Sida 7 av 39

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 08:39
av PhR34k
Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 08:58
av Remuz
PhR34k skrev:
Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 09:16
av point1
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
”Nu har Tesla lärt sig av det och finjusterat laddkurvor”

Så om nu Tesla lärt sig detta och som så frenetiskt försvarar deras agerande utifrån en bergsäker förståelse för varför ”Tesla gör som de gör” kanske då skulle kunna peka ut vart denna nyvunna kunskap framgår i dras marknadsföring att din bil kan närhedlt komma att strypas av Tesla närhelst de själva finner det lämpligt?
Varför skulle de marknadsföra det?
Jag kan inte dra mig till minnes någon tillverkare som frivilligt gör det.
Det är liksom underförstått att saker slits och blir sämre med åren, oavsett om det är en bil, en mobiltelefon eller whatever.

Apple fick förövrigt rätt mkt skit när det kom fram att de ströp prestandan för iPhones med dåliga batterier. Men kunderna fick inte nya batterier för det. De fick möjligheten att välja att telefonerna skulle krascha istället, och tillfälligt lägre pris på batteribyte.
Mobilen har en teknisk livslängd på kanske 6 år (även om många byter tidigare och accepterar ett batteribyte om man har den så länge), priset på batteribytet på just de drabbade telefonerna sänktes till 29 USD. Vilket är typ 2-3% av telefonens nypris.

En bil har en teknisk livslängd på kanske 25 år. Jag tror de flesta hade accepterat att betala 2-3% av bilens nypris efter 12 år för att behålla full laddhastighet. Laddhastigheten är en av de viktigaste egenskaperna hos bilen, skulle nog säga att den är viktigare än prestanda för de flesta, att den skulle bli sämre efter 1-2 år tror jag ingen räknade med. Förutom du såklart.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 09:22
av PhR34k
Remuz skrev:
PhR34k skrev:
Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)
Kort och gott.
Han har en P100D som inte skulle begränsas (inga 100 skulle begränsas) men han har aldrig kunnat ladda över 118 kw och nu har det sänkts till 108kw och ingen kunde svara på varför. Flera felsökningar senare visar det sig att det är pga en mjukvarubegränsning i bilen då han även bara får 108kw hos Ionity.
Finns någon gräns efter 2500kw DC laddning sen begränsas batteriet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:28
av Remuz
2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:31
av OfarligTesla
Remuz skrev:
2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:42
av Remuz
OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.
Bra poäng. Skulle vara intressant med kurvor :)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:47
av Mickep
Jag är ganska övertygad att apple stryper prestandan på nästan nya telefoner för att folk skall lockas att köpa den senaste. (en upplevelse jag tror flera delar).
Men gör tesla det? det finns vissa med 100 kwh batteri som säger samma sak. (Det handlar om mjukvarulåsning/strypning inte kall väderlek). Är det bra eller dåligt hos ett konsumentperspektiv.
När man köper begagnat så är det def av intressse att se hur länge batteriet laddstatus/info har kvar innan begränsningen slår in. 2500 kWh vid dcsnabbladdning verkar ju vara oberoende om det var suc eller semisnabbladdare. (motsvarar 25 veckor av normal veckoladdning) dvs 0.5 år.(är det en korrekt bedömning?)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:49
av BrooklynS
För att "veta" behövs ju fullständiga data som batteriets temperatur, laddarens status osv. Dvs en längre serie laddningar under olika laddnings- och temperaturförhållanden men vid samma laddare som dokumenterat kan ge den önskade toppeffekten.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 10:54
av Mickep
Jag tror kanske att det skulle vara 2500 sessioner, innan strypningen börjar.
men det kanske är som en groda i vatten där temperaturen ökar långsamt. att den inte märker att det kokar. Förvisso delar de samma kod, (för vi vet att det stryps på de äldre modellerna)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 12:31
av GreenMachine
taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Som någon annan skrev, klagomål om långa laddtider dyker alltid upp just på vintern...
En hel del av de som tror att de blivit begränsade är nog inte det, utan de kommer få bättre hastighet till sommaren.
Nu är väl detta mer en principdiskussion omkring rätten att aktivt förlänga laddtider för att undvika garantifel men du har givetvis en poäng att man kanske inte ska dra några större växlar på detta i Januari eftersom utomhustemperaturen givetvis kan spela en hel del ägare ett spratt vid laddstolpen. Upplever att det numera tar mycket längre tid att få upp värmen i batteriet. Körde igår (+2 ute) över tio mil innan bilen gav full regen så jag tror som du att man kanske ska vara försiktig med slutsatser som är baserade på erfarenheter utifrån laddning på vintern.

