Sida 1 av 1
Kriterier batteribyte?
Postat: 07 jan 2020 21:05
av Henkens
Är det någon som vet kriterierna för att få ett batteribyte på garantin?
Storleken på avvikelse mellan cellerna?
Eller vad är det som gäller?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 12:48
av e5m1r
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 14:15
av taliz
Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 14:16
av Max3
taliz skrev:Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
Det är väl bara Model 3 som har det, inte Model S
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 14:18
av taliz
Max3 skrev:taliz skrev:Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
Det är väl bara Model 3 som har det, inte Model S
Jo?
Skillnaden mellan Model 3 och S är att för S gäller garantin i 8 år med obegränsat antal mil. Model 3 är begränsad till 16k mil för SR+ och 19k2 mil för LR.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 23:53
av Henkens
Så det finns ingen % gräns på batterier för MS?
Är det obalansen i cellerna som räknas då?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 08 jan 2020 23:57
av Delta
Henkens skrev:Så det finns ingen % gräns på batterier för MS?
Är det obalansen i cellerna som räknas då?
Tror att det inte är skrivit någon gräns men 70% är skrivit mellan raderna.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 01:04
av Jwe
Hur läser man ut denna % sats mellan raderna??

Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 10:47
av macksie
e5m1r skrev:I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 12:36
av e5m1r
macksie skrev:e5m1r skrev:I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 14:25
av BrooklynS
e5m1r skrev:macksie skrev:e5m1r skrev:I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.
Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 15:22
av fth
BrooklynS skrev:e5m1r skrev:macksie skrev:e5m1r skrev:I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.
Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Precis, det var ju t.ex. Tesla som introducerade individuellt avsäkrade celler, något som kopierats av alla hemmapulare som bygger batteripackar, powerwalls etc., om en cell fallerar så brinner en liten tråd av och isolerar den från övriga paketet på ett säkert sätt.
/fth
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 15:34
av fth
fth skrev:BrooklynS skrev:e5m1r skrev:macksie skrev:e5m1r skrev:I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.
Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Precis, det var ju t.ex. Tesla som introducerade individuellt avsäkrade celler, något som kopierats av alla hemmapulare som bygger batteripackar, powerwalls etc., om en cell fallerar så brinner en liten tråd av och isolerar den från övriga paketet på ett säkert sätt.
/fth
Här är en bild som visar hur cellerna avsäkras individuellt:
/fth
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 19:49
av macksie
I så fall kvarstår frågan vad trasig innebär. Dvs samma som ursprungsfrågan.
Har nån lyckats mot-bevisa Tesla om Tesla sagt att packet ligger inom tolerans-nivåer?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 09 jan 2020 21:28
av Henkens
macksie skrev:I så fall kvarstår frågan vad trasig innebär. Dvs samma som ursprungsfrågan.
Har nån lyckats mot-bevisa Tesla om Tesla sagt att packet ligger inom tolerans-nivåer?
Precis. Vad kan man hävda?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 10 jan 2020 01:46
av Gustafsson
Verkar inte vara någon missnöjesfråga som diskuterats särskilt mycket på forumet genom åren. Några har uppenbarligen fått byta stora batteriet, vilket väl talar för att Tesla är rätt generösa med batteribyte. Erfarenheter ?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 10 jan 2020 02:58
av Svenssons
Gustafsson skrev:Verkar inte vara någon missnöjesfråga som diskuterats särskilt mycket på forumet genom åren. Några har uppenbarligen fått byta stora batteriet, vilket väl talar för att Tesla är rätt generösa med batteribyte. Erfarenheter ?
Hur generösa de är ändras med tiden. Det har legat i Teslas intresse att få in äldre batteripack/moduler som inte fungerar som de ska för att kunna göra förbättringar. Med tiden och i och med uppskalning så minskar detta intresse och därmed generositeten men samtidigt så höjs troligen även kvalitén på cellerna/modulerna.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 10 jan 2020 07:23
av Delta
Jwe skrev:Hur läser man ut denna % sats mellan raderna??

Praxis är 70%, men man hittar ingen skriven gräns. Tesla önskar inte att missnöjda kunder kör runt med dåliga eller skadade batterier. Själv har jag tvingats byta ett fullt fungerande batteri som inte degraderats men som hade en liten inbuktning från en kollision med ett stålbeslag till en grindlåsning. Jag körde 5000 problemfria mil efter kollisionen, men SC Malmö lämnade inte ut bilen efter en allmän 8000mils service. Bytet gick på försäkringen.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 10 jan 2020 09:23
av e5m1r
De batterier som byttes var bilen oanvändbar alltså död
Det finns en del Model 3 som visar degradering men som tesla avfärdar med att fixa i kommande mjukvara.
Än så länge går bilen att köra och batteriet inte varit med om en ”olycka” så byter dem inte
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 11 jan 2020 15:04
av topgun12
70% garantin gäller modell 3, nämns ingen gräns för S o X.
Batterierna byts ut långt innan 70% degradering, ofta för nån får nått felmedelande från batteriet eller batteriet vägrar ta laddning.
Tror detta görs nog främst för att Tesla ska slippa generas när bilar spontant brinner upp, så man agerar i förtid vid tecken på problem. Dvs bilen säger ifrån väldigt tidigt.
Ett dåligt balanserat batteri är ett varningstecken. Jag har TM-spy och kan kolla mitt eget batteri på den punkten liksom kvarvarande batterikapacitet. Bilen vet mycket mer om sig själv en vad som presenteras för ägaren.
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 20 feb 2020 18:32
av Henkens
Är det "useable full pack" eller "nominal full pack" man pratar om då?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 20 feb 2020 19:27
av Bjelke
Henkens skrev:Är det "useable full pack" eller "nominal full pack" man pratar om då?
Bra fråga, det BORDE ju vara useable men man vet ju aldrig liksom...
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 20 feb 2020 19:47
av Henkens
Min bil är en S90D
Då skall man ner i 63kWh för att nå 70%
Jag har:
Nominal Full pack 72,6 kWh
Useable full pack 68,6 kWh
Tänket jag rätt?
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 20 feb 2020 20:05
av Svenssons
Henkens skrev:Min bil är en S90D
Då skall man ner i 63kWh för att nå 70%
Jag har:
Nominal Full pack 72,6 kWh
Useable full pack 68,6 kWh
Tänket jag rätt?
Under förutsättningen att batterikapaciteten är på 90 kWh i ett batteripack från en S90D men vad jag fattar det som så är det inte riktigt 90 kWh i dessa batteripack.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Re: Kriterier batteribyte?
Postat: 20 feb 2020 20:20
av Henkens
Känns som det är mycket kvar i mitt pack då..