Sida 1 av 10
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 15:09
av Off Grid Byggaren
Det börjar bli mycket elbilar på de enstaka CCS-laddare som finns längs E4 norrut från Stockholm.
Så här i julveckan när jag åkte Sundsvall-Stockholm var det upptaget överallt på laddplatserna.
Åkte jag vidare till nästa plats stod tre bilar i kö.
Det har verkligen inte hunnit byggas ut i den takt som CCS-laddande elbilar med längre räckvidd kommit i trafik.
Gäller att ha gott om tid för långresa, för mig fick det bli en 11 kW laddplats och middagspaus för att komma hem.
Men det funkar ju bara om endast några få mil fattas.
Problemet är ju också att oftast finns bara en ända 50 kW laddare på dessa platser. Ibland står det även Teslabilar och laddar där.
Verkar ta lång tid att bygga upp bra laddnätverk.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 15:16
av taliz
Nog svårt att få ekonomi i snabbladdare på sträckor där resandet är koncentrerat till några få veckor om året.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 15:46
av Zalman3
Just därför att jag som resande säljare i Norrland inte kan åka nåt annat än Tesla.
I Norrland har Tesla 6-8 150kW laddstolpar per site.
CCS har 1-2 50kW laddstolpar per site.
Det funkar inte om man ska ha rimlig laddningstid.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 16:36
av bylund
Zalman3 skrev:Just därför att jag som resande säljare i Norrland inte kan åka nåt annat än Tesla.
I Norrland har Tesla 6-8 150kW laddstolpar per site.
CCS har 1-2 50kW laddstolpar per site.
Det funkar inte om man ska ha rimlig laddningstid.
Tesla har snarare 2 (Sveg, Puoltikasvaara) till 14 (Gävle) laddstolpar per ställe i Norrland

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 20:13
av Gustafsson
Det betyder nog att även nästa bil blir en Tesla...
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 20:22
av NEO
Körde för ovanlighetens skull utanför Teslas laddnätverk i helgen och jag förstår gemene man som är anti-elbil alltså. Vilken mardröm att hamna utanför SuC ... Vi körde Sthlm-Holmsveden (endast 50min från Gävle SuC) och så en dagstur till Järvsö och tillbaka till Sthlm. Fick stödladda på något spa hotell med 22kW destination charger för att 50kW laddaren (med plats för EN elbil i taget) var upptagen i bollnäs på MCD. När den väl visade ledig i appen hade vi tittat en timme på netflix. Slösade totalt 1h50m på att slöladda samt toppa upp så vi nådde Gävle SuC prislappen? 45kr för 17min laddning som gav 10%

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 21:15
av slugger75
Ja usch. Vi laddade vid den så kallade 50 kW-laddaren hos Mc Donalds i Bollnäs igår. Fick 21-22 kW som max. Jag ringde supporten men de sa bara att det berodde på bilen, inte laddaren.
Idiotiskt att ta betalt per minut istället för per kW.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 21:34
av Verdi
Helt ärligt så är det Tesla eller fossilbil som gäller för oss.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 21:48
av Zalman3
Verdi skrev:Helt ärligt så är det Tesla eller fossilbil som gäller för oss.
Körde en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå i mars 2016, fick ladda 11ggr!
Var tvungen att 4 veckor innan skaffa taggar till alla laddställen!
Och planera resan mycket noga.
Tyvärr tror jag inte att det skulle gå så mycket snabbare idag att åka den resan, kanske till och med långsammare,
eftersom jag alltid var ensam att ladda, på varje laddstation 2016.
Åker jag idag kanske 3st Nissan Leaf står i kö före mig i laddkön.
Laddinfrastrukturen måste dramatisk byggas ut, för att klara anstormningen av elbilar som vill ladda!
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 22:33
av Off Grid Byggaren
Har en bekant som kör BMW i3 från 2016 med 33 kWh batteri, 3-fasladdning 11 kW och REX.
Han pendlar en del mellan Örnsköldsvik och Stockholm, första året var det alltid bra tillgänglighet på dessa 50 kW CCS-laddare. Det hade då gått åt 8 liter bensin till REX-motorn hela året 2016 på 1500 mil.
Nu får han tanka hela tiden, varje resa kräver påfyllning. Den är väldigt törstig på REX-drift, ligger runt 0,8 per mil och med 15 liters tank räcker det inte så långt.
Visserligen utnyttjar han batteriet till max jämt, men när det nu står bilar med 64-100 kWh batteripack på dessa CCS 50 kW laddare blir väntetiderna långa och han väljer REX-driften istället.
Att åka Stockholm - Italien funkar ju redan, men till Norrland är det kämpigare.
Att det nu tar väldigt lång tid att bygga dessa nya laddstationer kan nog bland annat bero på att elnätsägarna tar god tid på sig för att få fram elkraftförsörjning.
Det kan ta upp till 2 år efter beställning innan elen finns på plats, så Tesla har säkert försprång några år till.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 30 dec 2019 22:47
av NEO
slugger75 skrev:Ja usch. Vi laddade vid den så kallade 50 kW-laddaren hos Mc Donalds i Bollnäs igår. Fick 21-22 kW som max. Jag ringde supporten men de sa bara att det berodde på bilen, inte laddaren.
Idiotiskt att ta betalt per minut istället för per kW.
Kan nog stämma, jag fick 43kW i snitt i Bollnäs igår med Xen (startade laddning vid 34% avslutade vid 45% SoC), jag har dock möjligheten att förvärma batteriet manuellt via ludicrous+. Men håller med, minutpris är absurt, betalade 3.7kr per kWh brutto före förluster @ 9% 4.02kr kWh efter förluster.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 00:27
av Zalman3
NEO skrev:slugger75 skrev:Ja usch. Vi laddade vid den så kallade 50 kW-laddaren hos Mc Donalds i Bollnäs igår. Fick 21-22 kW som max. Jag ringde supporten men de sa bara att det berodde på bilen, inte laddaren.
Idiotiskt att ta betalt per minut istället för per kW.
Kan nog stämma, jag fick 43kW i snitt i Bollnäs igår med Xen (startade laddning vid 34% avslutade vid 45% SoC), jag har dock möjligheten att förvärma batteriet manuellt via ludicrous+. Men håller med, minutpris är absurt, betalade 3.7kr per kWh brutto före förluster @ 9% 4.02kr kWh efter förluster.
IMG_7484.jpg
När du värmer batteriet, har du en tempmätare för batteriet också?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 07:06
av Swede1
Off Grid Byggaren skrev:Har en bekant som kör BMW i3 från 2016 med 33 kWh batteri, 3-fasladdning 11 kW och REX.
Han pendlar en del mellan Örnsköldsvik och Stockholm, första året var det alltid bra tillgänglighet på dessa 50 kW CCS-laddare. Det hade då gått åt 8 liter bensin till REX-motorn hela året 2016 på 1500 mil.
Nu får han tanka hela tiden, varje resa kräver påfyllning. Den är väldigt törstig på REX-drift, ligger runt 0,8 per mil och med 15 liters tank räcker det inte så långt.
Visserligen utnyttjar han batteriet till max jämt, men när det nu står bilar med 64-100 kWh batteripack på dessa CCS 50 kW laddare blir väntetiderna långa och han väljer REX-driften istället.
Att åka Stockholm - Italien funkar ju redan, men till Norrland är det kämpigare.
Att det nu tar väldigt lång tid att bygga dessa nya laddstationer kan nog bland annat bero på att elnätsägarna tar god tid på sig för att få fram elkraftförsörjning.
Det kan ta upp till 2 år efter beställning innan elen finns på plats, så Tesla har säkert försprång några år till.
Så att det blir rätt:
Ang Bmw i3 Rex, det går bara att tanka 8 liter (drygt ev) Ca 0,66 l/mil, körsträcka 12 mil, (10-16 mil beroende på ni vet vad), tankning 5 minuter. Riktig snabb laddning... och tankställen finns det gott om.
Men peppar peppar, det gick faktiskt att snabbladda på alla ställen norrut, det trodde jag inte. Bmw i3 Rex kan alltså gå snabbare på långresa än en Tesla utanför supercharger nätet
12 liter bensin på 46 mil, 0,26 l/mil
……Ubercool att ha Rex, aldrig nervös att CCS är upptagen.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 08:04
av Zalman3
Bmw i3 Rex kan alltså gå snabbare på långresa än en Tesla utanför supercharger nätet
Jag ställer gärna upp mot en BWW i3 Rex.
Och kör en rutt i Norrland, och ser vem som kommer fram först.
Har kört 9400 mil i Norrland och kan inte ladda på varken CCS eller Chademo. Gått faktiskt riktigt bra.
Bara Teslas SuC och AC.
För nackdelen med en fossilbil är ju att allt färre mackar finns kvar i Norrland.
Rubriker som:
Ammarnäsborna tvingas resa nio mil enkel väg för att tanka sina bilar
Blir allt vanligare.
Har kört en BMW i3, och på vintern och kylan, i 1 dm snömodd har den löjligt kort räckvidd.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 08:14
av NEO
Zalman3 skrev:
När du värmer batteriet, har du en tempmätare för batteriet också?
Ja, max battery power ger cirka 45 grader medans ludi+ ger 52. Skalan ser ut såhär.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 08:25
av Zalman3
NEO skrev:Zalman3 skrev:
När du värmer batteriet, har du en tempmätare för batteriet också?
Ja, max battery power ger cirka 45 grader medans ludi+ ger 52. Skalan ser ut såhär.
A3197064-4956-409A-8386-B16B9ACC1B51.jpeg
Snälla Elon, jag bor i kalla Norrland, kan inte ladda hemma, bor nära en SuC.
Ge mig en knapp där jag själv kan slå på batterivärme, och ge mig en batteritempmätare.
Om batteriet är på 0 grader, du slår på värmaren, hur lång tid tar det att nå +40 grader?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 08:42
av Swede1
Mja, Zalman, ac laddning på långfärd? Näe, föredrar scooter generator och puttra vidare i 100 km/h. Så att det blir rätt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 09:09
av kallekula
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 09:14
av Zalman3
kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Precis så är det.
Därför måste laddinfrastrukturen snabbt byggas ut.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 09:41
av NEO
Zalman3 skrev:NEO skrev:Zalman3 skrev:
När du värmer batteriet, har du en tempmätare för batteriet också?
Ja, max battery power ger cirka 45 grader medans ludi+ ger 52. Skalan ser ut såhär.
A3197064-4956-409A-8386-B16B9ACC1B51.jpeg
Snälla Elon, jag bor i kalla Norrland, kan inte ladda hemma, bor nära en SuC.
Ge mig en knapp där jag själv kan slå på batterivärme, och ge mig en batteritempmätare.
Om batteriet är på 0 grader, du slår på värmaren, hur lång tid tar det att nå +40 grader?
Det varierar och beror på, speciellt nu vintertid. Saken är ju den att det tar längre tid om jag slår på batterivärmaren utan att köra, medans om jag kör samtidigt så går värme från DUs till batteri också. Rent generellt skulle jag säga 40-60min från 0°C till 40°C. Men det är en grym feature att kunna starta själv inför laddning på SuC, då kan man med 100% säkerhet utesluta dålig laddfart på grund av temperatur i batteriet, något bilar utan ludi+ inte kan. Garanterat många som klagar och påstår att man kört i 2h i streck och att batteriet borde vara varmt vintertid, händer att man gjort det själv (utan batterivärmare på) och kollat tempen efter en långkörning så visar mätaren 20-25°C.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 11:22
av Bjelke
Menyn till vänster, finns den att välja i just L+-läget?
