London Electric Cars
Postat: 06 jan 2020 13:11
I ett parkeringsgarage i en källare under ett oansenligt bostadshus i södra London råkade jag på Matthew som driver London Electric Cars. Han konverterar klassiska bilar till eldrift. Själv kör han en Morris Minor med motorer från en golfbil. Mini Cooper är annars den mest populära bilen för konvertering, men Matthew har även en gammal Land Rover på gång. Drivlinorna kommer oftast från Nissan Leaf eftersom den är så vanlig och Matthew tycker att den har ett bra BMS (gissar att det betyder Battery Monitoring System eller nåt sånt). Men Tesla är i en klass för sig. Model 3-batteripacket är dock svårjobbat eftersom det har en sån märklig form att det nästan inte passar i någon annan bil. Andra har gett sig på att bygga om själva batteripacket, men det tycker Matthew inte är värt besväret. Snarare är han på jakt efter gamla laptop- och mobilbatterier som han kan bygga ihop till elbilsbatterier.
Varje bil kräver nya lösningar, varje projekt är unikt. Efterfrågan är mycket större än vad Matthew klarar av att leverera och därför söker han inte heller uppmärksamhet, det finns ingen skylt utanför garaget men somliga (till exempel undertecknad) lyckas ändå söka upp honom och störa honom med en massa frågor, vilket Matthew tycks se som både smickrande och lite irriterande. Han vill gärna skala upp verksamheten men det är svårt att hitta folk som både förstår elektronik och mekanik. Han vill också utveckla en mer standardiserad metod för konvertering för att kunna höja takten. Men mest av allt drivs Matthew av kärlek till bilar. Helst gamla bilar. Helst med eldrift.
Garaget i övrigt var fullt av klassiska engelska pärlor: Rolls Royce, Scimitar, Aston Martin, Tuscan… t o m en Bristol Blenheim (har aldrig sett en Bristol i verkligheten förut).
Hoppas Matthew blir framgångsrik med sitt företag London Electric Cars. (Tyvärr lyckades jag inte ta några bilder men håll utkik efter hans svarta Morris Minor nästa gång du är i trakten av Vauxhall).
Varje bil kräver nya lösningar, varje projekt är unikt. Efterfrågan är mycket större än vad Matthew klarar av att leverera och därför söker han inte heller uppmärksamhet, det finns ingen skylt utanför garaget men somliga (till exempel undertecknad) lyckas ändå söka upp honom och störa honom med en massa frågor, vilket Matthew tycks se som både smickrande och lite irriterande. Han vill gärna skala upp verksamheten men det är svårt att hitta folk som både förstår elektronik och mekanik. Han vill också utveckla en mer standardiserad metod för konvertering för att kunna höja takten. Men mest av allt drivs Matthew av kärlek till bilar. Helst gamla bilar. Helst med eldrift.
Garaget i övrigt var fullt av klassiska engelska pärlor: Rolls Royce, Scimitar, Aston Martin, Tuscan… t o m en Bristol Blenheim (har aldrig sett en Bristol i verkligheten förut).
Hoppas Matthew blir framgångsrik med sitt företag London Electric Cars. (Tyvärr lyckades jag inte ta några bilder men håll utkik efter hans svarta Morris Minor nästa gång du är i trakten av Vauxhall).