Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Bästa TESLA-Vänner - Apropå 2019.40.50.1
Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
TESLA’s Autopilot har verkligen redan nu världens säkraste autopilotsystem. Men TESLa stoppas av EU! Och fordonsindustrin?
Nu när det finns allt fler Teslaägare världen runt, så samlar de automatiskt in miljarder terabyte av bilder och trafikdata genom att varje Tesla skannar av varje vägavsnitt, via 8 kameror, var som helst, dygnet runt on-line. På detta relativt enkla sätt förbättras Teslas säkerhet flera gånger om jämfört med konkurrerande system.
Just i dagarna kommer de första Tesla Model 3 att byggas i Kina Gigafactory 3. Bygget av Gigafactory 4 är redan officiellt igång i Berlin.
Det innebär att allt fler av Teslas bilar allt snabbare kommer ut på marknaden, de samlar in ytterligare värdefull data, som genererar ytterligare neural data, genom Teslas hårdvara HW3 och algoritmer blir systemet alltmer *självlärande och undviker därmed ytterligare dödsolyckor.
Men i Europa vingklipps ägarna av EU’s lagkrav och en fordonsindustri som nu alltför sent vaknat till och förstått att TESLA är ett allt mer framgångsrikt företag. UN/ECE R79 Paragraf 5.6.2.1.3 är det dokument som hindrar utvecklingen.
Vad kan vi och fordonsorganisationerna göra?
http://blog.ho-form.se/?p=10492
Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
TESLA’s Autopilot har verkligen redan nu världens säkraste autopilotsystem. Men TESLa stoppas av EU! Och fordonsindustrin?
Nu när det finns allt fler Teslaägare världen runt, så samlar de automatiskt in miljarder terabyte av bilder och trafikdata genom att varje Tesla skannar av varje vägavsnitt, via 8 kameror, var som helst, dygnet runt on-line. På detta relativt enkla sätt förbättras Teslas säkerhet flera gånger om jämfört med konkurrerande system.
Just i dagarna kommer de första Tesla Model 3 att byggas i Kina Gigafactory 3. Bygget av Gigafactory 4 är redan officiellt igång i Berlin.
Det innebär att allt fler av Teslas bilar allt snabbare kommer ut på marknaden, de samlar in ytterligare värdefull data, som genererar ytterligare neural data, genom Teslas hårdvara HW3 och algoritmer blir systemet alltmer *självlärande och undviker därmed ytterligare dödsolyckor.
Men i Europa vingklipps ägarna av EU’s lagkrav och en fordonsindustri som nu alltför sent vaknat till och förstått att TESLA är ett allt mer framgångsrikt företag. UN/ECE R79 Paragraf 5.6.2.1.3 är det dokument som hindrar utvecklingen.
Vad kan vi och fordonsorganisationerna göra?
http://blog.ho-form.se/?p=10492
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Jag har betalat dyra pengar för FSD och kan ibland vara lite otålig för att jag inte får alla leksaker på en gång.
Men jag är också väldigt ofta gående och cyklande ute i trafiken samt har barn som går och cyklar överallt. Därför är jag glad att vi har myndigheter som håller hårt i kopplet och inte låter bilföretagen göra hur de vill. Se hur det gick när Arizona gav Uber fria tyglar. Självkörning har på sikt stor potential att öka min och min familjs säkerhet när vi går och cyklar, men Tesla är långt ifrån framme vid det ännu. Och även om du personligen kanske litar på Teslas omdöme, litar du lika mycket på alla andra företag?
Under den långa och slingriga utvecklingsfasen för självkörande fordon vill jag att säkerheten ska komma först. Och då inte främst säkerheten för mig som sitter i bilen, utan för alla som är utanför den.
Men jag är också väldigt ofta gående och cyklande ute i trafiken samt har barn som går och cyklar överallt. Därför är jag glad att vi har myndigheter som håller hårt i kopplet och inte låter bilföretagen göra hur de vill. Se hur det gick när Arizona gav Uber fria tyglar. Självkörning har på sikt stor potential att öka min och min familjs säkerhet när vi går och cyklar, men Tesla är långt ifrån framme vid det ännu. Och även om du personligen kanske litar på Teslas omdöme, litar du lika mycket på alla andra företag?
Under den långa och slingriga utvecklingsfasen för självkörande fordon vill jag att säkerheten ska komma först. Och då inte främst säkerheten för mig som sitter i bilen, utan för alla som är utanför den.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Patrick2020
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2019 23:42
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Hej, Håller fullständigt med ovan skriven kommentar kring ämnet. Utvecklingen o tekniken måste kopplas ihop med säkerhetstänkandet till 100 %. Så länge man inte kan lämna garanti att dessa är uppfyllda, så bör restriktioner finnas på funktionen. När det gäller själva funktionen Autopilot, så fattar jag att det är smidigt uppe i luften eller ute till havs. Men på våra vägar så finns det mängd störande moment som kan påverka säkerheten/funktionens utförande grad. När Vi människor inte orkar styra vårt fordon själv utan vill få assistans på detta så kanske man ska enklast beställa en Taxi istället..
Dock så tror jag i framtiden 30--100 år så kommer nog tekniken vara 100%-ig även på våra vägar. (Alla har då Egna taxibilar ståendes på sin uppfart & taxibolagen gått i konkurs)
Patrick2020
Dock så tror jag i framtiden 30--100 år så kommer nog tekniken vara 100%-ig även på våra vägar. (Alla har då Egna taxibilar ståendes på sin uppfart & taxibolagen gått i konkurs)
Patrick2020
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Visst måste det finns regelverk kring detta men nuvarande regler är lite som om när bilar började ersätta häst och vagn inte skulle få ha blinkers eller kunna svänga bättre än en häst.
Det är dock inte enbart Tesla som drabbas av dessa regler, det är även andra tillverkare men de kanske inte behöver trycka in Nerf förrän vid service.
Det är dock inte enbart Tesla som drabbas av dessa regler, det är även andra tillverkare men de kanske inte behöver trycka in Nerf förrän vid service.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
EU har en helt annan filosofi när det gäller säkerhet än övriga världen. I EU ska vi reglera och skydda invånarna mot allt, in absurdum tycker jag personligen, medan de i USA mer förlitar sig på människors förstånd och stämningar om någon saknar förstånd.
Inget kan bli 100% säkert och därför måste man till slut lita på förnuftet.
Är det någon som vet vad EU kräver för att en bil ska få köra själv? Det måste ju finnas tydliga regler som ska uppfyllas för att få aktiver FSD, annars lutar jag helt åt det konspiratoriska hållet.
Inget kan bli 100% säkert och därför måste man till slut lita på förnuftet.
Är det någon som vet vad EU kräver för att en bil ska få köra själv? Det måste ju finnas tydliga regler som ska uppfyllas för att få aktiver FSD, annars lutar jag helt åt det konspiratoriska hållet.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Tänk då hur många taxibilar som står i Väsby och laddar...Patrick2020 skrev:Hej, Håller fullständigt med ovan skriven kommentar kring ämnet. Utvecklingen o tekniken måste kopplas ihop med säkerhetstänkandet till 100 %. Så länge man inte kan lämna garanti att dessa är uppfyllda, så bör restriktioner finnas på funktionen. När det gäller själva funktionen Autopilot, så fattar jag att det är smidigt uppe i luften eller ute till havs. Men på våra vägar så finns det mängd störande moment som kan påverka säkerheten/funktionens utförande grad. När Vi människor inte orkar styra vårt fordon själv utan vill få assistans på detta så kanske man ska enklast beställa en Taxi istället..
Dock så tror jag i framtiden 30--100 år så kommer nog tekniken vara 100%-ig även på våra vägar. (Alla har då Egna taxibilar ståendes på sin uppfart & taxibolagen gått i konkurs)
Patrick2020
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
TACK för era goda synpunkter!LarsL skrev:EU har en helt annan filosofi när det gäller säkerhet än övriga världen. I EU ska vi reglera och skydda invånarna mot allt, in absurdum tycker jag personligen, medan de i USA mer förlitar sig på människors förstånd och stämningar om någon saknar förstånd.
Inget kan bli 100% säkert och därför måste man till slut lita på förnuftet.
Är det någon som vet vad EU kräver för att en bil ska få köra själv? Det måste ju finnas tydliga regler som ska uppfyllas för att få aktiver FSD, annars lutar jag helt åt det konspiratoriska hållet.
Det framgår av mitt inlägg, bara följa länken http://blog.ho-form.se/?p=10492 och vår egen Regering har ett förslag som öppnar för just Autonom körning.
Det är bara det att utredningen verkar ha fastnat? Skulle ha varit klart i juli 2019.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Jag säger inte emot dig, men du verkar ha en rätt ensidig bild av tekniken. Det skulle faktiskt kunna vara tvärt om; att vissa delar av den självkörande tekniken redan idag skulle kunna ha bättre säkerhet att undvika köra på dig och din familj som kommer cyklande, än vad mänskliga bilister skulle kunna göra.BjornS skrev:Jag har betalat dyra pengar för FSD och kan ibland vara lite otålig för att jag inte får alla leksaker på en gång.
