Sida 1 av 1

Tesla är ett existentiellt hot mot fossilbilstillverkare

Postat: 14 jan 2020 01:02
av Zalman3
I Kina beställs nu ca 1200 Tesla bilar per dag.
Vilket innebär stora problem för konkurrenterna, som dels tappar försäljning till Tesla, dels tappar försäljning pga minskad allmän efterfrågan på bilar.
Reports from local media state that hundreds of Model 3s are being ordered at each store per day and 1,200 are being ordered in China daily.
https://www.google.com/amp/s/www.teslar ... -drop/amp/

Nu börjar man prata om att Tesla är ett "existentiellt hot" mot fossilbils tillverkarna.

Tesla Is an ‘Existential Threat’ to Car Companies That Can’t Innovate, Analyst Says
https://www.barrons.com/articles/tesla- ... technology



Rubriker som:
Renault rasar på Parisbörsen – nere på sexårslägsta
https://www.di.se/live/renault-rasar-pa ... arslagsta/

Blir allt vanligare för fossilbils tillverkare.

EDIT:
Arbetstillfällena påverkas rejält.
Germany Could Lose 410,000 Auto Industry Jobs By 2030, Claims New Report
https://cleantechnica.com/2020/01/13/ge ... ew-report/

Re: Tesla är ett existentiellt hot mot fossilbilstillverkare

Postat: 14 jan 2020 06:12
av Fredrik j
Tesla ökar på den kinesiska marknaden som totalt backar.

Men 1200 bilar per dag och 225 arbetsdagar per år blir ju 270000 bilar. Det säljs 25 miljoner bilar i kina årligen.

Re: Tesla är ett existentiellt hot mot fossilbilstillverkare

Postat: 14 jan 2020 06:15
av vigge50
Fredrik j skrev:
Tesla ökar på den kinesiska marknaden som totalt backar.

Men 1200 bilar per dag och 225 arbetsdagar per år blir ju 270000 bilar. Det säljs 25 miljoner bilar i kina årligen.
Dock så är detta väll en rusch nu i början, ska bli intressant och se hur intresset är över tid.

Re: Tesla är ett existentiellt hot mot fossilbilstillverkare

Postat: 14 jan 2020 07:27
av LarsL
1200 x 365 blir 438000 bilar / år. Fabriken är väl dimensionerad för 500k /år så snart dags för en ny fabrik.

Re: Tesla är ett existentiellt hot mot fossilbilstillverkare

Postat: 14 jan 2020 09:17
av Credde
Hur är det med service organisationen i andra länder, några som vet det? För man skulle tycke att med dessa ökade volymer på sålde bilar ökar man inte på service organisationen, så kan Tesla väl bli ett hot mot sig själva. Nån gång blir folk väl trötta på om man inte kan komma i kontakt med SC, extrema väntetider etc.