skett vid normalt privatägande. Det är förmånen att få det betalt av företaget jämfört med om du hade betalt privat som sötter förmånsvärde.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 20:07
av danni
Det är precis som matbl skriver. Nästan alla tillbehör till bilen (med några få uttryckligen specificerade undantag, som bl.a. handsfree för telefon och vinschar) ska behandlas likadant oavsett om de ingår i bilens pris eller betalas separat. Man får inte dra av någon moms på själva köpet (däremot på halva leasingavgiften om det ingår i leasingen) och värdet ska räknas in i det förmånsgrundande priset. Så ska man följa reglerna till punkt och pricka är det faktiskt billigare att köpa däcken ihop med bilen och låta dem ingå i leasingen.

Lite knepiga regler det där, faktiskt. Man får inte heller räkna bort rabatt på själva bilen från förmånsgrundande pris, däremot rabatt på tillbehör, men inte sådan rabatt som bara företag kan få, utan bara sådan rabatt som erbjuds till allmänheten och privatpersoner (hur sjutton man nu ska veta vad det är).

Sen, som sagt, så känner jag personligen inte till en jäkel som faktiskt följer de där reglerna. Alla tar vinterdäck och dragkrok och liknande på separat faktura om de kan, drar av hela momsen, och tar inte upp det på förmånsvärdet. Bilsäljarna själva har aldrig någonsin koll på de här reglerna. Men okunnighet är oftast ingen bra ursäkt när det väl blir skatterevision...

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:07
av leiflodde
Vi har ca 300 tjänstebilar och vårt avtal är att inte ta med vinterdäck vid beställning av tjänstebil (ej Tesla) utan ligger separat med en däckfirma som sedan förvarar dessa under vintern, visst lite skatteplanering men vi sparar en del.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:12
av Machris
danni skrev:
matbl skrev:
Machris skrev:
Jag förutsätter att Tesla levereras med sommardäck även vintertid (?)
Jag har kommande leasingbilsskifte är i månadsskiftet jan/feb och har 40 mil till hemort från leveransplats. Vill beställa tredjeparts vinterhjul och inte via TM i samband med beställning (förmånsvärdet... :oops: )
Någon som haft liknande förutsättningar och har tips på lösning? Har löst detta tidigare med leverans av vinterdäck från lokal däckhandlare till bilfirman (VW) men då har de ju inte haft eget alternativ vid beställning.
Vatför skulle det vara bättre förmånsvärdesmässigt?
Det är det bara om man fuskar. Vilket ALLA gör.
Fuskar ??? :roll: :lol:

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:21
av Machris
leiflodde skrev:
Vi har ca 300 tjänstebilar och vårt avtal är att inte ta med vinterdäck vid beställning av tjänstebil (ej Tesla) utan ligger separat med en däckfirma som sedan förvarar dessa under vintern, visst lite skatteplanering men vi sparar en del.
Den skatteplaneringen håller väl knappast för en revision?

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:25
av kanylbullen
danni skrev:
Det är precis som matbl skriver. Nästan alla tillbehör till bilen (med några få uttryckligen specificerade undantag, som bl.a. handsfree för telefon och vinschar) ska behandlas likadant oavsett om de ingår i bilens pris eller betalas separat. Man får inte dra av någon moms på själva köpet (däremot på halva leasingavgiften om det ingår i leasingen) och värdet ska räknas in i det förmånsgrundande priset. Så ska man följa reglerna till punkt och pricka är det faktiskt billigare att köpa däcken ihop med bilen och låta dem ingå i leasingen.

Lite knepiga regler det där, faktiskt. Man får inte heller räkna bort rabatt på själva bilen från förmånsgrundande pris, däremot rabatt på tillbehör, men inte sådan rabatt som bara företag kan få, utan bara sådan rabatt som erbjuds till allmänheten och privatpersoner (hur sjutton man nu ska veta vad det är).

Sen, som sagt, så känner jag personligen inte till en jäkel som faktiskt följer de där reglerna. Alla tar vinterdäck och dragkrok och liknande på separat faktura om de kan, drar av hela momsen, och tar inte upp det på förmånsvärdet. Bilsäljarna själva har aldrig någonsin koll på de här reglerna. Men okunnighet är oftast ingen bra ursäkt när det väl blir skatterevision...
"Okunnighet" är ju det som gör skillnaden mellan skattetillägg eller åtal för skattebrott

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:31
av leiflodde
Machris skrev:
leiflodde skrev:
Vi har ca 300 tjänstebilar och vårt avtal är att inte ta med vinterdäck vid beställning av tjänstebil (ej Tesla) utan ligger separat med en däckfirma som sedan förvarar dessa under vintern, visst lite skatteplanering men vi sparar en del.
Den skatteplaneringen håller väl knappast för en revision?
Har egentligen ingen aning och så har vi kört sedan 2005 så någon revision har vi säker blivit utsatt för, men vi följer bara våra ekonomernas råd och internt är de ganska tuffa så tror de har torrt på fötterna men man vet ju aldrig.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 21:45
av danni
leiflodde skrev:
Machris skrev:
leiflodde skrev:
Vi har ca 300 tjänstebilar och vårt avtal är att inte ta med vinterdäck vid beställning av tjänstebil (ej Tesla) utan ligger separat med en däckfirma som sedan förvarar dessa under vintern, visst lite skatteplanering men vi sparar en del.
Den skatteplaneringen håller väl knappast för en revision?
Har egentligen ingen aning och så har vi kört sedan 2005 så någon revision har vi säker blivit utsatt för, men vi följer bara våra ekonomernas råd och internt är de ganska tuffa så tror de har torrt på fötterna men man vet ju aldrig.
Nej, det där är inte skatteplanering - det där är skattesmitning. Och de har inte på fötterna om de drar momsen och inte tar med det i förmånsvärdet. Men som sagt. ALLA gör det.
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Det är precis som matbl skriver. Nästan alla tillbehör till bilen (med några få uttryckligen specificerade undantag, som bl.a. handsfree för telefon och vinschar) ska behandlas likadant oavsett om de ingår i bilens pris eller betalas separat. Man får inte dra av någon moms på själva köpet (däremot på halva leasingavgiften om det ingår i leasingen) och värdet ska räknas in i det förmånsgrundande priset. Så ska man följa reglerna till punkt och pricka är det faktiskt billigare att köpa däcken ihop med bilen och låta dem ingå i leasingen.