Jag har inte sett den förut på min bil

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 11:36
av pubbe
kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Det börjar dyka upp en del ionity-laddare nu och om man håller sig i södra Sverige, typ Göteborg - Jönköping och nedåt, så funkar det rätt bra. Det kommer också bli bättre, andra elbilar upplever det tesla ägare upplevde för ca 5 år sedan.
Nu har jag bara tesla men jag tror jag skulle klara mina behov med en etron också.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 12:11
av Zalman3
pubbe skrev:kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Det börjar dyka upp en del ionity-laddare nu och om man håller sig i södra Sverige, typ Göteborg - Jönköping och nedåt, så funkar det rätt bra. Det kommer också bli bättre, andra elbilar upplever det tesla ägare upplevde för ca 5 år sedan.
Nu har jag bara tesla men jag tror jag skulle klara mina behov med en etron också.
Nu införs ju nya mijöbilsregler 1 mars 2020.
Vilket i praktiken gör att staten bara får köpa in bilar som går minst 5mil på el.
Kommunerna och företagen följer efter.
Den dramatiska skattehöjningen 1 januari 2020 är också en spik i kistan för fossilbilarna.
Så om ett år har vi betydligt fler elbilar på vägarna.
Tror inte alls att laddinfrastrukturen hinner med i svängarna.
Då kommer det att visa sig att Teslas SuC fungerar för långresor, men CCS folket får köa på laddplatserna.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 12:48
av Fredrik j
Zalman3 skrev:pubbe skrev:kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Det börjar dyka upp en del ionity-laddare nu och om man håller sig i södra Sverige, typ Göteborg - Jönköping och nedåt, så funkar det rätt bra. Det kommer också bli bättre, andra elbilar upplever det tesla ägare upplevde för ca 5 år sedan.
Nu har jag bara tesla men jag tror jag skulle klara mina behov med en etron också.
Nu införs ju nya mijöbilsregler 1 mars 2020.
Vilket i praktiken gör att staten bara får köpa in bilar som går minst 5mil på el.
Kommunerna och företagen följer efter.
Den dramatiska skattehöjningen 1 januari 2020 är också en spik i kistan för fossilbilarna.
Så om ett år har vi betydligt fler elbilar på vägarna.
Tror inte alls att laddinfrastrukturen hinner med i svängarna.
Då kommer det att visa sig att Teslas SuC fungerar för långresor, men CCS folket får köa på laddplatserna.
Låter som staten kommer köpa hybrider som går minst 50km på el då. För att runda laddningsproblemet.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Postat: 31 dec 2019 13:23
av Zalman3
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:pubbe skrev:kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Det börjar dyka upp en del ionity-laddare nu och om man håller sig i södra Sverige, typ Göteborg - Jönköping och nedåt, så funkar det rätt bra. Det kommer också bli bättre, andra elbilar upplever det tesla ägare upplevde för ca 5 år sedan.
Nu har jag bara tesla men jag tror jag skulle klara mina behov med en etron också.
Nu införs ju nya mijöbilsregler 1 mars 2020.
Vilket i praktiken gör att staten bara får köpa in bilar som går minst 5mil på el.
Kommunerna och företagen följer efter.
Den dramatiska skattehöjningen 1 januari 2020 är också en spik i kistan för fossilbilarna.
Så om ett år har vi betydligt fler elbilar på vägarna.
Tror inte alls att laddinfrastrukturen hinner med i svängarna.
Då kommer det att visa sig att Teslas SuC fungerar för långresor, men CCS folket får köa på laddplatserna.
Låter som staten kommer köpa hybrider som går minst 50km på el då. För att runda laddningsproblemet.
Tror att elbilar passar perfekt för stat och kommun.
Hörde en siffra på att den genomsnittliga resan för en kommun bil är 30km.
Problemet är att när man har så korta avstånd. Ska man alls åka bil då?