Men jag är också väldigt ofta gående och cyklande ute i trafiken samt har barn som går och cyklar överallt. Därför är jag glad att vi har myndigheter som håller hårt i kopplet och inte låter bilföretagen göra hur de vill. Se hur det gick när Arizona gav Uber fria tyglar. Självkörning har på sikt stor potential att öka min och min familjs säkerhet när vi går och cyklar, men Tesla är långt ifrån framme vid det ännu. Och även om du personligen kanske litar på Teslas omdöme, litar du lika mycket på alla andra företag?
Under den långa och slingriga utvecklingsfasen för självkörande fordon vill jag att säkerheten ska komma först. Och då inte främst säkerheten för mig som sitter i bilen, utan för alla som är utanför den.
Det skulle alltså kunna vara så att hinder emot ny teknik dödar människor i trafiken som skulle kunnat räddas av tekniken.
Jag säger inte att det är så, men du verkar ha en väldigt ensidig bild av det hela upplever jag det som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Med den teknik som finns idag är det mer anmärkningsvärt att det är tillåtet att köra äldre (och vissa nyare) fordon som helt saknar aktiva skyddssystem mot olyckor, än att man är restriktiv mot FSD. Vare sig aktiva anti-kollisions-system eller FSD kommer att vara 100% säkra, men om de kommer upp i en säkerhet som är större än helt manuellt kontrollerade fordon ska det inte kunna anföras några hinder mot att de tillåts, då detta är i linje med att minska antalet skadade/dödade i trafiken.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Har det skett dödsolyckor med teslor som beror på att dom självkörande funktionerna är begränsade?TeslaTissel skrev:genom Teslas hårdvara HW3 och algoritmer blir systemet alltmer *självlärande och undviker därmed ytterligare dödsolyckor.
Vad är ett typiskt scenario?
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Dagens Autopilot kräver ju bilens teknik plus förarens uppmärksamhet så jag skulle säga att det är rätt klart att tekniken hjälper att skydda gående och cyklister. Det är också därför detta ger mer poäng i de säkerhetstester som finns inklusive den i EU.martinot skrev:Det skulle alltså kunna vara så att hinder emot ny teknik dödar människor i trafiken som skulle kunnat räddas av tekniken.
Jag säger inte att det är så, men du verkar ha en väldigt ensidig bild av det hela upplever jag det som.
Att vingklippta autopiloten innebär sannolikt att säkerheten vingklipps. Ouppmärksamma förare kan finnas både med och utan autopilot, bättre då att ha funktioner som skulle kunna rädda situationen eller mildra effekterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Är det inte rimligt att utvärdera riskerna med dessa begränsade system innan man släpper lös folk med funktioner dom tror är mer automatiserade än dom är?Svenssons skrev:Dagens Autopilot kräver ju bilens teknik plus förarens uppmärksamhet så jag skulle säga att det är rätt klart att tekniken hjälper att skydda gående och cyklister. Det är också därför detta ger mer poäng i de säkerhetstester som finns inklusive den i EU.martinot skrev:Det skulle alltså kunna vara så att hinder emot ny teknik dödar människor i trafiken som skulle kunnat räddas av tekniken.
Jag säger inte att det är så, men du verkar ha en väldigt ensidig bild av det hela upplever jag det som.
Att vingklippta autopiloten innebär sannolikt att säkerheten vingklipps. Ouppmärksamma förare kan finnas både med och utan autopilot, bättre då att ha funktioner som skulle kunna rädda situationen eller mildra effekterna.
För att förstå vilka risker det finns med att stanna på dom hjälpmedel som redan idag är tillåtna jämfört med att släppa FSD helt fritt.
Hur många liv kostar det att teslas självkörande funktioner är vingklippta?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Vore väl rimligt att ställa krav på att bevisa funktion hos systemen under givna förutsättningar. Olika typer av vägar, olika ljusförhållanden, väglag etc. Vartefter fordonstillverkare kan påvisa tillförlitlighet får de rulla ut till referenspersoner och senare allmänt. Koppling till hur självständigt bilen får agera är ytterligare en dimension.
Det skulle också ge en möjlighet att tydligare jämföra olika bilars förmåga som produktinformation.