Lite knepiga regler det där, faktiskt. Man får inte heller räkna bort rabatt på själva bilen från förmånsgrundande pris, däremot rabatt på tillbehör, men inte sådan rabatt som bara företag kan få, utan bara sådan rabatt som erbjuds till allmänheten och privatpersoner (hur sjutton man nu ska veta vad det är).

Sen, som sagt, så känner jag personligen inte till en jäkel som faktiskt följer de där reglerna. Alla tar vinterdäck och dragkrok och liknande på separat faktura om de kan, drar av hela momsen, och tar inte upp det på förmånsvärdet. Bilsäljarna själva har aldrig någonsin koll på de här reglerna. Men okunnighet är oftast ingen bra ursäkt när det väl blir skatterevision...
"Okunnighet" är ju det som gör skillnaden mellan skattetillägg eller åtal för skattebrott
Haha, ja, det har du såklart rätt i. Det krävs uppsåt för skattebrott. Men de kan säkert åtala dig för skatteredovisningsbrott eller vårdslös skatteredovisning istället ;)

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 22:28
av LarsL
Hur hanterar man om bilen får pungteringen eller helt enkelt sliter ut däcken? Om jag tvingas byta alla fyra hjulen då räknas väl det som service eller underhåll och höjer väl inte förmånsvärdet?

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 22:32
av kanylbullen
danni skrev:
leiflodde skrev:
Machris skrev:
leiflodde skrev:
Vi har ca 300 tjänstebilar och vårt avtal är att inte ta med vinterdäck vid beställning av tjänstebil (ej Tesla) utan ligger separat med en däckfirma som sedan förvarar dessa under vintern, visst lite skatteplanering men vi sparar en del.
Den skatteplaneringen håller väl knappast för en revision?
Har egentligen ingen aning och så har vi kört sedan 2005 så någon revision har vi säker blivit utsatt för, men vi följer bara våra ekonomernas råd och internt är de ganska tuffa så tror de har torrt på fötterna men man vet ju aldrig.
Nej, det där är inte skatteplanering - det där är skattesmitning. Och de har inte på fötterna om de drar momsen och inte tar med det i förmånsvärdet. Men som sagt. ALLA gör det.
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Det är precis som matbl skriver. Nästan alla tillbehör till bilen (med några få uttryckligen specificerade undantag, som bl.a. handsfree för telefon och vinschar) ska behandlas likadant oavsett om de ingår i bilens pris eller betalas separat. Man får inte dra av någon moms på själva köpet (däremot på halva leasingavgiften om det ingår i leasingen) och värdet ska räknas in i det förmånsgrundande priset. Så ska man följa reglerna till punkt och pricka är det faktiskt billigare att köpa däcken ihop med bilen och låta dem ingå i leasingen.

Lite knepiga regler det där, faktiskt. Man får inte heller räkna bort rabatt på själva bilen från förmånsgrundande pris, däremot rabatt på tillbehör, men inte sådan rabatt som bara företag kan få, utan bara sådan rabatt som erbjuds till allmänheten och privatpersoner (hur sjutton man nu ska veta vad det är).

Sen, som sagt, så känner jag personligen inte till en jäkel som faktiskt följer de där reglerna. Alla tar vinterdäck och dragkrok och liknande på separat faktura om de kan, drar av hela momsen, och tar inte upp det på förmånsvärdet. Bilsäljarna själva har aldrig någonsin koll på de här reglerna. Men okunnighet är oftast ingen bra ursäkt när det väl blir skatterevision...
"Okunnighet" är ju det som gör skillnaden mellan skattetillägg eller åtal för skattebrott
Haha, ja, det har du såklart rätt i. Det krävs uppsåt för skattebrott. Men de kan säkert åtala dig för skatteredovisningsbrott eller vårdslös skatteredovisning istället ;)
Ja visst kan de det, men då får de inte något skattetillägg, och eftersom det är säkra pengar, med omvänd bevisbörda mot den stackars företagaren, så väljer de det i de allra flesta fall tror jag.

Re: Logistik vinterdäck

Postat: 27 jul 2015 22:59
av Stripe68
danni skrev:
Nej, det där är inte skatteplanering - det där är skattesmitning. Och de har inte på fötterna om de drar momsen och inte tar med det i förmånsvärdet. Men som sagt. ALLA gör det.
Momsen kan de dra till viss del. Vinterdäck räknas som extrautrustning och då kan man dra moms på dem. Men om bilen även används privat så ska momsen proportioneras efter användningen.

Däremot är det förstås fortfarande förmånsgrundande.