Lite synd Taliz att de många relevanta och kloka poänger du har så lätt drunknar i allt fanboy-rantande. ;)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 12:40
av Jojo
Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 13:14
av Remuz
Jojo skrev:
Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 13:56
av Jojo
Remuz skrev:
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 14:57
av Credde
Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 14:58
av BrooklynS
Först och främst måste man ju kolla så att det verkligen ÄR så och inte en effekt av de förändrade uppvärmningslogaritmerna vintertid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 15:03
av GreenMachine
Credde skrev:
Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.
Skulle givetvis också vara intresserad av att höra hur man på bästa och mest vetenskapliga sätt mäter det över tid? Taliz har onekligen en poäng (bland allt annat knas ;) att man måste tänka på att det är vinter nu så det skulle ju därför vara värdefullt om man kunde hitta ett sätt att mäta detta över tid.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 16:01
av kenny
Det bör väl vara förhållandevis korrekt om någon med tillgång till ScanMyTesla eller vad den heter kan köra batteriet tills det är tillräckligt varmt sen helt enkelt köra och ladda. Svårigheten är väl bara att veta hur pass varmt batteriet är, speciellt då nu på vintern?

Låter som ett uppdrag för TeslaBjørn, han kör ju med ScanMyTesla konstant så om någon tillhandahåller sin bil.. :)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 16:13
av kontakten2
Du ser väldigt enkelt i scanmytesla hur varma cellerna är samt om batterivärmaren är igång.
Bara för att man buskör så man får full regen så är inte batteripack tillräckligt varmt för 120kW sc. Det tar en bra stund att få upp batteripack över 20 grader så det kan ta emot gott om juice .

Om det är någon i Skåne och Malmö/lund regionen som vill ha sitt batteri kollat kan jag hjälpa till

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 17:02
av TeslaM3
Med tanke på att värmen på batteriet är en så viktig faktor i ekvationen laddtid är det märkligt med alla anekdotiska bevis där man inte har någon koll öht på viktiga variabler. Hoppas fler som kan mäta värmen innan man kollar laddtiden så det blir en diskussion baserat på fakta.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 17:18
av Mickep
Först måste man hitta en bil som skall vara utsatt för begränsningen. (inte bara en utan flera) att ta en anekdotisk bevisföring från en som inte är drabbad är också det inte givande.
Men det verkar som om det inte beror på väder utan beror på mjukvara, men hur man skall visa på det? (tesla har sagt att de begränsar de äldre, så det är klart (källa:björn nyland) men om de görs på nyare medvetet eller ej är något som måste klargöras)

Vintern har ju varit extrem mild, visa dagar nästan sommartemperaturer (en väldigt kall sommardag)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 17:23
av Remuz
Jojo skrev:
Remuz skrev:
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?

Jag gör ett försök att lägga in fler möjliga bilar i mitt php-skräp

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 jan 2020 23:26
av e5m1r
Men vi känner väl våra bilar?
Min bil laddar runt 50kW vid 50% vinter som sommar ( förutsatt att man hunnit få upp lite värme i batteriet )
Det drar ner till ca 30kW rint 70%
0-5 ligger den och toppar på 115kW
Man ser dessutom tydligt att begränsningen inte tolkas av alla bilens system då den beräknar tid kvar helt fel
Tid kvar borde beräknas rätt oavsett om batteriet är varmt kallt eller hur många % man börjar med.
Här ser man att bilen tror att den kommer bli färdig om tex 20min utifrån gällande parameter och en förutbestämd laddkurva, men nu är den kurvan lägre och därmed ladtiden längre
Vad är det som är otydligt missvisande beror på väder värme osv osv...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 11 jan 2020 07:57
av Richardk
Tesla har med senaste uppdateringen 2019.40.2.3 infört en varnings text ”Maximum batteri charge level reduced” Flera ägare med battery gate och charge gate har fått denna varning.

Beskrivs bra nedan:
I believe that 2019.40.2.3 has enabled my current path. Earlier updates implemented changes to limit charge rate and cap the max voltage charge limit. However, that was this summer. If someone at Tesla has been analyzing the effects of these changes and monitoring the performance/behavior. After 2019.40.2.3 was installed, then there was a rash of "Maximum battery charge level reduced" messages triggered. Perhaps someone inside Tesla set parameters - ok, if the battery sets these conditions, better to replace the battery. Thus, a bunch of us went from just being frustrated with our batteries circulating the drain to scheduling a transplant.

Mer info i denna tråden: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 856/page-4

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 14 jan 2020 19:55
av Wunderbaum