Det skulle också ge en möjlighet att tydligare jämföra olika bilars förmåga som produktinformation.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Det skulle kunna vara så, men det är inte så. Alla som kört med Autopilot i tätbebyggda områden vet att den är långt ifrån mogen att lita på. Och den är ändå bäst i världen.martinot skrev:Det skulle faktiskt kunna vara tvärt om; att vissa delar av den självkörande tekniken redan idag skulle kunna ha bättre säkerhet att undvika köra på dig och din familj som kommer cyklande, än vad mänskliga bilister skulle kunna göra.
Att vara lite bättre än de allra sämsta mänskliga förarna är inte bra nog. Autopiloten måste vara i klass med en kompetent, laglydig och uppmärksam förarare innan vi kan låta den ha ansvar för våra barns liv. Som absolut minimum behöver den vara lika kompentent som en mänsklig förare är när den genomför en godkänd uppkörning. Mindre än så släpper vi inte ut på vägen i mänsklig form och det ska vi självklart inte göra i robotform heller.
Jag säger inte att EUs begränsningsregler som de ser ut idag per definition är bra. Det är helt rätt att granska och ifrågasätta dem. Men försiktighetsprincipen är den enda rimliga vägen framåt. Det är produktutvecklarnas ansvar att visa att nya produkter inte inför orimliga nya risker. Det är inte offrets uppgift att efter sin död bevisa att produkten som dödade henne är farlig och försöka få bort den från marknaden.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Det är ju så det amerikanska systemet fungerar. Plus att företagen ska vara så rädda för offrets ombud att man inte vågar ta risker.BjornS skrev:Det är inte offrets uppgift att efter sin död bevisa att produkten som dödade henne är farlig och försöka få bort den från marknaden.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Att styrningen begränsas i kurvor tycker jag inte är något vidare. Men den ska enligt mig inte komma i den situationen för då har en kört för fort/haft för dålig koll på hur vägen går. I praktiken löser Autopilot det genom att bromsa mer och det rätt ryckigt.
När den kan läsa skyltar som vatnar för skarpa kurvor etc så kan den göra den ett bättre jobb. Inte så behagligt att åka på en rejält krokig 70-väg idag.
När den kan läsa skyltar som vatnar för skarpa kurvor etc så kan den göra den ett bättre jobb. Inte så behagligt att åka på en rejält krokig 70-väg idag.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Dagens Autopilot kör ju inte själv och är inte tänkt att köra själv. Då går det inte utvärdera den som om den kör själv. Det är ju ytterligare ett hjälpmedel till föraren likt servostyrning, ABS-bromsar, automatisk växling, farthållare osv. Dessa system har blivit självklart i de flesta bilar idag och det lär autopiloten med filhållare, autobroms, indikering av andra bilars närvaro osv också bli. Minns inte om det diskuterades hur effektiv ABS fick bromsa men slår vad om att det fanns de som tyckte ABS kunde vara farligt för då kanske bakomvarande bil som inte hade ABS körde in i baken på bilen med "för effektiv" ABS och som hävdade att vi skulle använda försiktighetsprincipen...BjornS skrev:Det skulle kunna vara så, men det är inte så. Alla som kört med Autopilot i tätbebyggda områden vet att den är långt ifrån mogen att lita på. Och den är ändå bäst i världen.martinot skrev:Det skulle faktiskt kunna vara tvärt om; att vissa delar av den självkörande tekniken redan idag skulle kunna ha bättre säkerhet att undvika köra på dig och din familj som kommer cyklande, än vad mänskliga bilister skulle kunna göra.
Att vara lite bättre än de allra sämsta mänskliga förarna är inte bra nog. Autopiloten måste vara i klass med en kompetent, laglydig och uppmärksam förarare innan vi kan låta den ha ansvar för våra barns liv. Som absolut minimum behöver den vara lika kompentent som en mänsklig förare är när den genomför en godkänd uppkörning. Mindre än så släpper vi inte ut på vägen i mänsklig form och det ska vi självklart inte göra i robotform heller.
Jag säger inte att EUs begränsningsregler som de ser ut idag per definition är bra. Det är helt rätt att granska och ifrågasätta dem. Men försiktighetsprincipen är den enda rimliga vägen framåt. Det är produktutvecklarnas ansvar att visa att nya produkter inte inför orimliga nya risker. Det är inte offrets uppgift att efter sin död bevisa att produkten som dödade henne är farlig och försöka få bort den från marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Kanske vore en stämning emot RDW en möjlig väg framåt? Domstolar har ju gjort klart att politiker i Nederländerna gjort för lite för att hindra växthusgasutsläppen. Kanske går det samla ihop ett liknande mål för att förseningen av autonomi dödar människor och att RDW är slutligt ansvariga för dessa dödsfall. Enligt information från Tesla så är ju deras bilar mer än 10 ggr säkrare när de körs på AP än andra bilar. Det borde alltså finnas en massa dödsfall som inte skulle inträffat om bilen varit utrustad med FSD.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Men att använda den information från Tesla är ju också ganska missvisande...LarsL skrev:Enligt information från Tesla så är ju deras bilar mer än 10 ggr säkrare när de körs på AP än andra bilar. Det borde alltså finnas en massa dödsfall som inte skulle inträffat om bilen varit utrustad med FSD.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Nu blev det väl fel? Du menar väl att en tesla på fullt upplåst FSD är 10 säkrare än en tesla på AP?LarsL skrev:Kanske vore en stämning emot RDW en möjlig väg framåt? Domstolar har ju gjort klart att politiker i Nederländerna gjort för lite för att hindra växthusgasutsläppen. Kanske går det samla ihop ett liknande mål för att förseningen av autonomi dödar människor och att RDW är slutligt ansvariga för dessa dödsfall. Enligt information från Tesla så är ju deras bilar mer än 10 ggr säkrare när de körs på AP än andra bilar. Det borde alltså finnas en massa dödsfall som inte skulle inträffat om bilen varit utrustad med FSD.
Alternativet till helt upplåst FSD är ju inte en bil helt utan hjälpsystem.
Hur hae man kommit fram till att det är 10 gånger säkrare? I många av dom säkraste bilmodellerna tar det ofta flera år innan första dödsfallet.
Exempel:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -med-xc90/
Tror det är samma för tesla.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Vet ej, men det är en mycket bra och intressant fråga, som jag misstänker att EU-politikerna kanske inte ens funderat eller räknat på.Fredrik j skrev:Svenssons skrev:martinot skrev:Hur många liv kostar det att teslas självkörande funktioner är vingklippta?
De nuvarande reglerna känns väldigt godtyckliga och tagna från luften.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Vet inte om den är bäst i världen (har jobbat med självkörande bilar hos en konkurrent). Men oavsett; är det säkert att det blir sämre, om du fortfarande har kvar föraren bakom ratten?BjornS skrev:Det skulle kunna vara så, men det är inte så. Alla som kört med Autopilot i tätbebyggda områden vet att den är långt ifrån mogen att lita på. Och den är ändå bäst i världen.martinot skrev:Det skulle faktiskt kunna vara tvärt om; att vissa delar av den självkörande tekniken redan idag skulle kunna ha bättre säkerhet att undvika köra på dig och din familj som kommer cyklande, än vad mänskliga bilister skulle kunna göra.
Jag tror att det kan faktiskt variera, och ibland så åt ena hållet, och ibland åt andra hållet.
Detta är inget som man kan ha så svart/vit syn på som du, utan något man måste göra en seriös analys och utvärdering av innan man uttala sig. Ännu mer så innan man fattar avgörande beslut.
Det är ändå människoliv vi talar om här. Då skall inte godtycke, troende eller tyckande ligga bakom besluten (IMO).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Borde ju vara enkelt att räkna på. Hur många har dött eller blivit svårt skadade i en tesla med vingklippt FSD?martinot skrev:Vet ej, men det är en mycket bra och intressant fråga, som jag misstänker att EU-politikerna kanske inte ens funderat eller räknat på.Fredrik j skrev:Svenssons skrev:martinot skrev:Hur många liv kostar det att teslas självkörande funktioner är vingklippta?
De nuvarande reglerna känns väldigt godtyckliga och tagna från luften.
Jag missar på noll vilket gör frågan orelevant.
Hur många skulle förolyckas om föraren invaggas i tron om att bilen är självkörande och börjar syssla med annat?
Det är ju svårare att räkna på.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Hur många har dött utan antisladd? Vi kanske borde förbjuda det eftersom folk kan invaggas i tron att bilen inte kan få sladd...Fredrik j skrev:Borde ju vara enkelt att räkna på. Hur många har dött eller blivit svårt skadade i en tesla med vingklippt FSD?martinot skrev:Vet ej, men det är en mycket bra och intressant fråga, som jag misstänker att EU-politikerna kanske inte ens funderat eller räknat på.Fredrik j skrev:Svenssons skrev:martinot skrev:Hur många liv kostar det att teslas självkörande funktioner är vingklippta?
De nuvarande reglerna känns väldigt godtyckliga och tagna från luften.
Jag missar på noll vilket gör frågan orelevant.
Hur många skulle förolyckas om föraren invaggas i tron om att bilen är självkörande och börjar syssla med annat?
Det är ju svårare att räkna på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.