Sida 9 av 39

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 14:04
av Gustafsson
kontakten2 skrev:
4380-Ladekurver.jpg
Från abrp . Rejäl skillnad.
Det blir som sagt rätt stor skillnad i praktiken. Ska bli intressant att följa vad detta utmynnar i.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 14:32
av taliz
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 14:36
av kontakten2
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 15:15
av taliz
kontakten2 skrev:
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Man jämför uppenbarligen maj-aug med februari.
Det står titel på norska, så antar datat är därifrån?
Eller inkluderar det bilar i tex Kalifornien menar du?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 15:49
av fth
kontakten2 skrev:
Från abrp . Rejäl skillnad.
De kurvorna stämmer mycket väl överrens med mina iakttagelser från helgen med min X90, maxeffekt 90kW och mycket snabbare avtrappning.

Enligt graferna tar 0-90% c:a 70% längre efter chargegate, det är faktiskt inte ok på något sätt.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 15:50
av fth
taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 04 mar 2020 15:53
av fth
fth skrev:
taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth
P.S. jag har OBD-adapter och ScanMyTesla på en Android-lur i bilen, i Ödeshög kollade jag batteritemperaturen under laddning, den var optimal, jag hade ändå max 90kW effekt trots att jag rullade in med 9% SoC.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 05 mar 2020 20:54
av kontakten2
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 05 mar 2020 23:29
av BrooklynS
Vad hände alltså? Jag förstod inte din mening.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 03:24
av e5m1r
kontakten2 skrev:
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)
Tesla ändrade för ett tag sen att man delar 50/50 på paret.
Har inget med bilens mjukvara att göra utan hur SuC numera är konfigurerad

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 08:09
av Splfredde
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 09:34
av frippe
Splfredde skrev:
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kWh. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.

Korrigerat enheten på mängden laddat i efterhand.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 09:37
av OfarligTesla
Det finns väl lite olika saker som sänker laddhastigheten vid det här laget? Vissa batterier cappade väl Tesla spänningen på via OTA vilket ledde till begränsningar i laddhastighet, andra fick väl bara begränsad laddhastighet och sen kan väl alla bilar (inklusive de ovan) begränsas av att man laddat mycket DC. Det är iaf så jag förstått det, vissa ägare kan ha blivit begränsade av flera källor som läggs på varandra.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 09:40
av LarsL
frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 10:07
av frippe
LarsL skrev:
frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.
Ja, självklart, lite slarvig med enheterna bara.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 12:39
av Jeppe_E
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 12:51
av FlyingBlue
Jeppe_E skrev:
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Enligt en annan uppgift skall jorden gå under den 14:e Juni 2020, men jag har inte heller någon källa så jag vet ju inte om man kan lita på det

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 13:14
av Splfredde
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 14:02
av taliz
Jeppe_E skrev:
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Såg ett klipp på youtube från en som kört 20k mil med sin M3 LR och endast laddat på SUC, han hade ingen begränsning.
20k mil borde vara närmare det dubbla, dvs 40k kWh.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 16:35
av Jojo
Splfredde skrev:
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 16:43
av RagWal
Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 17:19
av PhR34k
Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 06 mar 2020 18:37
av frippe
PhR34k skrev:
Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
På s19 i denna tråd finns ett utdrag med länk till en pågående tvist i USA.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 09 mar 2020 16:04
av Splfredde
RagWal skrev:
Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Jo, fast kollar man på tex. solceller där man pratar garanti om 80% avgiven effekt efter 25 år är det en sak.
Men 50% i laddfart efter 4 år på en bil som haft som försäljningsargument att den är snabbast på marknaden?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 mar 2020 21:14
av Nicke Nyfiken
Jojo skrev:
Splfredde skrev:
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?


Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.

Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.

Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.