Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

models4karl skrev:
Representanten som jag pratade med menade att Tesla inte hade begränsat laddningshastigheten, däremot så kan bilen välja att göra det för batteriets skull...
De har påstått ungefär samma dumheter när jag haft kontakt med dem under de senaste månaderna, men sedan fått medge att min bil är strypt. Efter många påtryckningar och tjat. Nu har jag erkännandet skriftligt åtminstone. Vet dock ej om det hjälper mig något... :roll:
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Jojo skrev:
models4karl skrev:
Representanten som jag pratade med menade att Tesla inte hade begränsat laddningshastigheten, däremot så kan bilen välja att göra det för batteriets skull...
De har påstått ungefär samma dumheter när jag haft kontakt med dem under de senaste månaderna, men sedan fått medge att min bil är strypt. Efter många påtryckningar och tjat. Nu har jag erkännandet skriftligt åtminstone. Vet dock ej om det hjälper mig något... :roll:
Min 2013 P85+ är fortfarande inne på SC Segeltorp. Den korta versionen är att det går riktigt dåligt. Efter många vändor så säger de tillslut: Jo, vi har begränsat laddningshastigheten för att skydda batteriet.

Har något provat med ARN?
Det spelar ju ingen roll om det är mjukvara som stryper eller att Tesla smyger hem till en och stryper bilens funktion på ett påtagligt vis. Det kan ju bara inte vara lagligt.

Jag är inte kunnig på juridik, men om man läser garantin som man fick med bilen så tycker jag det låter som om den inte täcker någonting. "The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty."
WTF!

Klippt ur garantin som jag fick med min bil:
Battery and Drive Unit Limited Warranty
The Tesla lithium-ion battery (the “Battery”) and Drive Unit are extremely sophisticated powertrain components designed to withstand extreme driving conditions. You can rest easy knowing that Tesla’s state-of-the-art Battery and Drive Unit are backed by this Battery and Drive Unit Limited Warranty, which covers the repair or replacement of any malfunctioning or defective Battery or Drive Unit, subject to the limitations described below. If your Battery or Drive Unit requires warranty service, Tesla will repair the unit, or replace it with a factory reconditioned unit. When replacing a Battery, Tesla will ensure that the energy capacity of the replacement Battery is at least equal to that of the original Battery before the failure occurred. To provide you with even more assurance, this Battery and Drive Unit Limited Warranty will also cover damage to your vehicle from a Battery fire even if it is the result of driver error. (Coverage will not extend to damage that had already been sustained before a Battery fire occurred, or to any damage if the Battery fire occurred after your vehicle had already been totaled.) Your vehicle’s Battery and Drive Unit are covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty for a period of 8 years, with the exception of the original 60 kWh battery (manufactured before 2015) that is covered for a period of 8 years or 125,000 miles/200,000 km, whichever comes first.
Despite the breadth of this warranty, damage resulting from intentional actions (including intentionally abusing or destroying your vehicle or ignoring active vehicle warnings), a collision or accident (excluding from Battery fires as specified above), or the servicing or opening of the Battery or Drive Unit by non-Tesla personnel, is not covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty.
In addition, the Drive Unit is subject to the exclusions and limitations described in this New Vehicle Limited Warranty. Damage to the Battery resulting from the following activities is also not covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty:
3
Warranty Coverage
• Physically damaging the Battery, or intentionally attempting, either by physical means, programming, or other methods, to extend (other than as specified in your owner documentation) or reduce the life of the Battery;
• Exposing the Battery to direct flame (excluding from Battery fires as specified above); or,
• Flooding of the Battery.
The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

Precis, garantin täcker att batteriet slutar fungera, i princip. Nyare garantier har kanske skrivning om kvarvarande kapacitet? Men inte mig veterligen någon garanterad laddhastighet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10850
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2250
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.
Model Y LR.
Model S70D
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Vad stod det i reklamen när vi köpte våra Model S beträffande Supercharging? Det naturliga för en konsument är ju att laddkurvan ska vara ungefär konstant. (ungefär som motoreffekten på en bil)
Jag har ett svagt minne om något i stil med Ladda 20-80% på 30 minuter
(Min bil gör detta på 51 minuter.)

Någon som minns eller kan finna detta på nätet?
Fredrik j
Inlägg: 10850
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.
Man kunde väl välja att inte få några uppdateringar någonsin möjligen?

Uppdateringar är väl en del av normal service?
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

WTF!
Jag kollade på web.archive.org och valde en snapshot från 22 sep 2013. (Strax innan jag fick min bil.)
https://web.archive.org/web/20130922062 ... percharger
Tesla Superchargers represent the most advanced charging technology in the world, capable of charging Model S 20x faster than most public charging stations. We will soon roll out 120 kW Superchargers, which are 33% faster than our current version and can replenish half a charge in just 20 minutes, for free. It works by delivering DC power directly to the battery using special cables that bypass onboard charging equipment.
Borde man förstå att laddningshastigheten krymper med över 30 % Tycker inte det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

models4karl skrev:
WTF!
Jag kollade på web.archive.org och valde en snapshot från 22 sep 2013. (Strax innan jag fick min bil.)
https://web.archive.org/web/20130922062 ... percharger
Tesla Superchargers represent the most advanced charging technology in the world, capable of charging Model S 20x faster than most public charging stations. We will soon roll out 120 kW Superchargers, which are 33% faster than our current version and can replenish half a charge in just 20 minutes, for free. It works by delivering DC power directly to the battery using special cables that bypass onboard charging equipment.
Borde man förstå att laddningshastigheten krymper med över 30 % Tycker inte det.
Helt rätt, det upprör mig också fundamentalt. Dags att göra något åt saken. Tesla förefaller allt mer som ett helt vanligt lurendrejeriföretag.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...

Jag antar att du menar att vi egentligen borde vara glada över insatsen från Tesla. Vi är inte det.
Var tycker du gränsen går för hur mycket av bilens prestanda som får begränsas för att skydda bilen? Skruva ned (ut)effekten med 30%? Inte köra när det regnar? Inte snabbare än 120 km/h? osv.

Sommarn 2019 tyckte Tesla uppenbarligen att det var bra att strypa många av de äldre bilarna (utan att fråga ägarna). Skälet var för att skydda företaget mot problem (som var större än vad de trodde strypningen skulle ge). (Kanske att bilarna börjar brinna, Kanske att de får en massa garantiärenden på halsen, ...) De har genom strypningen, och hur den genomfördes, bekräftat att batterierna inte fungerar som de var tänkt. En stor anledning till att vi vågade köpa Tesla Model S var de ytligt sett generösa garantierna. Ingen anade att laddningshastigheten skulle begränsas. Antingen låter de bilarna fungera som annonserat eller så fixar de problemet!

Som företag har de ett problem. Antingen riskerar de brinnande bilar och dålig PR eller så blir det en massa kostnader för nya batterier till gamla bilar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?
Jag
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?
Jag
Du kör ju Skoda?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Intresseklubben noterar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Hur vet du vad jag tycker? Har jag sagt att man ska skrota gamla Tesla?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Hur vet du vad jag tycker? Har jag sagt att man ska skrota gamla Tesla?
Vad var din poäng när du bokstavligen skrev ”skrota en bil som kostar en miljon” då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar